تجارت مرگ، آشکارا زیر پوست شهر!

تجارت مرگ، آشکارا زیر پوست شهر!

به تجارت مواد مخدر، اسلحه و قاچاق انسان، تجارت مرگ می‌گویند؛ اما تجارت دیگری در زیر پوست شهر در جریان است که آثار مخرب آن کمتر از اقدامات یاد شده نیست.
پیش از این برخی رسانه‌ها از اتفاقات روزمره‌ای که در تعمیر غیر اصولی و سطحی خودروهای چپی و تصادفی شدید و عرضه مجدد این خودروها به عنوان خودروی نو و اصطلاحا بی‌رنگ، رخ می‌دهد پرده برداشته بودند.
اما ظاهرا فاجعه به همین جا ختم نشده و مدت مدیدی است که تجارت دیگری تحت عنوان "خرید و فروش قطعات داغی خودروها" شکل گرفته است. در این تجارت، مالک خودرویی که تصادف شدید داشته است، پس از تعمیر خودرو، قطعات خودروی آسیب دیده را به افرادی که به خرید قطعات داغی (قطعات آسیب دیده و تعویضی خودرو) مشغولند، می‌فروشد.
خریداران قطعات داغی‌ نیز از این قطعات برای تعمیر غیر اصولی و سطحی دیگر خودروهای آسیب دیده استفاده کرده و در مواردی این قطعات را مانند جراحی ماهر، به یک خودروی تصادفی و چپی پیوند می‌زنند تا خودروی جدیدی با ظاهری مناسب اما غیر ایمن، متولد شود.
در این زمینه فرض کنید یک خودروی ال 90 تصادف شدیدی داشته و در فرایند تعمیر خودرو در تعمیرگاه خودروساز، اتاق خودرو تعویض شده است. در این موارد دو اتفاق برای اتاق آسیب دیده خودرو می‌افتد؛ یا خودرو فاقد بیمه بدنه بوده و مالک خودرو اتاق آسیب دیده را مستقیما به خریداران قطعات داغی‌ می‌فروشد و یا خودرو دارای بیمه بدنه بوده و اتاق خودرو به همراه دیگر قطعات آسیب دیده به عنوان داغی، تحویل شرکت بیمه‌گر می‌شود.
در این موارد نیز شرکت بیمه در روز روشن، مزایده فروش قطعات داغی را برگزار کرده و آن‌ها را به خریداران قطعات داغی‌ می‌فروشد. خریداران قطعات داغی‌ نیز از این قطعات برای سر هم کردن و تعمیر غیر اصولی دیگر خودروهای تصادفی و چپی، استفاده می‌کنند.
در این مثال نیز، فرد خریدار قطعات داغی‌ که اتاق آسیب دیده خودروی ال 90 را از مالک خودرو یا شرکت بیمه خریداری کرده، از این اتاق برای تعمیر و سرهم‌بندی دیگر خودروهای ال 90 که دچار تصادفات شدید شده‌اند، استفاده خواهد کرد و یا این اتاق را به خریداران خودروهای تصادفی خواهد فروخت تا آنها از بخش‌های مختلف این اتاق برای تکه‌کاری و سرهم‌بندی اتاق آسیب دیده یک خودروی دیگر، استفاده و خودروی سرهم‌بندی شده را تحت عنوان خودروی بدون تصادف و بی‌رنگ، به بازار عرضه کنند.
نتیجه این وضعیت، شکل گرفتن تجارت سیاه خرید و فروش خودروهای تصادفی و قطعات داغی خودروهای آسیب دیده است. خودروهایی که باید در تعمیرگاه‌های مجاز تعمیر شده و قطعاتی که باید به قبرستان خودروها فرستاده شده و اوراق شوند، اما به جای این کار از آنها برای تعمیر غیر اصولی خودروهای تصادفی و فریب مصرف‌کنندگان، استفاده می‌شود.
در این میان مشخص نیست که چه نهادی باید جلوی چنین تجارتی را گرفته یا حداقل بر آن نظارت کند. مبارزه با تجارت اسلحه، مواد مخدر و قاچاق انسان متولیان خود را داشته و با آن برخورد می‌شود اما تاکنون هیچ نهادی وارد این حوزه مهم اما مغفول، نشده است.
از آن مهمتر آنکه ضعف‌های قانونی در این زمینه وجود دارد که نیازمند رسیدگی است. ضعف‌های قانونی از جمله اینکه شرکت بیمه چرا باید رسما وارد این تجارت شده، به عضوی از این چرخه سیاه تبدیل و با برگزاری مزایده، قطعات آسیب دیده (داغی) را به خریداران قطعات داغی‌ بفروشد؟ پرسش دیگر این است که آیا پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مسوول حفظ ایمنی در خیابانهای کشور، نباید از تعمیر غیر اصولی خودروهای تصادفی جلوگیری کند و ...
و اما پرسش آخر، جان انسانها مهمتر است یا سودی که از پول خون انسانهای بی‌گناهی که خودروی چپی و تصادفی را به عنوان خودروی بی‌رنگ خریداری کرده و در تصادفات احتمالی آسیب خواهند دید، به دست می‌آید؟ شما نظر بدهید.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , تجارت , مرگ , بیرنگ , داغی , قطعات , خرید , فروش , بیمه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: reza-4WD
0

اگر قیمت خودرو های داخلی مثل الان سه برابر نباشد مردم تن به خریدن همچین ضایعاتی نمی دهند
23:48  1393/12/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پویا : من 24 روزه فاکتور شدم اما خبری از پلاک نیست
دنا پلاس تحویل 30مهر : به سلامتی انشاالله چرخش براتون بچرخه
فرسوده : سلام دوستان خبری از فاکتور شدن طرح فرسوده نیست
محمدرضا : تکسوز ساده بدون کاربری
محمدرضا : اره ان شالله از شما پلاک بشه
اطلس بهمن نحس : تو رو خدا بیاین تا حقمونو بگیریم خواهشا ایندفعه باهم هماهنگ باشیم
مردم منظر تحویل : سلام من 8/3پلاک شدم امروز شیراز تحویل گرفتم بهترین ماشین هست حرف دیگران را گوش ندید کارشناسی هم رفتم مشکلی نداشت امید همتون زود تر تحویل بگیرید
راحله : 26 خردادتکمیل وجه کردم امروز فاکنور شدم
امیر : سلام دوستان کسی تحویل 2 آبان فاکتور شده ؟
آتیلا : زحمت میکشید تاریخ پذیرش تون بگید . ممنون