«خودروهای خوب» کی می‌رسند؟

«خودروهای خوب» کی می‌رسند؟

 
تشدید رکود در بازار خودرو کشور در حالی این روزها به سوژه‌ای داغ تبدیل شده که شاید «خوش‌بینی محض ایرانی‌ها به حضور خودروسازان بزرگ خارجی در جاده مخصوص» و «تولید و عرضه محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب» بیش از هر مساله دیگری به این رکود دامن زده است.
 
هرچند این «خوش‌بینی» طی یک ماه گذشته و پس از «توافق هسته‌ای وین» میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شدت یافته است، اما ریشه‌ای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هسته‌ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمده است. توافق‌های هسته‌ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران خوشحال کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» می‌تواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت. به‌عبارت بهتر، بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌ها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، فعلا خرید خودرو را تحریم کرده‌اند. آنها در واقع بیم این را دارند که در صورت خرید خودرو در مقطع فعلی، در آینده و پس از ورود محصولات جدید به کشور متضرر شوند، بنابراین فعلا دست نگه داشته و چشم به آینده دوخته‌اند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می‌خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودرو را بخرند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه‌ای زمانبر به‌شمار می‌رود و شاید دو سال به طول بکشد. به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی و شرایط را برای خودرودار شدن‌شان فراهم کند.

ورود خودروهای جدید دو سال دیگر

هرچند پس از توافق هسته‌ای وین، اخبار زیادی مبنی بر حضور خودروسازان خارجی در ایران منتشر شد، اما تا به امروز هیچ قراردادی میان آنها و شرکت‌های خودروساز داخلی به امضا نرسیده است. نه تنها قراردادی امضا نشده، بلکه نه خودروسازان خارجی برنامه‌ای برای حضور در ایران ارائه داده‌اند و نه داخلی‌ها از جزئیات مذاکرات خود با شرکت‌های خارجی و زمان حضور آنها در «جاده مخصوص» به میان می‌آورند. پژو و رنو از فرانسه، فولکس واگن و بنز از آلمان و فیات از ایتالیا، از جمله شرکت‌هایی هستند که تمایل خود برای حضور در بازار ایران را اعلام کرده و حتی مذاکراتی نیز میان آنها با خودروسازان کشور انجام شده است، اما زمان حضورشان اصلا مشخص نیست. در این بین، حتی پژو و رنو که پیش‌تر طعم بازار خودرو کشور را چشیده‌اند و مذاکراتی بسیار جدی میان آنها و غول‌های جاده مخصوص انجام شده نیز جزئیات برنامه خود برای حضور در ایران را اعلام نکرده‌اند، چه رسد به فولکس و فیات که تازه در مراحل اولیه مذاکرات با ایران خودرو و سایپا قرار دارند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد حضور بزرگان خودروسازی دنیا در ایران، پروسه‌ای زمانبر به شمار می‌رود و این طور نیست که از فردای لغو تحریم‌ها، فولکس و فیات و پژو و رنو و... محصولات جدید خود را روانه بازار ایران کنند. آن طور که سعید لیلاز کارشناس اقتصادی کشور در گفت و گو با اقتصادنیوز عنوان کرده، اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. به گفته وی، این گونه نیست که بگوییم مثلا امروز فولکس واگن یا فیات به ایران آمده‌اند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود؛ زیرا ورود خودروهای جدید دو سال طول خواهد کشید. اظهارات لیلاز را دبیر انجمن خودروسازان نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید که تولید خودروی جدید با شرایط اعلام شده حداقل دو سال زمان نیاز دارد و نباید تصور کنیم مثلا از شش ماه دیگر خودروهای جدید اروپایی یا خارجی وارد خطوط تولید خواهند شد. احمد نعمت بخش تاکید کرده که پس از تصویب برجام در مجالس ایران و آمریکا، دو سه ماه طول می‌کشد تا مناقصه‌ها برای حضور خودروسازان خارجی در ایران برگزار و تازه معلوم شود چه شرکتی برنده آن می‌شود. به گفته وی، پس از انتخاب طرف خارجی هم چند ماه باید برای مذاکرات و عقد قرارداد زمان گذاشت و چندین ماه دیگر نیز بابت ساخت قالب خودروهای جدید و تولید و عرضه آنها به بازار حوصله کرد.

خودروهای ارزان می‌آیند؟

اما دلخوشی دیگر مشتریان ایرانی، ورود خودروهای دارای کیفیت و قیمت مناسب به کشور است، چه آنکه آنها امیدوارند با حضور بزرگان خودروسازی جهان، صاحب محصولاتی ارزان‌تر و البته با کیفیت‌تر از خودروهای داخلی شوند. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، تضمینی برای ورود خودروهای ارزان به کشور وجود ندارد؛ زیرا خودروسازان خارجی به هر حال مجبورند در فضای کسب و کار ایران فعالیت کنند و از طرفی، بعید است از پرداخت تعرفه واردات قطعات معاف شوند. به اعتقاد کارشناسان، مساله دیگر اینجاست که کیفیت بالا، قیمت خاص خود را نیز دارد؛ به‌عبارت بهتر، این طور نیست که مثلا فولکس و فیات خودروهای باکیفیت خود را با قیمتی ارزان در ایران عرضه کنند و ایرانی‌ها بتوانند با پول پراید و پژو 405، محصولات روز اروپا را سوار شوند. با این حساب حتی با حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز شاید باز هم بخش قابل‌توجهی از مشتریان ایرانی نتوانند از این کلاه، نمدی برای خود بسازند و همچنان مجبور به خرید خودروهای داخلی باشند.

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : رکود بازار خودرو , واردات خودرو , توافق هسته‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
4

یا یه شعر افتادم که میگه : داروگ کی میرسد باران.......
00:31  1394/05/27
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
23

باشه تا دو سال دیگه صبر میکنیم و با ماشین زیر پای خودمون سر میکنیم تا خودروهای با کیفیت بیان
15:40  1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
امیر
27

آقا شما میخواید به ما بگید امیدوار نباشید ما هم اصلا ماشین خاجی نمیخواهیم . اما آیا ماشین داخلی کیفیت و قیمت مناسبی دارد آیا تولید کنندگان داخلی به ما و شعور ما احترام میزارن آیا مصرف کننده برایش ارزش دارد . گلایه مردم بخاطر اینهاست پس ذهنتان را مشغول چیز دیگری نفرمایید . برگردید و راه درست را انتخاب کنید . و تا اون موقع نمیخریم
14:58  1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
الكي ...مثلا ما شوكه شديم!
30

واي !!!! عجب مطلب جالبي!!!!

خيلي ممنون كه چشم ما رو باز كردين. پس يعني اصلاً دلمون رو خوش نكنيم و به اميد پايين اومدن قيمتها و بالا رفتن كيفيت ماشين ها نباشيم. چه خوب شد گفتين!
پس همين الان بريم نمايندگي سايپا و ايران خودرو و زود ثبت نام كنيم...
...
...
....
...
شرمنده ... ببخشيد يه دويست تومن دستي دارين به من بدين تاكسي بگيرم؟!!!
عزيز دل برادر ! كو پول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
14:30  1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
AUDI R8
12

رونالدو راست میگه
13:53  1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسینی : سلام وقت بخیر جسارتن میشه تاریخ سخارو هم بگید ممنون میشم
حسین : دقیقا منم یک پراید ۹۲ گرفتم بالای ۵۰ خرجش کردم تو این چند ماه از لاستیک و بیمه و موتور بگیر ، بیچاره شدم به خدا
حسین : سلام حسین جان ممنون از لطفت من پذیرش و سخا 17 آذر هستم پذیرش من هم 12063750 هست چیکار کنم به نظرت ؟؟؟
Cvt 403 : ۱۷ مهر هنوز هم برام دعوت نامه نیومده 🫠
متین : سلام ۷ بهمن ۱۴۰۳ ساینا تحویل فوری ثبت نام کردیم ماشین هنوز فاکتور نشده معلومه شرکت سایپا دارع چیکار میکنه لامصب تاخیر یه ماه دو ماه نه بیش از چند ماه
زارع : سلام و عرض ادب خدمت دوستان لطفا اونایی ک مهر ۴۰۲. واریز اولیه پرداخت کردن اعلام کنند ببینیم تا چه تاریخی رو دعوتنامه فرستادن خودم ۱۰ مهر ۴۰۲ هستم هنوز دعوتنامه برام ارسال نشده
بهرام bac x3 pro : ثبت نامتون برای چه تاریخی هست تحویل سیستمی شما کی بود
عارف : سلام سینی های زیر موتور تارا ها پلاستیکیه؟ یا بعضیاشون اینجوریه
x3 : سلام کارت ماشین رسیده دستم کارت سوخت خودش میاد یا باید ثبت نام بشه؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سایپا همیشه سود مشارکت و جریمه تاخیر را 2الی 3ماه با تاخیر میده ؟ چون میخواد ماسمالی بکنه ولی با شکایت حرفی برای گفتن نخواهد داشت ومجبور به پرداخت درست سود مشارکت16درصد بعلاوه جریمه تاخیر 12درصدی تا موعد تحویل خودرو میباشد پس با اعتمادی راسخ و با قدرت و قوت شکایت کنید حق با شماست
دنا 6دنده سفید رینگ آلومینیومی تیر 31 : سلام دوستان دیروز حمل خودرو و امروز از نمایندگی زنگ زدن واسه تحویل انشا الله قسمت همه منتظران
جریمه تاخیر : جریمه تاخیر هم 12درصد هست و تا زمانیکه خودرو را تحویل دادند باید بدهند بر اساس قراردادی که دستتان هست ندادند شکایت و دادخواست قضایی بدهید و همراهش قرارداد اولیه و دعوتنامه و اسناد و مدارک خودرو و کپی کارت ملی به پیوست دادخواست قضاییه وهمزمان شکایت دیگری به تعزیرات و......
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : حتی در متن قرار داد نوشته سود مشارکت تحویل :16درصد یعنی تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت صدرصد باید پرداخت شود ما با قرارداد و قانون طرف هستیم و نه با حرف و حدیث ملاک قراردادی هست که در دستتان دارید ......
حیدری 1 : من خانم هستم😊 والا گفتن تا آخر هفته اگه مثل دروغ های دیگشون نباشه!!!!
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : متن قرارداد را خوب بخوانید در متن قرارداد سایپا نوشته جریمه تاخیر در تحویل:درصد سود مشارکت به اضافه 12درصد جریمه تاخیر سالیانه 16پس یادتون باشه بر اساس قرارداد داخواست قضاییه بدهید و به تعزیرات شکایت کنید به حق و حقوقتان خواهید رسید و حق گرفتنی است سایپا و ایران خودرو همیشه در پرداخت سود مشارکت و تاخیر قصور کردند و درست عمل نکردند و همیشه بعد از شکایت پرداخت کردند
میلاد ار اس : سلام کسی میدونه کدوم تاریخ مد نظرشونه من 13 خرداد تکمیل وجه کردم 17 خرداد رفتم تکمیل مدارک کردم اپراتور سایپا میگه 18 خرداد تایید شدی. الان من کدوم تاریخ هستم و کی تحویل میدن. و اینکه ایا رنگ در تاریخ تحویل تاثیر داره یا نه. نوک مدادی مشکی . 30 روزه. ممنون
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : اگر دعوتنامه بیاد تا موعد تحویل خودرو سود مشارکت 16درصد حساب میشه اگر از موعد تحویل خودرو بگذره مثلا موعد تحویل خودرو هفته اخر مرداد ماه باشد اگه تا هفته چهارم مرداد ماه دادند که فقط سود مشارکت را میدهند ولی اگر ندادند بعد از ان هم سود مشارکت و هم جریمه تاخیر شامل سایپا جون صدرصد خواهد شد بر اساس قرار خوب نگاه کن در متن قرار داد نوشه در صورت تاخیر در تحویل خودرو( سود مشارکت 16درصد بعلاوه12درصد جریمه تاخیر باید پرداخت کند)
غلامعلی : یه ماه بیشتره همینو زده
محمد : سخا رو کی داده بودی ماله من 12124319