علت قهر مشتریان با بازار خودرو چیست؟

علت قهر مشتریان با بازار خودرو چیست؟

 
دنیای اقتصاد نوشت:به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست.
 
دیو رکود این روزها در حالی پنجه در پنجه اقتصاد کشور انداخته و گلوی تولیدکنندگان داخلی را می‌فشارد که «خودروسازی» نیز از ضربات این دیو، زخمی شده و بازارش خوابی سنگین را تجربه می‌کند.
 
در این شرایط، کارشناسان معتقدند این وظیفه دولت است که با در نظر گرفتن راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، بر دیو رکود غلبه کرده و با بالا بردن توان خرید مشتریان، بازارهای کشور را در این جنگ نابرابر (جنگ رکود با بازارها) یاری کند. در این میان، بازار خودرو کشور نیز این روزها یکی از راکدترین دوران عمر خود را سپری می‌کند، چه آنکه بسیاری از مشتریان، خرید خودرو را تحریم کرده و سبب شده‌اند غول‌های جاده مخصوص در شرایطی سخت (از نظر تامین نقدینگی) قرار بگیرند. هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست. 
کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست. به اعتقاد کارشناسان، در این شرایط، دولت باید وارد عمل شده و با در نظر گرفتن راهکارهایی مناسب و اصولی (نه فقط مقطعی و گذرا)، تقاضای خرید را تحریک کند، تا هم مشتریان بتوانند خودرو موردنظر خود را بخرند و هم سایه سنگین رکود از سر خودروسازان برداشته شود. اهمیت ورود دولت به تحریک تقاضای بازار خودرو، وقتی بیشتر می‌شود که به گفته کارشناسان، خودروسازی اثری بزرگ بر رشد اقتصادی کشور داشته و اگر روند کاهش تولیدش (به‌دلیل افت تقاضا) متوقف نشود، احتمال بازگشت اقتصاد به کانال منفی وجود دارد. 
اگرچه دولت به تازگی از طرح‌هایی برای کمک به تولید رونمایی کرده، اما مساله اینجاست که خودروسازان به لحاظ تیراژ و توان تولید، چندان مشکلی ندارند و چالش اصلی آنها در حال حاضر «رکود بازار» است. به‌عبارت بهتر، شرایط فعلی ایجاب می‌کند دولت توان و برنامه خود را روی تحریک تقاضا بگذارد نه افزایش تولید، چه آنکه وقتی تقاضا رشد کند، تولید نیز خود به خود بالا خواهد رفت. البته اینکه گفته شده قطعه‌سازان به‌دلیل بالا رفتن حجم مطالبات شان، دیگر توان تامین نیاز خودروسازان را ندارند، حرف درستی است، اما این مشکل نیز ریشه در افت تقاضا داشته و اگر به اصطلاح بازار راه بیفتد، فروش خودروسازان رونق خواهد گرفت و آن زمان امکان تسویه حساب با شرکت‌های قطعه‌ساز نیز فراهم خواهد آمد.
 
اما در باب اینکه دولت چه اقداماتی را می‌تواند در شرایط فعلی بابت تحریک تقاضا انجام دهد، نظرات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، هر چند فصل مشترک شان، اعتباربخشی به مشتریان است. در واقع از نظر کارشناسان، اثربخش ترین اقدام دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، بالا بردن توان مالی مشتریان است و این اتفاق می‌تواند در قالب پرداخت وام و تسهیلات به خریداران اتفاق بیفتد.
 
نکته دیگری که بسیاری از کارشناسان روی آن اجماع‌نظر دارند، «برنامه‌ریزی و مدیریت خودروسازان برای تسهیلاتی است که دولت برای حرکت چرخ خودروسازی متعهد شده است.»
 
در این مورد، یکی از مدیران پیشین خودروسازی کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی معتقدند دولت باید به خودروسازان پول بدهد، در حالی که به نظر من شاید این روش مناسبی نباشد.وی تاکید می‌کند که خودروسازان باید به دولت برنامه بدهند و بگویند قصد انجام چه اقداماتی را در راستای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و مسائلی از این دست دارند. به گفته این مدیر پیشین خودروسازی، در حال حاضر راهکار اصلی برای خروج بازار خودرو از رکود، اعتبار دادن به مشتریان است؛ زیرا با این اقدام، توان خرید آنها بالا می‌رود و در نتیجه فروش خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت. گفته‌های وی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با رد پرداخت پول به خودروسازان می‌گوید: دولت پولی به صنعت خودرو نداده و نباید هم بدهد؛ بلکه قصد دارد با استفاده از منابع بانک‌ها، بازار خودرو را تحریک کند. یکه‌زارع با اشاره به طرح دولت برای اختصاص 140 هزار میلیارد از منابع بانکی به خرید کالاهای داخلی می‌افزاید: این طرح می‌تواند بازارهای مختلف داخلی از جمله خودرو را راه بیندازد.
 
 
 
به گفته وی، در شرایط فعلی، بهترین اقدام دولت برای خروج از رکود، اعتباربخشی به مشتریان است، منتها به شرطی که اگر دولت پول و اعتباری برای خرید کالاهای داخلی از جمله خودرو در نظر می‌گیرد، باید نظارت کند تا این پول صرف خرید همان کالاها شده و در جایی دیگر خرج نشود. اما رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر جیب مشتریان خالی است و آنها به همین دلیل قدم به بازار خودرو نمی‌گذارند، می‌گوید: دولت در این شرایط باید به مشتریان پول و اعتبار بدهد نه خودروسازان. محمدباقر رجال تاکید می‌کند: بهتر است دولت با در نظر گرفتن پول و اعتبار برای مشتریان، توان مالی آنها را افزایش دهد؛ زیرا رونق گرفتن بازار، مساوی است با افزایش تولید و خروج خودروسازی و صنایع وابسته اش، از رکود. گفته‌های رئیس انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که فربد زاوه، کارشناس خودرو می‌گوید: راه انداختن بازار خودرو راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که در این شرایط، بالا بردن توان خرید مشتریان، در اولویت است. وی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید، در بلندمدت جواب خواهند داد، می‌افزاید: در حال حاضر دولت علاوه‌بر پرداخت تسهیلات به مشتریان، می‌تواند با در نظر گرفتن یک‌سری قوانین سختگیرانه، بازار را برای کوتاه‌مدت از رکود خارج کند. به گفته زاوه، بهتر است دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد. وی البته تاکید می‌کند که این کار مستلزم تسهیل شرایط خرید خودرو و افزایش توان مالی مشتریان است و ابتدا باید این اتفاق رخ بدهد تا انگیزه و قدرت لازم برای خرید خودروهای نو وجود داشته باشد.
 
 
علت قهر مشتریان با بازار خودرو چیست؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : رکود , بازار , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

15 نظر

aram
2

یکی به این طرف به اصطلاح کارشناس بگه تویی که طرح میدی
"دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد."
مگه خودروسازها ما هر چندسال یکدفعه طرحی خودروشان جدید میکن، مگه هر چند سال یکدفعه استاندارد های ایمنی و زیست محیطی شون مطابق استانداردهای مراکز معتبر مثل اتحادیه اروپا یا کشور امریکا افزایش میدن؟؟؟
که از مردم انتظار دارید بعد از 10 سال مالیات و عوارض بیشتری پرداخت کنن!!!!!
مگر نه اینکه خودرو های که بعنوان خودرو جدید تولید میکنید همان خودرو های از رده خارج کمپانی دیگه هست که بعضا چند دهه قبل تولید میشدند؟؟؟!!!
علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، اینه که مردم بعد از 40 سال تحمل و حمایت از این به اصطلاح خودروساز خسته شدند هر چند این اتفاق خیلی دیر شروع شد
مردم انتظار دارند خودروهای مطابق با طرحی روز دنیا که استاندارهای ایمنی و زیست محیطی از موسسه معتبر مثل Euro NCAP اتحادیه اروپا یا موسسه ایمنی برزگراه های کشور امریکا سوار شن
15:55  1394/07/13
گزارش
پاسخ دادن
aram
0

یکی به این طرف به اصطلاح کارشناس بگه تویی که طرح میدی
"دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد."
مگه خودروسازها ما هر چندسال یکدفعه طرحی خودروشان جدید میکن، مگه هر چند سال یکدفعه استاندارد های ایمنی و زیست محیطی شون مطابق استانداردهای مراکز معتبر مثل اتحادیه اروپا یا کشور امریکا افزایش میدن؟؟؟
که از مردم انتظار دارید بعد از 10 سال مالیات و عوارض بیشتری پرداخت کنن!!!!!
مگر نه اینکه خودرو های که بعنوان خودرو جدید تولید میکنید همان خودرو های از رده خارج کمپانی دیگه هست که بعضا چند دهه قبل تولید میشدند؟؟؟!!!
علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، اینه که مردم بعد از 40 سال تحمل و حمایت از این به اصطلاح خودروساز خسته شدند هر چند این اتفاق خیلی دیر شروع شد
مردم انتظار دارند خودروهای مطابق با طرحی روز دنیا که استاندارهای ایمنی و زیست محیطی از موسسه معتبر مثل Euro NCAP اتحادیه اروپا یا موسسه ایمنی برزگراه های کشور امریکا سوار شن
14:13  1394/07/13
گزارش
پاسخ دادن
:\
18

باز که از قول کارشناسان صحبت گردید. این مقاله هم که متنش رو از مقاله صفحه قبل کپی گردید. به باور کارشناسان صحبت کردن از قول کارشناسان خود مهر تاییدی بر بیسوادی نویسنده است که خود ان را باور داشته و برای مقبول افتادن نظر خویش ان را به شخص باسواد دیگری نسبت میدهد.
همچنین به باور دانشمندان هسته ای گپی نمودن مقالات و استفاده از متون تکراری جهت دار مصداق شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی است.
به گفته یک جراح مغز و اعصاب ما نیز ماشین نمیخریم حالا حالاهاااا.
یکی از برندگان جایزه نوبل هم اضافه کرد: خیلی وقیح هستید!
12:46  1394/07/12
گزارش
پاسخ دادن
کارشناس محترم برنامه
11

خخخخ خیلی حال کردم دقیقا همینطوریه
13:52  1394/07/12

گزارش
omid
1

عالی بود ههههههه
11:50  1394/07/13

گزارش
مرتضی
2

شکی در بی کیفیتی خودروها نیست و نظر تمام دوستان صحیح است ولی به نظر من بی کیفیتی و گرانی چیز جدیدی نیست علت اصلی رکود بی سابقه اقتصادی در تمام زمینه ها در امسال است و کاهش تقاضا نه تنها در خودرو بلکه در اپارتمان و لوازم منزل و....وجود دارد.در زمینه خودرو هم در قشر عامه مردم نقدینگی نیست که خودرو بخرند یا تعویض کنند .در قشر بازاری و دلال هم دیگر سود دهی خوبی ندارد که بروند و چند تایی پیش خرید کنند.این انباشت تقاضا ممکنه بعدا باعث تورم زیاد قیمتی بشود.چون خودرو سازان از حمایت همه جانبه دولت برخوردارند و تنها راه ارزانی خودرو که همان واردات خودرو با کیفیت خارجیست بعید به نظر میرسه عملی بشود چون حمایت دولت کاملا تمام عیار است ....به هر حال نظر شخصی بود و امیدوارم از این نخریدن به خود بیایند و ظلم کمتری به مصرف کننده بکنند
11:46  1394/07/12
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
18

ما تو دهن دولت میزنیم,
وقتی کسی خودرو نخره و سوددهی نداشته باشه برای دولت دیگه حمایت نمیکنه,
دولت اگه الان داره حمایت میکنه فقط برای اینه که امید داره که این خونخوارها هنوز میتونن خون مردم رو بخورن,و اچه ما همچنان نخریم کارشان تمام است و الان شاهد نشانه هایش هستیم.
12:22  1394/07/12

گزارش
کاربر: محمدرضا از کرج
2

دقیقا با نظرات آقا مرتضی موافقم
من که خودم هیچ امیدی ندارم قیمتها شکسته شود یا حداقل در حد 10 در صد ارزان شود ولی اینکه همه ملت ایران انتظار داشته باشند پس از تحریم خودروسازان حداقل کیفیت به میزان قابل قبولی برسه تا هر روز اسیر تعمیرگاهها و نمایندگیها نباشیم کاملا انتظار بجا و درستی هست
امیدوارم خودروسازان با این تحریم به خودشان بیایند و حداقل کیفیت رو افزایش دهند
12:33  1394/07/12

گزارش
رضا
12

خودروهای دهه نود میلادی با پایین ترین کیفیت.!!! این است علت قهر مشتریان
با خودروهای تولیدی داخل.
09:50  1394/07/12
گزارش
پاسخ دادن
شوش
21

آقای زاوه ،بورو تو زاویه !! آخه کته کله ، پراید جدید 2014 تولید کنید با قیمت مناسب بفروشید ولی بی کلک موتورش ،موتور این پراید قدیمی رو ،روش نزارید و از هیچ چیزش نزنید . الان پراید جدید فول اتومات 4000 دلاره به 6 تا بادکنک ، اینو به مردم عزیز انقلابی بدید ، مهم نیست مالیات قدیمی رو زیاد کنید به این شرط که اینو 10 میلیون حساب کنید ،باشه ؟! آق زاوی
20:15  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂