پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو

پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو

 
در شرایطی که هنوز تسهیلات 25 میلیون تومانی به بازار خودرو تزریق نشده، منتقدان و مخالفان و البته کمپینی‌ها پیش‌دستی کرده و از همین حالا ساز ناکارآمدی و حتی مضر بودن این تسهیلات را می‌زنند.
 
طبق تصمیم هفته گذشته دولت، بخشی از اعتباری که برای خروج بازارهای داخلی از رکود، در نظر گرفته شده است، سهم بازار خودرو خواهد شد تا رکود در آن فروکش کرده و خرید و فروش خودروهای داخلی رونقی نسبی به خود بگیرد. هرچند هنوز سازوکار دقیق پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی اعلام نشده، اما طبق آخرین گمانه زنی ها، این تسهیلات میان بانک‌ها و خودروسازان رد و بدل خواهد شد و با این حساب، پولی به مشتریان پرداخت نمی‌شود. ظاهرا روش کار به این شکل است که مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان داخلی، 80 درصد قیمت محصول موردنظر خود را تا سقف 25 میلیون تومان، تسهیلات دریافت می‌کنند و باقی مبلغ را خود می‌پردازند. این تسهیلات قرار است با سود 16 درصد و بازپرداخت هفت ساله، به مشتریان داده شود، مشتریانی که بسیاری از آنها به دلیل نبود و کمبود نقدینگی، امکان خرید ارزانترین خودروهای داخلی را نیز ندارند. با توجه به شرایط در نظر گرفته شده برای تسهیلات موردنظر، امکان خرید خودرو با نقدینگی کم (تا مرز چهار میلیون تومان) نیز برای مشتریان فراهم آمده، به نحوی که مثلا اگر کسی قصد خرید پراید یا پژو 405 را داشته باشد، به ترتیب با چهار و شش میلیون تومان می‌تواند مالک این دو خودرو شود و 80 درصد قیمت آنها را تسهیلات 25 میلیون تومانی پوشش می‌دهد.
 
 
در امتداد کمپین
 
اما حالا و در شرایطی که این طرح تنها برای شش ماه و به منظور خروج بازار خودرو از رکود در نظر گرفته شده، منتقدان حسابی به آن تاخته و بر طبل ناکارآمدی و مضر بودنش می‌کوبند. هرچند هشدارهای کارشناسان مبنی بر تورم زا بودن بسته خروج از رکود دولت را نمی‌توان نادیده گرفت و این موضوع جزو ایرادهای بسته موردنظر است، اما به نظر می‌رسد برخی انتقادهایی که در مورد تسهیلات 25 میلیون تومانی مطرح می‌شود، فراتر از اخطارهای اقتصادی بوده و رنگ و بوی غیر کارشناسی و جناحی دارد. جوی که این روزها علیه تسهیلات 25 میلیون تومانی به راه افتاده، حرف اصلی‌اش باز هم همان «نه به خرید خودروهای داخلی» است و به‌عبارت بهتر، دنباله رو کمپین معروف «خرید خودرو صفر ممنوع»، به‌شمار می‌رود.
 
 
به فاصله کوتاهی پس از توافق جامع هسته‌ای وین بود که ناگهان کمپینی به نام «خرید خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و ذهن خودروسازان و کارشناسان و حتی مسوولان دولت را به خود مشغول کرد. کمپین موردنظر حرفش این بود که اگر مشتریان، خودرو داخلی نخرند، خودروسازان مجبور به کاهش چند میلیونی قیمت محصولات خود خواهند شد و از طرفی کیفیت را نیز بالا می‌برند. این کمپین البته حامیان و اعضایی بسیار رادیکال نیز داشت، چه آنکه تنها تعطیلی خودروسازی کشور، راضی شان می‌کرد و آنها به کاهش قیمت و افزایش کیفیت قانع نبودند. اگرچه کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» حامیان و اعضا مردمی نیز داشت (کما اینکه ایرانی‌ها به دلیل نارضایتی از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل، خود به خود عضو کمپین هستند) اما به اعتقاد کارشناسان، اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل داده بودند. به باور کارشناسان، ازآنجاکه خودروسازی نقشی اساسی و مهم در رشد اقتصادی کشور طی سال 93 داشته، مخالفان دولت می‌خواستند با راه‌اندازی کمپین موردنظر، بر رکود بازار دامن زده و به تبع آن، تیراژ را پایین آورده و در نتیجه اثر صنعت خودرو بر رشد اقتصادی را کمرنگ و حتی منفی کنند.
 
 
اتفاقا رکودی که دامان بازار خودرو را پس از توافق هسته‌ای گرفت، به شدت بر تیراژ خودروسازان تاثیر منفی گذاشت و حتی بنابر گمانه زنی ها، اثر خودروسازی را بر رشد اقتصادی، خنثی کرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان، دلایل رکود بازار خودرو را به «قیمت بالای خودروها»، «کاهش قدرت خرید مشتریان» و «خوش‌بینی ایرانی‌ها به کاهش قیمت خودرو و همچنین ورود محصولات ارزان و با کیفیت خارجی)، مرتبط می‌دانند، اما به هر حال بخشی از این رکود به پای کمپینی‌ها نوشته شده و آنها از این بابت به خود می‌بالند که توانسته‌اند سهمی در کاهش تیراژ خودروهای داخلی داشته باشند. حالا هم برخی از کارشناسان معتقدند حمله به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو، به‌نوعی ادامه همان کمپین است و همان هدف را (تشدید افت تقاضا و پایین آمدن تیراژ خودروهای داخلی) دنبال می‌کند. اتفاقا به تازگی کمپینی جدید در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که حرفش «نه به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو» است و این موضوع، فرضیه دست داشتن مخالفان دولت در تخریب تسهیلات موردنظر را تقویت می‌کند.
 
 
به گفته کارشناسان، ازآنجاکه تسهیلات 25 میلیون تومانی می‌تواند تا حدی بازار خودرو را تکان داده و حداقل به خالی شدن پارکینگ خودروسازان بینجامد، مخالفان دولت را به تکاپو انداخته تا مشتریان را نسبت به تسهیلات موردنظر دلسرد کنند. طبعا اگر مشتریان از این تسهیلات استقبال نکنند، عملیات رکودزدایی دولت در بازار خودرو، شکست خواهد خورد و این یک پیروزی بزرگ برای آنها به‌شمار می‌رود. این پیروزی از آن جهت است که استقبال نکردن از تسهیلات 25 میلیونی، به معنای تداوم رکود سنگین در بازار خودرو و در نتیجه کاهش بیش از پیش تیراژ خودروهای داخلی خواهد بود و معنای بزرگ‌ترش نیز این است که یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی به شدت بیشتری خواهد لرزید. به اعتقاد کارشناسان، اگر عملیات دولت برای کنار زدن سایه رکود از سر بازار خودرو شکست بخورد، خودروسازان مجبورند باز هم از تیراژ خود بکاهند و در نتیجه دولت دیگر نمی‌تواند برای تداوم رشد اقتصادی، روی صنعت خودرو حساب کند.
 
 
اگر نگاهی به آمار تولید خودروسازان طی پنج ماه گذشته بیندازیم، به وضوح متوجه می‌شویم که افت تقاضا چه بلایی بر سر تیراژ خودروهای داخلی آورده است. طبق آخرین آمارها، خودروسازان طی شهریور امسال و در مقایسه با مرداد ماه، حدود 50 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند و مجموع تیراژ روزانه آنها از پنج هزار دستگاه به زیر 1500 دستگاه رسیده است. در این شرایط استقبال نکردن مشتریان از تسهیلات 25 میلیون تومانی، بدون شک بر رکود بازار خواهد افزود و این موضوع به هیچ وجه برای دولت که می‌خواهد پیچ و مهره یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی را سفت کند، خبر خوبی نیست. از طرفی، خودروسازان نیز که این روزها به دلیل کاهش شدید تقاضا و افت فروش، با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بابت استقبال نکردن مشتریان از تسهیلات جدید، متضرر خواهند شد و این موضوع پیروزی دیگری برای کمپینی‌ها به حساب می‌آید.
 
 
تسهیلاتی که می‌صرفد
 
اما مخالفت‌ها با تسهیلات خرید خودرو در حالی این روزها به اوج رسیده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این تسهیلات در مقایسه با گذشته شرایط بهتر و سهل تری را برای خرید خودرو فراهم کرده است. به گفته کارشناسان، تسهیلات جدید به دلایل مختلف از جذابیت بالایی برخوردار است و از همین رو می‌تواند در جذب مشتریان به بازار خودرو، موفق عمل کند. کارشناسان بر این باورند که با توجه به مزیت‌های تسهیلات 25 میلیون تومانی، آن‌دسته از مشتریان که در پی خرید خودرو هستند اما توانایی مالی‌اش را ندارند، از این تسهیلات استفاده خواهند کرد. از جمله مزیت‌های تسهیلات موردنظر، مبلغ آن است، چه آنکه با 25 میلیون تومان، امکان خرید خودروهای داخلی برای بسیاری از مشتریان فراهم خواهد آمد. از سوی دیگر، تسهیلات 25 میلیونی مدت زمان بازپرداختی هفت ساله دارد؛ بنابراین مشتریان عملا تا هفت سال، تورم را (در بازار خودرو) دور خواهند زد. هرچند یکی از مواردی که مخالفان برای ناکارآمد نشان دادن تسهیلات جدید، روی آن دست گذاشته‌اند، سود 17 میلیون تومانی‌اش است، اما باید در نظر داشت که مشتریان پول خودرو موردنظر خود را به تدریج و در طول هفت سال پرداخت می‌کنند و این موضوع می‌تواند سود اعلام شده را به‌نوعی توجیه کند. نکته دیگری که نمی‌توان از آن غافل شد، نرخ‌سود تسهیلات جدید است، چه آنکه مشتریان حداقل سود موجود را در این تسهیلات می‌پردازند. طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، حال آنکه اگر قرار بود مشتریان از وام خودرو استفاده کنند، باید حداقل 21 درصد سود می‌پرداختند. هرچه هست فعلا باید منتظر ماند و دید تسهیلات 25 میلیون تومانی با چه سازوکاری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و در نهایت عملیات دولت برای شکستن رکود بازار موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نقشه کمپینی‌ها و مخالفان علیه این عملیات.
 
 
 
 
پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : رکود خودرو , وام خودرو ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

نیما
4

تسهیلات جدید به دلایل مختلف از جذابیت بالایی برخوردار است.......خخخخخخ پراید و پژو 405 اونقدر جذابن که روحم جلوشون خشک میشه علی الخصوص با بازپرداخت کلی 410000000میلیون ریالی که البته این گاری ها ارزش همچین پولی رو دارن یا نه رو همگان بدان آگاهند. ......خرید خودرو مونتاژ داخلی ممنوع
17:28  1394/08/05
پاسخ دادن
طاها
14

(مشتریانی که بسیاری از آنها به دلیل نبود و کمبود نقدینگی، امکان خرید ارزانترین خودروهای داخلی را ندارند) منظورتون پرایده؟
پراید دیگه در حد فرغون هم نیست کی دیگه 20میلیون حاضره پول برای پراید بده اگه قصد خود کشی هم داشته باشه راه های دیگه ای هم هست پس آقای کارشناس بهتره بحث و سیاسی نکنی یه درصد هم به فکر مردم باشین
00:06  1394/08/05
پاسخ دادن
۰/۵
0

دولت تدبیرو امید مشکلاتو حل میکنه.دولت تدبیرو امید خیلی خفنه
17:37  1394/08/04
پاسخ دادن
رسا
0

چقدر راحت مي گه سود16درصد بهتر از 21 درصد است
اي خدا مگه اين دقيقا" نزول نيست ؟
حرف از مرگ مي زني كه به تب راضي بشيم ؟
به هر حال تا وقتي كه دولتمون توفكر اين جور منابع درآمد كاذب هست و دستش با مافياي بازارهاي كاذب يكيه وضعيتمون همينه بايد بسوزيمو بسازيم تا بميريم . بعضي وقتا از ايراني بودنم اندوهگينم
16:58  1394/08/04
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba asghari
16

والا ما نه با دولت مشکل داریم نه موضوع کمپینه اقا به چه زبونی بگیم این ماشینا اشغاله ماشینامون از هند افقانستان کمتره جز بدترینا تو دنیا هست با قیمتها دروغی و غرمنصفانه بعدم ما این وام بگیریم اصلا سودش مهم نیست 47 ملیون بدیم 405 سوار شم بعد تا 7سال نتونم ماشینم بفروشم ماشین ایرانی اگه خیلی خوب میخوای راحت باشی باید 2سال یه بار عوض کنی با این کیفیت جدید که باید سال یه با ر عوض بشه پس در نتیجه بخوایم هم نمیتونیم بخریم شاید یگه شرایط کار مثل و وضع اقنصادی مثل قبل بود و درامد خوب بود بازم این وام خوب بود ولی الان مقه چقر درامد هست که هم اجاره خونه و اب و برق که تازه 30 درصدم گرون شد بده خورد خوراک هم که هسا اگه 4 نفر بخوان نون ماست بخورن 10000تومان باید خرید کنی بس که ارزون همیچی تو ایران اینا یه طرف ماهی 500 هم بدی قست ماشین اونم این ماشینا با این قیمتا که پراید یه شبه از 7 میشه 20 ملیون تازه این وضغ خوبه یه جون که گفتم بماند که وضع اکثر جونا بدتر از ایناست
16:25  1394/08/04
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
9

کاملا باهات موافقم
01:43  1394/08/05

سیا
2

کاملا موافقم اگر اسب سوار شیم از این خودروهای بی کیفیت 40-50سال پیش بهتره ، هم امنیت بیشتری دارین هم هر هفته نیازی نیست تو صف تعمیرگاه باشین.
19:18  1394/08/05

رضا
24

ما مردم عادی کاری به باند بازی حکومت نداریم اینها سالهاست کارشون اینه.
این میره اون میاد یکی از یکی بدتر. به هر حال ما حاضر نیستیم به زور جنس اشغال بخریم خودروسازها هم اگر راست میگن خودروها را خودشون اقساط به مردم بدن با سود صفر و مثلا ۵ ساله .
در تمام مدت هم خودرو بیمه بدنه باشه که اگر اتفاقی هم افتاد مشکلی پیش نیاد. بهتون قول میدم تا این حرف مطرح بشه خودروسازها نمیگن تا حالا چقدر پول مردم را نگه میداشتیم و چه بلاهایی سر این مردم اوردیم شروع میکنن به اه و ناله و حقه بازی و داستان سرهم کردن.
برای همینه که میگم درست بشو نیستن چون حرف بالا که زدم مشکل هر دو طرف رو راحت حل میکنه ولی خودروسازها و حکومت که پشتیبان این قشره هم خدا رو میخوان هم خرما رو. اینم نمیشه.
15:46  1394/08/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : منظور ایشون این است که افزایش قیمت سال جدید بهشون نخورده نه اینکه 394تومن پرداخت کنن.چون زمزمه های افزایش قیمت کارخانه بگوش میرسه
محمد : منم مثل شما هستم چرا شهریور فاکتور نمیشه
حسین : نه داداش اصلا مشکل سانروف نداشته الان هم خیلی ها فاکتور شدن الکی ترس تو وجود مردم نندازید
محمد : ما به التفاوت باید پرداخت کنید
شاهین اتومات 24دی : من همین الان زنگ زدم سایپا میگه مشکل سانروف شاهین اتومات حل نشده، طول می‌کشه تا تحویل بدن ، منتظر باشید،
شهرام : بار از ورامین فرستادم ترمینال شده 300 تومن . چرخیش میگه 250 تومن باید بدی واسه 200 متر راه. فقط اگه میخوایین بار بفرستین حتما دو نفری برین. یه مشت دزد بی همه چیز وایسادن جلو پارکینگ
گلمحمد : براشون پیام امده ۵۸۷ تومنی اونهم اجباری
S3 مهدی یزد : سلام من هم اذر ثبت نام کردم هنوز خبری نیست هنوز قسمت تکمیل وجه مونده
محمد : با سلام . دوستان گرامی ایشان درست میفرمایند بله ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم و کل وجه را واریز نمودیم . شما اگر یک میلیارد و پانصد را در هر بانکی بخوابانید سود آن حدوداً 120میلیون میشود. شرکت سایپا فکر میکنه با یک مشت مردم بیسواد روبرو میباشد . تنها باید ارزش افزوده اضافه ای که در این سال اضافه شده و مبلغ اضافیه بیمه (گران شدن بیمه در این سال )پرداخت کنیم . پس لطفا نجوید بگذارید دهن سایپا . اگر قرار باشد مبلغ بیشتر از این از ما بگیرد همگی باید به وزارت صنعت و معدن شکایت کنیم.با تشکر از شما
میلاد : سلام منم وضعیت م مثل شما نمی دونم چه بگم خدا لعنتشون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کشاورز : پرهام قبلی خوب بود من فکر کنم پرهام تقلبی هست داره از گرونی حرف میزنهقرارداد رو بخونید اصلا افزایش شامل اسفندی ها نمیشه الکی دل مردم رو خالی نکنید
سورن موتور جدید : منم موعد تحویلم 14فروردینه هنوز فاکتور نشده
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا فرشید داداش مبارکتون باشه با دل خوش استفاده کنید خیلی ممنون از ابنکه ابن مدت ما رو راهنمایی میکردین و از جون و دل مایه میزاشتین آدمای کم لطف همه جا هستن ب بزرگی خودتون ببخشید خوشحال میشیم بازم شما رو اینجا ببینیم نرفته دلمون براتون تنگ شد.
اسفنماه : من که دیگه اعتقادمو نسبت به خدا هم ازدست دادم .سایپا دین و ایمانمون هم ازمون گرفت.اگه خدایی بود الان رییس شرکت باید سالم نمیماند.لعنت بر رییس شرکت سایپا‌آدمه بی عرضه بی خاصیت.
میثم اپشنال : الب ارسلان،بردار ماشین شما چه رنگی بود که فاکتور شده؟ دنا اتومات آپشنال بود؟!
الناز 207 تهران : سلام .برا من موعد تحویل داخل کاستومر زده 15 مرداد برج 11 هم واریز اولیه بوده.شما میدونید تاریخ تکمیل وجه کی هست ؟لطفا اگر میدونید جواب بدید یا اینکه خودتون تاریخ تکمیل وجهتون چند روز قبل از موعد تحویل بود ؟
تازه وارد : پرهام خان خیلی پیگیرت بودم و نظراتت رو میخوندم اما با این حرفت که میگی اسفندی ها شامل افزایش قیمت میشن فهمیدم که خیلی بی سوادی و چیزی حالیت نیست .تمام کسانی که قرارداد دارن به هیچ وجه مشمول افزایش قیمت نمیشن
رانا تحویل 29 اسفند : انشاله از 5 خرداد فاکتور اسفند ماهیا شروع میشه
اریزو5اف ال : منم مثل شماهستم
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفت افزایش قیمت شامل حال سایپا دو گانه نمیشه فعلا حرف و حدیث زیاده