5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

وجود طرفداران و علاقه‌مندان بی‌شمار، برگزارکنندگان و مجریان مسابقات فرمول یک را به جستجوی راه‌حل‌ها و ترفندهایی برای افزایش هیجان و جذابیت این مسابقات وامی‌دارد. از همین رو تکنولوژی و فرمول یک، از دیرباز دست در دست یکدیگر گذاشته و در کنار هم به پیش می‌روند. سالانه میلیون‌ها دلار صرف تحقیقاتی در راستای بهبود هرچه بیشتر شرایط و قوانین این مسابقات می‌شود. در این مقاله نیز قصد داریم شما را با پنج فن‌آوری جدید که سبب افزایش سرعت خودروهای فرمول یک شده‌اند، آشنا کنیم.

 

1. وزنه تعادل (2005-رنو R25)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

همان‌طور که می‌دانید، تایرها نقش مهمی در حفظ تعادل خودرو ایفا می‌کنند. در مسابقات فرمول یک نیز، تایرهای نرم با سیستم تعلیقهای خشک همواره در حال مبارزه هستند تا این تعادل برقرار شود. به منظور عملکرد بهتر خودرو هنگام عبور از ناهمواری‌ها و یا گذر از پیچ‌ها، یک وزنه داخل دماغه خودرو آویزان شده است که تعادل خودرو را در هر شرایطی حفظ می‌کند. برخلاف خودروهای معمولی که ضربات و تکان‌ها از طریق سیستم تعلیق و تایرها به بدنه و کابین منتقل می‌شود، خودروی R25 تیم رنو توانست با استفاده از این فن‌آوری به خوبی از پس شرایط مختلف بربیاید. اگرچه استفاده از این تکنولوژی مدت کوتاهی پس از عرضه ممنوع شد، اما وسیله جدیدتر و بهتری به نام فنر J جای آن را گرفت. گفتنی است، تنها مزیت فنر J نسبت به وزنه تعادل، کوچک‌تر بودن آن است.

 

2. طراحی آیرودینامیک (سال2008-فراری F2008،سال2004-ویلیامز FW26)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

اگرچه این دو خودرو به یک دلیل شهرت یافته‌اند، اما از جهات بسیاری با یکدیگر تفاوت دارند. اگر اغراق نباشد، باید بگوییم که FW26 دارنده شاخص‌ترین و متفاوت‌ترین دماغه در خودروهای فعلی فرمول یک می‌باشد. برخلاف دماغه‌های نوک تیز معمولی، FW26 از یک دماغه پهن و مسطح بهره می‌برد و پایه‌های باله جلوی آن تا زیر دماغه امتداد یافته‌اند. این امر سبب می‌شود فضای بیشتری برای عبور هوا به وجود بیاید. پس از مدتی مهندسان تیم ویلیامز با طراحی یک دماغه استاندارد نشان دادند حتی یک طراحی معمولی هم می‌تواند کارایی بسیاری داشته باشد. در سوی دیگر، فراری F2008 از آنچه دیگر تیم‌ها در سال 2008 انجام دادند، پیروی کرد. با مطرح شدن علم آیرودینامیک، مهندسان و طراحان به دنبال ارائه بهترین‌ها بودند و طراحی باله‌ها، دریچه‌ها، رکاب‌ها، فلپ‌ها و دیگر بخش‌ها همگی در راستای بهبود عملکرد خودرو صورت گرفتند. وضع قوانین جدید در سال 2009 خط بطلانی بود بر بسیاری از این طراحی‌ها.

 

3. دیفیوزر (رنو و دیگر تیم‌ها)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

اگرچه دیفیوزرهای عقب نقش مهمی در ایجاد نیروی رو به پایین ایفا می‌کنند، اما جزو بخش‌هایی هستند که چندان قابل رویت نیستند. طبق قوانین، تمامی خودروها باید از سطحی مسطح بین دو محور برخوردار و دیفیوزر عقب باید در نزدیکی مرکز محور عقب قرار داشته باشد. تیم‌ها با آگاهی از نقطه ضعف‌های قوانین، یک دیفیوزر دیگر در بالای دیفیوزر اول قرار دادند و بدین ترتیب، چسبندگی چرخ‌های عقب را بدون وجود احتمال درگ، افزایش دادند. گفتنی است، حدود یک سال طول کشید تا قانون‌گذاران این نقطه ضعف را برطرف کردند. 

 

4 و 5. سیستم‌های KERS و DRS (تمامی خودروهای جدید)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

این دو فن‌آوری که با راهنمایی‌های رانندگان محقق شدند، کمک شایانی به پیشرفت خودروهای فرمول یک کردند. در سیستم بازیابی نیروی جنبشی (KERS) با قرار گرفتن یک موتور هیبریدی روی پیشرانه اصلی یا گیربکس، قدرت موتور در هر دور حدود 80 اسب‌بخار و به مدت شش ثانیه افزایش پیدا می‌کند که این امر سبب بهبود عملکرد خودرو می‌شود. کامپوتر مورد تایید فدراسیون، بر نحوه استفاده از این سیستم نظارت می‌کند و هر بار که خودرو از خط پایان عبور می‌کند، این نیرو مجددا شارژ می‌شود. گفتنی است، رانندگان و مهندسان به منظور دستیابی به حداکثر بهره‌وری، زمان زیادی را صرف مشخص کردن زمان و مکان استفاده از این انرژی می‌کنند.

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

سیستم کاهش درگ (DRS) نیز، یک سیستم آیرودینامیکی است که با هدف افزایش سرعت طراحی شده است. در هر مسیر دو یا سه نقطه وجود دارد که در آنها راننده مجاز است باله عقب را با هدف کاهش احتمال درگ و نیروی رو به پایین، بالا بیاورد و از سیستم DRS استفاده کند؛ گفتنی است، این نقاط توسط کامپیوتر فدراسیون به اطلاع راننده می‌رسند. از آنجایی که استفاده از این دو سیستم مغایر با قوانین نیست، هر دوی این فن‌آوری‌ها راه خود را به سوی سوپرخودروها باز کرده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور نیز، شاهد حضور این دو سیستم در سوپر اسپرت‌ها خواهیم بود. 


منبع

RedBull

برچسب : فرمول یک , F1 , اتومبیلرانی , KERS , ِDRS , بازیابی نیروی جنبشی , نیروی رو به پایین , آیرودینامیک , دیفیوزر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
0

سیستم kers که باعث آتیش گرفتن ماشینا میشد. غیر قانونی نبود ولی عملا بلا استفاده بود.
19:39  1394/01/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : 🤣🤣🤣اخه x5 چیه درامد دو هفتم شد یک x5 با در امد یک ماهم که کل شرکت کرمانو میخرم مثل تو درس نخوانده و بی سواد نیستم معروف ترین دکتر چشم تهرانم
مستر : من تکمیل26خرداد هستم. بعد شش ماه خبری از فاکتور نیست. ( رنگ مشکی ) فعال شده اما تغییر نمیدم تا الان صبر کردم باقیشم روش. منکه یه پراید گرفتم زیر پام خالی نباشه باقیش دیگه گردنشون خورد شد میخوام ندن تهش مجبور میشن سود تاخیرم رو بدن حالا میخواد بعد یکسال باشه یا هروقتی دیگه مهم نیست ولی دیگه تا قیامت از این شرکت ماشین نمیگیرم شمام همین کارو بکنین.
X5 فروردین : من تکمیل وجه ۱۶ شهریور انجام دادم ثبت نام فروردین هستم دیروز تماس گرفتم گفتن ثبت نامی های بعد شما هم تحویل گرفتن پیگیری میکنم ببینم چرا هنوز برای شما بار گیری نشده
ناشناس : در جواب احلام واریز اولی 23 مهر 402 24 مهر 402 پذیرش
j7تیر۴۰۴ : مطمئنم تو خوابتم x5و J7 نداشتی و نخواهی داشت ،همینه ک عقده ای شدی و گرنه وجود ندارع انسانی با این همه عقده و حقارت.ی جایی میلنگی
تارا دستی فوق العاده مادران : ارومیه
M : تارا طرح فرسوده تحویل 27آبان بوده هنوز فاکتور نشده
مهدی : من شاهین جی ال رو ۴ماه پیش تحویل گرفتم قیمتش اون موقع حدود ۹۰۰میلیون بود الان بعد از ۴ماه شده حدود ۱/۳۰۰ ینی ۴۰۰میلیون افزایش تو ۴ماه
شاهیج جی ال : ینی تا ۲۵خرداد فاکتور شدن؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانا : نگاه کن ببین پیامک اس بی آر اومده برات؟؟
نازنین : داداش لطف میکنید عکس بداری
سورن تک پیش فروش عادی تحویل30 دی : 20 مرداد واریز اول،29 مهر دعوتنامه صادر شد که 12 آبان پرداخت کردم،24 آذر فاکتور،25 آذر پلاک،26 آذر ارسال مدارک تیک خورد،الانم روی حمل خودرو برای نمایندگی میچرخه
مهران : مبلغ 13میلیون
مهران : دوستان همین الان پیام تبدیل به منبع بزرگ امد واسم تحویل 23دی هستم
دنا 6 دنده رینگ طرح فرسوده تحویل بهمن : تازه دیروز 26 آذر تکمیل وجه اومد
کوییک اس : سلام دوستان فرق سفید وسفید شیری چیه که بعضی از دوستان که قبل فاکتور کوییک سفید بود ولی الان بعد فاکتور شده سفید شیری؟
پیمان : من 22مرداد دیروز فاکتور شدم
یلدا : سلام شب یلدا تولدم هست به نظر تون تا شب یلدا فاکتور میشم🤣🤣 سورن دوگانه فوق العاده 23 دی
حسین کوییک اس.13 شهریور : سلام به همه دوستان.تاتاریخ 6 شهریور فاکتور شده تاالان.دوستان محترم بزرگواری کنید از 6 شهریور به بعد اگر فاکتور شدین یا تو این بخش یا کافه تصویر ارسال کنید