زنگ خطر برای ایران‌خودرو و سایپا به صدا درآمد

زنگ خطر برای ایران‌خودرو و سایپا به صدا درآمد

باتوجه به اشتیاق خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در صنعت خودروی ایران و افزایش تنوع خودروها در آینده، زنگ خطر برای دو خودروساز بزرگ داخلی به صدا درآمده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارهای منتشر شده از عملکرد ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان رضایت آنچنانی از خودروسازان داخلی ندارند. در این شرایط و به دنبال دستیابی به تفاهم هسته‌ای، هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی در حال ورود به ایران هستند. در این زمینه هیات اقتصادی آلمان هفته گذشته همراه نمایندگان شرکتهای خودروسازی چون مرسدس بنز و فولکس‌واگن به ایران آمد. هیات‌های اقتصادی فرانسه و ایتالیا نیز به زودی عازم ایران خواهند شد.
حضور عالی‌ترین هیات‌های اقتصادی اروپایی در ایران در حالی است که صنعت خودروی ایران در یک دهه اخیر دوران رکود را سپری کرده و نتوانسته از نظر تنوع مدل خودروهای تولیدی، کیفیت و قیمت محصولات رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند".
علی خاکساری تصریح می‌کند:" سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".
البته این تنها کارشناسان نیستند که از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد می‌کنند. در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرده است:" چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند".
محمدرضا نعمت‌زاده خاطرنشان کرده است:" توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانسته‌اند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است".
به گفته کارشناسان، شکل‌گیری چنین وضعیتی و نارضایتی مصرف‌کنندگان، کارشناسان و حتی بالاترین مقام صنعتی کشور از عملکرد خودروسازان داخلی، زنگ خطر را برای این شرکتها به صدا درآورده است. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید:" تا دو سال آینده تحت تاثیر حضور خودروسازان خارجی در ایران تنوع مدل خودروهای داخلی به شدت افزایش خواهد یافت".
فربد زاوه با بیان اینکه از هم‌اکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده است، خاطرنشان می‌کند:" ایران خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند تا دو سال‌ آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد".
وی می‌گوید:" مردم اشتیاقی به خرید محصولات ایران خودرو و سایپا ندارند. بنابراین اگر این شرکتها عملکرد خود را اصلاح نکنند، شرکتهای جدید خودروسازی که در آینده وارد ایران خواهند شد بخشی از سهم بازار این دو خودروساز بزرگ را کسب خواهند کرد".

منبع

ایسنا

 

برچسب : زنگ خطر , ایران خودرو , سایپا , خودروسازان , مصرف کنندگان , کیفیت محصولات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

امیر
0

سلام این همه طراح باتجربه توایران بودن ولی همه روفراری دادن.هرکاری یه پشتیبانی داره ولی توایران ازین خبرانیست.مثل طراح ایرانی که درشرکت؟bmwمشغول است.باید اهمیت بدن
12:23  1394/05/05
پاسخ دادن
AUDI R8
0

چرا هیشکی به فکر ساختن یک خودروی داخلی نیستیم مگه حتماً باید انحصاری باشه؟؟
15:21  1394/05/04
پاسخ دادن
امیر
0

اگر ما همچنان به نخریدن ماشین داخلی ادامه بدیم به زودی اتفاقات خوبی برای مصرف کننده خواهد افتاد . کما اینکه اینهمه سرو صدای پیش آمده و سیاسی بازیهای خودروسازها بخاطر رکود توی بازاره که دارن به هر طنابی دست میندازن که سقوط نکنند . از شایعه گرانی ماشین گرفته تا عدم تولید بعضی ماشینها تا اجرای سیاه بازیهای و جنگ زرگری با مجلس و وزیر و غیره . ماشین داخلی نخرید تا به حق خودمون برسیم. راستی برنامه دیروز شبکه خبر در مورد ماشین را ببینید . نماینده مجلس حرفهای خیلی خیلی خوب و روشنگرانه ای میزد
14:37  1394/05/04
پاسخ دادن
رامتین
0

بر خلاف نظر دوستان با حرفتون موافق نیستم. دیگه ظرفیت انحصار در ایران داره به سر میرسه و در آینده (5 سال آتی) شاهد تنوع خوبی در خودرو خواهیم بود. در واقع سیاست خودروسازی ما این بود تا جایی که بشه این انحصار را ادامه بدهند اما هیچگاه در ذهنتون اینو نگید که این انحصار همیشگیه. هر چیزی بالاخره یه روز تاریخ مصرفش فرت میرسه و بنظر من انحصار خودرو نیز قبل 1400 تموم میشه. شکی بر این موضوع ندارم.
13:35  1394/05/04
پاسخ دادن
سیامک
0

اصلا جای نگرانی نیست. عمو نعمت اجازه نمیدهد خودروهای داخلی یک ریال ارزان شوند یا یک درصد از بازارشان را از دست بدهند. بقیه خودروسازها باید برای همان 7-8درصد باقیمانده با هیوندا و کیا و چری و جیلی رقابت کنند.
11:47  1394/05/04
پاسخ دادن
ا
0

چه زنگ خطری؟!!!
وقتی دوباره همه خارجی ها باید از طریق ایران خودرو و سایپا همکاری کنن دیگه چه زنگ خطری؟؟؟
بازار انحصاری که زنگ خطر نداره
10:49  1394/05/04
پاسخ دادن
محمد
0

این دولت چنان سیاست هایی داره که آخرش میتونه برا پراید و پژو خودش مشتری داشته باشه
09:01  1394/05/04
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم