وضع صنعت قطعه کشورخوب نیست

وضع صنعت قطعه کشورخوب نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی گزارشی در مورد وضعیت صنعت قطعه کشور منتشر کرده که طی آن، به وضع این صنعت در حوزه‌های مختلف تولید، ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری، واردات و صادرات پرداخته شده است. در این گزارش، مجلسی‌ها ابتدا عملکرد قطعه‌سازان کشور در بخش تولید و ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری را طی دهه80 مورد بررسی قرار داده و در ادامه به ارزیابی واردات و صادرات صنعت قطعه پرداخته‌اند.
یافته‌های مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که طی دوره چهار ساله منتهی به سال 1390، چند واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا از چرخه تولید حذف شده‌اند و این در حالی است که به گفته قطعه‌سازان، طی چهار سال گذشته نیز برخی از تولیدکنندگان قطعه کشور از بین رفته یا تغییر کاربری داده‌اند. به‌عبارت بهتر، گزارش مجلسی‌ها به‌نوعی بر گلایه‌ها و هشدارهای قطعه‌سازان داخلی مبنی بر اوضاع مالی نامناسب و تعطیلی واحدهای تولیدی شان صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد قطعه‌سازی به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ داخلی، چندان حال و روز خوشی ندارد.
نگاهی به ارزش افزوده قطعه‌سازی نیز نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر، جایگاه آن در بخش صنعت نزول کرده و طی سال 90، تنها 1353میلیارد ریال بوده است. بر این اساس، سهم قطعه‌سازی در خروجی صنعت طی سال 90، حدود 2/ 0درصد برآورد شده و 6 درصد از اشتغال ایجاد شده در صنایع کشور را قطعه‌سازی در اختیار داشته است.
هرچه هست، بنابر گزارش منتشر شده، حدود 80 هزار نفر در واحدهای تولید قطعه کشور (واحدهای دارای 10 نفر نیروی انسانی و بیشتر) به کار مشغول هستند و این موضوع از نقش قابل توجه قطعه‌سازی در اقتصاد داخلی حکایت می‌کند.
اما در مورد روند میزان سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌ کشور طی سال‌های اخیر نیز مجلسی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش«مقطعی» و «فاقد الگویی مشخص و هدفمند» انجام شده و در ضمن اندک و پر نوسان بوده است.
اما آن طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش کرده، حجم واردات قطعه به کشور طی سال‌های اخیر معمولا بین 500‌میلیون تا یک میلیارد دلار در نوسان بوده، حال آنکه صادرات قطعه، تا مرز 100 میلیون دلار پیش رفته است.
بر این اساس، نسبت واردات قطعه به صادرات آن، طی سال‌های اخیر تقریبا 10 به یک بوده و این یعنی، 10 برابر قطعاتی که صادر کرده‌ایم، واردات قطعه داشته‌ایم. البته در سال 93، نسبت واردات به صادرات تغییر زیادی کرده، به‌نحوی‌که حدودا 48 برابر صدورقطعات ، قطعه وارد کشور شده است. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد طی سال گذشته، در حدود 3 میلیارد و 267 میلیون دلار انواع قطعات وسایل نقلیه موتوری وارد کشور شده و با احتساب واردات خودرو، 6میلیارد و 360 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
این اتفاق در حالی رخ داده که کشور طی سه سال گذشته با مشکلات شدید ارزی مواجه بود و طبعا اگر قرار باشد قطعه‌سازان داخلی به همین منوال فعالیت کنند، همچنان با رشد واردات قطعه و خروج ارز از کشور مواجه خواهیم بود. اگرچه مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره به مبدا واردات قطعه به کشور نکرده، اما به‌نظر می‌رسد چینی‌ها سلطان صادرات قطعه به ایران باشند. آن‌طور که فعالان صنعت خودرو در لا به لای اظهارات خود عنوان می‌کنند، طی سال‌های گذشته، واردات قطعه از چین افزایش یافته و در مقابل از تولید داخل کاسته شده و اصلی ترین دلیل این اتفاق را نیز باید در دردسرهای تولید و طعم شیرین واردات، جست‌وجو کرد.
 
تعطیلی 100 واحد قطعه‌سازی
مرکز پژوهش‌های مجلس اما در بخشی از گزارش خود به بررسی روند شکل گیری و تعطیلی واحدهای قطعه‌سازی کشور طی دهه 80 پرداخته است. بر این اساس، نتایج آمارگیری کارگاه‌های صنعتی دارای نیروی انسانی 10 نفر به بالا نشان می‌دهد تعداد کارگاه‌های فعال قطعه‌سازی کشور در سال 90، حدود 634 واحد بوده و سهم آن در بخش صنعت نیز حدود 2/ 4 درصد برآورد شده است. بررسی‌ها اما نشان می‌دهند از سال 1387 تا 1390 حدود 100 واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا حذف شده‌اند و این موضوع گویای واقعیتی به نام «رکود در صنعت قطعه ایران» است.
در بخش ارزش افزوده هم اگرچه در فاصله سال‌های 80 تا 86، روند ایجاد ارزش‌افزوده در قطعه‌سازی کاملا صعودی بوده، اما از سال 1387 به بعد، این روند دچار افت شده و در نتیجه جایگاه قطعه‌سازی در ارزش افزوده کل صنعت، نزولی شدید را به خود می‌بیند.
البته طی سال‌های 88 تا 90، با رشد ارزش افزوده قطعه‌سازی روبه‌رو شده‌ایم، اما سهم آن در خروجی بخش صنعت، رشد اندکی داشته است. بنابر آمارها، طی سال 90 کل ارزش‌افزوده صنعت قطعه‌ کشور حدود یک هزار و 353 میلیارد ریال بوده و سهم آن از خروجی کل بخش صنعت نیز نزدیک به 22 / 0 درصد برآورد شده و این نشان می‌دهد قطعه‌سازی اوضاع خوبی در حوزه ارزش افزوده ندارد.
 
زنگ خطر برای اشتغال قطعه‌سازان
«وضع اشتغال در صنعت قطعه» یکی دیگر از مواردی به حساب می‌آید که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی‌های خود دست روی آن گذاشته است.
بر این اساس، برآورد شده که قطعه‌سازی شش درصد از اشتغال در بخش صنعت را به خود اختصاص داده و در دهه 80، روندی صعودی را در این بخش به خود می‌بیند.
طبق بررسی‌های انجام شده، میزان اشتغال در صنعت قطعه کشور طی سال‌های 80 تا 90، تقریبا صعودی بوده و این صنعت با توجه به اشتغال حدودا 80 هزار نفری اش، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.
این البته در حالی است که به گفته قطعه‌سازان، مشکلات مالی سبب شده برخی واحدهای قطعه‌سازی دست به تعدیل نیرو بزنند و طبعا با ادامه این وضع، اشتغال ایجاد شده در صنعت قطعه کشور بیش از پیش به خطر خواهد افتاد.
اما نگاهی بیندازیم به اوضاع سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه و ببینیم مرکز پژوهش‌های مجلس در این مورد چه می‌گوید. طبق گزارش منتشره، سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی کشور طی سال‌های اخیر وضعیت مناسبی نداشته و روند آن طی دهه 80 نشان می‌دهد این صنعت الگویی مشخص و مدون و رویکردی هدفمند ندارد. اوضاع به شکلی است که غالب سرمایه‌گذاری‌ها طی سال‌های 80 تا 85، کمتر از دو هزار میلیارد ریال و تنها در 87 و 90، این رقم به مرز 12 هزار میلیارد ریال نزدیک شده است.
 
واردات بسیار و صادرات اندک
یکی دیگر از مباحث مهمی که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره شده، موازنه تجاری صنعت قطعه‌ ایران است. بر این اساس، میزان واردات قطعات به کشور طی دوره مورد بررسی نشان می‌دهد که به استثنای برخی سال‌ها، عمده حجم واردات قطعات به کشور عموما در دامنه بین 500میلیون تا یک میلیارد دلار قرار داشته است. این البته در حالی است که در سال‌های 90 و 91 همزمان با افت شدید تولید خودرو در کشور، واردات قطعات نیز به‌شدت افت کرد و تقریبا به نصف سال‌های قبل رسید. مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده که کاهش تولید خودرو الزاما باعث کاهش واردات قطعات به کشور نشده است؛ بلکه دلایل این موضوع را بیشتر باید در تحریم و مشکلات در گشایش LC و سوئیفت مالی و عدم پایبندی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد، جست‌وجو کرد. به‌عبارت بهتر، افت شدید تولید خودرو در سال‌های اخیر را نمی‌توان فقط به عدم دسترسی به قطعات نسبت داد؛ بلکه متغیرهای مهمی مانند سه برابر شدن نرخ ارز، رکود تورمی حاکم بر اقتصاد داخل، تورم بالا، عدم ثبات اقتصادی و... در این موضوع نقش پررنگی داشته‌اند.
طبق آماری که مرکز پژوهش‌ها ارائه کرده، در سال 93 در حدود و سه میلیاردو 267 میلیون دلار انواع قطعات وسایل نقلیه موتوری به کشور وارد شده که با احتساب حجم واردات خودرو در این سال، عملا6میلیارد و 360 میلیون دلار ارز بابت واردات قطعه و خودرو، از کشور خارج شده است.
این در شرایطی است که ارزش صادرات صنعت قطعه‌ کشور در مقایسه با واردات، اندک بوده و در سال‌های 90، 91 و 93 اوضاع مناسبی را به خود ندیده است. در واقع قطعه‌سازی کشور نه تنها روند افزایشی سال‌های قبل را حفظ نکرده؛ بلکه نتوانسته از فرصت ایجاد شده در نتیجه افزایش سه برابری نرخ ارز بابت تحریک صادرات و افزایش چند برابری آن استفاده کند. عمده ارزش صادرات قطعه‌سازی کشور (به‌جز برخی سال‌هایی که با افزایش مقطعی به مرز 140 میلیون دلار رسید) حدود 100 میلیون دلار بوده و در سال 93 نیز به حدود 80 میلیون دلار تنزل پیدا کرده است. از سوی دیگر، جایگاه صنعت قطعه‌ در کل صادرات صنعتی کشور نیز در سال‌های اخیر با روندی نزولی مواجه و به ‌شدت دچار افول شده، به‌نحوی‌که سهم آن از 68/ 0درصد در سال 89 به 27 / 0 درصد طی سال 93 تنزل داشته است.
بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نسبت موازنه تجاری در صنعت قطعه‌ طی سال‌های تحت بررسی، به‌گونه‌ای بوده که عمدتا واردات قطعات به کشور بیش از 10 برابر قطعات صادر شده، ارزش داشته و آمار‌های سال 93، از 42 برابر شدن واردات نسبت به صادرات، حکایت می‌کند.
 
شرایط بد قطعه‌سازان
در نهایت اما مرکز پژوهش‌های مجلس به این نتیجه رسیده که قطعه‌سازی کشور هم‌اکنون در شرایط بدی به‌سر می‌برد و از سیاستی مشخص و مدون پیروی نمی‌کند و ادامه این روند نیز بر سرعت تعطیلی واحدهای تولید قطعه خواهد افزود.به روایت مجلسی‌ها، بدهی‌های معوق شرکت‌های خودروساز به قطعه‌سازان و نحوه تعامل بین این دو، نقش زیادی در ایجاد چالش‌های کنونی قطعه‌سازان دارد؛ بنابراین رابطه میان آنها (خودروسازان و قطعه‌سازان) باید اصلاح شود.مجلسی‌ها این را هم گفته‌اند که با توجه به روند تعطیلی واحدهای قطعه‌سازی و تداوم آن در سال‌های آتی و سهم چشمگیرش در اشتغال بخش صنعت، عمیق‌تر شدن معضل بیکاری در اقتصاد کشور امری محتوم و قابل انتظار است؛ با این حساب، اولین و مهم‌ترین راهکار ما در شرایط فعلی، تقویت منابع مالی قطعه‌سازان از طریق نظام بانکی، تعیین تکلیف معوقات شرکت‌های خودروسازی و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های معتبر خارجی است.
 
وضع صنعت قطعه کشورخوب نیست

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قطعه , اشتغال , واردات , صادرات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: تندری
2

وضعیت ایشان بدتر از این هم خواهد شد کجاش دیدید؟
01:41  1394/03/14
گزارش
پاسخ دادن
جواد
4

خوبه که بدونین با وجود تعرفه ۱۲۵ درصدی برای واردات خودرو تعرفه واردات قطعه چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است .خب با این وضعیت مشخصه که با تمام تلاشی که دولت برای سر پا نگه داشتن صنعت خودرو می کنه کاری از پیش نمی بره.بیاید با خودتون حساب کنید سه راه پیش رو داریم :
۱_ واردات خودرو با تعرفه ۱۲۵ درصدی
۲_ تولید خودرو به صورت کام در داخل با وجود قطعات داخلی که عمدتا به دلایل مختلف قیمت تمام شده بالایی دارند( دلایلی مثل نا کارآمدی مدیریتی،تکنولوژی پایین،گران بودن نیروی کار نسبت به کشور هایی مثل هند و چین،عدم حمایت های دولتی و ...)
۳_ واردات قطعه با تعرفه ۲۰ تا ۴۰ درصدی و مونتاژ در داخل
خب هر آدم عاقلی راه سوم را انتخاب می کنه کما اینکه حتی تولید کننده های بزرگ داخلی مثل سایپا و ایران خودرو هم به این سیاست رو آوردند و صنعت خودروی ما عملا به یک صنعت مونتاژ و سطح پایین تبدیل شده
01:11  1394/03/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه