کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

 یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.
 
از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.
 
نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.
 
به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.
 
اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.
 
در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.
 
اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟
یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
 
مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.
 
به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.
 
حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
 
اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.
 
او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
 
از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.
 
وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.
 
به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.
 
حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

منبع

ایسنا

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی , اتاق بازرگانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : داداش گرون میکنن ضرر میکنید والا ماهم جی میخایم نمیدن
شاهین اتومات cvt : آقا مرتضی کار خیلی درستی انجام میدی. منم 22 اسفند تکمیل وجه کردم و اصلن تبدیل نمیزنم. بعد از 6 ماه تاخیر بجای اینکه بیان سریع فاکتور کنن و تحویل بدن. تازه پیامک تبدیل به GL میدن.
حاجی : تجمع فقط مقابل دادستانی دوستان بعد دادستانی میریم درب سایپا رو گِل میگیریم مثبت رو بزن برادر یا علی دوستان حق گرفتنیه بشینی تو خونت ماشینتو تا سال بعد هم نمیدن
جمشیدی : تجمع فقط مقابل دادستانی دوستان بعد دادستانی میریم درب سایپا رو گِل میگیریم مثبت رو بزن برادر ا علی
موسوی : نوبت من شهریور امسال هست شهریور سال دیگه هم باشه تبدیل نمیزنم بی خود کردن پول G رو اول گرفتن الان میگنGL بعد میگن چرا مردم ناراضی هستن دزد و نمیگیرن میرن آفتابه دزد رو میگیرن بعد میگن قانون هست
موسوی : نوبت من شهریور امسال هست شهریور سال دیگه هم باشه تبدیل نمیزنم بی خود کردن پول G رو اول گرفتن الان میگنGL
موسوی : خدا شاهده ۱۰ سال دیگه باشه وایمیستم تا G بگیرم هر چی میشه بشه لعنت به خودرو ساز لگن ساز
مینا تارا دستی : من تارا دستی v1 تحویل 9 آذر رنگ سفید، اسقاط فقط واریزی اولیه انجام شده هنوز دعوت نامه نیومده میخام بدونم دعوت نامه ابان به چه قیمتی اومده برای اسقاطی ها
شاهین جی : من آذر ماه 297 تومان واریز کردم شاهین G مهر ماه هستم هنوز هیچ پیامی نیومده پیشنهادی هم نیومده کسی خبر نداره کی پیام تکمیل وجه میاد
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : زبل خان خوبه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن پیش پانا مرداد : کی میگه فقط برا پانا نصب میشه تو خود ایران خودرو زده رو همه تیپ هاش نصب میشه. کلا قراره اون موتور رو نصب کنن ما مردادی ها که خداروشکر در رفتیم
تحویل 31مرداد پیش فروش : نخعی...رامهرمز یک روز بعد از از بارگیری تحویل گرفتم ممنونم انشاالله مال خودت
حسن : سلام دوستان بعد از اسفندماهی ها نوبت دعوت نامه دوگانه چه ماهی هست.
مهدی : یعنی دوباره باید پول بدیم
درسا : کسانی که تبدیل به رینگ کردن فاکتور نشدن
کاهش قیمت خودرو : بیچاره آرزوش شده 207بشه یک میلیارد و دویست 2ساله تو حسرت ماه های آتی یا هفته های آتی هستی که 207بشه یک میلیارد و دویست.
اخرتیری : سلام تحویل تیر ماهی کسی فاکتور شده؟؟
علی 121170551 : سلام احتراما دوستان گرامی کسی واقعا اطلا داره پیش فروش ها تا چه شماره ای فاکتور شده ؟ و تا چه زمانی احتمال تاخیر هست تکمیل وجه 29تیر ماه بوده
محمد : تمام 207 پاناها تحویل شهریور به بعد با مابه تفاوت علی الحساب 8 میلیون به موتور ارتقا یافته تجهیز شدند... این موتور فقط برای پانا نصب میشه... گیربکس هم 5 دنده هست... از سایت ایران خودرو مشخصات و تیپ نسخه جدید رو میتونید ببینید
نخعی : مبارکتون باشه.منم سایت کرمانشاهم ولی همچنان تو اسناد خودرو میچرخه.20 ام پلاک شده برای من.شما برا کدوم شهر هستین؟