آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

بروس مک‌لارن (Bruce McLaren) بنیانگذار تیم فرمول یک McLaren است. او متولد 30 اگوست 1037 است و قبل از اتومبیل‌رانی در مسابقات موتورسیکلت سواری شرکت می‌کرد. میراثی که او بعد از مرگش در سال 1970 از خودش بر جای گذاشت بستری مناسب برای یک تیم اتومبیل‌رانی جهانی و نامی است که این تیم با افتخار بر دوش می‌کشد. همکاری بین مک‌لارن و مرسدس بنز از سال 1995 شروع شد و یک سال طول کشید تا کمپانی مرسدس بنز بتواند موتور جدید و مشترک‌شان را تولید و مقررات جدید را وضع کند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

در دهه هفتاد میلادی، مرسدس بنز چهارمین شریک موتورساز برای تیم مک‌لارن به شمار می‌آمد و موتور جدیدی که برای این تیم طراحی کرد بر اساس مقررات جدید تولید شده بود و کوچک‌تر از موتور مک‌لارنی بود که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته بود. اصل طراحی خودروها این بود: زندگی را ساده بگیرید. جزییات موتور و شاسی به وضوح نشان دهنده این بودند که تقریباً همه چیز تغییر کرده و جدید شده است. تا سال 1996 کمپانی مرسدس بنز و تیم مک‌لارن سخت کار کردند تا هر مشکلی سر راه‌شان قرار می‌گیرد را بر از پیش پای‌شان بردارند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

موتور جدید به خاطر گشتاور نسبتاً کم مورد بازنگری قرار گرفت و تصمیم گرفته شد وزن آن کمتر و قدرت آن تا 5% افزایش پیدا کند. در سال 1999 مرسدس مک‌لارن به قدرتی تبدیل شدند که می‌خواستند روی پیست مسابقه خودی نشان بدهند. قرن جدید با رقابت شدید بین میکا هاکینن (Mika Häkkinen) از تیم مک‌لارن و مایکل شوماخر از تیم فراری آغاز شد. اواخر فصل 2001 میکا هاکینن بازنشسته شد و کیمی رایکونن (Kimi Räikkönen) جای او را در تیم مک‌لارن گرفت. سال 2003 برای هم تیمی‌هایی چون کولتارد (Coulthard) و رایکونن به خوبی پیش رفت و هر کدام در اولین مسابقه‌شان پیروزی به دست آوردند ولی تیم رقیب خیلی زود جلو افتاد. متأسفانه خودرو جدید MP4-18 خوب برای تیم کار نکرد و آن‌ها مجبور شدند از خودرو قدیمی‌تر MP4-17D استفاده کنند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

به هر حال، رایکونن مهارت‌های خارق‌العاده‌اش در زمینه رانندگی را به اثبات رساند و در آن فصل دو پیروزی به دست آورد. مشکلات مربوط به خودرو تا سال 2004 برای تیم مک‌لارن ادامه پیدا کرد ولی رایکونن عزمش را برای برد جرم کرده بود تا در گرند پری بلژیک گوی رقابت را از مایکل شوماخر برباید. در سال 2005 خوان پابلو مونتویا (Juan Pablo Montoya)، راننده کلمبیایی نیز به تیم پیوست، با این حال باز هم مشکلات مربوط به خودرو شانس چند برد حتمی را از رایکونن ربود.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

فصل 2006 با چالش‌هایی همراه بود، از جمله این که خودرو خوان پابلو مونتویا در خط استارت به اتومبیل رایکونن برخورد کرد و باعث شده هر دو آن‌ها از دور مسابقات گرند پری آمریکا خارج بشوند. این حادثه باعث شد مونتویا از تیم مک‌لارن خارج بشود. در همان سال و پس از برگزاری مسابقات گرند پری ایتالیا، رایکونن با تیم فراری قرارداد بست و جای خودش را به مایکل شوماخر داد.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

در سال 2007، اختلاف عقیده‌ها در درون تیم و به وجود آمدن این رسوایی که تیم سعی داشته است مخفیانه اطلاعات فنی تیم رقیب را به دست بیاورد، مشکلاتی بود که تیم مک‌لارن باید با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. در سال‌های 2008 و 2009، تیم قدری تجدید قوا کرد و لوئیس همیلتون و هیکی کوالاین (Heikkii Kovalainen) را به خدمت گرفت. در پایان فصل 2008، لوئیس همیلتون جوان‌ترین راننده مسابقات قهرمانی فرمول 1 بود، در نه سال گذشته نیز برای اولین بار بود که تیم مک‌لارن عنوان قهرمانی را به دست می‌آورد. در سال 2010، تیم با لوئیس همیلتون و جنسون باتن (Jenson Button) قرارداد امضاء کرد و هر دو قهرمان جهانی وعده ارتقاء تیم را دادند. این دو راننده قهرمانان تیم مک‌لارن بودند و با خودرو MP4-25 نوید بخش پیروزی‌هایی بزرگ برای مسابقات آینده شدند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)


منبع

AutoRacing

برچسب : اتومبیل رانی , تیم مک لارن , مرسدس بنز , لوئیس همیلتون , مایکل شوماخر , هیکی کوالاین , جنسون باتن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samirax5 : این نظرات بی ربط که میزارن کاملا آگاهانه هست برای اینکه نظرات منفی در مورد کرمان موتور بره پایین و دیده نشه کلا یه مشت بی وجدان هستند که منافع ناچیز کورشون کرده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : قیمت روز کارخانه رو بگیر دقیقا نصف مبلغ قیمت
حامد j7 : سلام مبارکتون باشه به سلامتی تهران تحویل گرفتید ممنون
سیدحسن : دوستان پارسال،291ملیون واریزکردم تحویل شهریوربوده پیام امده که شماشامل افزایش قیمت نمیشودالان به قیمت روزازم پول میگیرن؟؟ دارم دیوانه میشم
تارا سفیددستی : باسلام تاریخ تحویل 26 دی بود25/9فاتور شد 26/9پلاک شد
Ali : آخرین دفعه شنبه نهم مرداد ماه شاسی شد دیروز هم که هشتم مرداد گفتند شاسی شده معلوم نیست بر چه اساسی دارند پیامک میفرستند
999 : سلام کسی میدونه برای آذر و دی جی ال چه قدر باید پول بدید م این سری لطفا هر کی می دونه بگه متشکر
عباسی : مبارکتو باشه من تکمیل وجه20 اسنفند بودم تیر ماه تحویل گرفتم مبلغ دیرکرد رو 52 میلیون اعلام کردن ولی اخر سال واریز میشه
j7 تیر : سلام شما در مرحله دوم چقدر واریز کردی
j7 تیر : زمان ارسال دعوت نامه دی ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروس : سلام ساینا پیش فروش اسفند تحویل مهر ماه سوم شهریور تکمیل وجه هنوز فاکتور نشدم. درزم فاکتور برگشتی بودم
کوییک : دعوتنامه تحویل مهر تا 16 بود که
ساینا دوگانه : واسه منم می نویسه اتصال شما خصوصی نیست . باز نمیشه. کسی می دونه باید چکار کنم راهنمایی کنه لطفا
محمد : سوم شهریور فاکتور شده عکس بزار ؟؟
207پانا آذرماه : سلام دوستان کسی شرایط منو داره تحویل آذر بودم 22 تیک حمل باربری خورده هنوز نرسیده زنگ زدم میگن باقطار میاد مشهد تا 100روز نمی رسه این چه وضعشه بخدا کسی از دوستان مشهدی یا شهر دیگه مثل من هست،
کوئیک ار اس : چرادروغ میگی من زنگ زدم گفتن تا 28 تیر فاکتور شده
کویک برج 6 : سلام دوست عزیز من خودم 21 شهریور واریز کردم
کوییک : تا 16 شهریور
ساینا 6 شهریور : سلام من 6 شهریور تکمیل وجه کردم ، ولی فاکتور نشده
ساینا : وضعیت مشتری واسه م باز نمیشه. باید چکار کنم؟