فرجام همکاری مشترک خودروسازان /سه‌چالش‌بزرگ ‌رنو و پژو‌درایران

فرجام همکاری مشترک خودروسازان ایرانی/سه‌چالش‌بزرگ ‌رنو و پژو‌درایراناین روزها که رسانه‌های خارجی پی در پی از اشتیاق خودروسازان فرانسوی برای حضور در ایران خبر می‌دهند، بسیاری از فعالان صنعت خودرو کشور امیدوارند همکاری دوباره با آنها، به ارتقای توان فنی و تکنولوژیک جاده مخصوصی‌ها بینجامد، با این حال، برخی کارشناسان نیز معتقدند موانع بزرگی وجود دارند که ممکن است اجازه شکل‌گیری شراکتی برد- برد را به طرفین ندهد.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان، حصول نتایج مثبت از پیوند دوباره خودروسازان ایرانی و فرانسوی (و البته سایر شرکت‌های خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران را دارند)، منوط و مشروط به آن است که این «پیوند» به دور ازحواشی، صورت گرفته و فضای کسب‌و‌کار مناسبی ایجاد شود و قیمت‌گذاری دولتی در کار نباشد.
به عبارت بهتر، «دور ماندن از حواشی»، «بهبود فضای کسب‌و‌کار» و «لغو قیمت‌گذاری دولتی» سه شرط اصلی شراکت موفقیت‌آمیز خودروسازان ایرانی و فرانسوی به‌شمار می‌روند، چه آنکه صنعت و بازار خودرو ایران در گذشته از این سه ناحیه بسیار صدمه دیده‌اند.
پیش از آنکه به بررسی حواشی و فضای کسب‌و‌کار در خودروسازی ایران بپردازیم، ابتدا باید مشخص کنیم یک شراکت خوب میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی، چه ویژگی‌هایی دارد. آن‌طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعت خودرو و همچنین کارشناسان می‌گویند، یک توافق و قرارداد خوب برای خودروسازی ایران، دارای سه ویژگی اصلی است. اول اینکه قرارداد مربوطه باید توجه ویژه‌ای به ساخت داخل اولیه خودروهای تولیدی داشته باشد؛ به عبارت بهتر، خودروهای تحت قرارداد، باید در ابتدا با ساخت داخل 40 درصد به تولید برسند و این عدد به تدریج به 80 درصد افزایش پیدا کند. با این حساب، هم پژو و هم رنو، باید از همان ابتدای شروع فعالیت دوباره در ایران، تامین 40 درصد از قطعات خودروهای تولیدی خود در جاده مخصوص را به قطعه‌سازان ایرانی بسپارند.
اما دومین ویژگی قرارداد و توافق خوب خودروسازان ایرانی با فرانسوی‌ها، صادرات مناسب است؛ به نحوی که پژو و رنو باید تضمین بدهند حداقل 30 درصد از محصولات تولیدی خود در ایران را صادر کنند. در واقع، فرانسوی‌ها باید به ایران به چشم یک پایگاه صادراتی نگریسته و هر تعداد خودرو که در «جاده مخصوص» می‌سازند، حدود یک‌سوم آن را به بازارهای صادراتی خود بفرستند.
در مورد سومین ویژگی اصلی نیز گفته می‌شود که از همان ابتدای طراحی محصولات مشترک میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی، قطعه سازان داخلی نیز باید به اصطلاح بازی داده شوند. واضح‌تر اینکه قطعه‌سازان ایرانی باید از همان آغاز و در طراحی محصول، با شرکت‌های فرانسوی همکاری نزدیکی داشته باشند.
این سه ویژگی در حالی به‌عنوان پایه و اساس قراردادهای آتی در صنعت خودرو ایران برشمرده می‌شوند که علاوه بر آنها، مشتریان نیز انتظارات خاص خود را از دور جدید همکاری خودروسازان ایرانی و فرانسوی دارند، از جمله «عرضه خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و مجهز به تکنولوژی روز».
از نظر مشتریان ایرانی، اگر قرار باشد رنو و پژو خودروهایی گران‌قیمت و نه‌چندان به روز را راهی بازار ایران کنند، این وسط چیزی به آنها (مشتریان) نخواهد رسید، بنابراین خودروسازان ایرانی باید نهایت تلاش را برای عقد قراردادهای آتی خود (به‌منظور تولید و عرضه خودروهایی دارای قیمت مناسب و مجهز به تکنولوژی و امکانات روز) به کار ببندند.
مانع اول؛ دلواپسان
اما حالا ببینیم چه موانعی بر سر راه خودروسازان ایرانی و فرانسوی برای اجرای یک برنامه مشترک مناسب در «جاده مخصوص» وجود دارد.
به اعتقاد برخی کارشناسان، یکی از اولین مشکلات و موانعی که گریبان شراکت آتی خودروسازان ایرانی و فرانسوی را خواهد گرفت، دلواپسی دلواپسان است؛ همان‌ها که پیش‌تر نیز مخالف رنو و پژو بودند.
ازآنجاکه خودروسازی صنعتی مهم در ایران به‌شمار می‌رود، معمولا حضور شرکت‌های خارجی در آن با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و گاهی کار حتی به مجلس شورای اسلامی نیز ‌می‌کشد.
نمونه بارز این حواشی را می‌توان در ماجرای آمدن رنو به ایران به وضوح دید. رنویی‌ها اوایل دهه 80 و به امید دست و پا کردن بازاری بزرگ در خاورمیانه، راه ایران را در پیش گرفته و سرمایه نسبتا زیادی نیز با خود آوردند، اما از همان ابتدا مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های زیادی به خود دیده و عرصه بر آنها بسیار سخت شد. شدت حواشی به حدی بود که رنو تا مدت‌ها موفق به آغاز به کار پروژه‌اش در ایران (پلت فرم مشترک X90) نشد و در نتیجه نه فقط این شرکت فرانسوی، بلکه خودروسازان و مشتریان ایرانی نیز متضرر شدند.
پژو نیز که به دلیل قطع ارتباط ناگهانی‌اش با خودروسازی ایران، مغضوب بسیاری از فعالان صنعت خودرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان است، هنوز شراکت جدیدیش را آغاز نکرده، با موجی از انتقادات روبه‌رو شده است. با این حساب، خودروسازان ایرانی و فرانسوی باید از همین حالا خود را برای انتقادات و حواشی مربوطه آماده کنند و طبعا اگر نتوانند از پس آنها برآیند، شراکت‌شان سخت و کند پیش خواهد رفت. به اعتقاد کارشناسان، اگر «مانع دلواپسان» رفع نشود، قراردادهای آتی خودروسازان ایرانی و فرانسوی به این زودی‌ها پا نخواهد گرفت و قطعا هرچه زمان از دست برود، بازار خودرو کشور نیز دیرتر میزبان محصولات جدید خواهد شد.
به‌عنوان مثال، فقط کافی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار روئیت قراردادهای مربوطه شده و سپس بر اصلاح و تغییر آنها اصرار کنند؛ این کار به تنهایی کلی از وقت را خواهد کشت و از طرفی فرانسوی‌هایی را که پیش‌تر بابت نحوه شراکت دوباره‌شان با خودروسازی ایران، توجیه شده‌اند، سرد و کم انگیزه خواهد کرد.
نه اینکه مجلس یا سایر دستگاه‌های نظارتی حق نقد و بررسی عملکرد خودروسازان کشور را در حوزه‌های مختلف نداشته باشند، اما طبعا اگر قرار باشد «نظارت کردن» جای خود را به «حواشی سیاسی» بدهد، «ماجرای رنو» باز هم تکرار خواهد شد و این یعنی متضرر شدن خودروسازی ایران.
به نظر می‌رسد در این شرایط باید کار را به خودروسازان سپرد تا آنها در فضایی به دور از سیاست و حاشیه، صلاح و مصلحت خود را تشخیص داده و کار را با شرکت‌های خارجی پیش ببرند و هیچ‌کس نیز در این مسیر، سنگ‌اندازی نکند.
مانع دوم؛ فضای نامناسب کسب‌و‌کار
اما دومین شرط پیشبرد برنامه‌های مشترک خودروسازان ایرانی و فرانسوی، بهبود فضای کسب‌و‌کار است؛ این در حالی است که «ایران» رتبه قابل‌قبولی در این شاخص (کسب‌و‌کار) ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی و تولیدکنندگان داخلی با ریسک زیادی در کشور فعالیت می‌کنند.
به گفته برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، این ریسک بالا از چند جهت است؛ اول اینکه سیستم بانکی معمولا با تولیدکنندگان همراه نیست و گاهی حتی عملا رو در روی آنها ایستاده و راه نفس‌شان را می‌بندد. اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آنها به شدت از رفتار بانک‌ها گلایه و این موضوع را یکی از موانع بزرگ توسعه خودروسازی کشور عنوان خواهند کرد. به گفته آنها، سیستم بانکی نه تنها تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان از جمله خودروسازان نمی‌گذارد؛ بلکه بهره‌های بالا نیز در قبال همان تسهیلات اندکی که می‌پردازد، دریافت می‌کند و از همین رو خودروسازها همواره بدهکار بانک‌ها هستند و مجبورند بخش قابل‌توجهی از نقدینگی خود را به پای بهره‌های بانکی بریزند.
نکته دیگر در مورد فضای کسب‌و‌کار ایران اما نوسانات اقتصادی از جمله عدم ثبات در نرخ ارز و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه (مانند کم و زیاد کردن نرخ گشایش اعتبار) است، چه آنکه این موضوع نیز گریبان خودروسازان داخلی را می‌فشارد. با توجه به شرایط موجود، این پرسش پیش می‌آید که آیا خودروسازان خارجی توانایی فعالیت در فضای کسب‌و‌کار ایران را دارند؟ آیا پژو و رنو می‌توانند با بالا و پایین شدن نرخ ارز، تغییر ناگهانی قوانین و... کنار آمده و برنامه‌های خود را پیش ببرند؟ از طرفی، آیا خودروسازان داخلی نیز با توجه به مشکلات مطروحه (نوسان نرخ ارز، بهره بالای بانکی و...) می‌توانند پا به پای شرکای فرانسوی خود پیش رفته و شراکتی موفق را با آنها تجربه کنند؟
مانع سوم؛ قیمت‌گذاری دولتی
دیگر معضل پیش‌روی شراکت خودروسازان ایرانی و فرانسوی، آزاد نبودن قیمت‌گذاری خودرو است، موضوعی که حواشی بسیاری را تا به امروز ایجاد کرده و این حاشیه‌ها هنوز هم ادامه دارند. در حال حاضر، قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می‌شود و این در حالی است که امثال رنو و پژو اساسا با قیمت‌گذاری دولتی غریبه‌اند.به گفته کارشناسان، تقریبا هیچ‌کدام از خودروسازان خارجی به قیمت‌گذاری دولتی عادت ندارند و خود نسبت به تعیین قیمت محصولات‌شان اقدام می‌کنند، بنابراین مواجه آنها با این سیستم در ایران، برنامه‌شان در «جاده مخصوص» را دستخوش حاشیه‌هایی خواهد کرد.
به اعتقاد خودروسازان داخلی، یکی از دلایل کیفیت نامناسب محصولات شان، همین قیمت‌گذاری دولتی است و اگر قرار باشد خودروهای تولیدی مشترک با فرانسوی‌ها نیز درگیر حاشیه‌های قیمتی شوند، سطح کیفی آنها نیز متاثر از این ماجرا خواهد شد. فعالان صنعت خودرو این را هم می‌گویند که قیمت‌گذاری دولتی می‌تواند به دلسردی رنو و پژو انجامیده و آنها را در ادامه کار، بی‌انگیزه کند؛ زیرا آنها به چنین فضایی عادت ندارند و این گونه قید و بندها را تاب نمی‌آورند.
 

برچسب : کاهش , خودرو , رنو , پژو , قیمت گذاری , فرجام , همکاری مشترک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: silvershadow
9

ب نقل از حرفای خودشون خروج پژو از ایران 500 میلیون یورو به ما ضرر زد .
این همون پژوییه که یک ریال سرمایه گذاری هم نکرد.
ماشینهای از رده خارجشون رو ب کشور ما اوردن و مونتاژ کردن حتی 206 که ب نظرما ماشین روز اروپا بود.
ماشین های فرانسوی هم که به استهلاک و پرهزینه بودن معروفن.
نمیدونم چ دستی توکاره یا چی قراره گیرشون بیاد که دوباره دنبال قرارداد بستن با این پژوی لعنتی هستن.
بعد میان فحش میدن ب دولت مردای زمان قاجار که امتیاز همه جوره ب اجنبی ها میدادن.
13:02  1394/04/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : من تارا دنده زدم 6/27 تحویل هنوز خبری از فاکتور نیست
۷ اردیبهشت : من امروز رفتم پارس خودرو گفت امروز نامه زدن ک تا دوشنبه هفته اینده همه ی تعهدات دی ماه انجام میشه گفت کلا ۴۵۹ تا مونده حالا راست یا دروغش با خودشون
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام برادر مدیر فروش سایپا حدود یک ماه پیش توی پخش زنده گفت که جریمه تاخیر رو پرداخت میکنم، سود مشارکت +۱۲ درصد
شاهین : کارزار بیخوده .حداقل تجمع میومدید خب تا الان ۲ بار قرار گذاشتیم رفتیم کلا ۲۰ نفر به زور اومدن .اونم تا نیم ساعت نشده همه متفرق شدن
طهورا : سلام الهی به ناحق گرفتار شن.... ما هم ۲۱ خرداد تبدیل زدم خیلی بی شرفن .... مجبورمون کردن تبدیل بزنیم و گفتن gl ها آماده س و یک ماهه تحویل میدن اینم از اوضاع فاکتور کردن شون .... الهی خیر نبینند ، یه دردی بگیرن که نه بمیرند و نه درمون شن ....
تارا : مبارکت باشه برادر خیلی لطف داری
تارا v4 شیراز : تشکر انشالله موفق موید.واقعا گروه خوبی وادم باشخصیت همه هستن.ودقعا گروه ۲۰۷یا سمند یا سایپا مبینم چقدر بهم بی احترامی میکنن
ALI : ماهم میتونم تغییر بدیم.تحویل فوری هستم تیتانیوم قرار بوده ۳ شهریور بدند
Shahin G : دقیقا خریدار نداره اگ خریدار داشت من قید سانروف و ۱۰۰تومن تفاوت رو میزدم .داداش مگ چند از شما میخرن ک میگی ارزون میخان
مهدی مشهد : سلام به همه امیدوارم کسانی که فاکتور نشدن زودتر فاکتور بشن. گروه خیلی خوبی بود منم تماس گرفتم انشالله فردا میرم نمایندگی تحویل بگیرم امید وارم مطالب زیر برای دوستان مفید باشه واریزی 4مرداد تارا سفید دستی تحویل 3شهریور بودم 13روز تاخیر داشتم 16شهریور فاکتوردشدم 19شهریور تخصیص پلاک شد 24شهریور صدور اسناد انجام و به مقصد مشهد بارگیری شد وان شاالله فردا 26شهریور تحویل میشم برای همتون آرزوی روزهای شاد دارم نائب الزیاره همتون در مشهد مقدس حرم امام رضا علیه السلام هستم انشالله دوستان عزیز بزودی زود قسمت بشه با ماشین جدید تشریف بیارید زیارت بهتون خوش بگذره خدا نگهدار همتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا 27 بهمن : من واریز 26 ، پذیرش فوق العاده 27 بهمن
دنا 5 دنده تحویل 26 مرداد تبدیل به 6 دنده : بله ردیف من....15474هست
ساینا 27 بهمن : ببخشید آپشن شامل چی میشه؟
سجاد : اصلا این نمایندگی و اپراتور ها هیچی نمی دونند هر کدوم یک چیزی میگن من ار اول شهریور پیگیری می کردم میگفتن نیمه دوم شهریور میاد نیومده ! هیچی صحبت از اینه که دعوت نامه آخر مهر می‌آید الان یک آقای اومده گفته آبان ماه میاد پس ما باید چی کارکنم
سورن 31 شهریور : سلام دوست عزیز ، شما کی تکمیل وجه کرده بودید؟ من هم ظهر تبدیل زدم ولی هنوز فاکتور نشده
رانا تیر 1404 : درود بر همگی ما امروز ماشین را تحویل گرفتیم. خدا را شکر ماشین خوبی بود. مشکل خاصی نداشت. یکی از سوئیچ ها معمولی بود و سوئیچ دیگر ریموت دار بود. درب صندوق عقب هم با صندوق پران و هم با سوئیچ باز می شد. امیدوارم همگی به خوبی و خوشی تحویل بگیرید. یا علی
سجاد : دعوت نامه آبان چرا نمی یاد !! اگر الان ارسال نکنند به موقع تحویل نمی دهند تحویل میفته داخل زمستان بعد ما یقه کی رو بگیریم
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر بنظرتون چرا دعوتنامه آبان نیومده کی میفرستن
علی 31 شهریور : سلام سورن شهریور ، اولین پرداختی من 17 دی 1403 *** 8 تیرماه دعوتنامه اومد 17 تیر واریز کردم *** شماره قراردادم 151895 بود *** امروز 25 شهریور ساعت 15 طرح تبدیل اومد که ساعت 18/30 دقیقه فاکتور شده ولی پلاک هنوز نشده
فاراک : من مهرماه هستم هنوز خبری نیست