رنو 500 میلیون یورو در خودروسازی ایران سرمایه‌گذاری می کند

رنو 500 میلیون یورو در خودروسازی ایران سرمایه‌گذاری می کند

اقتصادنیوز نوشت:شرکت رنو قصد دارد در چند طرح بزرگ در حدود 500 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری مستقیم کند.
 شرکت رنو قصد دارد در چند طرح بزرگ در حدود 500 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری مستقیم کند.این طرح ها شامل تاسیس کارخانه موتور سازی ،توسعه خطوط این شرکت در ایران خودرو و سایپا و احتمالا همکاری با یک خودرو ساز جدید در ایران است .
 
 
شرکت رنو در سال 83 ، بزرگترین سرمایه گذاری خارجی صنعت خودرو ایران را با عددی معادل 1.5 میلیارد دلار در طرحی که ابتدا پلت فرم مشترک نام داشت انجام داده بود.
 
طرح پلت فرم مشترک اینگونه بود که قرار بود حدود 50 قطعه ساز ایرانی که در ابتدا 50 درصد قطعات تندر را در ایران می ساختند وارد زنجیره جهانی رنو نیسان شوند و قطعاتشان صادر شوند. قرار بود خودرو با ساخت داخل 50 درصد آغاز شود و ظرف چند سال ظرفیت ساخت داخل آن به 80 درصد برسد. قرار بود تولید در مدت 4 سال به 300 هزار دستگاه در سال برسد و رنو هم در فاز دوم کارخانه مستقل خود در ایران را با ظرفیت 200 هزار دستگاه راه اندازی کند .
 
برای شروع این طرح بلند پروازانه 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه انجام گرفت که سهم رنو 51 و سهم طرف های ایرانی یعنی سازمان گسترش، ایران خودرو و سایپا 49 درصد بود . این سرمایه گذاری بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در صنعت ایران پس از انقلاب است .
 
در سال 83 شرکت رنو پارس تاسیس شد اما در سال 84 با تغییر دولت پروژه رنو وارد اولین دست انداز خود شد .در سال 84 وزارت صنایع دولت نهم جلوی تولید و فعالیت های این شرکت تا سال 86 گرفته شد در ادامه یک اصلاحیه توسط وزارت صنایع در آن زمان تهیه شد و به امضای دوباره مدیران رنو رسید جالب آنکه در این اصلاحیه همان موارد قرار داد اولیه تنها یک بار دیگر تکرار شده بود. 
 
به عنوان نمونه یکی از ایرادات گرفته شده ساخت داخل پایین بود در حالی که در قرار داد اول بر تولید با ساخت داخل 50 درصدی تاکید شده بود در اصلاحیه هم دوباره تولید با ساخت داخل 50 درصد گنجانده شد .
 
در سال 86 و با شروع دوباره پروژه به صورت جدی از طرفی چشم مدیران رنو ترسیده بود و از سوی دیگر وضعیت بین المللی برای ایران تغییر کرده بود و ایران به آرامی وارد فاز تحریم ها می شد.
 
 در سال 91 و تشدید تحریم ها عملا تولید رنو در ایران کاهش یافت اما حالا پس از برداشته شدن تحریم ها رنو برای افزایش میزان تولید خود در ایران برنامه ریزی سرمایه گذاری جدید 300 تا 500 میلیون یورویی را کرده است .
 
رنو قصد دارد کارخانه شمالی مگاموتور را بخرد تا در آن علاوه بر موتور تندر 90 به ساخت موتور خودرو های جدید رنو در ایران یعنی کیلیو ،کپچر و کوئید که از محصولات آینده این شرکت هستند بپردازد .
 
خطوط تولید کنونی که در اختیار رنو است خط شمالی کارخانه ایران خودرو و چند خط تولید در شرکت پارس خودرو است این خطوط تولید تندر 90 را تولید می کنند که قرار است با تولید رنو ساندرو در پارس خودرو و تندر 90 فیس لیفت و وانت تندر 90 در ایران خودرو ظرفیت این خطوط تولید تا سال 96 به 300 هزار دستگاه در سال برسد . با رسیدن تولید این خودرو ها به عدد 300 هزار دستگاه ، ظرفیت این خطوط تکمیل می شود که برای همین رنو باید خطوط جدیدی را در ایران خودرو و سایپا توسعه دهد .
 
هم اکنون رنو حاضر شده سرمایه گذاری لازم برای تولید محصولات جدیدش در ایران خودرو که رنو کیلیو و کپچر و در پارس خودرو داستر جدید است را بپذیرد . با تولید این سه مدل تیراژ تولید رنو در ایران تا 500 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت .
 
رنو قصددارد ایران را پایگاه تولیدی خود در خاورمیانه کند برای همین بخشی از محصولات جدیدی که در ایران تولید می شود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر خواهد کرد .
 
اما گام مهم رنو تولید کوئید به عنوان جایگزین پراید است هم اکنون این شرکت برای تولید این محصول در حال مذاکره با سایپا و ایران خودرو است و اگر با این دو شرکت به توافق نرسد یا به سراغ یک شریک جدید در ایران خواهد رفت یا خود اقدام به تولید این خودرو می کند پیش بینی اولیه برای تیراژ تولید این خودرو که با قیمت 25 میلیون تومان قرار است عرضه شود 100 هزار دستگاه است که طی 5 سال به 300 هزار دستگاه خواهد رسید .
 
رنو کوئید توسط رنو در هند معرفی شده و قرار است در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا و در حدود 98 درصد تولید شود . این محصول بر روی پلت فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است .
 
رنو کوئید یک خودرو مینی کراس اوور است . خودروهای کراس اوور معمولا خودرو های شبه شاسی بلندی هستند که روی پلت فرم خودروهای هاچ بک یا سدان توسعه پیدا می کنند .
 
از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه ای می توان این خودرو را پرچم دار خودرو های ارزان قیمت که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو ها دارند دانست .مواد بکار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است .
 
موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است . این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می کند . که 50 اسب بخار کمتر از تندر 90 است .
 
به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر 90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف تر و یک سایز کوچک تر بدنه ، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است .
 
رنو با این خودرو می خواهد سبد محصولات خود در بازار ایران را تکمیل کند . این شرکت با کوئید بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان و با محصولات خانواده تندر 90 بازار خودرهای 30 تا 50 میلیون تومانی در ایران را هدف قرار گرفته است . خودروی جدید رنو برای بازار 30 تا 50 میلیون تومانی رنو ساندرو است که بر روی پلت فرم تندر 90 طراحی شده و یک خودرو هاچ بک در کلاس پژو 206 با قدرت 110 اسب بخار است . فیس لیفت و وانت تندر 90 هم در ایران خودرو تولید می شود . 

منبع

خبر آنلاین

برچسب : سرمایه گذاری , کمپانی , رنو , میلیون , یورو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی