چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

تردیدی نیست یکی از مواردی که رانندگان هنگام حرکت در جاده از آن واهمه دارند، ترکیدن ناگهانی تایر است. در بهترین شرایط، ترکیدگی تایر باعث می‌شود کنترل خودرو از دست‌تان خارج بشود، این واقعیت حتی در مورد خودروهای شاسی‌بلند هم صدق می‌کند. صرفنظر از این‌ که خودتان چقدر در رانندگی مهارت دارید یا خودروتان چقدر ایمن است، ترکیدن تایر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خب، خبر خوب برای شما این است که تکنولوژی ساخت تایر روز به روز در حال ارتقاء است و تایرها به ندرت می‌ترکند، با این حال، ممکن است این اتفاق بیفتد و بهتر از از پیش بدانید در صورت بروز چنین اتفاقی، چه کار باید بکنید. در قسمت اول این مقاله به چند مورد اشاره شد که باید در وهله اول و به منظور اجتناب از خطر انجام می‌دادید. در قسمت دوم به نکات مهم دیگری اشاره خواهد شد که باید هنگام حرکت در جاده و حتی قبل از حرکت در نظر داشته باشید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-اگر خودرو شما به چپ یا راست کشیده می‌شود و فرمان سنگین شده است، معنایی جز این ندارد که یکی از تایرهای جلو ترکیده است. سمتی که خودرو به آن کشیده می‌شود، همان سمتی است که تایر آن ترکیده است. اگر خودرو شما به صورت مارپیچ حرکت می‌کند، یکی از تایرهای عقب ترکیده است. باز هم یادآوری می‌کنیم به ناگهان روی ترمز نکوبید، این کار می‌تواند منجر به معلق زدن خودرو بشود.

-اگر خودرو شاسی‌بلند می‌رانید، احتمال چپ شدن بسیار زیاد است. در این گونه خودروها احتمال از دست رفتن تعادل و کنترل بسیار بیشتر است. باز هم توصیه می‌شود سرعت مطمئنه را رعایت کنید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-همیشه با دو دست روی غربیلک فرمان رانندگی کنید. اگر فقط یک دست‌تان روی فرمان باشد در مواقع اضطراری کنترل کردن خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.

-سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.

-اگر جاده خیس و مرطوب باشد اوضاع بدتر می‌شود. بهتر است در فصل بارندگی کمتر تردد جاده‌ای داشته باشید. البته یک نکته مثبت هم در این فصول وجود دارد و آن این است که تایرها در باران یا هوای سرد کمتر داغ می‌شوند.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.

-لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.

 

هشدارها

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن تایر است. برخی مطالعات نشان می‌دهند کم باد بودن تایر عامل 75% از ترکیدگی‌ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم می‌شوند و به ترتیب دمایشان بالا می‌رود. پیش از این که راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد همه تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید.به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیشتر از 5 کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). شاید دستگاه سنجش باد تعمیرگاه‌ها زیاد دقیق نباشد، بنابراین بهتر از دست در جیب‌تان بکنید و یک دستگاه با کیفیت برای خودتان خریداری بکنید.

-اگر عمر تایرها بیشتر از پنج سال است یا بیشتر از 40,000 کیلومتر کار کرده‌اند، باید به فکر جایگزین کردن آن‌ها باشید. هرچه تایرها کهنه‌تر و فرسوده‌تر باشند، احتمال ترکیدن آن‌ها بالاتر می‌رود.

-هیچ‌وقت بیش از حد به خودرو بار نزنید. اطمینان حاصل کنید میزان بار مجاز بر روی هر تایر (که روی بدنه تایر حک شده است) را رعایت کرده‌اید.

-به خاطر داشته باشید که حرکت بر روی جاده، دمای تایرها را بالا خواهد برد.

-توصیه می‌شود بعد از هر 90 تا 120 دقیقه رانندگی، توقف کوتاهی بکنید. این استراحت کوتاه نه تنها به نفع راننده است، بلکه به تایرها، ترمزها، کلاچ و ... اجازه می‌دهد خنک بشوند. در طول این توقف‌ها، نگاهی به تایرها بیندازید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-اگر دیواره یک تایر آسیب دیده است، از شر آن خلاص بشوید. به یاد داشته باشید اگر مسافت زیادی با تایر پنچر حرکت کنید، دیواره تایر آسیب جدی خواهد دید.

-تایرهای با کیفیتی از برندهای معتبر و خوشنام انتخاب کنید. از خریدن تایرهای ارزان و گمنام خودداری کنید. علاوه بر این، هیچ‌گاه تایرهای دست دوم نخرید یا تایرهای کهنه را ترمیم نکنید.

-اگر قالپاق‌ها طراحی مناسبی ندارند، از شر آن‌ها خلاص شوید. این احتمال وجود دارد که قالپاق‌ها به دیواره تایر ساییده بشود و به آن آسیب برساند.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-برای رانندگی ایمن هیچ چیز بیشتر از تایرهای سالم اهمیت ندارد. همه تایرها را با چشم وارسی کنید (حتی تایر زاپاس). چنانچه تورم، برآمدگی یا چاک و شیار مشاهد کردید، خبر خوبی برای شما نخواهد بود. بهتر است بدانید تایرها در اثر تماس با بلوک‌های کنار خیابان، خط‌کشی‌ها و چاله‌های بزرگ نیز فرسوده می‌شوند.

-همیشه از سرعت‌های بالا و فشار زیاد به تایرها اجتناب کنید. اگر زیاد در جاده و بزرگراه تردد می‌کنید، اطمیان حاصل کنید که تایرها دوام زیادی دارند و می‌توانند این ترددهای زیاد را تحمل کنند.

-چسب‌های مخصوص پنجرگیری (tire sealants) که به داخل تایر تزریق می‌شوند نمی‌توانند جلوی داغ شدن تایر (و در نهایت ترکیدن آن) را بگیرند. این چسب‌ها فقط می‌توانند سوراخ‌های کوچک را پر کنند و به این ترتیب از کم باد شدن تایر جلوگیری کنند.

-سیستم‌های کنترل پایداری هنگام ترکیدن تایر بسیار خوب عمل می‌کنند و جان سرنشینان را نجات می‌دهند. وقتی تصمیم دارید خودرو جدیدی بخرید، این نکته را مد نظر داشته باشید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-از تایرهای تیوبلس استفاده کنید. احتمال ترکیدگی در تایرهای قدیمی که از تیوب استفاده می‌کنند بسیار بالاتر است. خبر خوب این است که تایرهای فابریک بیشتر خودروهای سواری که امروزه به فروش می‌رسند تیوبلس هستند. این تایرها در بازار نیز به وفور یافت می‌شوند.

-باد تایرها را هر هفته یا هر دو هفته یکبار چک کنید، به این ترتیب، هیچ‌ سوراخ کوچکی (که ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن تایر بشود) از نظرتان مخفی نخواهد ماند.

-آج تایر را تست کنید (با استفاده از سکه و یا دستگاه مخصوص). آج ضخیم و گوشتی نه تنها به پیشگیری از ترکیدن تایر کمک می‌کند، بلکه میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. اگر آج از بین رفته است، در اولین فرصت تایرها را عوض کنید.

- هیچگاه تایرها را سرسری و موقتی پنچرگیری نکنید.


منبع

WikiHow

برچسب : تایر , ترکیدن تایر , ترکیدن لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

رضا
1

اقای محمد شریف نازنین بسیار ممنونم از راهنمائی و نظراتتون. مچکرم.
22:02  1394/05/04
پاسخ دادن
AUDI R8
2

ممنون وان کار
15:56  1394/05/04
پاسخ دادن
شایان
1

یه سوال ؛ اونایی که دم از کیفیت ماشین های آلمانی می زنند ، بگن ببینم
چرا لاستیک اون bmw اون طوری مثل لاستیک یک لگن ترکیده؟
آیا کیفیت ماشین آلمانی اینه که میگن ؟؟؟؟ !!!!!
23:55  1394/05/02
پاسخ دادن
احسان
7

شما مطمینی که تایر فابریکش یود ؟ دوما ، ایا یک حادثه نشون دهنده بی کیفیت بودن صنعت خودروسازی یه غول خودروسازه ؟ سوما شما حتما سوار یه خودروی المانی نشدین برادر
01:16  1394/05/03

علی
2

عالی بود خسته نباشید
21:06  1394/05/02
پاسخ دادن
رضا
0

با سلام. کاش یه اشاره ای به نیتروژن هم میکردید. که میزان نیتروژنی که میزنیم چقدر باشه. و ایا نیتروژن کم یا زیاد چه محاسن و چه معایبی داره. الان یه چند سالی میشه که دیگه فقط نیتروژن میزنیم.
17:00  1394/05/02
پاسخ دادن
محمد شریف
1

با سلام
برای زدن نیتروژن به تایرها،
1- تعمیرکار باید هر یک از لاستیکها را به کمک دستگاه وکیوم (خلا) از هوای تخلیه کند و سپس گاز نتیروژن را وارد لاستیک کند. در غیر اینصورت کارایی و امتیاز نیتروژن زدن بسیار کم و بیهوده خواهد بود.
2- بسیاری از تعمیرکاران اهمیت وکیوم را نمی دانند و قبول هم ندارند.
3- بنابراین بهتره که همون لاستیکها را با هوا باد کنید.
4- نیتروژن سبکتر از هوا است و رطوبت ندارد و موجب خوردگی تایر نمیشود. و مزایای دیگر... بشرطی که تعمیرکاران بدرستی هوا و رطوبت را تخلیه کنند و سپس نیتروژن بزنند.
15:08  1394/05/04

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 31 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Aa : سلام دوستان ثبت نام شهریور خبری از شاستی شده یا خیر همچنان باید منتظر باشیم
شاهین جی : سلام دوستان پذیرش ۲۸ آذر کی فاکتور میشه کسي اطلاع داره تاچندم فاکتور شده
تارا : سلام چرا نظرات رو پاک کردن
انتظار : دوباره‌ تبدیل به GL فرستاده سایپا
فرشید : سلام.برای شما هم سود مشارکت حساب نکردن؟ برا من که فقط طبق مصوبه شورای رقابت افزایش قیمت رو برا باقیمانده پول حساب کردن و مبلغ 423 میلیون گرفتن
محمد cs55 : سلام دوستان از پذیرش ۱۳ بهمن کسی فاکتور شده ممنون میشم پاسخ بدید
Cs55 : پذیرش ۱ بهمن ۲ اردیبهشت فاکتور ۱۴ امروز پلاک شد
Bac x3 : دوستان x3 برای کسی جدیدا شاسی شده؟
تارا دستی : سلام، اقایون خانم ها، کسورات چیه تو میز مشتری انتهای فاکتور نوشته؟ شامل جریمه تاخیر و مصوبه شورای رقابت و غیره میشه. مثلا برای من کسورات زده ۹۰ میلیون تومان، یعنی این پولو به مشتری برمیگردونن یا چی؟ اگر کسی اطلاع درست داره کمک کنه. با تشکر
X3sefid : به من زنگ زدن فر ا برم برای تحویل🌹🥳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد 19مهر : مبارک باشه ایشالا بسلامتی و امیدوارم نقطه شروع انجام تعهد سایپا از شما باشه
اکبری : ایکس33دنده رو نمیدونید کی میشه
تحویل خرداد : شما تحویل کی‌هستید
قاسمی : دوستان خبری از مجوز ترخیص نیست.به خبرهای فیک بعضی از کاربرها توجه نکنید.هیچ خودرویی تا به امروز در سال 404 مجوز خروج براش صادر نشده.
Hamid : برای منم اومده ولی تو میز خدمت میزنی مینوسه اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد. ینی باید چیکار کنیم به چی تبدیل میکنن
مجتبی تیگو 7 : پاسخ به x33 cross cvt : داداش دستت درست خداییش درست گفتی من امروز زنگ زدم نمایندگی 11 ام مجوز خروجم صادر شده بود از گمرک
وانت : اینکه ی سریا میگن قیمت پایینتره تو بازار علتش اینه که خیلیا خبر ندارن از قیمت جدید. و اون پایین اومدن هم متاثر از مذاکرات بود وگرنه که قبل مذاکرات کلا قیمت بالای 410 بود....
هایما : آره منم تهرانم؛ بعد از ظهر رفته روی تحویل به نمایندگی میچرخه. کسی اگه تحویل گرفته بگه چقدر طول میکشه پروسش
X33 Cross cvt : سلام دوستان : تعداد 200 عدد مجوز X22 Pro اخذ شد . تاریخ 14 اردیبهشت 1404
توحید ارومیه : مهسا 28بهمن.سرعت فاکتور خیلی اومده پایین.تقریبا هر 3تا4روز واریزی 2روز رو فاکتور میکنن.مخصوصا که بندرعباس هم این اتفاق افتاده صد درصد در روند تولید خودرو بیشتر تاثیر میذاره در اینده