پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول 1 یکی از آن ورزش‌هایی است که بیشترین استفاده را از فناوری‌های جدید می‌کند و آخرین فصل از این سری مسابقات به خوبی این ادعا را اثبات کرد. در سال 2014 این ورزش شاهد تغییرات زیادی بود و پیشرانه‌ای را به همگان معرفی کرد که بسیار پیشرفته است و به آن لقب "نیروگاه" داده‌اند. این پیشرانه قبل از این که برای مسابقات آماده بشود، روی سریع‌ترین خودرو جهان نصب شده بود. اگر به سال 2013 برگردیم، می‌بینیم در آن زمان نیز پیشرانه خودروهای فرمول 1 از تکنولوژی بالایی بهره می‌برده‌اند.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

اجزایی که در خودروهای معمولی از آهن یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، در خودروهای فرمول 1 جای خودشان را به اجزایی ساخته شده از سرامیک داده‌اند. این فناوری جدید از سفینه‌های فضایی الهام گرفته شده است. پیشرانه‌ها توسط کامپیوترهایی کنترل و هدایت می‌شوند که عملکرد آن‌ها را با دقت یک میلینیوم ثانیه محاسبه می‌کند. میزان هدر رفت گشتاور در دیفرانسیل، باز و بسته شدن دریچه گاز، میزان عبور هوا از زیر دیفیوزرها و میزان غلظت بنزین در باک و پیشرانه، همگی لحظه به لحظه تحت نظارت و کنترل هستند. اگر نگاه دقیق‌تری به پیشرانه‌هایی که برای مسابقات فرمول 1 سال 2015 آماده شده‌اند بیندازیم، آنگاه پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی که برای سال 2013 مهیا شده‌ بودند قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهند رسید. پیشرانه‌های جدید کنونی که در ماشین‌های مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، دیگر موتورهای درون‌سوز (ICE) ساده نیستند، در عوض دو سیستم هیبریدی مستقل و متصل به هم و سه جزء تولید کننده نیروی دیگر دست به دست هم می‌دهند تا نیروی خروجی را تولید کنند. در واقع پیشرانه از این قسمت‌ها تشکیل شده است:

-موتور درون‌سوز (ICE)

-توربوشارژر (TC)

-موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K) که نیروی از دست رفته هنگام ترمزگیری را جمع‌آوری و احیا می‌کند.

-موتور گردآورنده گرما (MGU-H) که انرژی‌ای که به صورت گرما و از طریق اگزوز هدر می‌رود را گردآوری می‌کند.

-انباره انرژی (ES) که مجموعه‌ای است از باتری‌هایی که به صورت بانکی برای انرژی عمل می‌کند و می‌تواند تمام انرژی که توسط قسمت‌های دیگر تولید شده است را در خود نگهداری کند.

-در آخر نیز مهمترین قسمت قرار دارد که واحد کنترل الکترونیک (CE) نام دارد که در بردارنده ECU نیز می‌باشد. نرم افزار این واحد کل پیشرانه را مدیریت و کنترل می‌کند. بهتر است بدانید CE و ECU درست مانند رهبر ارکستر عمل می‌کنند. نیروی‌های گوناگون و گاه مخالف با یکدیگر از طریق این واحدها کنترل و هماهنگ می‌شوند. در یک ماشین فرمول یک معمولی، همه چیز به صورت مکانیکی انجام می‌گیرد و مدیریت کردن آن کار ساده‌ای است. ولی در یک خودرو فرمول 1 مدرن، CE و ECU با دریایی از اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کنند. این واحدها نیاز دارند بدانند چه میزان انرژی گرمایی از توربوشارژر  بیرون می‌آید، چه زمان و چه مقدار از آن انرژی باید به طرف انباره برود، این انرژی چگونه باید با نیروی بازیافت شده توسط MGU-K ادغام شود، نیروی انباره  (ES) چگونه جمع‌آوری بشود و هنگامی که پدال گاز فشرده می‌شود، چگونه به سوی چرخ‌های محرک هدایت بشود. وقتی راننده پدال گاز را می‌فشارد، معادلات پیچیده‌تر می‌شوند. چه گونه‌ای از انرژی باید به چرخ‌های عقب منتقل بشود؟ آیا موتور درون‌سوز (ICE) باید آن را تأمین کند؟ یا موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K؟ یا موتور گردآورنده گرما (MGU-H)؟ یا هر سه؟ با چه درصد؟ آیا این درصدها در زمان‌های مختلف باید تغییر کنند تا به انتقال گشتاور و افزایش شتاب کمک کنند؟

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

 حال راننده ترمز را می‌فشارد. نیرویی که از ترمزگیری به دست می‎آید چگونه باید مدیریت شود؟ آیا باید در انباره ذخیره شود؟ آیا انباره پر شده است و قبل از این که منفجر شود، نیروی ورودی به آن باید محدود گردد؟ و این داستان ادامه دارد.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

بهتر است بدانید همه این ماجراها در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد و در سربالایی، سرازیری، هنگام عبور از پیچ، هنگام ترمزگیری ناگهانی و مانورهای پیچیده این سناریو تغییر می‌کند. می‌دانید که مدت زمان برگزاری مسابقه نیز حدود دو ساعت است. با این تفاسیر پیشرانه‌های پیشرفته جدید بسیار جذاب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و با شروع فصل جدید مسابقات فرمول 1، باید منتظر ماند و از نزدیک شاهد عملکرد بالای آن‌ها بود.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم


منبع

GizMag

برچسب : اتومبیل رانی , فرمول 1 , پیشرانه ماشین های فرمول 1 , موتور فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : معمولا هر تجمعی که شده همه فاکتور شدن.
کلاغ‌ سفید : اره‌همین‌کار‌کرد‌ 😆
شاهین : بله‌ ۳‌بار‌ قبول‌نکردم
شاهینGخرداد‌تبدیل‌Glاردیبهشت : سلام‌من‌مثل‌شما‌بودم‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌زدم‌gl هنوز‌تحویل‌نگرفتم‌ فکر‌میکنم‌ تعداد‌‌ تبدیلی‌ ها‌ به‌glزیاد‌شده‌ باشه و‌بیشتر‌از‌شاهین‌gشده ‌شاید‌الان‌که‌شاهین‌g‌اردیبهشت‌و‌خرداد‌‌کمتر‌شدن‌ تعدادشون واسه‌شما‌ ها‌ دعوتنامه‌gبیاد‌ و‌زود‌تر‌‌ از‌ما‌‌ ها‌ تحویل‌بگیرید خلاصه‌هر‌چی‌‌قسمت‌باشه‌ نهایت‌تا‌آخر‌شهریور‌معلوم‌میشه‌ ‌
شاهین g اردیبهشت : سلام دوستان تروخدا فردا رفتین هر چی شد به ماهم بگین اینجا من خانمم بچه کوچیک دارم نمیتونم بیام
سودابه : من که از نمایندگی پرسیدم گفت ما خبر نداریم، بعدم 7 یا 8 ماه پیامک میاد براتون
X5 محمد : همون رنگ خودتو دعا کن بدن تغییر رنگ پیش کششون
ب امید خدا : آهای مسول مدیر سایپا خدارو خوش نمیاد 5 نفروش اسیر خودت کردی الاهی خیر نبینی توی این جاده شلوق بی پولی همین کارها میکنین خشک سالی ....همین دنیا باید تا پس بدی خودت نشود زنت بچهات همین دنیا کارما هسته 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
محمد : چرا باید انصراف بدیم .باید ماشین که 8ماه پولش گرفتن با سود دیر کردش بدن که سالانه 36درصد .پول خودرو از ما کامل گرفتن .انواع ماشین وارداتی وارد کردن .با چند برابر سود دارن میفروشن .بعد الکی میگن مشکل تامین قطعه وارز داریم .اگه مشکل تامین ارز دارین این همه ماشین که وارد میشه پولش از کجا میاد .رسما هما ماسر کاریم .ای بر پد آدم درغگو لعنت .انشاالله .فردا به هیچ وجه کوتا نیایم در مقابل این بی وجدانا .اینا مار خوردن افعی شدن ..اون روز یکی از مدیران سایپا تو تلویزیون الکی میگه مردم مشتریان ولی نعمتهای ما هستن .اگه ولی نعمت بودن .8ماه برا به لگن سر کار نمیذاشتین مردم ..
زمستان 03 : نامه سرگشاده حواله داران دو ساله خودروی شاهین؛ که بلکه نهادهای نظارتی یا رسانه های داخلی و صدا و سیما آنرا پیگیری کنند! وزارت محترم صمت شرکت گرامی سایپا حتما مطلعید که ما دهها هزار نفر حواله داران شاهین از اردیبهشت 402 ثبت نام کرده ایم، نوبت زمستان 403 تعیین کردید؛ همزمان با افزایش 35 درصدی در آذر 403 برای درصد کمی فراخوان شاهین G دادید که متاسفانه هنوز بعد از 8 ماه تحویل نداده اید. به اکثریت هم ماههای مختلف 404 و بعضا 405 تحمیل کردید و علیرغم اینکه بعضا چندبار مشمول افزایش قیمت شده اند یا می شوند ، بازهم اجبارا به آنها تبدیل به شاهین جی ال فرستادید که آنرا هم از تکمیل وجه اواسط اردیبهشت تا کنون تحویل نداده اید. آنهایی هم که پارسال تبدیل به شاهین پلاس رو قبول کردند و از اسفند 403 تکمیل وجه کرده اند، تحویل نداده اید. گروه دیگری هم که از مهر 402 تبدیل به شاهین cvt رو قبول کردند و پیش پرداخت دادند و از اسفند 403 تکمیل وجه کرده اند را هم تحویل نداده اید. برای عده ای هم که تاکنون دعوتنامه نفرستاده اید! البته بهتر است نفرستید چون شما که جریمه تاخیر در دعوتنامه هم ن ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : سلام لطفااگه کسی رانافاکتورشداطلاع بده ممنون
تحویل 6تیر : سلام این به روز شدن هیچ ربطی نداره منم هی چک می کردم اما ربطی نداره
بهمن : نه داداش بخدا فاکتور شدم
پیام : سلام ماهم تحویل 5مردادیم واریزی 7 اردیبهشت فرسوده فعلا فاکتور نشدم2500تاخیر خورده امروزم بروز شد برای فاکتور شدن ولی کلا سیستم اینا مشخص نیست برچه اساس فاکتور میکنن
خلیل یاری : دوستان آیا کوییک rs رینگ فولادی مانیتور روش هست یا دکمه های کنترلی روی فرمان داره؟
Sorenn3تیر : سلام بله تاریخ تحویل پرونده که به روز شد فاکتور میشه
5تیر : مادران بودید؟ تاریخ دریافت پرونده کی هست رنگ ماشین؟
مسعود : داداش چقد مابه التفاوت برای رینگ پرداخت کردی
مشدی : ایول الیاس جان تاماروفاکتورنکردی ازاینجانری
مشدی : برواخبارروبخون دوروزقبل رفته چه اولتیماتومی داده