طرح مجلس برای افزایش تعرفه واردات‌خودرو

طرح مجلس برای افزایش تعرفه واردات‌خودرو

 
خانه ملت نوشت:در پی تشکیل کمپین "نخریدن خودرو ملی" جمعی از نمایندگان با تدوین طرح حمایت از تولید ملی و کارگران خودروسازی و حمایت از مصرف کنندگان خودروی داخلی خواهان تقویت تولید ملی در کنار حفظ و صیانت از حقوق مصرف کننده شدند.
در پی تشکیل کمپین "نخریدن خودرو ملی" جمعی از نمایندگان با تدوین طرح حمایت از تولید ملی و کارگران خودروسازی و حمایت از مصرف کنندگان خودروی داخلی خواهان تقویت تولید ملی در کنار حفظ و صیانت از حقوق مصرف کننده شدند.
 
نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش، از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داد و گفت: هم‌اکنون در حال جمع‌اوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس هستیم.
 
 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ متأسفانه هجمه اخیر در رسانه‌ها به صنعت خودروسازی کشور، تبعات بسیاری را به‌دنبال دارد، که بیکاری 80 هزار نفر از مهم‌ترین تبعات رکود در تولید خودرو و صنعت خودروسازی کشور است.
 
وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر بیش از 23 امضا دارد افزود:‌ به طور حتم در روزهای آتی امضاها بیشتر هم خواهد شد که این طرح در راستای حمایت از تولیدکننده و تولید ملی در کنار لحاظ کردن منافع مصرف کننده خواهد بود.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروی ملی باید کیفیت لازم برای ایجاد انگیزه خرید در مصرف کننده را ایجاد کند، افزود: با تصویب طرح مذکور شرایط لازم برای حمایت از تولید خودروی باکیفیت مدنظر قرار خواهد گرفت.
 
جزئیات طرح مذکور به شرح ذیل است:
 
 
مقدمه: میل به مصرف کالاهای خارجی خصوصاً استفاده از کالاهای خارجی با دوام، نظیر خودرو یک کشش دیرپای اقتصادی است که در ایران قدمتی طولانی دارد. آنچه که از روز اول تا امروز هنوز هم باور نشده است این است که ایرانی خود، خودرویی را می سازد که بر آن سوار است. حافظه تاریخی مردم ایران در بسیاری از موارد نمی خواهد این واقعیت را پذیرا باشد و وقتی هم خود را در مقابل این واقعیت می بیند بیشتر تولید خودروی ملی را با کشورهای پرسابقه در این زمینه یا نوخواسته هایی که توانسته اند در بازار نقش بزرگتری بگیرند، مقایسه می کنند.
 
تولید هر پدیده ملی نیازمند صیانت، صبوری بردباری است. اگر در شرایط اقتصاد بازار به خوبی از آن صیانت نشود، قوی ترین صنایع و بنگاه ها منهدم خواهند شد. به طور مشخص می توان از صنعت نساجی که در طول دهه 70 این اتفاق برای آن افتاد یاد کرد. به جای برطرف کردن عیب مدیران و نوسازی، کالاهای خارجی و شاید هم در بسیاری از موارد کم کیفیت تر بر پارچه و منسوجات ایرانی ترجیح داده شد. امروز صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن که به تقریب نهصد هزار شغل را در خود جای داده است، به واسطه حضور کمپین های خلق الساعه و عدم درایت پاره ای از مدیران و کم توجهی به خواست مشتریان و بی حوصلگی در جهت حل مشکلات می رود تا ابتدا تضعیف و سپس مانند صنعت نساجی واژگون شود.
 
لازم است با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اصرار همکاران بر این مسیر، تلاش جدیدی برای صیانت از خودرویی که امروز در معرض همه گونه جفاکاری قرار گرفته است، صورت پذیرد. امروز هم خودروهای کم کیفیت اما با ظاهر بزک کرده تر، صنعت خودروی ما را تهدید می کند و از طرف دیگر بعد از برطرف شدن تحریم ها، خودروهای پرسابقه ممکن است تهدید برای این صنعت باشند. اصولا برای مقابله دو راه بیشتر وجود ندارد یا ممنوعیت خارجی ها برای حضور در این بازار یا وضع تعرفه ای که در قله وضع شود و به موازات این صنعت سبک تر شود. این طرح در شرایط پرخطر امروز با هزار درصد عوارض گمرکی که برای واردات مطلق وضع گردیده، می کوشد تا مانعی برای از میان رفتن اشتغال این صنعت باشد.
 
در ماده واحده طرح مذکور آمده است: کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان و قطعات خودرو مکلفند در قبال واردات خودرو قطعات آن تا حد هزار درصد عوارض، تعرفه و مالیات بر حسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت نمایند.
 
تبصره 1- خودرویی که از نظر میانگین حجم و ارزش بالاتر از 70 درصد آن در داخل ساخته شده باشد، ساخت داخلی محسوب شده و در بقیه موارد، به نسبت سهم کوچکتر ساخت داخل تا واردات مطلق، عوارض به شکل پلکانی حسب آیین نامه ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران می رسد، تعیین می گردد.
 
تبصره 2- خودروسازان داخلی به نسبت سهم ساخت داخل بالاتر از 70 درصد از همین محل جوایز تشویقی بنا به پیشنهاد شورای رقابت با در نظر گرفتن سطح کیفیت بالاتر و خدمات بهتر به مشتریان دریافت خواهند داشت.
 
تبصره 3- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طی آیین نامه ای برای حمایت از خریداران خودروی داخلی، حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری مداری، شرکت ها را مورد تشویق یا آنها را وادار به قبولی شروطی در قراردادهای فروش نظیر تعویض کالا یا جمع آوری کالاهای معیوب از بازار نماید.

منبع

خبرآنلاین

برچسب : مجلس , افزایش , تعرفه , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

26 نظر

حميد اكبري
1

شيطان بزرگ داشتيم اينها هم شيطان بررگتر هستند
11:55  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
حمیدرضا
2

واقعا عجب نماینده هایی داریم
به جای اینگه گوش یحرف مردم بدن با مردم لجبازی میکنن واااااای
بابا کی به شماها رای داده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میگن حالا که مردم ماشین خارجی میخرن ما هم تعرفه را میبریم بالا
23:43  1394/07/10
گزارش
پاسخ دادن
کاظم
12

ببینید یه نماینده (که البته نمی دونم نماینده کی هستن اینا. کی انتخابشون کرده!!!) چقدر باید نادان و کم خرد باشه و یا برای حفظ منافع و جیبش خودش رو به ... بزنه و رو در روی مردم قرار بگیره. آخه جیگر خان! منی که پول ندارم ماشین خارجی با تعرفه صفر درصد بخرم تو میخوای تعرفش رو هزار برابر کنی؟ که چی؟ که من نتونم بخرم؟ کسی که پول داره ماشین میلیاردی میخره (تو و بچه هات) اگر صد هزار برابر هم بشه باز هم میخرین دیگه. شوما خودشو ناراحت نکن عزیز به شغل شریفت!!! ادامه بده.
10:27  1394/07/06
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
24

همین طرح های مسخره اینا است که بازار رقابتی رو از مملکت گرفتن
13:23  1394/07/05
گزارش
پاسخ دادن
آریا بهمن
34

این خانه ی مردم نیست، خانه ی دشمن مردمه. به زودی حساب شماها رو هم کف دستتون میذارن. طبق گفته ی دولت، بیشتر از کشته شدگان جنگ تحمیلی دهه ی 60، این دو خودرو ساز در سال اخیر، کشته داده‌اند. چطور شما که خودتونو نماینده ی ملت میدونین، از این آمار خبر ندارین
03:13  1394/07/05
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
28

با خوندن مطالب دوستان یه سوال برام پیش اومده ...
این بیست وچندی نماینده مجلس که طرح رو امضا کردن ....
خودشون چه خودرویی سوار میشن ؟؟؟؟؟!!!!!
00:17  1394/07/05
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
40

انهایی که فک میکنن کمپین شکست خورده باید بگم که خیر تازه داره جون میگره و این تعرفه هزار درصدی و ... و... نفسهای عمیقه آخرشونه,اون دسته عزیزی که گفت از اولش معلوم بود کمپین شکست میخوره, میخوام بدونه که این ها همش از اثرات قویه کمپینه نه شکستش.
21:27  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
رضا
64

این دار و دسته همه شون را باید از کشور بیرون کرد.
اینا خائن به ملت هستن.
اینها از بیت المال حقوق میگیرن و به صاحب بیت المال دهن کجی میکنن.
اینها باید برن . مرگ بر خائن به ملت . مرگ بر دار ودسته دزدها و حامیان اونها.
16:29  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
سعید
13

دالتونا رو میگی
10:34  1394/07/05

گزارش
حامد
55

با این کار با یه تیر دو نشون میزنن:
اول قیمت ماشینای خارجی خودشون و اقازاده هاشون یک شبه چند برابر میشه
دوم شیرینی مخصوصی بابت این خوش خدمتی دریافت می کنن

ولی غافل از اینکه همون یه ذره رقابتی هم که وجود داشت از بین میره و با کمک مسئولین میتونیم از کره شمالی سبقت بگیریم
12:12  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
49

این 80 هزار نفر بیکار نمیشوند مجلس نگران اینها نیست. نمایندگان محترم نگران جیبهایشان هستند که با تعطیلی فرغونسازان داخلی جیبشان خالی خواهد شد. جای تعجب و تاسف دارد در تمام دنیا تا مردم به یک مورد شدید اعتراض میکنند دولتمردان آنها فوری در جهت حل مشکل اقدام میکنند ولی در ایران دولتمردان ما بجای حل مشکل شمشیر را از رو بسته و به جنگ مردم و تهدید آنها آمده اند.
12:10  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
محسن
40

با اون قسمت حرفات که این نمایندگان رو "محترم" دونستی مخالفم. کجای این جماعت محترمن؟ اگه محترم بودن اینطوری ضد منافع جامعه قانون وضع نمیکردن تا خودشون نفع داشته باشن.
یه چیزی ما یاد گرفتیم به هر دزد و قالتاقی میگیم محترم. طرف دکل نفتی رو میپیچونه، میگن دکل دزد محترم! طرف اختلاس میکنه، میگن دزد محترم. پس انگار فقط ما مردم عادی نامحترم هستیم. حتی به شوخی هم این جماعت رو محترم خطاب نکن دوست گرامی.
16:35  1394/07/04

گزارش
امیرحسین
54

برای این نمایندگان حضور در مجلس بعدی حکم شیشه عمر و آب حیات داره و برای انتخاب مجدد در مجلس هر کاری میکنند.بنابراین برای مقابله به مثل باید کمپین " نه به نمایندگان حامی خودروسازان " راه انداخت
مطمئن باشید اگر کمپین "نه به نمایندگان حامی خودروسازان " قدرتمند باشه و سروصدا راه بندازه فردا همین نمایندگان از تعرفه 10 درصدی میگن
بیکار نشستن در این زمان خیانت به کشور و منافع شهروندان عادی مثل ماست.باید تلاش و فعالیت مون رو بیشتر کنیم.
چسباندن پوستر رو شیشه ماشین شخصی مون کار کم هزینه ایست که میتونیم انجام بدیم
11:53  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
احمد
48

اگر نمایندگان نگران شغل کارگران بودند چرا در سالهای گذشته که صنایع کفش و نساجی و دیگر صنایع کوچک در اثر واردات کالای چینی تعطیل شدند
سکوت کرد.!!!
11:28  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
قباد
41

بیایید یک بار هم که شده کمپین رای ندادن به نمایینده های مجلس شورای اسلامی رو راه بیندازیم تا دیگه کسایی مثل نمایینده ارومیه بر علیه مردم لایحه ندن
11:18  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
زروان
35

این که تعرفه واردات هزار درصد افزایش پیدا کنه ,کجاش به معنیه حفظ و صیانت از حقوق مصرف کننده است . ایران گاری و سایپا الان که درمعرض خطر هستن واسه حقوق مصرف کننده تره ای خور نمی کنند وای به حال روزی که تعرفه واردات هزار درصد بشه و اینها خیالشون راحت باشه که مردم دستشون به جایی بند نیست و مجبورن ازشون خرید کنند
10:12  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
13

خب بحث سر نفهم بودن تمامیه مسیولینه دیگه,
البته اینا همه برای غلبه به کمپینه ,ما دیگر نمیخریم,تعرفه رو ده میلیون برابر بکنن و قیمت فرغونهای داخلی رو هم ده میلیون برابر کنن,وقتی نخریم ,اب تو هاون کوبیدنه.
با این نفهم بازیاشون ملتو بیشتر عصبانی میکنن.
15:55  1394/07/04

گزارش
طاهر
39

نماینده ما رو باش .....

مطمعن باشید با این کار مردم رو بیشتر به نخریدن
خودرو داخلی ترغیب میکنید.
09:13  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
47

مجلسی که همیشه خانه دولت بوده، نه ملت و نمایندگانی که همیشه حامی دولت بودن، نه مردم...
لیاخوف حق داشت که مجلس و به توپ بسته بوده!
09:12  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
36

دقیقاالان جای شخصی مثل لیاخوف روس خالی است و شدیدا احساس میشود
12:13  1394/07/04

گزارش
مهدی
33

آفرین بر این غیور نمایندگان مجلس که اینقدر به فکر بیکاری و شکوفایی اقتصاد ملی هستند !!!

عوض اینکه از مردم حمایت کنند از خودرو سازان بی کیفیت حمایت می کنند ...
09:09  1394/07/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی کشاورز : سلام دوستان لطفانظرات اشتباه ندیدخودروی من تاراهست اتفاقا نگ سفیدم هست همین جورتوی آماده برای صدورفاکتور مونده وهیچ اتفاقیم نیفتاده سپاس
شاهین شهریور : سلام منم امروز زنگ زدم گفتن که شاهین جی خیلی کم تولید میشه من گفتم سخته بی وسیله بودن چند وقت دیگه بچه مدرسه ای داریم گفت که میتونی بری نمایندگی اونا برات ی نامه تنظیم میکنن که خودت میخای جی ال بگیری این نامه رو برامون میفرستن ماهم دعوت نامه براتون زودتر میفرستیم و منم رفتم انجام دادم ایشالله که خیره
M : ممنون از راهنمایتون احمد آقا
مریم : صد بار زنگ زدیم صد بار پیامک ها رو دیدیم تحویلم شهریور هست بی خیال نیستیم موندیم دیگه چه گلی به سر بزنیم
مهدی شاهین پلاس : اره سمت قم که تریلی های سایپا فقط کوییک و ساینا حمل.میکنه
Arash : سلام دوستان دقت کردین تو این یکی دو ماه اخیر شاید هر روز تریلرهای حمل ماشینهای ایران خودرو تو شهر و کمربندی ها دیده میشه ولی سایپا اصلا دیده نمیشه
بهمن : خب امروزم هیچ خبری نشده؟؟ همچنان 6اردیبهشت فاکتور نشد؟
احمد : سلام انجام ندین صبر کنید .
احمد : سلام شما که دیگه نزدیکه فاکتور cvt هستین به نظر بنده صبر کنید البته باز خودتون صاحب نظر هستین .
M : دوستانی که تبدیل به gl زدید میشه لطفا بفرمایید پولی که باید شرکت عودت بزنه چقدر براشون خورده؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال تحویل مهر : من 26 تیر دعوتنامه اومد و 29 تیر تکمیل وجه کردم. 2 مرداد تحویل مدارک. هرچه سریعتر تکمیل وجه کنید اولویت دارید.
دنا آپشنال تحویل مهر : سلام دوست عزیز. من واریز اول 10 اسفند و دعوتنامه 26 تیر و واریزی دوم 29 تیر و تحویل مدارک 2 مرداد. فاکتور 25 شهریور و پلاک و آماده برای تحویل 26 شهریور و الان روی صدور اسناد می چرخه.
فرزاد : شماره پذیرش 12336259 تبدیل هم زدم ولی هنوز فاکتور نشده
علی محمدی : 24بهمن فوق العاده کسی فاکتور شده ؟؟؟
علی : پلاک شدی
مهدی پانا شهریور : اقا لطفا واضح بنویسید که اگه تغییر کرده به tu5 پلاس پانا بودین یا فلز مبلغی پرداخت کردین از همه مهمتر تحویل چه ماهی بودین کامل بگین خواهشا تا بقیه هم اگاه بشن
اریزو 6پرو : والا ما خرداد ماشین بیمه شده هنوز مجوز خروج نخورده
ثبت نامی 27مرداد : کلا از شرکت سایپا دو پیام واسم اومده یک پیام مال پذیرش بودکه 5/14هم پذیرش شدن وهم فاکتور ، یه پیامک راجب تحویل حضوری بود که الان واسم اومد شما هم این پیام تحویل حضوری براتون اومده
علی دوگانه : داش کی پلاک شدی گه پیام اومده کی ثبت نام کردی
Donya : سلام دوستانی که فاکتور شدن یه تماس بگیرن واسه دانستن میزان سود تأخیر که آیا طبق 36٪سالانه حساب شده یا ازش کم کردن