نجات وام خودرو از قراردادهای صوری

نجات وام خودرو از قراردادهای صوری

شورای پول و اعتبار، هفته گذشته در شرایطی با افزایش وام خرید و جایگزینی خودرو موافقت کرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، برای اثرگذاری این وام در بازار خودرو، در قدم اول باید آن را از صوری شدن نجات داد.  بنابر اعلام شورای پول و اعتبار، تسهیلات خرید خودروی سواری تولید داخل معادل 60 درصد قیمت خودرو مصوب و حداکثر این وام 15 میلیون تومان تعیین شده است. این در حالی است که پیش از این، تنها هفت میلیون تومان برای وام خودرو به متقاضیان پرداخت می‌شد. شورای پول و اعتبار همچنین وام خودروهای فرسوده را تعیین و مصوب کرد که تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی فرسوده‌های شخصی از محل تولیدات داخلی، معادل 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر 20 میلیون تومان باشد.
اگرچه با دو برابر شدن وام خودرو و همچنین در نظر گرفتن تسهیلات 20 میلیونی برای خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده، خیلی‌ها به خرید خودرو و رونق گرفتن بازار امیدوار شده‌اند، اما به اعتقاد کارشناسان، اثرگذاری تسهیلات موردنظر، مشروط به رخ دادن چند اتفاق، به خصوص جلوگیری از«صوری شدن» آن است.  کارشناسان بر این باورند که برای تحریک بازار از ناحیه وام بانکی، اول باید شیوه‌نامه‌ای منطقی و صحیح برای پرداخت تسهیلات موردنظر، (به‌منظور جلوگیری از صوری شدن آن) لحاظ شود و دوم اینکه بانک‌ها تعداد تسهیلات پرداختی خود به متقاضیان خودرو را مطابق با نیاز بازار تنظیم کنند. در درجه سوم نیز خودروسازان باید با تغییر روش‌های فروش، انگیزه بیشتری را برای خرید خودرو ایجاد کنند، چه آنکه با همین وام 15 میلیونی نیز خیلی‌ها قادر به خرید خودرو دلخواه خود نخواهند بود. ازآنجاکه بسیاری از کارشناسان معتقدند قدم اول در اثربخش کردن وام بانکی در بازار خودرو، شیوه‌نامه پرداخت است؛ بنابراین ابتدا باید به طرح این مساله پرداخت که تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار، قرار است با چه سازوکاری به متقاضیان پرداخت شود و چطور می‌توان از تخلفات حاصل از دریافت این وام جلوگیری کرد.
در حال حاضر «نگرانی بزرگ» در ماجرای وام بانکی، اقدام به انجام تخلفاتی همچون صوری شدن آن است، چه آنکه نه تصمیم‌سازان اقتصادی و نه خودروسازان، هیچ کدام نمی‌خواهند تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازار خودرو، روانه دیگر بازارها شود. به‌عبارت بهتر، هدف از پرداخت وام خودرو، افزایش قدرت خرید مشتریان و خروج بازار از رکود است و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که وام‌های موردنظر فقط صرف خرید خودرو شوند و بس. این در شرایطی است که همواره بخشی از متقاضیان، به اسم «خرید خودرو» وام بانکی می‌گیرند، اما این وام را در بازارهای دیگر خرج کرده یا صرف کارهای دیگر می‌کنند. با این حساب، اگر قرار باشد وام خودرو باز هم در گیرودار صوری شدن بیفتد، نمی‌توان چندان به تحریک بازار به‌واسطه آن، امیدوار بود، مخصوصا اینکه برخی به دنبال دریافت وام از هر راهی هستند حتی اگر پیش فاکتوری صوری از نمایندگی‌های فروش خودروسازان آن هم با صرف هزینه‌ای زیاد، تهیه کنند.در این زمینه تاکید می‌شود که این وام برای تحریک بازار خودرو و رونق گرفتن هرچه بیشتر تولید، در نظر گرفته شده است. در واقع، هدف از پرداخت وام موردنظر، افزایش نقدینگی مشتریان و بالا بردن قدرت خرید آنها صرفا در بازار خودرو است نه چیز دیگری؛ بنابراین در این شرایط، اگر چه قرار است شیوه‌نامه یا دستورالعمل دریافت وام تهیه شود، اما مسوولان بانک مرکزی باید شیوه‌نامه مربوطه را به نحوی تدوین کنند که کوچک‌ترین روزنه‌ای برای بروز تخلف یا صوری شدن پیش‌فاکتور برای دریافت این تسهیلات باقی نماند.
وام خودرو در گذشته نیز توسط بانک‌ها پرداخت شده، اما خیلی‌ها با استفاده از روش‌های مختلف از جمله «دریافت پیش فاکتورهای صوری از نمایندگی‌های خودروسازان»، وام را دریافت و آن را صرف مصارفی غیر از خرید خودرو کرده‌اند. به‌عنوان مثال، متقاضی با مراجعه به نمایندگی‌ها و دریافت پیش فاکتوری صوری، این مدرک را به بانک ارائه و وامی هفت میلیونی را دریافت کرده، اما به‌واسطه آن، خودرو نخریده است. از همین رو کارشناسان معتقدند که اگر هدف از پرداخت این وام، تحریک بازار خودروهای داخلی و کمک به مشتریان و تولید داخل است، باید تا حد امکان جلوی صوری شدن پیش فاکتورها را گرفت. البته مسوولان بانک مرکزی نیز خود به دنبال جلوگیری از صوری شدن وام بانکی هستند؛ به‌نحوی‌که قصد دارند با تدوین شیوه‌نامه‌ای مناسب، مقدمات سرازیر شدن وام در نظر گرفته شده را به بازار خودرو فراهم بیاورند.  آن‌طور که شورای پول و اعتبار مقرر کرده، شیوه‌نامه اعطای وام خودرو به متقاضیان، باید توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تهیه و به بانک‌ها ابلاغ شود، که البته مشخص نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد. با این حال، اینکه بانک مرکزی نیز در پی جلوگیری از صوری شدن وام خودرو است، خود می‌تواند به محقق شدن این هدف کمک بزرگی کند. هرچند به نظر می‌رسد حذف کامل این تخلفات در دریافت وام خودرو، کار سخت و حتی غیر ممکنی است، اما کارشناسان معتقدند با اعمال برخی روش‌ها می‌توان این اتفاق را به حداقل رساند.
 
  ارتباط مستقیم بانک با خودرو
بر این اساس  اما کارشناسان چند روش را برای در امان ماندن وام خودرو از «صوری شدن»، پیشنهاد می‌دهند و در این بین، روش «ارتباط مستقیم بانک با خودروساز» طرفدار بیشتری دارد. منظور از روش موردنظر این است که بانک‌ها مبلغ وام خودرو را به‌طور مستقیم به حساب خودروسازان واریز کنند و مشتریان نقشی در این مراوده مالی نداشته باشند. به‌عبارت بهتر، پس از انجام مراحل اداری توسط مشتریان و محرز شدن تخصیص وام به آنها، بانک‌های عامل، وام موردنظر را به حساب شرکت‌های خودروساز مربوطه واریز می‌کنند و در نهایت بدون آنکه این وسط چیزی به نام چک یا پیش فاکتور و امثال اینها رد و بدل شود، خودروها تحویل مشتریان خواهند شد.
به اعتقاد کارشناسان، با این روش، دیگر صوری شدن وام امکانپذیر نیست و مشتریان واقعی بازار خودرو از آن منتفع می‌شوند. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر قرار باشد وام خودرو به‌صورت چک در اختیار متقاضیان قرار گیرد، تضمینی بابت نقد شدن آن در بازار خودرو نیست؛ زیرا امکان وصول آن به روش‌های مختلف وجود دارد، کما اینکه در گذشته نیز این اتفاق رخ داده است. وی با بیان اینکه یک روش مناسب برای صوری نشدن وام خودرو، حذف مشتری از روند پرداخت و دریافت آن است، تاکید می‌کند:در این روش، پول به‌طور مستقیم روانه خزانه خودروسازان می‌شود؛ بنابراین تنها آنهایی که قصد خرید خودرو دارند، متقاضی دریافت وام می‌شوند و با این حساب، بازار از ناحیه وام خودرو تحریک خواهد شد. اظهارات زاوه در شرایطی است که به گفته علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار، در حال حاضر بانک‌ها مبلغ مربوط به وام خودرو (وام هفت میلیونی) را به حساب خودروسازان واریز می‌کنند و دیگر خبری از چک بانکی نیست. وی تاکید می‌کند: بانک‌ها وام جدید را نباید از راه صدور چک بانکی، پرداخت کنند، زیرا این چک اگرچه در وجه خودروساز صادر می‌شود، اما قابل وصول توسط افراد غیر است؛ بنابراین به راحتی می‌تواند بر خلاف اهداف در نظر گرفته شده خرج شود.
 
  پرداخت اعتبار وام خودرو به خودروسازان
اما کارشناسان روشی دیگر را نیز برای استفاده واقعی از وام خودرو پیشنهاد می‌دهند و آن، پرداخت کل اعتبار در نظر گرفته شده برای وام، به شرکت‌های خودروساز است. به گفته آنها، در این روش، بانک‌های عامل می‌توانند کل اعتباری را که برای تسهیلات خودرو در نظر گرفته‌اند، به خزانه خودروسازان واریز کرده و پرداخت آن به متقاضیان را در اختیار شرکت‌های خودروساز بگذارند. این کارشناسان تاکید می‌کنند: وقتی اعتبار مربوط به وام خودرو در اختیار خودروسازان قرار گیرد، دیگر بانک‌ها با خیل عظیمی از مشتریان مواجه نبوده و طرف حساب شان، چند شرکت خودروساز است؛ بنابراین دردسر کمتری را بابت وصول وام‌های پرداختی متحمل خواهند شد. به اعتقاد آنها، با این روش، بانک‌ها چیزی را از دست نمی‌دهند، چه آنکه سود موردنظر خود را دریافت کرده و حتی اطمینان بیشتری نسبت به وصول وام‌های پرداختی کسب می‌کنند؛ زیرا طرف حسابشان خودروسازانی هستند که گردش مالی قابل‌توجهی دارند. این روش در حالی مطرح می‌شود که بسیار بعید به نظر می‌رسد بانک‌ها اعتبار در نظر گرفته شده برای وام خودرو را در اختیار خودروسازان قرار دهد. از طرفی، با فرض در نظر گرفتن چنین روشی، باید نظارت لازم بر شرکت‌های خودروساز بابت پرداخت تمام و کمال اعتبار موردنظر در قالب وام به مشتریان، انجام شود. 
 
  کارتکس جواب نمی‌دهد
هرچند برخی معتقدند با استفاده از کارتکس‌های فروش خودروسازان می‌توان نسبت به صوری نشدن وام خودرو اطمینان پیدا کرد، با این حال فعالان بازار تاکید می‌کنند این روش، قابلیت اجرا ندارد. به گفته آنها، خودروسازان زمانی کارتکس خودرو را صادر می‌کنند که پول لازم را از مشتری دریافت کرده باشند؛ بنابراین قائدتا پرداخت وام قبل از صدور کارتکس انجام می‌شود و دیگر نمی‌توان صوری بودن یا نبودن آن را به‌واسطه «کارتکس» معین کرد. زاوه، در این مورد می‌گوید: وقتی بانک تا قبل از تسویه حساب مشتریان، کارتکس فروش خودرو را صادر نمی‌کند، نمی‌توان از این روش برای جلوگیری از صوری شدن وام خودرو استفاده کرد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , کارتکس , خودروساز , بانک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه