تعرفه واردات خودرو در عمل چند درصد است?

تعرفه واردات خودرو در عمل چند درصد است?

 
گمرک جمهوری اسلامی ایران ارقام 40 و 55 درصد را به عنوان تعرفه واردات خودرو اعلام می‌کند، اما در عمل برای واردات خودرو باید چند درصد تعرفه پرداخت؟
فاطمه شیرزادی: طبق پیگیری اقتصادنیوز از گمرک، خودروهای وارداتی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول که با شماره تعرفه 87032290 و با توضیحات تعرفه « ک ک ک ساير وسايل نقليه موتوری با حجم سيلندر بيشتر از 1000 سی سی اما از 1500 سی سی بيشتر نباشد به‌جز آمبولانس‌ها و خودروهای هيبريدی» در آمار گمرک به ثبت می‌رسند، با تعرفه 40 درصد وارد ایران می‌شوند.
 
دسته دوم با شماره تعرفه 87032319 و با توضیحات تعرفه « ک ک ک ک ساير وسايل نقليه موتوری با حجم سيلندر 1500 سی سی تا 2000 سی سی به‌جز آمبولانس و هيبريدی» در آمار گمرک به ثبت می‌رسند و مانند دسته اول، با تعرفه 40 درصد وارد کشور می‌شوند.
 
دسته سوم خودروهایی هستند که با شماره تعرفه 87032329 و با توضیحات تعرفه «ساير وسايل نقليه ، دارای موتور پيستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای - احتراقی با حجم سيلندر 2000 سی سی اما از 2500 سی سی بيشتر نباشد، غير از آمبولانس و نوع هيبريدی» در آمار گمرک ثبت می‌شوند و واردات‌شان با 55 درصد تعرفه انجام می‌شود.
 
دسته چهارم خودروهایی هستند که طبق اعلام گمرک ایران فعلا واردات‌شان ممنوع است، اما به صورت موردی توسط اشخاص خاص مانند ورزشکاران دارای مجوز،‌ وارد ایران می‌شوند. این خودروها با شماره تعرفه 87032339 و توضیحات تعرفه «ساير وسايل نقليه، دارای موتور پيستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای - احتراقی با حجم سيلندر بيشتر از 2500 سی سی اما از 3000 سی سی بيشتر نباشد غير از آمبولانس و هيبريدی» در آمار گمرک ثبت می‌شوند. تعرفه واردات این خودروها 75 درصد اعلام شده است.
 
البته طبق اعلام گمرک، علاوه بر این میزان تعرفه، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از واردکنندگان هر چهار دسته خودرو دریافت می‌شود.
 
اما تعرفه واردات خودرو واقعا و در عمل چند درصد است؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به اقتصادنیوز گفت: علاوه بر تعرفه 40 درصدی، 55 درصدی و 75 درصدی انواع خودروها، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در گمرک گرفته می‌شود، پنج درصد برای توسعه جهت در اختیار وزارت بهداشت قرار دادن، و 10 درصد شماره‌گذاری داریم، گواهی اسقاط هم لازم است. مالیات و عوارض شماره‌گذاری نیز باید پرداخت شود. 
 
او درباره نحوه محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری اظهار کرد: مالیات و عوارض شماره‌گذاری را سالانه بر مبنای قیمت تمام‌شده گمرکی حساب می‌کنند و فکر می‌کنم حدود 2.5 یا 1.5 درصد است، ولی آن سالانه و سیکلی است. مثلا در اتومبیل کمری تولید سال 2015 یک عدد و در اتومبیل کمری تولید سال 2016 هم یک عدد است. یک عدد ثابت است و محاسبه‌اش این طور است که جمع حقوق و عوارض به اضافه ارزش کالا را حساب می‌کنند و روی آن عددی را محاسبه و سالانه اعلام می‌کنند.
 
زاوه درباره هزینه‌های گواهی اسقاط گفت: گواهی اسقاط به مصرف سوخت بستگی دارد. الآن هر گواهی حدودا 2.5 میلیون تومان است، ولی در دوره‌ای تا چهار میلیون تومان هم بالا رفته بود. برای وارد کردن هر ماشین بین یک تا شش و به طور متوسط چهار گواهی اسقاط لازم است. گارانتی (ضمانت‌نامه) خودرو هم هست که سه درصد ارزش سیکل را باید به نماینده بدهند تا گارانتی را ارائه بدهد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو همچنین بیان کرد: در مجموع برای واردات خودرو معمولا به یک خودرو بیش از 100 درصد ارزشش و گاهی بیشتر عوارض می‌خورد. جمع هزینه‌های دیگر این رقم را متغیر می‌کند؛ به طور کلی تعرفه واردات خودرو عددی است بین 80 تا 130 درصد. بسته به ارزش خودرو و کشور صادرکننده نیز این ارقام تغییر می‌کنند.
 
 
 
تعرفه واردات خودرو در عمل چند درصد است?
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , گمرک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

حامد
0

گمرک باید حذف شود چون کارخانهای اتومبیل سازی ایرانی باید رقابت کنند با خودروهای خارجی نه اینکه بیان گمرک ۱۰۰درصدی روی یک ماشین خارجی بگیرن ما چیمون از عربیها کمتره ما همیشه باید تو حصرت خودروهای خارجی بمونیم اخه این ضلم نیست هیچ کس از خودروهای ایرانی رضاین نداره نه از ضاهرشون نه کیفیتشون ماهم اخه آدمیم حق اذادی داریم نباید مارو مجبور کنید که خودروهای ایرانی سوارشیم
21:47  1397/11/15
پاسخ دادن
مهدی
6

نگا کن افقی تو حلقشون!!!
همشون!!!
حالم از ایران بهم میخوره !!!
20:27  1395/09/04
پاسخ دادن
معترض
6

واقعا ظلمه..همینا باعث میشه هما فرار کنن
12:11  1395/02/12
پاسخ دادن
محمدی
2

کشور ما توی همه زمینه ها بیچاره اس از اخر اول هس همه جا چون هرکی به فکره خودشه و مردم این ملت
09:34  1395/01/17
پاسخ دادن
بی نام
4

از ماست که بر ماست
باید کاری کرد
21:46  1394/10/01
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

حالا تعرفه واردات این خودروهای بنزینی ب کنار.
من تو قیمت ماشینای هایبریدی کشورمون موندم. گیرم ک ماشین هایبریدی از عادی گرون تر و همون عوارض و مالیات و .... رو باید بپردازن ک سرجمع همش با سود 10% شرکت واردکننده بیشتر از 30% نمیشه. اما وقتی حساب میکنی مبینی افزایش قیمتی از 60% به بالا دارن.
16:52  1394/09/24
پاسخ دادن
ارشیا
9

از ماست که برماست...همه برادر همن...به کی پناه میبرین؟
22:19  1394/09/23
پاسخ دادن
Tabriz
18

رسما ديكتاتور شديم براي مردم خودمون
20:52  1394/09/23
پاسخ دادن
منصور
31

اي رهبر فرزانه چرا دستور اعدام اين مفسدان اقتصادي رو صادر نميكني؟
اگر اونا بگن ٣٠٠ درصد كيه كه ازشون بپرسه، اين جريان ماليات مثل همان دروازه شهر و ... كنا شده؛ ما فقط خواهشي كه ازشون داريم تعدادشون رو زياد كنند.
ما ملت بيچاره بايد حتماً پيكان و پرايد و ماشينهاي آشغال چيني سوار بشيم، چون اگر واردات آزاد بشه بضرر يك عده دزد و سودجو ميشه
19:08  1394/09/23
پاسخ دادن
جمال
12

دوست عزیز واقعا چرا مخاطب جنابعالی اقدامی نمیکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:44  1394/09/23

کاربر: نوید جهرمی
7

برا که هر کار بکنه بهش میگن دیکتاتور. در صورتی ک اگر یک دهم ارزش و احترامی که خارجی ها برای ایشون قائل هستن رو خودمون براش داشتیم وضع فرق میکرد.
وقتی صب رهبرمون میاد حرف می زنه و عصر همون روز رئیس جمهورمون میاد موضعی میگیره ک نشون میده خلاف حرف رهبر و مستقله دیگه تکلیف معلومه.
اگر رهبر تنها نبود مشکلی نداشتیم.
07:34  1394/09/24

سجاد
19

اي رهبر مقتدر
ما آماده ايم تا تحت امر شما هرچه زودتر اين دستان مافياي ستمگر خودرو را از ميهن اسلامي خود كوتاه كنيم
15:23  1394/09/23
پاسخ دادن
علي
14

انشااله كه مقام معظم رهبري در اين مورد دخول امر نمايند و با امرحكومتي خود اين ستمگران و اين قانون ظالمانه شان را از ميان بردارند .
15:42  1394/09/23

جمال
15

دوست عزیز پیرو پیام جنابعالی میشود بفرمائید چه نهادهایی از این تعرفه نفع میبرند ؟
16:38  1394/09/23

گرفتار
19

نظام سلطه گر یعنی همین دیگه! ینی اینکه هرچه آقایون گفتند ما بگیم درسته چونکه ما عوام هستیم و چیزی نمیفهمیم.خون مردم رو تو شیشه کردن اینا،هیچ کاری هم نمیتونیم بکنیم چون با هم متحد نیستیم.دولت و رئیس کشور هم انگار خوابشون برده یا اینکه خودشون رو زدند به خواب. رهبر عزیز ما داریم از دست میریم کاری کن
14:17  1394/09/23
پاسخ دادن
امیر(سابق)
15

همه این عوارض را جمع کنیم در بیشترین حالت 130درصد است بعد چطور میشود که یک ماشین وارداتی در بهترین حالت 2.5برابر قیمت کارخانه عرضه میشود؟
13:32  1394/09/23
پاسخ دادن
+2
8

سود یازرگانی که حداقل 40 % است +خواب پول تا وارد شدن ماشین +شیتیل رفقا در ادارات مختلف و...
16:54  1394/09/23

منصور
6

چون ما ملت بيچاره رو گير آوردند
19:09  1394/09/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
رضا : دوستان مدیر ارتباطات شرکت سایپا امروز مصاحبه کرده و گفته طی چند هفته آینده تمام خودروهای مشتری ها بهشون تحویل داده میشه گویا مشکلاتشون حل شده و از فردا روزی ۲۰۰۰ خودرو تولید میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟
اشتری : چرا چرت میگی.خودم اینترنتی 124 ثبت شکایت کردم تأیید شده
توحید ارومیه : اقا متین شما هم عین علوی که نوشتم هستین.حدودا 12ت