چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

موتور باید پیوسته به وسیله سیستم خنک کننده، خنک بشود در غیر این صورت جوش می‌آورد و ممکن است خساراتی جدی به آن وارد شود. اگر سیستم خنک کننده مشکلی داشته باشد یا در شرایطی باشید که موتور بسیار شدید کار بکند، ممکن است موتور خودرو شما جوش بیاورد. اگر آمپر آب شما به منطقه قرمز یا حرف H رسیده، توان موتور کم شده یا صدای تق تق  یا غژ غژ بلندی به گوش‌تان می‌رسد، به احتمال زیاد موتور جوش آورده است و باید به فکر چاره باشید.

 

مرحله اول

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به ترتیبی که امن و بدون خطر باشد به طرف شانه خاکی جاده بروید. فلاشر را روشن کنید و دنده را خلاص کنید (در گیربکس‌های دستی) یا روی حالت P بگذارید(در گیربکس‌های اتوماتیک). اگر کولر روشن است آن را خاموش کنید ولی بگذارید موتور به کار کردن ادامه بدهد.

 

مرحله دوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببینید آیا از زیر کاپوت بخار بیرون می‌آید یا مایع خنک کننده از رادیاتور روی زمین می‌ریزد یا نه. اگر بخار بیرون می‌آید یا مایع داخل رادیاتور به جوش آمده و بیرون می‌ریزد، موتور را خاموش کنید تا حرارت آن فروکش کند.

 

مرحله سوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

با دقت کاپوت را بالا بزنید. بار دیگر ببینید آیا بخار یا مایع رادیاتور بیرون می‌آید یا نه. اگر موتور همچنان روشن است آن را خاموش کنید و صبر کنید تا حرارت آن فروکش کند.

 

مرحله چهارم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببنید آیا فن خنک کننده موتور کار می‌کند؟ این فن درست در پشت رادیاتور قرار گرفته است و هنگامی که جریان هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد به کار می‌افتد تا هوا را از میان رادیاتور عبور داده و آب داخل آن را خنک کند. اگر فن کار نمی‌کند، موتور را خاموش کنید.

 

مرحله پنجم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

تسمه‌ها را چک کنید و ببنید آیا شل یا پاره شده‌اند یا نه. تسمه اصلی یا تسمه دینام (که معمولاً نزدیک‌ترین تسمه به موتور است)، دینام و واترپمپ را به کار می‌اندازد. چنانچه این تسمه شل یا پاره شده باشد، واترپمپ از کار می‌افتد و مایع خنک کننده در داخل سیستم به جریان نمی‌افتد. در این صورت، بلافاصله موتور را خاموش کنید و با سرویس‌های امداد جاده‌ای تماس بگیرید.

 

مرحله ششم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به دنبال نشتی از رادیاتور بگردید و شیلنگ‌هایی که موتور را به رادیاتور وصل می‌کنند وارسی کنید. زیر موتور را چک کنید و به دنبال نشانه‌هایی از نشتی بگردید. به خاطر داشته باشید چنانچه در حال استفاده از کولر بوده‌اید، طبیعی است که آب از روی کولر چکه کند. اگر مایع خنک کننده نشت کرده است، موتور را خاموش کنید و با مکانیک تماس بگیرید.

 

مرحله هفتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

مخزن مخصوص آب رادیاتور را چک کنید. اگر خالی است یا  آب کمی دارد، درحالی که موتور روشن است آب به آن اضافه و تقریباً تا نصف پر کنید.

 

مرحله هشتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

آمپر آب را چک کنید. اگر لازم است به اضافه کردن آب ادامه بدهید تا زمانی که آمپر آب در وضعیت عادی قرار بگیرد (در حدود وسط) و مخزن را تا بالای خط میانی پر کنید.

 

مرحله نهم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

کاپوت را ببندید و با احتیاط استارت بزنید. در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید تا سیستم خنک کننده را بررسی کند.

 

نکات

-اگر احساس می‌کنید موتور خودرو شما طی چند روز گذشته از حد معمول داغ‌تر می‌شود، ممکن است ترموستات ایراد داشته باشد. خودرو را نزد مکانیک ببرید تا آن را چک و در صورت لزوم تعویض کند.

-توجه داشته باشید که در موتور وقتی تحت شرایط سخت کار کند، ممکن است داغ بشود:

هنگام بالا رفتن طولانی مدت از سربالایی در یک روز گرم

هنگام کاستن از سرعت یا توقف کامل پس از رانندگی با سرعت زیاد

هنگام درجا کار کردن در ترافیک به همراه کولر روشن

هنگام یدک‌کشیدن بار یا خودرویی دیگر

-چنانچه مخزن آب پر است ولی آمپر همچنان روی منطقه قرمز است، بگذارید موتور چند دقیقه درجا کار بکند. اگر بعد از گذشت پنج دقیق همچنان آمپر بالا بود، ممکن است یک مشکل برقی وجود داشته باشد که باعث می‌شود آمپر درست کار نکند. این مشکل را در اولین فرصت پیدا و برطرف کنید.

 

هشدارها

-چنانچه از زیر کاپوت بخار یا مایع حنک کننده بیرون می‌آید، آن را باز نکنید. ممکن است مایع تحت فشار زیادی باشد و به شما صدمه بزند.

-تا زمانی که موتور داغ است، هرگز درب رادیاتور را باز نکنید. مایع یا بخار داغ از رادیاتوری که تحت فشار است بیرون خواهد آمد و به شما آسیب جدی خواهد زد.

-دست‌ها و لباس‌تان را از فن خنک کننده و تسمه‌ها دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است دست یا لباس‌تان بین آن‌ها گیر بکند.


منبع

WikiHow

برچسب : جوش آمدن موتور , تسمه های موتور , رادیاتور , مایع خنک کننده موتور , فن موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

حسین
0

سلام.هر کی راهنمایی کنه ممنون میشم.شیلنگهای مدار خنک کاری پراید. مدل 85 یکی بعد دیگری سوراخ میشن و نشتی میدن.هر جا رو درست میکنم یه جا دیگه ایراد میدا میکنه.اولش از جنت بالا سر موتور که میره به رادیات نشتی داشت که اون رو عوض کردم درست شد.بعد شیلنگ سر منیفولد سوراخ شد و آب میریخت رو کویل دوبل اون رو هم عوض کردم درست شد. حالا هم شیلنگ u رو.نشون رادیاتساز دادم گفت رادیات و ترموستات سالمن.چکشون کرد.رادیات رو هم آبشو خالی کرد و شست.موتور هم جوش نمیاره.فشنگی و فن و رله ها و مخزن انبساط هم سالمن.روغن موتورم چک کردم آب روغن قاطی نکرده که واشر سرسیلندر سوزونده باشه درب رادیاتم سالمه.رادیاتساز گفت شیلنگهات پوسیده شدن.آخه قبل از تعویض جنت اول که گفتم نستیدمیداد که شیلنگها سالم بودن ؟ماشین چش شده؟
19:53  1396/06/15
گزارش
پاسخ دادن
یوسف
1

خونتون جن هست عمو خواستی من دعا مینویسم این بلا رفع بشه
20:14  1397/04/23

گزارش
حسین
0

با سلام.ماشینم پراید صبا مدل 85.چند وقتیه بعد از طی مسافتی با ماشین و گرم شدن موتور مایع خنک کننده از سر جنت متصل به موتور بیرون میزنه.دو بار تا حالا جنت بالا رو با بستاش عوض کردم ولی بازم مشکل پیش میاد و رادیات و مخزن انبساط خالی میشه. راهنمایی کنید ممنون.
16:28  1396/06/14
گزارش
پاسخ دادن
رها
1

آفرین نظرات دوستان عالی بود
14:12  1395/05/05
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
3

با سلام
تو دفترچه خودرو نوشته پس از یک ساعت که از خاموش شدن خودرو گذشت درب رادیاتور را باز کنید. حال در مواقعی که ذکر شد با اینگونه خودروها باید چکار کرد. باز کردن در رادیاتور ایراد نداره؟
11:18  1395/05/05
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
2

سلام خواهشا اگه میشه سریع تر جواب بدید اگه بنزین تموم شد یا ماشین نقص فنی پیدا کرد چی؟
چون وقتی جوش میاره نباید ماشین خاموش بشه
00:24  1395/03/26
گزارش
پاسخ دادن
فریادکش
6

یک تجربه شخصی:
اگر به دلایلی مثل خراب شدن فن، یا نقصترموستات، یا کم شدن آب و . . . ماشین گرم می کنه و به سمت جوش آوردن حرکت می کنه، با روشن کردن بخاری می تونین تا حدی این فرآیند رو به تاخیر بندازین

به دلیل اینکه معمولا بخاری از گرمای آب درون موتور استفاده می کنه و فارغ از اینکه ترموستات گیرپاژ کرده باشه یا نه، پمپ کار بکنه یا نه، می تونه کمی دمای آب درون موتور رو کاهش بده
07:32  1394/06/14
گزارش
پاسخ دادن
carnoter.com
4

عالی بود. به پیوند‌های روزانه‌ام اضافه شد.
و نکته اینجاست که در این حالت که ماشین را خاموش میکنیم هر 10-20 ثانیه یک تک استارت باید زده شود تا از قفل شدن موتور جلوگیری شود.
02:48  1394/05/19
گزارش
پاسخ دادن
محمد
3

اونم تا وقتی موتور سرد بشه
23:44  1394/07/15

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر از اردبیل : سلام هیچ تغییری نکرده 22 اسفند و همچنان در حال تخصیص و خبری از فاکتور شدن نیست.
درسا : سایپا ، ایران خودرو تا ۶ تیر تعطیل شدن 😐😐
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : با سلام خدمت دوستان عزیز اگه نتونی تکمیل وجه کنی احتمالا در ماه های اینده با قیمت جدید درصورت افزایش قیمت مجدد برات ارسال میشه معلوم نیست چند ماه دیگه شاید ماه بعد شاید 6 ماه بعد
قربانی ساینا 6اسفند : وضعیت پلاک شدن رو از کدوم قسمت باید ببینم من بیستون پنجم فاکتور شدم
محمد : سلام دوستان . خواهشا یکی توضیح بده اگه نتونیم دعوتنامه مرداد رو تکمیل وجه کنیم چه اتفاقی می افته ؟ خواهشا شما هم پیگیر بشین و زنگ بزنید ایرانخودرو که بهمون وقت بده تو این اوضاع وضع خرابه به سختی میشه پول جور کرد نمیدونیم چیکار کنیم خدایا شکرت
کیان و کارن : سلام برای من یه مبلغ 112 تومان جدید اومده زده عدم تکمیل وجه این چیه باز زدن کسی می دونه ؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید
123 : لطفا بفرمایید سود تاخیر از چه زمانی به بعد تعلق می‌گیرد
مجید : سلام دوستان من تحویل 31 ام فروردین بودم بعد از مدتی اسمس اسقاط برام اومد تا این لحضه فاکتور نشدم اکه کسی فاکتور شد لطفا به من خبر بده چکار کنم ممنون میشم راهنمای کنید
3 تیر : والا فعلن هیچی نشدیم الانم ایران خودرو میره تعطیلات تابستون فک نکنم با این وضعیت فاکتور بشیم
رانا : سلام املاک و اسکان ثبت نام کردی؟
مهدی : با سلام یک سوال منظور از بازبینی کیفیت خودرو چیه ؟چون ماشین ثبت نامی من یک خرداد فاکتور شد از تاریخ 5 خرداد تا قبل از تعطیلات یعنی 13 خرداد چند بار پیامک تحویل حضوری اومد خلاصه اینکه 17 خرداد داخل کاستومر حمل خودرو به نمایندگی تیک سبز خورد بعد از چند روز که ماشین نیومد زنگ زدم نمایندگی میگه ماشین ارسال نشده و بازبینی کیفیت خورده همه مدارکش هم اومده و بیمه ماشین هم از 18 خرداد شروع شده
مجید : سلام کسیاز فرسوده 31فروردین که اسمس اسقاط اومد فاکتور شده لطفا منو راهنمای کنید