خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«خودروهای خوب» کی میرسند؟
1394/05/26
11:30
«خودروهای خوب» کی میرسند؟
تشدید رکود در بازار خودرو کشور در حالی این روزها به سوژهای داغ تبدیل شده که شاید «خوشبینی محض ایرانیها به حضور خودروسازان بزرگ خارجی در جاده مخصوص» و «تولید و عرضه محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب» بیش از هر مساله دیگری به این رکود دامن زده است.
هرچند این «خوشبینی» طی یک ماه گذشته و پس از «توافق هستهای وین» میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شدت یافته است، اما ریشهای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هستهای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمده است. توافقهای هستهای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران خوشحال کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» میتواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت. بهعبارت بهتر، بخش قابلتوجهی از ایرانیها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، فعلا خرید خودرو را تحریم کردهاند. آنها در واقع بیم این را دارند که در صورت خرید خودرو در مقطع فعلی، در آینده و پس از ورود محصولات جدید به کشور متضرر شوند، بنابراین فعلا دست نگه داشته و چشم به آینده دوختهاند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و میخواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسبترین و بهصرفهترین خودرو را بخرند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسهای زمانبر بهشمار میرود و شاید دو سال به طول بکشد. به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی و شرایط را برای خودرودار شدنشان فراهم کند.
ورود خودروهای جدید دو سال دیگر
هرچند پس از توافق هستهای وین، اخبار زیادی مبنی بر حضور خودروسازان خارجی در ایران منتشر شد، اما تا به امروز هیچ قراردادی میان آنها و شرکتهای خودروساز داخلی به امضا نرسیده است. نه تنها قراردادی امضا نشده، بلکه نه خودروسازان خارجی برنامهای برای حضور در ایران ارائه دادهاند و نه داخلیها از جزئیات مذاکرات خود با شرکتهای خارجی و زمان حضور آنها در «جاده مخصوص» به میان میآورند. پژو و رنو از فرانسه، فولکس واگن و بنز از آلمان و فیات از ایتالیا، از جمله شرکتهایی هستند که تمایل خود برای حضور در بازار ایران را اعلام کرده و حتی مذاکراتی نیز میان آنها با خودروسازان کشور انجام شده است، اما زمان حضورشان اصلا مشخص نیست. در این بین، حتی پژو و رنو که پیشتر طعم بازار خودرو کشور را چشیدهاند و مذاکراتی بسیار جدی میان آنها و غولهای جاده مخصوص انجام شده نیز جزئیات برنامه خود برای حضور در ایران را اعلام نکردهاند، چه رسد به فولکس و فیات که تازه در مراحل اولیه مذاکرات با ایران خودرو و سایپا قرار دارند. این موضوع به خوبی نشان میدهد حضور بزرگان خودروسازی دنیا در ایران، پروسهای زمانبر به شمار میرود و این طور نیست که از فردای لغو تحریمها، فولکس و فیات و پژو و رنو و... محصولات جدید خود را روانه بازار ایران کنند. آن طور که سعید لیلاز کارشناس اقتصادی کشور در گفت و گو با اقتصادنیوز عنوان کرده، اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول میکشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. به گفته وی، این گونه نیست که بگوییم مثلا امروز فولکس واگن یا فیات به ایران آمدهاند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود؛ زیرا ورود خودروهای جدید دو سال طول خواهد کشید. اظهارات لیلاز را دبیر انجمن خودروسازان نیز به نوعی تایید کرده و میگوید که تولید خودروی جدید با شرایط اعلام شده حداقل دو سال زمان نیاز دارد و نباید تصور کنیم مثلا از شش ماه دیگر خودروهای جدید اروپایی یا خارجی وارد خطوط تولید خواهند شد. احمد نعمت بخش تاکید کرده که پس از تصویب برجام در مجالس ایران و آمریکا، دو سه ماه طول میکشد تا مناقصهها برای حضور خودروسازان خارجی در ایران برگزار و تازه معلوم شود چه شرکتی برنده آن میشود. به گفته وی، پس از انتخاب طرف خارجی هم چند ماه باید برای مذاکرات و عقد قرارداد زمان گذاشت و چندین ماه دیگر نیز بابت ساخت قالب خودروهای جدید و تولید و عرضه آنها به بازار حوصله کرد.
خودروهای ارزان میآیند؟
اما دلخوشی دیگر مشتریان ایرانی، ورود خودروهای دارای کیفیت و قیمت مناسب به کشور است، چه آنکه آنها امیدوارند با حضور بزرگان خودروسازی جهان، صاحب محصولاتی ارزانتر و البته با کیفیتتر از خودروهای داخلی شوند. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، تضمینی برای ورود خودروهای ارزان به کشور وجود ندارد؛ زیرا خودروسازان خارجی به هر حال مجبورند در فضای کسب و کار ایران فعالیت کنند و از طرفی، بعید است از پرداخت تعرفه واردات قطعات معاف شوند. به اعتقاد کارشناسان، مساله دیگر اینجاست که کیفیت بالا، قیمت خاص خود را نیز دارد؛ بهعبارت بهتر، این طور نیست که مثلا فولکس و فیات خودروهای باکیفیت خود را با قیمتی ارزان در ایران عرضه کنند و ایرانیها بتوانند با پول پراید و پژو 405، محصولات روز اروپا را سوار شوند. با این حساب حتی با حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز شاید باز هم بخش قابلتوجهی از مشتریان ایرانی نتوانند از این کلاه، نمدی برای خود بسازند و همچنان مجبور به خرید خودروهای داخلی باشند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
رکود بازار خودرو
,
واردات خودرو
,
توافق هستهای
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
14 نظر
کاربر: ژاوی هرناندز
4
یا یه شعر افتادم که میگه : داروگ کی میرسد باران.......
00:31 1394/05/27
پاسخ دادن
ali
0
امروز رفتم نمایندگی سایپا یه پرایدو ثبت نام کردم.
عجب ماشینیه این پرایدو بیست میلیون واقعا مفته
18:10 1394/05/26
پاسخ دادن
بتمن
0
آفرین رونالدو احسنت
18:00 1394/05/26
پاسخ دادن
ronaldo
0
راه حل مشکل بازار خودرو نخریدن ماشینه صفره دوستان عزیز!!
17:45 1394/05/26
پاسخ دادن
رضا
0
این کلک جدید و شایعه جدید هم نمیگیره مردم بیدار شدن و تا وضعیت درست نشه این دفعه با دروغگو کارشون پیش نمیره.
من وقتی این مدیران حکومتی رو میبینم یاد شتر مرغ میفتم.
یه مثل قدیمی هست که میگه به شتر مرغ گفتن بار ببر گفت من مرغم گفتن تخم بزار گفت من شترم حالا اینا اول که میگفتیم چرا گرونه میگفتن تحریم باعث گرونیه چون قطعات از خارج میاد حالا که تحریم رفته میگیم چرا گرونه میگن داخل تولید میشه و نمیشه به خاطر وضعیت اقتصادی ارزون کرد.
بگذریم که قبلتر از اونم میگفتن تحریم هیچ اثری نداره و از این حرفها آغا جان ما این همه دروغ و آدم دروغگو خسته شدیم نسل جدید صداقت میخواهد همراه با علم روز نه دزد و دروغگو با یه عالمه ادعا و منم منم مطلب به این سادگی را میفهمین.
16:42 1394/05/26
پاسخ دادن
کاربر: dodge
0
اقایون من تو مقاله ی قبلی گفتم این چیزی که شماها انتظارش رو دارید به ضرر صاحب های این مملکته اونا هم اینو نمیخواهند پس این انتظارات رو نداشته باشید
16:00 1394/05/26
پاسخ دادن
ma
0
یعنی نویسنده این مطلب خوده ایران خودرو بوده
15:43 1394/05/26
پاسخ دادن
شهاب
23
باشه تا دو سال دیگه صبر میکنیم و با ماشین زیر پای خودمون سر میکنیم تا خودروهای با کیفیت بیان
15:40 1394/05/26
پاسخ دادن
امیر
27
آقا شما میخواید به ما بگید امیدوار نباشید ما هم اصلا ماشین خاجی نمیخواهیم . اما آیا ماشین داخلی کیفیت و قیمت مناسبی دارد آیا تولید کنندگان داخلی به ما و شعور ما احترام میزارن آیا مصرف کننده برایش ارزش دارد . گلایه مردم بخاطر اینهاست پس ذهنتان را مشغول چیز دیگری نفرمایید . برگردید و راه درست را انتخاب کنید . و تا اون موقع نمیخریم
14:58 1394/05/26
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
0
اینم از دروغ گویی های خودشونه.
تا دیروز ک میگفتن تحریما کمراقتصاد مملکت رو خورد کرده. امروز میگن مشکلات مملکت ربطی ب نحریما نداشته.
اینا ی مشت دروغ گوی از خدابیخبرن.
تنها چیزی ک تو این مملکت ارزون و مفته ارزش من و توی ایرانیه.
14:42 1394/05/26
پاسخ دادن
الكي ...مثلا ما شوكه شديم!
30
واي !!!! عجب مطلب جالبي!!!!
خيلي ممنون كه چشم ما رو باز كردين. پس يعني اصلاً دلمون رو خوش نكنيم و به اميد پايين اومدن قيمتها و بالا رفتن كيفيت ماشين ها نباشيم. چه خوب شد گفتين!
پس همين الان بريم نمايندگي سايپا و ايران خودرو و زود ثبت نام كنيم...
...
...
....
...
شرمنده ... ببخشيد يه دويست تومن دستي دارين به من بدين تاكسي بگيرم؟!!!
عزيز دل برادر ! كو پول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
14:30 1394/05/26
پاسخ دادن
AUDI R8
12
رونالدو راست میگه
13:53 1394/05/26
پاسخ دادن
ronaldo
0
جهت تعجیل در ظهور سوپر ماشینا خرید ماشینای صفر داخلی موقوف
13:44 1394/05/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
12 نظر
Mostafa2000
8 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
393 نظر
پارسا.
35 نظر
X33 Cross cvt
28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سیاوش
: ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سیاوش
: خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین گی
: میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
مالک
: یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
ایمر x5
: کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی
: سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
متخصص
: سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
مالک
: یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
تبریزی
: تازه نفس ی دلت خوشه
ساینا
مریم
: کم کمش 5ماه سایپا
MVM 550 اتومات
سعید
: با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا LX
رانا پلاس
: سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
MVM 315
اا
: سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
ساینا
مژگان
: سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
ساینا
پری
: سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
ساینا
پرستو
: سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
دنا 1.7
میلاد
: سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
سایپا اطلس جی
محمد 19مهر
: چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم