سیستم Stop-Start چیست؟

سیستم Stop-Start چیست؟

زمانی نه چندان دور با قاطعیت گفته می‌شد استارت زدن و روشن کردن موتور بیشتر از درجا کار آن کردن بنزین مصرف می‌کند. درست است که یک موتور سرد بیشتر از حد عادی بنزین مصرف می‌کند ولی چنانچه موتور از قبل به دمای لازم رسیده باشد، خاموش و سپس روشن کردن آن بنزین زیادی نمی‌سوزاند. به همین علت است که خودروسازان سیستمی ابداع کرده‌اند که به صوت اتوماتیک، زمان درجا کار کردن یک خودرو متوقف شده را محدود می‌کند. بهتر است بدانید نخستین بار کمپانی فولکس واگن در سال 1983 سیستم stop-start (توقف-حرکت) را با مشارکت کمپانی Polo Formel E تولید کرد. این سیستم در خودروهای هیبریدی نیز شبیه خودروهای بنزینی کار می‌کند. هنگامی که خودرو متوقف می‌شود، کامپیوتر خودرو سوخت‌رسانی و جرقه زدن شمع‌ها را متوقف می‌کند. وقتی راننده پایش را از روی ترمز برمی‌دارد یا کلاچ می‌گیرد، موتور دوباره روشن می‌شود. البته سیستم استارت باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند این خاموش و روشن شدن را تحمل کند. از طرفی، باتری نیز باید سالم و قوی باشد تا بتواند نیازهای برقی خودرو را هنگامی که موتور خاموش است برآورده کند. هنگام پایین آمدن از سراشیبی تپه‌ها نیز سیستم stop-start می‌تواند به راه حلی ساده برای کاهش مصرف سوخت تبدیل بشود. در سال 2008، کمپانی مزدا سیستم Smart Idle Stop یا به اختصار (SISS) را مورد آزمایش قرار داد. این سیستم بدون اتکا به موتور روشن به کارش ادامه می‌دهد. SISS می‌تواند دینام را به گونه‌ای مدیریت کند که چهار پیستون را در حین کار کردن از حرکت باز دارد.

سیستم Stop-Start چیست؟

به این ترتیب هنگام استارت مجدد، سیلندری که در حالت تراکم به سر می‌برد به سوخت بسیار کمتری نیاز خواهد داشت و می‌تواند نیروی کافی را برای سیلندرهای مجاور تولید کند تا به حالت تراکم برسند. سیلندر مجاور به اندازه عادی سوخت دریافت خواهد کرد و احتراق آن میل‌لنگ را در جهت صحیح به حرکت در خواهد آورد. متأسفانه، این ایده ناب هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خودش ندید و کمپانی مزدا به سراغ سیستم i-stop رفت که در ژاپن و اروپا روی موتورهای 2 لیتری بنزینی ساخت مزدا نصب می‌شد. این سیستم برای کمک به احتراق مجدد، از روش انفجار سوخت استفاده می‌کرد، به این ترتیب، فشار زمان استارت را کم و زمان استارت مجدد را به نصف (بنا به ادعای کمپانی مزدا حدود 0.35 ثانیه) کاهش می‌داد. کمپانی فورد به تازگی اعلام کرده است سیستم stop-start این کمپانی که روی بعضی سدان‌ها و شاسی‌بلندهای مدل 2012 به بعد نصب شده است این توانایی را دارد که مصرف سوخت را تا 10 درصد کاهش بدهد. از طرفی کمپانی مزدا که بیشتر به کاهش مصرف سوخت اهمیت می‌دهد، مدعی است خودرو مزدا 3 که به سیستم i-stop مجهز باشد در شهر فقط یک دهم درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. با این حال، مزداهای وارداتی به ایالات متحده به سیستم stop-start مجهز نخواهند شد تا زمانی که این سیستم به عنوان بخشی از یک پکیج ویژه کاهش مصرف سوخت ارائه شود. بازار کانادا نیز بازاری است که سیستم stop-start می‌تواند در آن موفقیت‌هایی به دست بیاورد. در شهر تورنتو قانونی وجود دارد که طبق آن درجا کار کردن قایق‌ها، خودروها و حتی اتوبوس‌ها بیش از یک دقیقه جریمه‌ای 5000 دلاری به دنبال دارد. شاید این قانون نیاز داشته باشد در گوشه گوشه شهر افسرهایی مستقر شده باشند ولی تلاش قانون‌گذاران برای کاهش مصرف سوخت قابل تقدیر است.


منبع

CarAndDriver
 

برچسب : سیستم Stop Start , سیستم توقف حرکت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

امیر
1

محصولات جدید دارند از این آپشت استفاده می کنند. مثلا پژو 508 جدید ایکاپ این آپشن رو دارد
21:17  1395/11/22
گزارش
پاسخ دادن
مهران
1

ایول این پست جدیده یس
22:20  1394/02/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
10

اینجا هم تلاش خودروسازان جهت حفظ میزان مصرف سوخت و جلوگیری از کاهش آن !!!!
18:10  1394/02/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی تهران : روابط عمومی صدا و سیما
رضاجی : سلام اقامصطفی مال من هفته۴تیرماه هسته نیومده پیامک واریزوجه
ایگل بندرعباس : سلام دوست عزیز دلتو خوش به سیستم کرمان موتور بی مسئولیت نکن بنده از ماه تیر روی صدور پلاک وارسال سند زرد هستش ولی برگ سبز وپلاک هم شده هنوز ماشین تحویل ندادن الان چهارماه هستش همش دروغ میگن
X5 : دوستان قرارداد من اول شهریور هست تکمیل وجه کردم خرید قطعی هنوز رو تکمیل وجه هست چرا؟؟؟
پریسا : امیدوارم اینطوری نشه، مدرسه شروع بشه خیلی بد میشه!!!! من اصلا درک نمی کنم این دیگه چه وضعشه!!!! من تماس گرفتم گفتن تا 29/5 یعنی 29 مرداد تیتانیوم تحویل داده شده و هنوز نوبت ما نشده که 3 شهریور هستیم
اسماعیل : شما نمایندگی داراب هستین ؟ منم دقیقا مثل شما هستم دیگه موندیم چکار کنیم
شاهین g شهریور : با منم نیومده
فربد : تارا v1p رنگ تیتانیوم فروش فوری یک ماهه تحویل 4 شهریور هستم امروز 23 روز توی تاخیر هست. سر ظهر با پشتیبانی ایران خودرو تماس گرفتم کلا ناامیدم کرد. گفتن که احتمالا تا نیمه مهرماه برای فاکتور شدن تاخیر میخوره به خاطر ناموجود بودن رنگ تیتانیوم و تا بخواد مراحل پلاک و اسناد و حمل به نمایندگی انجام بشه تا اواخر مهرماه تحویل مشه. از بس دروغ میگن میترسم بیشتر هم طول بکشه. البته تا الان هم پیام تبدیل به رنگ سفید یا مشکی برام نیومده.
مهدی : 19اسفند در انتظاریم فاکتور بشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایناتک : منم پذیرش 12168819 پیش فروش دهه فجر.تکمیل وجه24تیرماه.تحویل شهریور...هنوزهیچ خبری نیست
شیما : سلام نحوه ورود به سایپا سیتروئن چطوره؟؟ من ثبت درخواست تحویل حضوری برا ساینا زدم کارشناس میگه بایستی بری تو سایت سیتروئن زمان و روزشو مشخص کنین بیزحمت اگه کسی میدونه اطلاع بدین از 19 شهریور درخواست حضوری زدم زودتر ماشین برسه دست پدرم از چاله افتادیم تو چاه
ساینا دوگانه : سلام مبارکتون باشه کدوم شهرین؟
حسین : الکی واسه خودتون قیمت گذاری نکنید ایران خودرو خودشم از این قیمت ها خبر نداره جو ندید الکی.
کیوان : 17 اسفند جمعه بوده چی جوری تو روز جمعه تکمیل وجه کردن . چون فیش هم که داده بودن بیشتر از 100 تومن نمیشد کارت به کارت کرد
207 سقف فلز : سلام نه داداش هنوز فاکتور نشده
علی دوگانه : کی آورد بالا کی پلاک شدی ؟
دوگانه : داداش ما پلاک هم تو سیستم برام بالا اورد
ساینا85 : به نظر میرسه چند روزه از فاکتور کردن خبری نیست انگاری تعطیل شده
207 : باید مبلغ ما بین تفاوت پرداخت کنی تا درست بشه