آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

بروس مک‌لارن (Bruce McLaren) بنیانگذار تیم فرمول یک McLaren است. او متولد 30 اگوست 1037 است و قبل از اتومبیل‌رانی در مسابقات موتورسیکلت سواری شرکت می‌کرد. میراثی که او بعد از مرگش در سال 1970 از خودش بر جای گذاشت بستری مناسب برای یک تیم اتومبیل‌رانی جهانی و نامی است که این تیم با افتخار بر دوش می‌کشد. همکاری بین مک‌لارن و مرسدس بنز از سال 1995 شروع شد و یک سال طول کشید تا کمپانی مرسدس بنز بتواند موتور جدید و مشترک‌شان را تولید و مقررات جدید را وضع کند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

در دهه هفتاد میلادی، مرسدس بنز چهارمین شریک موتورساز برای تیم مک‌لارن به شمار می‌آمد و موتور جدیدی که برای این تیم طراحی کرد بر اساس مقررات جدید تولید شده بود و کوچک‌تر از موتور مک‌لارنی بود که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته بود. اصل طراحی خودروها این بود: زندگی را ساده بگیرید. جزییات موتور و شاسی به وضوح نشان دهنده این بودند که تقریباً همه چیز تغییر کرده و جدید شده است. تا سال 1996 کمپانی مرسدس بنز و تیم مک‌لارن سخت کار کردند تا هر مشکلی سر راه‌شان قرار می‌گیرد را بر از پیش پای‌شان بردارند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

موتور جدید به خاطر گشتاور نسبتاً کم مورد بازنگری قرار گرفت و تصمیم گرفته شد وزن آن کمتر و قدرت آن تا 5% افزایش پیدا کند. در سال 1999 مرسدس مک‌لارن به قدرتی تبدیل شدند که می‌خواستند روی پیست مسابقه خودی نشان بدهند. قرن جدید با رقابت شدید بین میکا هاکینن (Mika Häkkinen) از تیم مک‌لارن و مایکل شوماخر از تیم فراری آغاز شد. اواخر فصل 2001 میکا هاکینن بازنشسته شد و کیمی رایکونن (Kimi Räikkönen) جای او را در تیم مک‌لارن گرفت. سال 2003 برای هم تیمی‌هایی چون کولتارد (Coulthard) و رایکونن به خوبی پیش رفت و هر کدام در اولین مسابقه‌شان پیروزی به دست آوردند ولی تیم رقیب خیلی زود جلو افتاد. متأسفانه خودرو جدید MP4-18 خوب برای تیم کار نکرد و آن‌ها مجبور شدند از خودرو قدیمی‌تر MP4-17D استفاده کنند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

به هر حال، رایکونن مهارت‌های خارق‌العاده‌اش در زمینه رانندگی را به اثبات رساند و در آن فصل دو پیروزی به دست آورد. مشکلات مربوط به خودرو تا سال 2004 برای تیم مک‌لارن ادامه پیدا کرد ولی رایکونن عزمش را برای برد جرم کرده بود تا در گرند پری بلژیک گوی رقابت را از مایکل شوماخر برباید. در سال 2005 خوان پابلو مونتویا (Juan Pablo Montoya)، راننده کلمبیایی نیز به تیم پیوست، با این حال باز هم مشکلات مربوط به خودرو شانس چند برد حتمی را از رایکونن ربود.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

فصل 2006 با چالش‌هایی همراه بود، از جمله این که خودرو خوان پابلو مونتویا در خط استارت به اتومبیل رایکونن برخورد کرد و باعث شده هر دو آن‌ها از دور مسابقات گرند پری آمریکا خارج بشوند. این حادثه باعث شد مونتویا از تیم مک‌لارن خارج بشود. در همان سال و پس از برگزاری مسابقات گرند پری ایتالیا، رایکونن با تیم فراری قرارداد بست و جای خودش را به مایکل شوماخر داد.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

در سال 2007، اختلاف عقیده‌ها در درون تیم و به وجود آمدن این رسوایی که تیم سعی داشته است مخفیانه اطلاعات فنی تیم رقیب را به دست بیاورد، مشکلاتی بود که تیم مک‌لارن باید با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. در سال‌های 2008 و 2009، تیم قدری تجدید قوا کرد و لوئیس همیلتون و هیکی کوالاین (Heikkii Kovalainen) را به خدمت گرفت. در پایان فصل 2008، لوئیس همیلتون جوان‌ترین راننده مسابقات قهرمانی فرمول 1 بود، در نه سال گذشته نیز برای اولین بار بود که تیم مک‌لارن عنوان قهرمانی را به دست می‌آورد. در سال 2010، تیم با لوئیس همیلتون و جنسون باتن (Jenson Button) قرارداد امضاء کرد و هر دو قهرمان جهانی وعده ارتقاء تیم را دادند. این دو راننده قهرمانان تیم مک‌لارن بودند و با خودرو MP4-25 نوید بخش پیروزی‌هایی بزرگ برای مسابقات آینده شدند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)


منبع

AutoRacing

برچسب : اتومبیل رانی , تیم مک لارن , مرسدس بنز , لوئیس همیلتون , مایکل شوماخر , هیکی کوالاین , جنسون باتن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم