جزئیات عاملین فساد در خودروسازی‌ها

جزئیات عاملین فساد در خودروسازی‌ها

 
خودروسازان ایرانی با ایجاد شبکه ای معیوب، با از میدان به در کردن قطعه سازان داخلی و با شرایط انحصاری، زمینه را برای واردات گسترده کالاهای بی کیفیت از چین فراهم کرده اند.
 
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سلسله گزارش های قبل، میزان حیف و میل در صنعت خودروسازی از طریق استفاده از استانداردهای گوناگون و با دقت بررسی شد که در نهایت عدد حیرت‌انگیز 12 هزار میلیارد تومان در هر سال بدست آمد، رقمی که ده ها بار از وام هایی که با لابی خودروسازان قرار است به آنها پرداخت شود بیشتر است. اقبال خوانندگان گرامی به سلسله گزارش های قبل نشان از اهمیت موضوع دارد؛ ضمن اینکه سؤالی که توسط بسیاری از خوانندگان محترم مطرح شده این است که این حجم از کانالیزه کردن منابع به سمت افراد خاص با چه روشهایی صورت می‌گیرد. گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این شماره به دنبال پاسخ به این سؤال است.
 
ساختار فاسد مدیریتی و همچنین مشکلات نظارتی، مالی و حسابرسی در خودروسازی موجب ایجاد اختلالات فراوان در بدنه این صنعت شده است. از عوارض این شرایط، می‌توان به عدم شفافیت، بی‌انضباطی مالی، عدم استفاده بهینه از منابع، و پیدایش سوء جریان مالی و اقتصادی در چرخه مالی و عملیاتی اشاره کرد. طرفه اینکه تعداد قابل توجهی از مدیران صنعت، از این شرایط کاملاً به نفع خود بهره‌برداری کرده‌اند. انواع روشهای شناسایی شده این سوء استفاده به شرح ذیل است.
 
1. تخصیص پاداش و جوایز کلان به مدیران صنعت زیان‌ده!
این نوع از فساد، در شماره‌های پیشین به تفصیل بررسی شد. اجمالاً طی سالهای اخیر نمایش غیرواقعی سود سالیانه و پنهان کردن زیان انباشته با ترفندهای مختلف، در زیرمجموعه‌های دو شرکت بزرگ خودروساز بصورت روال جاری درآمده است. از اهم روش‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ اخذ وامهای جدید، استمهال وامهای گذشته با وجود سودهای مرکب، تعویق بدهیها به اشخاص و نهادهای غیرمالی، تجدید ارزیابی و درج سود ترازنامه‌ای (ناشی از افزایش ارزش ملک و سایر اقلام سرمایه‌ای) در سود عملکردی، عدم درج زیان انباشته سالهای قبل در ترازنامه، شناسایی زیان ناشی از جابجایی مطالبات سوخت شده با مطالبات معوق، ارزشگذاری غیرواقعی سهام شرکت بالاتر از ارزش واقعی در حسابها، شناسایی نشدن زیان حاصل از سهامی که قیمت آنها پایین آمده و شناسایی سود در مورد سهامی که بالا رفته، بازی با سهام توسط شرکتهای اقماری و سایر خودیها برای بالا بردن حبابی قیمت سهام در شرکتهای بورسی وابسته و بعد شناسایی سود، فروش داراییهای سرمایه‌ای که سالها پیش خریده شده و شناسایی سود هنگفت حاصل از تفاضل خرید آنها در گذشته دور با فروش فعلی، فرافکنی و زدوبند در حساب‌سازی و نمایش صوری زیان به‌نفع شرکتهای کاغذی، وابسته یا اقماری، و همچنین چشم‌پوشی نهادهای عمومی و دولتی از مزایای سهمشان به‌نفع سایر سهامداران. اینها بخشی از راههای شناسایی سود به‌جای زیان در ترازنامه شرکتها هستند، که گزارش تحقیق و تفحص در کشف بسیاری از آنها تصریح دارد. در بخشی از گزارش مجلس می‌خوانیم: «به‌رغم وجود زیانهای انباشته و بدون کسر سود مذکور از آن زیان‌ها، مجمع عمومی با استناد به گزارش حسابرسان (که با سوء استفاده از استاندارد شماره 6 حسابرسی اقدام به تشخیص سود نموده‌ اند) نسبت به تصویب سود سالیانه اقدام نموده است.» ترفندهای متنوع نمایش صوری موفقیت به تفصیل در گزارش شماره 2 از پرونده «کالسکه دودی» خبرگزاری تسنیم بررسی شده است.
 
2. زد و بند در انتقال حاشیه سود از شرکت اصلی به اقماری یا شبکه فروش خودرو
این روش به دلایل گوناگونی صورت می گیرد. دو مورد از رایج ترین دلایل این مسأله، «عدم تمکین به قیمت مصوب و قانونی» و همچنین «انتقال منابع به شرکتهای اقماری به نفع افراد خاص» است. برای مثال یکی از مهمترین روشهای فروش خودرو در خودروسازی، تحویل خودرو بصورت امانی به نمایندگی‌های فروش است. در مواردی در ازای واگذاری این خودروها حتی تضامین لازم از نمایندگیها اخذ نشده است. کلاهبرداری دو سویه از مردم و همچنین صنعت، توسط برخی نمایندگیها، از تبعات این نوع از فروش بوده است. همچنین افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت خودرو در نمایندگی یا شبکه‌های غیررسمی فروش، وجود دارد. گزارشهای رسمی حاکی است اختلاف بین قیمتی که کارخانه به شرکت زیرمجموعه‌اش برای عرضه محصولات به بازار می‌دهد، با قیمتی که خریدار واقعی می‌خرد، رقمی بین 4 تا 10 میلیون تومان را نشان می‌دهد.
به این ترتیب اگر شورای رقابت، یا هر نهاد سیاستگذار دیگر قیمتی را برای فروش خودرو تعیین کند، و خودروسازی به آن قیمت راضی نباشد، از طریق ساز و کارهای صوری و غیررسمی - اما وابسته – فروش، اقدام به افزایش نامتعارف و غیرقانونی هزینه خودرو می‌کند. برای نمونه در موارد متعددی برای فروش اینترنتی محصولات با شرایط ویژه، در ساعتی معین فراخوان داده شده؛ لیکن مراجعه‌کنندگان رأس ساعت مقرر و در کسری از ثانیه، با اتمام محصولات، و بسته شدن سایت مواجه شده‌اند. آیا این پدیده جز بر فروش چنین محصولاتی با شرایط خاص و از مجاری خاص دلالت دارد؟ همچنین باید توجه داشت که اگر مدیری از خودروسازی‌ها اراده کند که از هر خودرو 4 تا 10 میلیون سود کند کافی است تصدی نمایندگیهایی را بدون وثایق لازم به افراد خانواده یا آشنایانش بسپارد و منابع را به آن سمت هدایت کند. جالب است که اسناد رسمی منتشر شده تأیید می‌کند 31 درصد از کل فروش محصولات یکی خودروساز بزرگ کشور در سال 1391 تنها توسط  35 نمایندگی انجام شده است. بنابراین به‌وضوح می‌شود دید که شرکت‌های اقماری و شبکه فروش محملی برای زد و بند و فساد است.
 
3. رانت و فساد در شبکه تأمین قطعات
زنجیره تأمین قطعات و مواد اولیه صنعت خودرو نیز یکی از مراکز تمرکز فساد و سودجویی افراد خاص است. در گزارش مجلس به‌روشنی به وضعیت بسته و به طور خاص زنجیره تأمین و مشکلات ناشی از آن اشاره شده است. برخی از مشکلات ناشی از رانت و فساد شبکه تأمین، که در این گزارش منعکس شده از این قرار است:
الف. سه شرکت خاص، تأمین‌کننده بیش از 30% قطعات و سیستمهای خودروهای پرتیراژ شرکت ایران‌خودرو هستند؛ این شرکتها عمدتاً تأمین‌کننده انحصاری این قطعات هستند.
ب. با استناد به گزارش نماینده سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شرکت "س"؛ براساس گزارشات دریافتی از شرکت ایران‌خودرو، عدم تأمین قطعات توسط شرکت کروز از تاریخ 17/01/1392 لغایت 19/08/1392 منجر به 26 روز توقف خط و کاهش تولید به میزان 18985 دستگاه شده است.
ج. تأمین قطعات از تولیدکنندگان انحصاری باعث گردیده است تا در صورت وجود نقیصه در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط تولید علی‌رغم بروز مشکلات کیفی، شرکت مجبور به استفاده از اینگونه قطعات در تکمیل محصولات شده و نهایتاً تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گیرند؛ که بعضاً برخی از این قطعات در دوره گارانتی هم تأمین می‌گردد.
د. عدم مدیریت صحیح در زنجیره تأمین موجب شده است تأمین از طریق شبکه های شرکتی تو در تو و پیچیده که به نحو ماهرانه ای به هم تنیده شده اند افزایش شدید قیمت قطعات را به همراه داشته و به طور طبیعی قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت را به صورت فزاینده افزایش داده است.
ه. با بررسی روند عملکرد صنعت خودروسازی کشور در زمینه تأمین قطعات مورد نیاز مشاهده می‌شود انگیزه تولید قطعات در داخل کشور به‌شدت کاهش یافته و گرایش به واردات قطعات بی‌کیفیت از خارج از کشور توسط «قطعه‌ساز نماها» و «واردات قطعات بی‌کیفیت چینی با برچسب ایرانی» افزایش داشته است و صنعت خودروسازی را بیش از پیش به خارج از کشور وابسته نموده است. در برخی از موارد مشاهده شده خودروسازان راساً اقدام به واردات قطعات از خارج از کشور می نمایند.
و. علاوه بر وابستگی برخی از قطعات به نرخ ارز، تأمین قطعات در شرکت "م.م" گویای ساختار واسطه‌پرور و به وجود آورنده رانت در تأمین قطعات در محصولات یک شرکت خودروسازی می‌باشد.
نقض «بند 3 ماده ی 258 لایحه‌ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» از طریق استفاده از اموال شرکت برخلاف منافع شرکت برای شرکتهایی که برخی از مدیران خود در آن بصورت غیرمستقیم ذینفع بوده اند.
 
4. ارائه تخفیفات نامتعارف
مبارزه با سوء استفاده‌کنندگان از جایگاه و اختیارات مدیریت، هنگامی پیچیده‌تر می‌شود، که شبکه مدیریت، دست به دست هم داده و در به نتیجه رساندن یک امر فاسد هم‌داستان شوند. در این موارد غالباً امری غیرقانونی، ناعادلانه و نامشروع، قبای قانون به تن می‌کند و بصورت امری منطقی و قانونی جلوه می‌نماید. به‌عنوان مثال هیأت مدیره یک شرکت خودروسازی تنها در یک فقره تصویب کرده که 3650 خودرو با شرایط قابل تأمل ذیل به افراد توصیه شده واگذار شود:
 
جزئیات عاملین فساد در خودروسازی‌ها
 
همچنین در سوء‌استفاده دیگری از جایگاه قانونی، ارائه تخفیف تا سقف 300 میلیون تومان – در سال 87 – به عهده مدیرعامل گذاشته شده است. گزارش مجلس با کنایه به این مورد می نویسد: «البته در تحقیقات به عمل آمده اعضاء هیأت مدیره اقدامات خود را در حدود اختیارات دانسته، ولیکن اشاره ای به حفاظت از حقوق سهامداران و منافع مردم نداشتند.» می‌توان ابعاد هولناک این نوع سوءاستفاده را حدس زد، و اندیشید که در نتیجه این «تخلفات قانونی!» مدیران صنعت، مصالح سهامداران و همچنین مشتریان تا چه اندازه نادیده گرفته شده و به نفع افراد خاص مصادره شده است.
 
5. تجارت نفوذ
 
در نهادهایی که اینچنین دچار مشکلات سیستمی باشند، نه تنها خود مدیران درگیر می‌شوند، بلکه تا جای ممکن بستگان و نزدیکان خود را نیز در این میدان وارد می‌کنند. ضمن اینکه تجارت افراد متنفذ در این شبکه تو در توی مدیران سیاسی امری کاملاً بدیهی و محرز است. در یکی از موارد کشف شده گزارش تحقیق و تفحص بیان می‌کند: «با اعمال نفوذ برادر مدیرعامل وقت یک شرکت خودروسازی در شرکت "ز" در سال 1390 قراردادی با فردی ایرانی، ساکن کشور چین، به‌عنوان مشاور مدیرعامل با مبلغ ده هزار دلار منعقد می‌شود. نتایج و آثار اقدامات این مشاور غیرقابل دستیابی و بررسی بود!»
 
6. نهایتاً غرق شدن خودروسازی توسط مدیران بلندپایه 
 
تکمیل‌کننده زنجیره ناکارآمدی و فساد ساختاری مدیران خودروسازیها، اجماع و اصرار مسئولین تراز اول صنعت و بانک بر بدهکار(تر) کردن این صنعت است. فشار برای اختصاص چند فقره وام دو تا سه هزار میلیارد تومانی به خودروسازها، و پذیرش بهره‌های مرکب و تصاعدی به نفع بانکها - که علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس آشکارا آن را خیانت خواند - چکاندن ماشه و زدن تیر خلاص به این صنعت بی‌رمق است؛ که مشکلات این صنعت را در آینده بصورت مضاعف تشدید خواهد کرد.
 
پی‌آمد
پس از خواندن سلسله گزارشات پرونده کالسکه دودی این سؤال بااهمیت به ذهن خواننده متبادر می‌شود، که چرا باید این روشهای بروز فساد را به صنعت خودرو منحصر بدانیم؟ آیا دلیلی دارد که مراکز صنعتی، یا غیرصنعتی ما از این مشکلات مبرا باشد؟ نکته بااهمیت دیگر اینکه برخی از مجاری انحراف منابع به نفع افراد و نهادهای خاص ممکن است ناشی از ناکارآمدی و بخشی نیز ناشی از رسوخ فساد باشد. مهم این است که نباید به دلایل گوناگون وجود فساد گسترده در صنعت را نادیده گرفت و نسبت به آن اغماض کرد. چنان‌که یک مسئول نباید به بهانه فساد گسترده و فراگیر، از ترمیم ناکارآمدی ساختاری هراس داشته باشد یا چشم‌پوشی کند.
کار بررسی ابعاد مسأله هنوز به پایان نرسیده و بخشهای مهمی از «فساد و ناکارآمدی ساخت‌یافته» در این صنعت وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است، اما از دیگر سو گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم پس از تبیین و روشن شدن مشکلات واقعی این صنعت در قالب پرونده «کالسکه دودی»، در پی ارائه راهکارهای عملی و اجرایی است که در فازهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت، و درازمدت به حل مسأله بینجامد.
 
 
 
 
جزئیات عاملین فساد در خودروسازی‌ها
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : عاملین فساد , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

رضا
12

یه مثل قدیمی هست که میگه طناب از کجا پاره میشه از اونجایی که نازکتره.
این فیلم حضرات تو این موضوع خودرو و میلیاردر نفتی بقیه خیلی جالبه . میخوان بگن ما خبر نداشتیم.
من هر وقت میرم بانک اگه از حساب خودم پول بخوام تا کلی مدرک ندم پول خودمو به خودم نمیدن اگر وام بخوام که دیگه هیچی حالا چه جوریه این مبالغی که حتی تو ذهن ما نمیگنجه از بیت المال میپره و تمام بالا دستیها بی خبرن من موندم . جالبه وقتی مردم صداشون در میاد اونم از وقتی که این اینترنت و شبکه های اجتماعی باب شدن بعد از کلی معطلی و تهدید مردم و زور گفتن اخر سر یه عده میان رده معرفی میشن تا قائله بخوابه دوباره چند سال دیگه تو یه موضوع دیگه میزنه بیرون یه بار بانک یه بار نفت یا بار خودرو یه بار زمین خواری و غیره.
و به این ترتیب ما هر سال فقیر تر و نور چشمیها پول دار تر و مدعی تر که ما جماعت عادی ادم نیستیم و اونها نماینده.....................
21:56  1394/07/14
پاسخ دادن
محمد باقری
0

تا وقتی این دو فرغون مونتاژ کن دولتی هستند و مدیرانشان سیاسی همین آش است و همین کاسه. تحریم خودروی صفر تا جمع شدن این بساط .
17:43  1394/07/14
پاسخ دادن
بهومن
0

وای بر ایران!!!!!!!!!!!!
ببین چه خیانتی کرد آقای احمدی نژاد به این کشور و مملکت با انتخاب مدیرانی نالایق و کارنابلد و سقوط این دو خودروساز به ته دره ورشکستگی.
وقتی یکی مثل بذرپاش(نماینده فعلی مجلس از جبهه افراطی پایداری) با حدود 25سال سن بشه مدیرعامل سایپا!!شما چه انتظاری از آخر و عاقبت این کار داری؟؟؟
یه آدم 25ساله مگه از صنعت خودرو سازی چی سر در میاره؟آخه مگه چقدر تجربه کاری داشته که تو این را گذاشتیش بالا سر دومین خودرو ساز بزرگ کشور؟؟
دوستان شما از همین انتخاب یه فرد کارنابلد 25ساله بعنوان رییس سایپا دنبال کنید ببینید تو بقیه سازمان ها و ادارات چه خبر بوده؟؟ اونوقت ببینید چه بر سر این مملکت آوردند؟؟؟
خدا لعنت کنه کسانی را که فقط به فکر پر کردن شکم و جیب خودشون و دار و دستشون بودند و باعث شدند مردم بیچاره هر روز فقیرتر از روز قبلشون بشند.
15:08  1394/07/14
پاسخ دادن
رامین
30

اقای وزیر حالا مردم ضد انقلابن یا این مسئولین ؟
14:47  1394/07/14
پاسخ دادن
امیر
40

مردم خیلی زودتر از به ظاهر مسئول دلسوز به این فسادها پی برده بودند ولی چون در کشور ما صدای مردم را هیچ کس نمیشنود راه بجایی نبرد . مسئولین و نمایندگانی داریم که فقط زمان انتخابات مردم را میبینند(فقط برای رای گرفتن) ولی بعد از آن دیگر هیچ . دلمان پر از حرفهایی است که گفتنشان مثنوی هفتاد من میخواهد . کسی که هدفش از نماینده ،وزیر،مدیر و....شدن فقط و فقط زراندوزی باشد وای به حال مردم صبور ایران . اگر نفع مالی برای مدیران و...ندارد پس چرا با این زالوی صنعت و نابود کننده ایران(فساد) برخورد نمیشود . پس حتما و حتما نفعی به حال آنها دارد که وزیر و زیردستانشان به مردم توهین میکنند . کاسه صبر مردم دیگر جایی برای مسائل این چنینی ندارد پس قبل از اینکه اتفاقی بیفتد که جمع کردنش خیلی سخت شود بفکر این کشور باشید . فردا شاید خیلی دیر شود
14:40  1394/07/14
پاسخ دادن
:/
38

خیلی جالبه این مقاله با جمله "به باور کارشناسان" شروع نشد حرفی از اندیشمندان و کارشناسان و فعالان نزد ولی کلی حرف حسابی زد. همین یه بار رو گویا با یه کارشناس واقعی صحبت کرده بودن!
حالا این گزارش رو وقتی به مجلس ارائه دادن چی شد؟ لابد نمایندگان مجلس اندیشه بکردندی و یگ دگر را نظاره کردندی و به سرعت بحث را عوض بکردندی و یواشکی پولهایشان شمارش بکردندی.
14:25  1394/07/14
پاسخ دادن
امیر
15

مگه جزایری نبود رفته بود.... گفت کدومتون از من نگرفتید؟هیچ کس صدایی ازش در نیومد
21:21  1394/07/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رها : درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳ https://www.karzar.net/110333
نادر : سلام دوستان چیکار کنیم سه ماه گذشت این چانگان اگر شرکت بزنه زیر قولش زندگی من یکی رو بهم میریزه هرچی داشتم فروختم برای این ماشین الان هم چند برابر شدن کاش روز اول تکلیف مردم رو مثل همه ثبت نام ها روشن میکرد از یه تعداد پول میگرفت ویه تعداد هم ناموفق میزد من اگر روز اول بهم میگفت رد شدی برام اصلا مهم نبود میرفتم سراغ زندگیم الان سه ماهه ارسال به خودرو ساز زده وهیچ
ممم : با سلام و صبح بخیر هموطن گرامی .این دو نفر از بطن مردم نیستند اینها همانهایی هستند که دستشان به بالایا وصل میباشد .هر کدام از شماها انصراف دهید به نفع این دلالان میباشد . پس لطفا صبر کنید.
عادل : سلام کسی تحویل خرداد هستش برای ساینا دوگانه من پارسال همین موقع صد میلیون خوابوندم واسه من زده تحویل خرداد ولی پیامک تکمیل وجه نیاورده اگه کسی خبر داره جواب بده ممنون
رضا چانگانی : شما احتما در ۴ سال گذشته خودرو صفر ثبت نامی گرفتید
S3 سفید : یکی از دلایل این هست که مثلاً شما ۸ آبان ثبت نام کردید و همون موقع تکمیل وجه، اما طرف میشناسم شهریور ثبت نام کرده ولی دی ماه تکمیل وجه انجام داده، خوب منطقیه که عملاً این شما هستید که جلوتر از ایشونید چون جلوتر تکمیل وجه انجام دادی
S3 سفید : این حرفای بی اساس چیه مینویسین؟!؟ آخه کارت و بیمه و شاسی و پلاک مگه الکی میشه؟!؟ مگه همه اینها دست شرکته؟!؟ راهور تا مأمورش نره خودرو رو ببینه شماره شاسی و شماره موتورش رو چک نکنه مجوز صدور پلاک صادر نمیکنه و کارت و سند نمیزنه، مگر مغز خر خورده بیاد برای خودش دردسر درست کنه و الکی پلاک بده و کارت ماشین بزنه و مهمتر از همه سند صادر کنه، برای بیمه هم شرکت تا پول به بیمه نده بیمه هم بیمه نامه ای صادر نمیکنه از طرفی تا مطمئن نشه خودرویی وجود داره یا نه بیمه بدنه صادر نمیکنه چون براشون کلی بار حقوقی و دردسر داره، درسته ما همه شاکی هستیم ولی دیگه هر مزخرفی رو قبول نمیکنیم
Cs55 ! : من میگم شاید حرفی که شما میزنین، در مورد عدم تخصیص ها باشه؟!
منا : دوستان تو پیام های قبل قید شده بود در صورت تمایل اما تو این پیام در صورت تمایل نداره یعنی اجبار سایپا کارشناساش میگفتن پیام در صورت تمایل اجبار بوده الان وضعیت ثبت نامتون ۵۰ ۵۰جاست حالا توقع دارین این که در صورت تمایل نداره اختیاری باشه‌؟
تارا پنج دنده مشکی : سلام دوستان تارا 6بهمن تحویلی به نظرتون کی فاکتور میشه خسته شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمیددوگانه : 29تکمیل وجه هنوز درحال تخصیص
سوال از احمد : آقا احمد دوست عزیز شما کجا رفتی واریز کردی نمایندگی یا کافی نت؟
دمپایی 151 : مبارک باشه بله
سورن پلاس : معلوم نیست چه غلطی میکنند هر چی ماشین هست تبدیل میکنند به سورن پلاس xu7p بعدش مال ما رو فاکتور نمیکنند
مهدی : سلام صلوات میفرستیم... اما اگر دعوتنامه جمعه نیاد همه با هم سامانه 111که مستقیم رئیس جمهور محترم میبینند از سایپا شکایت میکنیم.. و اگر بعد از تحویل خودرو قطعات بی کیفیت روی ماشین باشه بازم شکایت از سایپا در سامانه 111
احمد : سلام از بخشنامه 4714 که روز 17 اردیبهشت پیامک اومد برای پارس ای ال ایکس کسی هست که واریز کرده باشه و فاکتور شده باشه براش ؟ چون من 18 ام واریز کردم در قسمت کاستومر در ردیابی قرارداد در قسمت تکمیل وجه داره میچرخه در صورتی که من 18 ام کل پول را واریزی کردم
سورن دوگانه تحویل 29 اسفند1402 : درود بر دوستان بزرگوارم طی تماسی که با ایرانخودرو داشتم خیلی ریلکس جواب داد خودروشما دوگانه است موعد تحویلش احتمالا مرداد ماه است
سیمگه : اصا ارتقا یافته 90 روزه قرار هست فاکتور بشه؟
ساینا85گانه : سلام خدمت دوستان فروش فوری پذیرش 10بهمن سخا به علت مشکل در سیستم سایپا15اسفندتایید شده حالا مشکل از خودشون بوده میگن از زمان ثبت سخا 90روز حساب میشه نه از روز پذیرش
حسام : دیروز از نمایندگی زنگ زدن که شاهین و کوئیک داریم بیا مذاکره کنیم . هنوز نرفتم کسی خبر داره ؟