واتر پمپ چقدر عمر می‌کند؟

واتر پمپ چقدر عمر می‌کند؟

معمولاً اجزاء کوچک موتور نادیده گرفته می‌شوند، ولی بسیاری از همین قطعات کوچک برای این که همه چیز به خوبی پیش برود، از اهمیت زیادی برخوردارند. واتر پمپ هم از آن قطعاتی است که در زمینه خنک کردن موتور نقش بسیار مهمی بازی می‌کند، ولی از یک واتر پمپ چقدر می‌توان انتظار کار کردن داشت؟ واتر پمپ پیوسته کار می‌کند و باعث می‌شود موتور بتواند حرارت بسیار زیادی که از فرایند احتراق ناشی می‌شود را تحمل کند. هنگامی که موتور روشن است، واتر پمپ آب و ضد یخ موجود در رادیاتور را درون سر سیلندر و پوسته موتور به گردش در می‌آورد تا دمای موتور پایین بیاید. بعد از این که مایع خنک کننده از میان موتور عبور کرد، دوباره به رادیاتور بازگردانده می‌شود تا قبل از ورود مجددش به موتور، خنک شود. وقتی صحبت از طول عمر واتر پمپ به میان می‌آید، باید گفت واتر پمپ دوام زیادی دارد ولی توصیه می‌شود هر بار که تسمه تایم را تعویض می‌کنید، واتر پمپ را هم عوض کنید. بهتر است بدانید واتر پمپ را یا تسمه تایم به طور مستقیم به کار می‌اندازد یا یک تسمه کمکی که به فولی سر واتر پمپ متصل است، پروانه داخلی را می‌چرخاند. در خودروهای مختلف، عمر این تسمه‌ها بین 60,000 تا 90,000 مایل (96,561  تا 144,841 کیلومتر) متغیر است، به این ترتیب، می‌توانید به راحتی طول عمر واتر پمپ خودرو خودتان را حدس بزنید.

واتر پمپ چقدر عمر می‌کند؟

البته شاید بعضی از واتر پمپ‌ها تا این اندازه عمر نکنند، ولی از آن جایی که از کار افتادن واتر پمپ می‌تواند اثرات مخربی روی موتور داشته باشد، خودروسازان نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا طول عمر آن‌ها را بالا ببرند. برای این که با مشکل از کار افتادن واتر پمپ روبرو نشوید باید به چند علامت هشدار دهنده توجه داشته باشید. اولین علامت این است که آب رادیاتور از اطراف واتر پمپ نشت کند. هرگاه پمپ از کار بیفتد، سوراخ‌هایی که روی جداره آن قرار دارند، نشت می‌کنند. علامت هشدار دهنده دیگر، این است که واتر پمپ بیش از معمول سر و صدا کند. این صدا در اثر این است که پروانه داخلی معیوب است یا خوب به شفت گرداننده متصل نشده است. احتمال کمی وجود دارد که خودتان مجبور بشوید عیب و ایراد واتر پمپ را پیدا کنید، ولی به خاطر داشته باشید بهتر است طبق توصیه کمپانی سازنده خودرو، هر بار که تسمه تایم را عوض می‌کنید، به فکر خرید یک واترپمپ نو نیز باشید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : واتر پمپ , رادیاتور , تسمه تایم , ضد یخ , سر سیلندر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

میثم
0

سلام‌ماشین‌من‌۴۰۵مدل‌ ۸۹‌هستش‌ آمپر‌آب‌ همش‌وسطه‌ وقتی‌ توجاده‌ میرم‌ اصلا‌ فرقی‌نمیکنه‌ وقتی‌هم‌می‌استم‌ میبینم‌فن‌روشن‌نشده.ولی‌آمپر‌از خط۲‌بالاتره‌‌ااکثر‌چیزایی‌ک‌ب‌خنک‌کاری‌ربط‌داره‌عوض‌کردم‌‌ بنظرتون‌میتونه‌از‌واتر‌پمپ.باشه
13:33  1402/09/28
پاسخ دادن
احمد
3

سلام برادر
توى اينترنت سرچ كن
هواگيرى اتومات 405
فيلم ش رو ببين
اگر دوست داشتى ،روى ماشين انجام بده
همه ى دوستانى كه انجام دادن راضى هستن
موتور هاى xu7 سيستم خنك كننده ى بسته دارند و
براى همين موتورهاشون زود واشر سر سيلندر ميسوزنونه
موفق باشيد
13:28  1402/10/19

یاسر سعید
9

سلام ماشین پراید ۸۹ دارم زیاد امپرش بالا میرود سر رادیات با رادیات وفشنگی اب با ترموسات نیز عوض کردم فرقی نکرد زیر دستگاه بردمش فن ها مشکل نداشتن زمانی فن میزند باز دما بالا میرود خیلی دور پایین می اید راهنمایی کنید مشکل از کجاست.
14:41  1402/04/19
پاسخ دادن
علیرضا
5

سلام خسته نباشین من ماشینمو تسمه تایم عوض کردم ۲۰۶ تیپ ۵ ی دوماهیه وقتی ماشین سرده صدایی نمیده وقتی ماشینو میرونم گرم شد ی صدای از طرف سمت چپ موتور میومد بردیم تعمیرگاه همرو چک کرد باز همه دروس بود سالم بودن هرزگردا تسمه تایم سالم بود ولی وقتی ماشین گرم میشه صدا میده بردم دو س جا نشون دادم میگن واتر پمپه بلبرنگشه ولی وقتی ماشین خنکه صدا نمیده وقتی گرم میشه میرونمش صدا میده نظرتونو بگین واترپمپه ایا چون چیز دیکه ای نداشت ک صدا بده
02:20  1400/07/13
پاسخ دادن
سعید
9

سلام ای داد ای بیداد یه پراید 84 دارم فقط با روشن شدن کولر امپر میر بالا خنکی کولر کم میشه واشر سرسیلند فن دو دور گذاشتم اب کم نمی کنه رادیاتور و اترپمپ چک کردن اب نمید به فریادم برسید میشه از واترپمپ باشه
00:36  1398/05/08
پاسخ دادن
محمدرضا
5

سلام،یه سیم به بدنه موتور وصل کن،بعد همون رو به رادیاتور اخر سرم وصلش کن به باطری،درست میشه ان شإالله
15:33  1398/05/08

جواد
23

سلام ،پژو ۴۰۵ دارم در یک مسافت کوچک یکمرتبه ماشین جوش اورد ،ترمستات چک کردم مشکلی نداشت ،قبلش چون یه صدا شبیه بلبرنگ میداد از داخل موتور ،ایا احتمال واتر پمپ خراب بشه داره؟
01:13  1398/02/22
پاسخ دادن
جواد
61

سلام
من یه پراید دارم مدل ۹۵
امروز متوجه شدم آمپر آب یه پله بالاتر از وسطه،و فن هم دائم کار میکنه آیا علتش،فشنگیه یا واتر پمپ،در ضمن،از تهران تا کرجم باهاش اومدم.تو رو خدا راهنمائی کنید
01:03  1396/12/18
پاسخ دادن
علیرضا
33

سلام ی چن روزی هست ک زیر ماشینم ضدیخ میبینم و وقتی ک ماشینو خاموش میکنم فن کار میکنه درضمن نگاه کردم دیدم اب رادیاتور از بغل رادیاتور با فشار میزنه بیرون دلیلش چی میتونه باشه؟
14:58  1396/11/30
پاسخ دادن
مرادحسین سالمی پور
36

یه ماشین پراید معمولی دارم صبح که روشن می کنم صدای جیرجیر میدهد ولی بعدازسه تاچهاردقیقه قطع می شود.بلبرینگ دینام وتسمه هاعوض کردم بازهم صدا قطع نشد.علت چیست؟
سپاسگزارم
12:18  1396/08/24
پاسخ دادن
حجت
0

تسمه دینام شله، سفتش کن
20:49  1397/08/10

ابوالفضل
46

سلام من 405 دارم و وقتی دور موتور در حالت ایستاده روی 2 تا 3 هزار هست یا با دنده کم حرکت میکنم صدایی زیر و مثل جیرجیرک از موتور میاد که تعمیرکار گفته واتر پمپه و ممکنه تسمه تایمتو بندازه بیرون و خرابیب به بار بیاره ایا درسته؟
18:19  1396/05/26
پاسخ دادن
معین/فلاح
18

سلام به همه دوستان عزیز
من پراید هاچ بک مدل ۹۲دارم زمانی که فن ماشین روشن میشه دیگه خاموش نمیشه
ترموستات فابریک ماشین ۸۲بود عوضش کردم تغییر نکرد دوباره رفتم یه ترموستات دماس ۷۶گرفتم ولی بازم تغییر نکرد بعدش مهره فن یا همون شمع آب رو عوض کردم بازم فرقی نکرد
وضعیت مایع خنک کننده و خود رادیاتور هم خوبه
ولی هنوز مشکلم حل نشده
مشکل از چیه دوستان
16:01  1396/04/20
پاسخ دادن
سعید
13

سلام دوستان.من یه پژو 405 تی یو فایو مدل 89 دارم.مدتیه آمپر آبم بی مورد بالا میره.گاهی تو حرکت و بیشتر مواقع هنگام ایستادن و پارک کردن که موقع ایستادن حتی چراغ stop هم روشن میکنه اما تو حرکت از وسط رد میشه اما به قرمز نزدیک نمیشه.تو این حالت دور تند فن داره کار میکنه اما آمپر پایین نمیاد.همچنین تو این حالت دست به رادیاتور زدم دیدم نصفش گرمه نصفش تقریبا خنک.خودم احساس میکنم آب تو رادیاتور گردش نداره و احتمالا کیپ شده.اگه کسی نظری داره ممنون میشم بگه.اگه مجبور به تعویض رادیات بشم دولول بهتره یا تک لول؟چون بعضی از رادیاتور سازیها میگن تک لول بعضی ها هم میگن دولول.با تشکر.
18:28  1396/03/30
پاسخ دادن
محمد
20

احتمالا ترموستات خرابه
12:20  1396/04/29

اسماعیل
18

سلام
من یه پراید ۱۴۱ دارم آمپر آب خیلی میاد بالا طوری که از وسز رد میشه فشنگی های آب و فن رو عوض کردم رادیاتو عوض کردم تأثیری نداشته .پارسال واتر پمپ هم عوض کردم .به نظرتون برای واتر پمپه . گلز هم میدم به ماشین آمپر بالاتر میره.
16:48  1396/03/19
پاسخ دادن
بهرام
12

مال من فقط اب کم میکنه بعضی موقع هم ازسمت چپ اب کم میریزه
09:17  1396/03/07
پاسخ دادن
ایمان
8

سلام.من سمندef7دارم.چندروزپیش امپراب یهورفت روزقرمز.ماشین خاموش کردم.بعدازیه ساعت ابشونگاه کردم دیدم کمه.از انروز هروز ابشونگاه میکنم میبینم اب کم میکنه ولی از زیرش اب چکه نمیکنه.ایا مشکل از واترپمپه.واترپمپشو بهمن ماه صدامیکرد عوض کردم.علت اب کم کردنش چیه
13:08  1396/01/25
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
5

ببین اگه صبح ها موقه روشن کردن چند ثانیه ریپ برنه باید واشر سرسیلندرت عوض شه
16:49  1396/01/25

ایمان
3

سلام.من سمندef7دارم.چندروزپیش امپراب یهورفت روزقرمز.ماشین خاموش کردم.بعدازیه ساعت ابشونگاه کردم دیدم کمه.از انروز هروز ابشونگاه میکنم میبینم اب کم میکنه ولی از زیرش اب چکه نمیکنه.ایا مشکل از واترپمپه.واترپمپشو بهمن ماه صدامیکرد عوض کردم.علت اب کم کردنش چیه
13:06  1396/01/25
پاسخ دادن
محمدصالحی
2

یا ایراد از واتر پمپ یا بخاری ماشین،البته اگر ماشین صبح زود موقع روشن کردن سه کار نکنه
18:30  1396/01/25

علی
11

من سمند دارم.حدود 2 ماهه هر 15 روز یکبار یه اندازه یه بطری نوشابه خانواده آب کم میکنه.و زیر ماشبن هم من آب نمیبینم.دمای آب هم معمولی کار میکنه.مشکل از کجاست؟
08:50  1396/01/20
پاسخ دادن
حامد
7

ماشينه منم همين طوري بود همه چيشم به ظاهر خوب بود ابم چكه نميكرد سيني زير موتورو دادم باز كرد متوجه شديم از قسمت پشت موتور از كمي اونورتر گيج روغن موتور سيلندرش ترك خورده وچون نشتي كم بود تا بخواد برسه پايين اب بخار ميشد خلاصه اگه پشت موتورش باشه بايد موتورو درسته در بياري ببري بدي جوشش بدي چون را دست نداره نزديكه ٨٠٠ تومنم رو دستت ميذاره راستي نوع موتورمxu7وطرف تراش كاره ميگفت همشون بعد يه مدت اين نوع موتور ترك ميخورن دقيقا از همون جا كه گفتم
14:45  1396/01/20

رشید
6

ماشین از زیر اب مدهدچکار کد
10:29  1395/11/16
پاسخ دادن
علی
21

سلام من پژو پارس دارم ده روز نمیشه رادیاتور و واشر سر سیلندر عوض کردم واتر پمپ هم آب نمیده شلنگ و بقیه چیزاش هم چک کردم مشکل نداره دما آب ماشین هم بالا نمیره ولی نمی دونم چرا مدام آب گم میکنه
21:28  1395/10/06
پاسخ دادن
محمدصالحی
4

یا بخاری نشتی داره یا واترپمپ
18:32  1396/01/25

محمد
6

عزیزم در رادیاتورم چک کن شاید حل بشه
08:10  1396/03/18

سالار
10

من واتر پمپ پارسال عوض کردم الان بعد از یکسال و حدود ۲۰هزار تا کارکرد دوباره خراب شد همه لوازم قلابی شده حتی اصلی که از نمایندگی میخری .من همه لوازم رو از نمایندگی می خرم ولی همشون کارکرد بالایی نداره .اشغال هستند .هر وقت صدای جیر جیر و لغ ولغ داد واتر پمپ خرابه از زیر موتور هم آب نشتی میکنه.و آب کم میکند .
20:07  1395/10/05
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
4

فولی واتر پمپ ت رو چک کن شاید تاب داره
16:51  1396/01/25

سینا
14

باسلام ال90 دارم مدل87 تو این ماه گهگاهی دیدم زیر ماشین
دقیقا زیر پولی میلنگ مقداری اب از پولی میلنگ چکه کرده البته زمانی
البته زمانی که ماشین پارک هست در دبه انبساط هم مقداری
اب کم کرده
خواا هشا راهنمایی کنید
01:35  1395/09/29
پاسخ دادن
مجید
23

باسلام من صبح که ماشین سرد روشن می کنم صدای تق و توق میاد وقتی که گرم میشه میوفته علتش چیه
10:01  1395/09/12
پاسخ دادن
محمدصالحی
3

اگر منظورتون اینه که۳کار میکنه به مدت ۳ثانیه واشر سرسیلندر نشتی داره،قبل از روشن کردن شمع هارو بازکن اگر خیس کردن مطمعن تر میشی
18:34  1396/01/25

محمد
9

اون صداهم از واترپمپه و پس از گرم شدن ماشین به علت اینکه ترموستات باز میشه و واتر پمپ فشار از روش برداشته میشه صداش. میافته
08:14  1396/03/18

پیمان
9

سلام منم پراید دارم بعد از نیم ساعت از کارکرد ماشین از سمت تسمه تایم صدای زیادی تولید میشه علتش چیست؟
09:52  1395/07/21
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
20

بلبرینگ تسمه تایم رو عوض کن
16:53  1396/01/25

محمد صادق
5

سلام منم پراید دارم دیروز واتر پمپ با تسمه تایم عوض کردم 103 هزارتومن وسایل شد 40 تومنم دستمزد
18:36  1395/05/08
پاسخ دادن
ARMIN
5

سلام ماشین من فوتون هستش چند روزیه از قمقمه رادیاتور آب میپاچه بیرون میخواستم ببینم از واتر پمپ میتونه باشه یا نه؟؟؟
00:45  1395/05/06
پاسخ دادن
وحید
4

احتمال زیاد واشر سوزونده
07:55  1396/02/19

جواد
3

سلام من هم علائمی ندیدم ولی با بالا رفتن دور موتور آمپر هم بالا میره در ضمن فن هم از حالت معمولش بیشتر میزنه
20:08  1395/04/26
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
11

اگر آب کم نمی کنه،یعنی واترپمپ سالم است.با رانندگی اسپرتی دور بالا،باید هم دمای موتور بیشتر شود ولی نه اونقدر که به خط قرمز نزدیک شود.
21:56  1395/04/26

یونس
3

واترپمپ و چهل تومان خریدم اجرت تعویض هفتاد تومان گرفت
14:43  1395/04/22
پاسخ دادن
Hesam
10

یکی از علایم بارز خرابی واتر پمپ نشتی اب درست در زیر خود واتر پمپ میلاشد که اب رادیات کم میشه وامپر بالا میره
00:00  1395/04/01
پاسخ دادن
احمد بخشنده
22

دوستان
یه نشونه دیگه خرابی واتر پمپ اینه که موقعی که ماشین درجا کار میکنه یا در ترافیک هستید امپر آب بالا میره و با گاز زدن بیشتر ( دوره موتور بیشتر از 2000) آمپر کم کم پایین میاد
08:56  1394/12/05
پاسخ دادن
ناشناس
16

خدا خیرت بده
خدا پدر و مادرتو بیامرزه
ما هم بیامرزه
09:54  1395/02/02

خخ
3

یانیزا چیلیم
14:42  1394/11/08
پاسخ دادن
ممد
5

داش باشواحیوان
06:32  1395/07/22

اسعد
7

مال من خرخرمیکردعوض کردم خداراشکردرست شدولی تااب ازبغلش نزد نفهمیدم
23:37  1394/10/07
پاسخ دادن
محمد
30

سلام.ببخشید چقدر هزینت شد.قطعه و دستمزد
23:16  1394/11/24

ارسلان
12

ماله من خراب شده بود صدا خر خر میداد که همین امروز عوضش کردم درست شد خدا رو شکر.لامصب بدجور صدا میداد...
13:41  1394/08/23
پاسخ دادن
نیما
39

با سلام
این علایم ک گفتید رو ندارم.اما وقتی دور ووتور میره بالا دما هم میره بالا بجای اینکه با گردش بیشتر خنک شه.ایا اینم میتونه علتش باشه؟
22:19  1394/05/07
پاسخ دادن
حسین
25

وقتی که این همه لوازم یدکی بنجل تو بازار هست جرات نمیکنی قطعه فابریک رو وقتی کارش رو انجام میده تعویض کرد.
16:26  1394/04/18
پاسخ دادن
reza-4wd
25

در کشوری مثل ایران که هزینه تعمیرات زیاد است تعویض بیهوده واتر پمپ اصلا به صرفه نیست.
19:56  1393/10/19
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
9

نه دیگه برعکس با عوض نکردن اش هزینه تعمیر زیاد میشه. چونکه اگر خراب بشه، باید دوباره تسمه تایم هم باز کنند و دستمزد اونم می گیرند.
15:13  1395/04/07

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت