چرا صنعت خودرو ما مونتاژ کار شده است

چرا صنعت خودرو ما مونتاژ کار شده است

 
چندی پیش در نامه‌ای به وزیر صنعت نوشتم که رقیب ناجوانمرد صنعت خودرو داخلی، نه واردات سی بی یو، بلکه فول مونتاژکاری داخلی است.
 
سود 40درصدی فول مونتاژکاری در مقایسه با سود 11‌درصدی خودرو ساخت داخل، باعث شده تعداد مونتاژکاران به شدت افزایش یابد و آنها از محل این سود تنوع محصول داشته باشند و بتوانند سهم خود از بازار را روز به روز افزایش دهند. به عبارت ساده‌تر سیاست (چراغ سبز) نادرست تعرفه‌ها در 10 سال گذشته (که متاسفانه کماکان ادامه دارد) باعث شده تا مدیران تولیدکننده واقعی نیز به انحراف کشیده شوند و بخشی از محصولات خود را از راه مونتاژکاری به تولید برسانند.
 
از دیگر تبعات نامیمون تداوم سیاستگذاری نادرست تعرفه‌ها، افزایش توقعات خریداران است. فول مونتاژکاران خودروهای چینی با کمترین سرمایه‌گذاری و کمترین خون‌دل خوردن، می‌توانند هر چند سال یک‌بار، چند محصول جدیدتر را با یوآن دامپ‌شده به بازار عرضه کنند. در حالی که خودروسازان واقعی به ده‌ها دلیل تولید یک محصول را به مدت 25 سال ادامه می‌دهند و نمی‌توانند پاسخگوی حس تنوع‌طلبی بحق خریداران باشند.
 
به نظر می‌رسد بهتر است تکلیف خود را یک‌بار و برای همیشه روشن کنیم و فول مونتاژکاری را که نه در ترکیه، نه در چین، نه در مالزی و نه حتی در انگلستان و کانادا انجام نمی‌دهند، ممنوع کنیم. به اصلاح تعرفه‌ها بپردازیم و حداقل 40 درصد ساخت داخل را (که حتی انگلستان هم آن را رعایت می‌کند) اجباری کنیم. شاید با در نظر گرفتن این سیاست‌ها تغییراتی در ساختار تولید خودرو به وجود آوریم و بتوانیم آینده این صنعت را نجات دهیم.
 
فول مونتاژکاران در این مدت توانسته‌اند سهم قابل توجهی در بازار را به وجود آورند و بخش قابل توجهی از تقاضای موجود در بازار را به نام خود کنند.
 
چرا تقاضا افت کرد؟
پدیده کاهش تقاضا در بازار خودرو این روزها تحلیل‌های گوناگونی را میان مدیران صنعت خودرو کشور و برخی دولتمردان به راه انداخته است، به طوری که آنها در پی ‌آنند تا بدانند که چرا با بهبود وضعیت تولید در کشور، تقاضا با چنین افتی مواجه شده است. اگرچه تعمیق رکود فعلی در بازار خودرو کم‌سابقه است اما وضعیت امروز فروش شرکت‌های خودروسازی داخلی را می‌توان نشات گرفته از موج اولیه کاهش تقاضا در سال‌های 1391 و 1392 دانست. کاهش میزان درآمد و پیرو آن کاهش قدرت خرید مردم از سویی و افزایش قیمت ارز از سویی دیگر سیگنال‌هایی بود که در سال‌های نخست دهه 90 وضعیت اغلب بازارها را به سمت تشدید رکود برد.
 
در این مقطع شاید تا حدودی نخریدن خودرو و واکنش‌های مردمی نسبت به سیاستگذاری‌های صنعت و بازار آن در حال بزرگ جلوه داده شدن است. زیرا مشابه این وضعیت را در مصرف شیر یا لبنیات هم داریم. کاهش مصرف شیر توسط مردم نشانگر این است که آنان نسبت به گذشته کمتر به خرید محصولات لبنی می‌پردازند اما چرا این مساله که به لحاظ تغذیه و سلامت مردم حائز اهمیت است، به اندازه نارضایتی‌ها از بازار خودرو در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود؟
 
این روزها را که موج نارضایتی‌های مردم به دلیل نبود کیفیت و قیمت مناسب خودرو به راه افتاده می‌توان روزهای سخت خودروسازان دانست. رکود سراسر صنایع کشور را گرفته و بازارها همچنان در انتظار رونق هستند. یکی از این بازارهای به خواب رفته، بازار خودرو است که پیش‌بینی می‌کنم این رکود تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت. زیرا تا زمانی که تقاضا نباشد، عرضه هم بالطبع کاهش پیدا می‌کند. ماه‌های پایانی سال گذشته بود که مرکز مطالعات استراتژیک ایران‌خودرو و سایپا قصد داشت برنامه‌های سال آینده صنعت و بازار خودرو را در اختیار وزارت صنعت بگذارد. 
 
بر اساس برآوردی که این دو کانون فکری خودروسازان به دست آورده بودند، تقاضا برای خودرو در سال 1394، 800 هزار دستگاه تخمین زده شد و اگر دولت بودجه کافی تخصیص دهد و 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده را از دور خارج کند، این حجم تقاضا را می‌تواند به یک میلیون دستگاه نیز برساند.
 
در حالی‌ که این محاسبات انجام شده بود، وزیر صنعت از خودروسازان خواست که آنها برای تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی کنند که این موضوع سبب شد شرکت‌های خودروساز مجبور شوند مازاد تقاضای موجود به عرضه محصول بپردازند. 
 
وزیر صنعت قصد داشت که سهم خودرو در افزایش رشد اقتصادی حفظ شود که این درخواست بار مالی فراوانی بر دوش خودروسازان گذاشت.
 
امروز مشخص شده که حق با مرکز استراتژیک دو خودروساز کشور بوده و آقای وزیر به اشتباه چنین سیاستگذاری برای صنعت خودرو برنامه‌ریزی کرده است. 
 
با این حال کمپین هم شرایط را پیچیده‌تر کرده و ساخت و پخش برنامه‌هایی علیه صنعت خودرو کشور در شبکه‌های پربازدید داخلی و خارجی به مشکلات دامن زده و صنعت خودرو و قطعات را در معرض ورشکستگی جدی قرار داده است. اما آیا تنها راه پیش روی خودروسازان این است که میزان تولید خود را کاهش دهند تا به تولیدی واقعی برسند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در شرایط فعلی نقدینگی در دست مردم وجود ندارد و تا زمانی که لیزینگ‌ها در بازار عرض‌اندام نکنند، نمی‌توان برای تحریک تقاضا چاره‌ای پیدا کرد.
 
بسیاری از مشتریان تمایل به خرید خودرو دارند اما قدرت خرید ندارند به همین دلیل در وهله نخست باید مشکل فعالیت لیزینگ‌ها برطرف شود. با اعمال محدودیت در حوزه فعالیت لیزینگ‌ها از سوی بانک مرکزی، در این چند سال اخیر فعالیت آنها به بن‌بست خورده در صورتی که با احیای لیزینگ‌ها در بدنه بازار داخلی و تعریف نرخ بهره مناسب، مسلماً رونق به معاملات بازمی‌گردد. اما باید سیاستگذاری‌ها در لیزینگ‌ها تغییر پیدا کند. 
 
دریافت دو بار مالیات بر ارزش افزوده، بهای تمام‌شده پول برای لیزینگ و هزینه مشتری را افزایش می‌دهد در حالی که در هیچ جای دنیا بر اعتبارات اعطایی مالیات بر ارزش افزوده تعریف نمی‌شود. نکته دیگر این است که بهتر است بانک مرکزی لیزینگ‌ها را به عنوان موسسه مالی بشناسد تا فعالیت آنها جریان واقعی در بازار بگیرد.
 
چشم‌انداز بازار خودرو همان تقاضا برای 800 هزار دستگاه در سال آینده است که این حجم تقاضا شامل تمامی خودروها و هر رنج قیمتی خواهد بود.
 
در حال حاضر نیز عوامل قیمت‌گذاری خودرو هم وابسته به میزان هزینه تولید است که اگر نرخ بهره بالا و سرمایه در گردش اندک باشد، مسلماً شاکله سیاستگذاری‌ها در صنعت خودرو تغییر می‌کند. در مقطع کنونی برخی خودروسازان داخلی حاضر شده‌اند محصولات خود را با سود 28‌درصدی به فروش برسانند و این به معنای آن است که چنین سودی برایشان صرفه اقتصادی دارد. 
 
نتیجه‌ای که می‌توان از ارائه طرح‌های جدید شرکت‌های خودروسازی و نحوه فروش آنها گرفت، این است که در حال حاضر خودروسازان بزرگ داخلی کشور از نبود نقدینگی رنج می‌برند و به خاطر همین هم به چنین سیاست‌های فروشی رو آورده‌اند. 
 
احاله امر قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت به زیان 6500 میلیاردتومانی خودروسازان در سال‌های 1391 و 1392 انجامید و خروج نقدینگی از شرکت‌ها را سبب شد. از طرفی خودروسازان در آن سال‌ها چهار هزار میلیارد تومان فروش اقساطی داشتند که مقدار زیادی از آنها طی این سال‌ها به دلیل محدودیت لیزینگ‌ها برنگشته است. عادت بدی که وجود دارد این است که با رفت و آمد خارجی‌ها به ایران، مساله همکاری با خارجی‌ها را مدام در بوق و کرنا می‌کنیم.
 
 روزی آمدن فولکس‌واگن به بازار خودرو ایران را فریاد می‌زنیم و روز دیگر از همکاری با هیوندایی خبر می‌دهیم در حالی که معلوم نیست این وعده‌ها به تحقق بپیوندد. همین موضوع سبب شده انتظار مردم از بازار بالا برود و هر فردی که قصد خرید خودرو را داشته از خرید خود دست نگه دارد. 
 
در مقطع فعلی عمده‌ترین محرک بازار خودرو می‌تواند احیای لیزینگ‌ها باشد زیرا در حال حاضر سایپا با ضرر و زیان تولید خود را ادامه می‌دهد و ایران‌خودرو هم سال گذشته فقط توانست اندکی بحران مالی خود را پشت سر بگذارد.
 
 
 
چرا صنعت خودرو ما مونتاژ کار شده است
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , مونتاژ خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

بعد از کلی وقت یه مقاله خوب دیدیم. همه جوانب رو بررسی کرده.
دستتون درد نکنه.
15:23  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
2

متنو نخوندم فقط . جواب سوال تیتر: چون که همه کاراشون به دلیل انحصار کاریشون فقط با صرف فعل خواستن انجام میشده و خلاقیتی موجود نبوده. اینه که جلوی نیاز مردم را نمیشه گرفت و وقتی ماشینا داخلی توانی نداشته باشن. ماشینای فقط ظاهر چینی میان و مونتاژ میشن. مردم هم که دلزده از طراحی داخلی و تشنه تغییر ....
15:00  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر
11

این آقا هم اومده بود بگه شرکت وابسته به خودش یعنی لیزینگ باید احیا بشه تا پول بیشتری از مردم بگیرند. چرا ما مونتاژکار شدیم؟ چون سواد و اراده کافی تو صنعت وجود ندارد. وچنان قلعه مستحکمی به دور خود کشیده اند که ورود هرگونه فکر نو و نیروی متخصص به داخل صنعت خودرو غیر قابل نفوذ است و فقط نورچشمیهای آقایان به عنوان نیرو متخصص وارد میشود. اگر دولت بتواند از سود این صنعت که مانند راهزنی از مردم است دل بکند و خودرو را به حال خودش رها کند کمتر از یک سال این صنعت رشدی غیر قابل باور را خواهد دید. درد این مملکت این است که مسئولین بجای صرف انرژی در کار تمام توان خود را در سیاسی بازی و حفظ جایگاه خود میکنند
13:30  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
:/
3

"باعث شده تعداد مونتاژکاران به شدت افزایش یابد و آنها از محل این سود تنوع محصول داشته باشند"
"از دیگر تبعات نامیمون تداوم سیاستگذاری نادرست تعرفه‌ها، افزایش توقعات خریداران است."
اقا مشکل مشخص شد اینکه تنوع محصول نباید باشه همه پیکان سوار شن. دوم اینکه مردم انتظار بیخود نداشته باشن. خو مزراتی اقا زاده باید تو یه سری ماشین یه جور دیده بشه . دیشب میگفت به من محل نمیزان دیگه چه وضعیه؟
11:16  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: danial Esf
1

باز تا مونتاژ میکردن کیفیت خیلی بهتر بود .. دیگه میدونستی قطعه اصله و خوبه
11:03  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
16

در هیچ جای دنیا بر اعتبارات اعطایی مالیات بر ارزش افزوده تعریف نمگذارند
برادر من اینجا ایران همچی بر علیه مردم هست نه به نفع مردم اینم بگو با وجود کشور ثروت مند معلوم نیست چرا مردم شریف ایران فقیر ترین و تحت ظلم ترین مردم دنیا هستن الان که مثلا تحریما تمام شده باید همچی ارزون شه بتر هروز لبنیات و مواد غذایی و دیگر مایحتاج مردم گرونتر میشه ایران فقط واسه 10 درصد جامعه که قشر پولدار تشکیل میدن خوب و راحته که واسشون مهم نیست این وضعیت و بدبختی همون قشر سران مملکت هستن که اهمیست به وضع ما نمیدن اینم از دولت تدبیر و امید که مثل همیشه فقط قول و وعده بود همید در حد حرف باقی میمونه اقای دکتر هم کلیدش گم کرده ظاهرن وما بدبخت تر میشیم هروز والا من به شخصه دیگه دارم کم میارم
قانون اول و اخر ایران همه چیز در حد حرف و عمل وجود نداره و در حرف ما مردم واسه دولتمردا مهم هستیم در عمل بی ارزش هستیم مگر اینکه خدا یه کاری کنه و ظهور اقا امام زمان (ع) رو نزدیککنه شاید اون نجاتمون بده
10:36  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر
20

لایک از طرف مردم زجر کشیده همیشه در صحنه انتخابات و راهپیمایی
13:34  1394/08/13

گزارش
تحریییییم کننده فرغوووون
7

کدوم صنعت؟؟؟
مگه ما صنعتی هم داریم؟؟؟
آهان یادم نبود.خخخخ
صنعت فرغوووووووووووون سازی یا بهتر بگم آفتابه سازی...
هههه
10:27  1394/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : دوستان من الان رفتم دعوتنامه مرداد ک میگن اصلی بوده رو دیدم راسته چون توش قید نشده که دعوتنامه پیشنهادی میباشید درصورتی که قبلا می‌نوشت پیشنهادی هست .بخاطر همون شما باید مبلغ جدید رو واریز کنید
حسن اقا : 1920 چجوری حساب کردی
Samirax5 : نه دیگه ۱۹۲۷ تقریبا درمیاد چون ۱۳۰ هم برمی‌گردانند
نازنین : خطاب به میثم .برای من پیام نیومده که شامل گرونی نمیشید و من خیلی استرس کشیدم .و موعد من مرداد بود ک فقط خرداد تبدیل امد نزدم .اما آبان امد به قیمت قبل امد و منم تبدیل زدم .اما تا جایی که میدونم هردعوتنامه ای که بیاد اگر اجباری باشه مینویسه اجباری اما تاالان همیشه پیشنهادی امده برای همه .مگر اینکه شگرد جدید سایپا باشه .درکل امسال برای من کلا ۲ بار دعوتنانه امد که یکیشو پرداخت کردم
سینا : 4 تیر تحویل گرفته ام تکمیل وجه 20 اسفند 9 میلیون و هشتصد هم جریمه دیرکرد روی سند زده شده تا الان خبری از پرداخت این نوبرانه سایپای منحوس نیست.
سلگی : سلام من سه هفته پیش فاکتورشده هنوز پلاک نشده
بهنام : من که شخصا ۲۹ اردیبهشت پرداختی داشتم
.. : سلام از طریق بارکد پستی در سخا ببینید در چه مرحله‌ای هستند.
سلگی : سلام من سه هفته پیش فاکتورشده ولی هنوز پلاک نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلیمه : من امروز برای اعتراض به شاهین آمده بودم دیدم دارن شماره درخواست یه عده رو یاداشت میکنن. ولی من متوجه نشدم جریان چیه. اما هیچ تجمع و اعتراضی در کار نبود
محمد نورآباد لرستان : سلام دوستان سوم آبان پلاک شدم تحویل حضوری بودیم دوتا نوشتیم با رفیقم اون امروز تحویل گرفت برا من هنوز پیامک نیومده، پیامک بیمه هم برا دوتامون نیومده بعد تحویل حتما شکایت کنید واسه تاخیر
بیات : من تحویل تیرم و 21مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتورم نشدم .
قارداش : دلت خوشه ؟ هنوز تحویل مهر ماهی هارو نداده وسط ابان هستیم مهر . ابان . آذر . بعدش شما ایشالله برج 12 بهت میدن
نادر غالبی : کویک اس تکمیل وجه 1404/05/31امروز فاکتور شد
دنا تحویل دی : سلام من فاکتور شد 7 همین ماه تکمیل وجه کردم فاکتور شد برو نگاه کن
دنا اپشنال دی ماه : سلام دوستان دنا اپشنال رنگ سفید تحویلی دی بعد از تکمیل وجه چند روز طول میکشه تا فاکتور بشه؟ لطفا دوستان اپشنال تحویلی دی جواب بدن ؟؟؟
یوسف : من 7/27 ماشین. پذیرش شده. الان زنگ میزنم ثبت. تخصیص شده. کی بعد از تخصیص تحویل میدن ماشین رو چقدر طول میکشه.
مریم : ممنونم انشالا یکی دوروزاینده میخوره
رانا : خدا نگذره از آدم دروغگو.چرا دروغگو میگی همه اش ،تبدیل کجا بود