دولت بهتر است پول را به مردم بدهد تا خودروساز

دولت بهتر است پول را به مردم بدهد تا خودروساز

 
سعید لیلاز گفت: دولت اگر می‌خواهد بازار خودرو را تکان بدهد، بهتر است یارانه، وام و تسهیلات خود را به مشتران بپردازد نه خودروسازها.
سعید لیلاز با اشاره به نامه‌ای که چهار وزیر کابینه در مورد عمیق شدن رکود اقتصادی کشور به رئیس‌جمهور نوشتند، می گوید: در این نامه به‌طور ویژه در مورد رکود بازار خودرو هشدار داده شده بود و این نشان می‌دهد شرایط این بازار به هیچ‌وجه بر وفق مراد نیست.
 
او می افزاید: رکود فعلی بازار خودرو و البته کل اقتصاد کشور ایجاد شده، از جنسی جدید است و هرچند غربی‌ها از این جنس رکود زیاد تجربه کرده‌اند، اما اولین بار است که ما در ایران با چنین رکودی (رکود تورمی) مواجه می‌شویم.
 
این کارشناس با تاکید بر اینکه جنس این رکود، از سمت تقاضاست، می‌گوید: کاهش قدرت خرید مردم در کنار قیمت‌های بالا، بر طرف تقاضا اثر منفی گذاشته و به همین دلیل شهروندان ایرانی توان تامین بسیاری از کالاها را ندارند و حتی در کالاهای ضروری و اساسی خود هم صرفه‌جویی می‌کنند.
 
لیلاز ادامه می دهد: شما به سیاست‌های پولی و مالی کشور طی سال‌های گذشته نگاه کنید؛ در این سال‌ها این سیاست‌ها سبب شد نقدینگی به سمت مصرف برود نه تولید، در نتیجه رکود تورمی رخ داد و در این شرایط قرار گرفتیم. این اتفاق نه فقط در ایران، که در روسیه و ونزوئلا نیز افتاد و این نشان می‌دهد سه کشوری که نفتی‌اند و پوپولیستی رفتار می‌کنند و با نظم مسلط جهانی چالش دارند، اقتصادشان دچار یک نوع بیماری شده است.
 
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار خودرو هم درد تقاضا دارد،می افزاید:طرف تقاضا در ایران (نه فقط در بازار خودرو) از سال 89 به بعد رو به کاهش رفته است و شش هفت دهک جامعه قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. الان خیلی‌ها برای بچه‌شان هم شیر خریداری نمی‌کنند و در چنین جامعه‌ای که چند دهک آن قدرت خریدشان را از دست داده و طرف شیر برای بچه‌اش نمی‌خرد، چطور انتظار دارید بازار خودرو رونق داشته باشد.
 
او با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران، مصرف لبنیات کاهش پیدا کرده است،می گوید: مردم این روزها نان کمتر می‌خرند و حتی برق و گازوئیل کمتری نیز مصرف می‌شود و با این شرایط، طبیعی است بازاری به بزرگی خودرو، با افت تقاضا همراه باشد.
 
به گفته این کارشناس اقتصادی، هنوز عمق رکود فعلی را متوجه نشده‌ایم و از همین رو اقدامات احتیاطی لازم را در این مورد انجام نمی‌دهیم؛ مثلاً دولت از بودجه جاری خود کم نمی‌کند؛ منظورم این نیست که پول ندهد، اما می‌تواند این بودجه را به سمت پروژه‌های عمرانی سوق دهد و از این راه یکی از گلوگاه‌های خروج از رکود را هدف بگیرد.
 
لیلاز که با تجارت فردا گفت‌وگو کرده، ادامه می دهد: درست است که رکود فعلی کشور ما را غربی‌ها بارها تجربه کرده‌اند، اما نسخه‌ای که آنها برای حل بحران به کار بردند، قابل تجویز در ایران نیست. نسخه آنها اصلاً با تورم ارتباطی ندارد، در حالی که ما نمی‌توانیم به دنبال خروج از رکود بگردیم و کاری با تورم نداشته باشیم.
 
وی می افزاید: می‌گویند دولت می‌خواهد نرخ بهره را کم کند، خب به فرض اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد، باز هم نمی‌توان برای خروج از رکود تضمین داد، چون بازار پولی ایران غیر‌متشکل است، به عبارت ساده‌تر، همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، از قوانین بانک مرکزی در مورد نرخ سود، تبعیت نمی‌کنند و حداقل 20 درصد آنها کار خود را انجام می‌دهند. با این حساب، اگر نرخ سود پایین بیاید، سرمایه‌های مردم از 80 درصد بانک‌ها و موسسات مالی، به سمت آن 20 درصد که همچنان به میل خود سود می‌دهند، خواهد رفت.
 
وی تاکید می کند: هارمونی لازم برای چنین تصمیم‌هایی در بازار پولی کشور وجود ندارد و وقتی در این شرایط نرخ سود پایین بیاید، فقط مکان سرمایه‌های مردمی (در سیستم بانکی) تغییر می‌کند و اصل ماجرا تفاوتی نخواهد کرد.
 
لیلاز در ادامه با اشاره به اینکه مشکل دیگر،سیستم مالیاتی کشور نیز حال و روز خوبی ندارد،می گوید: 50 درصد جامعه که اصلاً مالیات نمی‌دهند و گروه عمده‌ای نیز فرار مالیاتی دارند، بنابراین دولت نمی‌تواند کنترل دقیقی بر سیاست‌های مالی داشته باشد. از طرفی، نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که فضای کسب و کار در ایران مناسب نیست و از همین رو بخش خصوصی چندان در اقتصاد بازی داده نمی‌شود.
 
این کارشناس اما در مورد یارانه و وام و تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازار خودرو، تاکید می کند: من مخالف پرداخت یارانه از سوی دولت به خودروسازان هستم، به دلیل اینکه این یارانه در سیستم دولتی صنعت خودرو، به نوعی هرز خواهد رفت و صرف بازسازی زیرساخت‌ها و توسعه نمی‌شود. بنابراین بهتر است دولت اگر قصد یارانه دادن دارد، آن را در محل‌های بنیادی‌تر خرج کند، مثلاً به پروژه‌های عمرانی بدهد. پروژه‌های عمرانی تا وقتی که متوقف هستند، تورم تولید می‌کنند، اما هر وقت به بهره‌برداری برسند، تورم‌شان منفی خواهد شد و علاوه بر این، بر بازارهای مختلف از جمله خودرو نیز اثر مثبت خواهند گذاشت.
 
به گفته لیلاز، وقتی ساخت و سازها رونق بگیرد، حداقل در بخش حمل و نقل با خروجی نسبی از رکود مواجه می‌شویم و این موضوع تاثیر مستقیم بر بازار خودرو به خصوص تجاری‌های سبک و سنگین دارد.
 
او تاکید می کند: شما به بازار خودروهای تجاری نگاه کنید؛ قیمت‌ها که بالاست، تقاضا هم که کم است، خب مشتریان با چه انگیزه‌ای چنین خودروهایی را خریداری کنند؟ الان قیمت یک کشنده حدود 800 میلیون تومان است؛ اولاً خیلی‌ها توان خرید آن را ندارند و دوماً با توجه به رکود فعلی در ساخت و ساز و حمل و نقل، میزان درآمدزایی با این خودروها بسیار پایین است، بنابراین باید هم بازار در رکود باشد. به همین دلیل معتقدم رونق گرفتن ساخت و ساز می‌تواند حداقل در بازار خودرو (به خصوص در حوزه خودروهای تجاری سبک و سنگین) تا حدی گره‌گشا بوده و انگیزه خرید ایجاد کند.
 
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، رمز مبارزه خودروسازان با رکود، مدیریت داخلی و اصلاح ارتباط با شبکه بانکی است و خودروسازان باید تا می‌توانند اعتبار در اختیار متقاضیان بگذارند و البته دولت نیز باید در این مسیر آنها را کمک کند. این کارشناس تاکید می کند:بهترین کمک این است که به نرخ سود لیزینگ یارانه بدهد،زیرا لیزینگ یک راهکار و روش بین‌المللی برای فروش به خصوص در بازار خودرو است و بنابراین ما هم نباید برای خروج از رکود، از آن غافل شویم.
 
لیلاز در توضیح این گفته خود می گوید: بهتر است دولت معادل کاهش هفت هشت‌درصدی نرخ سود لیزینگ، یارانه به شرکت‌های لیزینگی بدهد تا از این راه تقاضا تکان بخورد. در واقع دولت اگر قصد یارانه دادن برای خروج بازار خودرو از رکود را دارد، این یارانه بهتر است به مشتریان تعلق گیرد نه خودروسازان. طبعاً یارانه دادن به نرخ سود لیزینگ نیز همان یارانه دادن به مشتریان است، چون از هزینه خرید لیزینگی خودروها کم می‌کند.
 
لیلاز می افزاید: افزایش وام خودرو راهکار خوبی است، منتها به شرطی که در قالب بن و کوپن ارائه شود،چون مشکل اصلی در کاهش تقاضا، پایین آمدن قدرت خرید مردم است. با این حساب وقتی وام بانکی بیشتری (البته در قالب بن) در اختیار مشتریان قرار گیرد، توان خرید جامعه بالا رفته و خرید و فروش خودرو نیز با رونقی نسبی مواجه خواهد شد.
 
این کارشناس ادامه می دهد: اگر در قالب پول وام بدهیم، روانه تولید نخواهد شد و خیلی‌ها آن را در جاهای دیگری خرج خواهند کرد. به عبارت بهتر ممکن است وامی که دولت برای افزایش تقاضا در بازار خودرو در نظر گرفته، صرف سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگری شود و در نتیجه کمکی به کاهش رکود در خرید و فروش خودروهای داخلی نکند. به اعتقاد من دولت نه فقط برای خودرو، بلکه برای سایر کالاها از جمله شیر هم بن و کوپن در نظر بگیرد.
 
او اما با تاکید بر اینکه با وام و تسهلات خودرو، تقاضا تکان خواهد خورد، می گوید: البته اثرگذاری این موضوع در خرید و فروش خودرو محدود خواهد بود، زیرا بازار خودرو بسیار بزرگ است و فقط با این راهکار نمی‌توان آن را از بلای رکود نجات داد.
 
لیلاز اما مخالف کاهش قیمت رسمی خودروها توسط خودروسازان است و در این مورد تاکید می‌کند: اصلاً نباید به کاهش قیمت خودروهای داخلی فکر کرد، زیرا اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، خودروسازان وارد منطقه «زیان ویژه» می‌شوند.
 
به گفته وی، زیان ویژه معنایش این است که حتی بدون در نظر گرفتن حقوق کارکنان و...، هزینه‌ای که خودروسازان برای خرید قطعات منفصله (سی‌کی‌دی) محصولات خود می‌پردازند نیز بیش از قیمت فروش آنها خواهد بود. خب اگر قرار است چنین اتفاقی رخ بدهد، اصلاً ادامه حیات و فعالیت خودروسازان کشور توجیه نداشته و بهتر است تعطیل شوند تا اینکه چنین زیانی را به جان بخرند.
 
این کارشناس در نهایت تاکید می کند که کاهش قیمت می‌تواند در کاستن از هزینه‌های تولید و هزینه‌های مالی رخ بدهد، اما اصلاً صلاح نیست خودروسازان از قیمت محصولاتشان کم کنند چون دچار «زیان ویژه» خواهند شد.
 
 
 
 
دولت بهتر است پول را به مردم بدهد تا خودروساز
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : رکود , بازار خودرو , وام خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

کاربر: ali LORD
2

اگر پول رو بدن به مردم تورم زا میشه ! این کیه که این حرفو زده و اینو نمیدونه؟!
18:12  1394/07/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
5

دولتی ک نمیتونه بان کها رو کنترل کنه و جلوشون وایسه ب درد لای ....... میخوره
اینا ک نه توان براورده کردن خواسته های مردم رو دارن. نه حتی شعارهای خودشون رو میتونن محقق کنن.
نه کار به چپ دارم و نه راست. هر کس اومده همینطور بوده
14:52  1394/07/30
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

موافق
18:24  1394/07/30

گزارش
کاربر: Parsteam
12

آقا من سود این وام 25 میلیونی رو حساب کردم بعد 7 سال با 17 درصد سودش باید 42.900.000 پس بدی!!!! چهل و دو میلیون و نهصد!!!!!!!!!!! اینم لینک محاسبه گر آنلاین بانک ملی http://www.bmi.ir/fa/lown.aspx برید خودتون بزنید ببینید!!!!!!!!!!

تو اون روحتونننننن :(((((((((((((((
20:26  1394/07/29
گزارش
پاسخ دادن
بیاد عارف
0

داداش اون یه قسط اضافه که هر سال بعنوان کارمزد میگیرن و هیچ کجا ثبت نمیشه رو حساب کردی
16:34  1394/08/01

گزارش
بیاد عارف
13

بخدا اگه این مسئولین کسی رو مثل رهبر بالا سر خودشون نمدیدن معلوم نبود چه بلاهایی سر ما می آوردن
15:22  1394/07/29
گزارش
پاسخ دادن
حصین
6

دیگه می خوای چی کار بکنن همه جور فسادی دارن
22:45  1394/07/29

گزارش
علي
2

ببخشيد شما قزويني هستين ؟
09:23  1394/07/30

گزارش
علي
5

آقا من يه سوال دارم
پس اين نماينده هاي ما تو مجلس شوراي اسلاميمون چه شكري مي خورن؟
مگه نماينده هاي ما نيستن؟ بالاخره چه كسي بايد از حق مردم دفاع كنه ؟
چه كسي بايد وزير صنعت رو بكشه زير سوال؟
09:29  1394/07/30

گزارش
رضا
4

سلام علیکم ااا صبح شده حاجی
12:44  1394/07/30

گزارش
امیر
27

اینهمه حرف زدی که بگی قیمت ماشین کاهش نداره. خوب کاهش ندید ماهم نمیخریم. دومین موضوع اینه که چطور وقتی به عربها کمتر از یک سوم ماشین میدین دچار زیان ویژه نمیشید ولی وقتی به ایرانی میرسه با اینکه ماشین30سال پیشو 3برابر قیمت تمام شده میدین ضرر ویژه میکنید. فقط یک بار بیایید به مردم صادقانه بگین که ماشین چقدر براتون در میاد و چقدر به اینور و اونور میدین که ما هم بدونیم کی داره پول زور از مردم میگیره. اگه ما هم مثل مردم اروپا بخاطر هر چیز اعتراز میکردیم شما هم جرئت دزدی تو روز روشن را نداشتید
15:04  1394/07/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رویا : سلام دوستان خواهشا بیاید باهم متحد بشیم سایپا نشسته داره به ریش ما میخنده چون فهمیده فقط لب و دهنیم،گروهی جایی قرار بذاریم برای تجمع
نازنین : سلام دوست عزیز دعوتنانه اصلی شما برای چه ماهی هست خرداد تیر یا مرداد؟؟
رویا : 📢 ادامه مشکلات در تحویل و پرداخت‌های شرکت سایپا با گذشت ماه‌ها از موعد تحویل خودروها، گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت سایپا همچنان با تأخیر در تحویل برخی از محصولات خود مواجه است. برخی مشتریان اعلام کرده‌اند که با وجود سپری شدن ۹ تا ۱۰ ماه از زمان وعده داده‌شده، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند. همچنین تعدادی از خریداران که خودروهایشان را با تأخیر تحویل گرفته‌اند، از عدم واریز سود تأخیر پس از گذشت بیش از ۱۲ ماه خبر داده‌اند. این وضعیت نارضایتی بسیاری از مشتریان را در پی داشته و انتظار می‌رود شرکت سایپا هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کند.
۰۰۰۰۰ : تحویلی دیماه، ۲۹آبان آمده و تا ۱۴ آذر فرصت دادن با این حساب باید تحویلی بهمن، ۲۹ آذر بیاد وتا ۱۴ دی فرصت تکمیل وجه داشته باشه
هموطن : سلام تصمیم با خود شماست از نمایندگی سوال کنید اگر سریع تحویل می دن انجام بدین / دوستانی که تبدیل کردن ۱۳۸ میلیون پرداخت کردن . قیمت کوییک در بازار ۶۵۰ هست میتونید بفروشید . از بازار شاهین بگیرید شاهین gl دنده ای امروز ۱۰۲۰ هست . باز صلاح خودتون یه حساب کتاب کنید هر جور به نفعتونه انجام بدین .
رویا : سلام دوستان خواهشا گروهی جایی قراره بذاریم برای تجمع وقتی ما هیچ کاری ازمون برنمیاد سایپا داره به ریش ما میخنده چون فهمیده فقط لب و دهنیم
شاهین پلاس : سلام ، ۳ آبان فاکتور شده ، پنجم پلاک شده ، و همچنان در انتظار تحویل خودرو ، مگر دیگه چکار داره که چراغ تحویل روشن نمیشه؟
محمد x5 : ببینید من ثبت نام اردیبهشت بودم مبلغ پرداختی اولیه 800 میلیون بود با سود مشارکت 21 درصد و تخفیف 80 میلیونی که تکمیل وجه اومد که تقریبا یک میلیاردو دویست و پنجاه و هفت زده بود که پرداخت کردم. والان گفتند که 130 میلیون رو بر می گردونه.
شاهین جی ال ۲۱ خرداد : الان ۲۰ روزی میشه که فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشده دوستانی که خرداد فاکتور شدن پلاک شدن یا نه؟؟؟
تارا v4 تحویل 30 ابان : معمولاً 90 روز قبل از موعد تحویل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : تعجب میکنم عده ای میگن که ثبت نام نکنیم از بازار بخریم . بازار هم صدتا مشکل داره . گفتم که هر ماشینی هم مشکلات را داره و نشکل هم شرکت نیست شماره گذاری باید ماهی حدود 20 تا 30 هزار دستگاه شماره گذاری بکند که نمیرسن و طول میکشه . پس به شرکت گیر ندید مقصر شرکت نیست چون شرکت ماشبنها امده هستند و دوست داره زودتر از شرکت برن بیرون . شرکت زمینی از ارتش اجاره کرده برای پارکینگ و دوست نداره ماشین ها بمانند و دوست داره زودتر تحویل بدهد
علی : به نظر دوستان من هفته چهارم بهمن نوشته برام کوییک تحویل خوردو پیامک تکمیل وجه کی برام میاد آمادگی داشته باشم بعدش مابه التفاوت مبلغ رو به قیمت کارخانه شهریور ثبت نام کردن میگیرن یا بع قیمت های جدید که اعلام شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
مظلومی : اره داداش 7 مردادم دوگانه هنوز پلاک نشدم، اینجور که بوش میاد تا اخر ماه خبری از پلاک و تحویل نیست، راحت بشینم و حرث بخوریم
رامین : سلام . پیش فروش آبان ماه برای دوستان طرح تبدیل رینگ اومده آیا ؟
محمدرضا : کلا این دوره رزرو نداشته همه پولو واریز کردند
Sadegh : سلام دوستان چرا قسمت وضعیت خودرو مشتری بالانمیاد
طرح فرسوده اردیبهشت : سلام من 11 مرداد تکمیل وجه کردم 4 آبان فاکتور شد پنجم پلاک آنلاین.
ساینا دوگانه فوقالعاده : دوستان امروز تجمع چی شد ما شهرستانیم امید به شما تهرانیا داریم
عرفان 207 Tu3 : سلام دوستان کسی هست 207 tu3 پیش فروش موعد تحویل 30 آبان این چند روزه فاکتور شده باشه؟
امیر اسفند : سلام دوستان کوییک GXLتحویلی 90 روزه ثبت نام اسفند 403 با تکمیل وجه شهریور 404 کسی فاکتور شده؟