سناریوی سه‌گانه قیمت‌گذاری خودرو

سناریوی سه‌گانه قیمت‌گذاری خودرو

 
در شرایطی که دو ماه و اندی به آغاز سال جدید باقی مانده اما تاکنون تعیین تکلیفی درخصوص مرجع قیمت‌گذاری خودرو صورت نگرفته است.، این موضوع در حالی است که با آغاز سال جدید و افزایش هزینه‌های مترتب بر تولید به‌طور حتم خودروسازان به‌دنبال تغییرات قیمتی در محصولات تولیدی خود هستند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که تا پیش از پایان سال‌جاری تعیین تکلیف مرجع قیمت‌گذاری ضروری است.
 
 
 
از سه سال گذشته به‌دنبال تغییر و تحولات بازار خودرو، قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت صورت می‌گرفت که با اتمام دوره این شورا از تابستان امسال، قیمت‌گذاری بلاتکلیف ماند، این در شرایطی است که پس از برگزاری دوباره جلسات، ظاهرا تمایلی به ادامه قیمت‌گذاری توسط شورای یاد شده در مجموعه دولت نیست. در این زمینه برخی از کارشناسان با حذف شورای رقابت از تصمیم‌گیری قیمتی خودرو سه سناریو درخصوص مرجع قیمت‌گذاری مطرح می‌کنند. سناریو اول قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سناریو دوم آزاد‌سازی قیمت و سناریو سوم هم احیای کمیته قیمت‌گذاری خودرو. در این بین هرچند تاکنون تکلیف نهاد قیمت‌گذار خودرو مشخص نشده، اما بیش از دوماه به پایان سال‌جاری باقی مانده است و در چنین شرایطی بحث افزایش قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه، حقوق و دستمزد و نوسانات ارز بار دیگر به‌عنوان عوامل اصلی تغییرات قیمتی مدنظر تولیدکنندگان خودرو قرار می‌گیرد. در این میان، ‌همانطور که گفته شد سه سناریو در بحث مرجع قیمت‌گذاری خودرو مطرح است که به آنها پرداخته خواهد شد.
 
 
آزادسازی قیمت
 
حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، این پرسش را پیش می‌آورد که تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چه خواهد شد. در این زمینه برخی از کارشناسان آزاد‌سازی قیمت را محتمل‌ترین گزینه می‌دانند. آزاد‌سازی به این معناست که تولید‌کنندگان براساس عرضه و تقاضا به قیمت‌گذاری خودرو بپردازند، اما واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان اتفاقی بود که تنها یک بار و برای مدتی کمتر از یک ماه برای خودروسازان رخ داد، (سه سال پیش ) اما بعد از اعتراض مشتری‌ها به افزایش ناگهانی قیمت در پی آزادسازی، همه تلاش‌های خودروسازان برای به دست آوردن این اختیار به پایان رسید. پس از آن بود که شورای رقابت به میدان آمد و وظیفه قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده گرفت. با ورود شورای رقابت سازمان حمایت از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شد و این شورا مسوول بررسی و تعیین قیمت محصولات خودروسازان شد. حال پس از کناره‌گیری شورای رقابت به‌نظر می‌رسد که آزاد‌سازی قیمت خودرو بار دیگر به‌عنوان گزینه‌ای برتر روی میز مسوولان وزارت صنعت قرار گیرد. برخی از کارشناسان آزاد‌سازی را آرزوی بزرگ خودروسازان می‌دانند؛ زیرا در صورت واقعی شدن این رویا، تولیدکنندگان بدون اعمال نظر شورای رقابت و سازمان حمایت، خود در مورد قیمت محصولات‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. هر چند در این میان، بحث عرضه و تقاضا نیز نقش مهمی در تعیین قیمت دارد، اما کارشناسان همواره انتقاد جدی نسبت به نقش فعال خودروسازان در میزان عرضه محصول و تاثیر آن در تعیین قیمت خودرو را نیز به‌عنوان عامل اثرگذار مطرح کرده‌اند.
 
براین‌اساس، برخی از کارشناسان احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال آتی را محتمل‌ترین گزینه می‌دانند و در این زمینه به ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به شورای اقتصاد درباره خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری اشاره می‌کنند. از سوی دیگر، اصرار خودروسازان و مقامات دولتی درخصوص حذف قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نیز از دیگر عواملی است که سناریو آزادسازی قیمت را تقویت می‌کند. در این زمینه، آلبرت بغزیان، عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به‌نظر می‌رسد دولت با کنار گذاشتن شورای رقابت از تعیین تکلیف قیمتی خودرو تصمیم دارد، تعیین قیمت را به تولیدکنندگان واگذار کند. وی حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری را دور زدن نهاد تصمیم‌گیر بازار انحصاری می‌داند.
 
 
قیمت‌گذاری ازسوی سازمان حمایت
 
در شرایطی که تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تعیین نشده است، بسیاری از کارشناسان، سناریو محتمل دیگر در صورت نبود شورای رقابت را سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان می‌کنند. این گزینه نیز به‌عنوان یکی از سناریوهای جدی قیمت‌گذاری در سال آتی مطرح است. در این زمینه، یکی از پژوهشگران صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به‌نظر می‌رسد، هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف شورای رقابت این باشد که قیمت‌گذاری را دوباره به سازمان حمایت برگرداند، اما این نهاد تنها نقش نظارتی داشته باشد. وی با بیان اینکه رویکرد سازمان حمایت همواره کمک به تولیدکننده بوده تا مصرف‌کننده، می‌افزاید: در صورتی که سازمان حمایت مسوولیت را برعهده بگیرد تنها به‌عنوان نهادی که بر رویه بازار آزاد نظارت خواهد داشت، نقش بازی می‌کند. سازمان حمایت پیش از فعال شدن شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو دخیل بود حال آنکه این شورا در دو مرحله اقدام به افزایش قیمت خودرو کرد.
 
 
احیای کمیته قیمت‌گذاری
 
کمیته قیمت‌گذاری خودرو در سال 80 و به منظور تعیین قیمت خودروهای داخلی از سوی اسحاق جهانگیری وزیرصنایع وقت تشکیل شد. این کمیته ملزم بود تا براساس حاشیه بازار نسبت به تعیین قیمت خودروهای داخلی اقدام کند اما پس از اتمام دوره وزارت جهانگیری و آغاز به کار علیرضا طهماسبی در وزارت صنایع و معادن و با اجرای روش تثبیت قیمت فعالیت کمیته مذکور بیش از بیش کمرنگ شد به طوری که در دوره وزارت محرابیان این کمیته کلا فراموش شد. حال در غیاب شورای رقابت زمزمه‌هایی مبنی‌بر احیای این کمیته به گوش می‌رسد. به اعتقاد یکی از کارشناسان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مرور تجربیات در طول سال‌های اخیر نشان‌دهنده آن است که کمیته قیمت‌گذاری خودرو باید احیا شود تا قیمت به‌صورت کارشناسی تعیین شود و ورود افراد غیرکارشناس، به این صنعت و مشتریان لطمه‌ای وارد نکند. آلبرت بغزیان نیز معتقد است در صورت نبود نهاد قیمت‌گذار مشتریان متضرر خواهند شد؛ بنابراین یا شورای رقابت باید تصمیم‌گیری در این باره را سر بگیرد یا اینکه کمیته قیمت‌گذاری خودرو احیا شود تا حقوق مصرف‌کننده تضییع نشود.
 
 
 
سناریوی سه‌گانه قیمت‌گذاری خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , قیمت خودروی داخلی , قیمت گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

پژواک
0

بهترین راه آزادسازی قیمت ها و برداشتن مانع های عجیب و غریب واردات خودروی با کیفیته باید تو رده مشخصات و امکانات ماشین های ایران خودرو و سایپا ماشین وارد بشه که این دو تا شرکت تنبل و عادت کرده به مفت خوری یک تکونی به خودشون بدن اگه تونستن که میمونن اگه نه که نابود میشن این قانون طبیعته...
16:23  1394/10/19
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1

در ضمن قیمت گذاری خودرو بر چه فرمولی محاسبه میشه؟؟؟؟
02:39  1394/10/17
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
14

چه رویی دارند(حقوق مصرف کنندگان ضایع نشود) تنها چیزی که براشون اهمیت نداره. با این حرفها میخوان بازخورد مردم را ببینند . هنوز دو ماه از گریه کردنشان نمی گذره خیییییییلی رو دارن. بهتربن راه آزاد سازی قیمت و تعیین تعرفه 20درصد واقعی و بدون اضافات دیگه مثل اسقاط ماشین. سودبازرگانی. پول آمبولانس. پول سفر خارجیشون. و خیلی چیزای دیگه که واسه یه ماشین وارداتی از مردم میگیرند
19:04  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

با نظرت موافقم.
بازار سالم یعنی بازار آزاد بر مبنی عرضه و تقاضا. به جای کنترل دستوری قیمت باید عرضه و تقاضا رو کنترل کنن و نزارن جنس کم بشه. قیمت گذاری توسط خودروساز و نماینده واردات تعیین بشه و تعرفه هم ب کم ترین حد برسه. ب جای تعرفه هم مالیات بزارن روی خودروهای پرمصرف و الاینده و غیر ایمن. و یارانه بدن برای خرید خودروهای پاک.
سیستم فروشمون هم مشکل داره. ب جای این که فروش ازدم قسط بدون بهره داشته باشیم چی داریم. اون وقت توقع دارن مردم راضی هم باشن. با این ماشینای باکیفیت و ایمنشون. کاش خودشون هم مجبور بودن با این ماشینا اینوراونور برن تا بفهمن
00:57  1394/10/17

گزارش
بهنام
2

خوب چاره چیه دوستان؟؟؟؟ ایده بدید؟؟؟
02:36  1394/10/17

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
2

هم تو جواب امیر بود هم من.
14:31  1394/10/18

گزارش
بهنام
0

سپاسگزارم.بازم راهنمایی کنید و ایده خوب بدید
15:40  1394/10/18

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاسخ به مسعود : چرا تبدیل به رینگ نزدید منم تحویل شهریور بودم تبدیل زدم 28مهر ماشینمو دادن
محمدحسین : چراداداش
زامیاد 1 : دوگانه بودم هرچی زنگ میزنم میگن پیگیریم
جمشید پیش بهمن : آقا چند روز بعد فاکتور تحویل میدن یکی بگه خواهشا
محسن : دوستان اهل فن میشه این فرمون های دوگانه رو خودمون هیدرولیک کنیم ؟؟؟خیلی داغونه خدایی
دوگانه بی کیفیت : سلام دوستان لاستیک رادیال نیست فرمان خیلی سفته صندلی سنگه دنده خیلی سفته وبه سختی جا میره بیمه 16 ماه در نظر گرفتن وخلاصه بیشتر از 2 ماه انتظار وزجردادن به همه مان یه لکن به اسم نیسان آبی تحویل دادن
دوگانه سوز : میفهممت داداش منم چند روز پیش تحویل گرفتم و واقعا حالم گرفت کیفیت افتضاهش این سفتی فرمون ک قشنگ رو مخه .حیف اون همه پول و انتظار و استرس
نیسان در خواب : من شنبه هفته پیش پلاک شدم ،امروز تحویل گرفتم ، دوگانه آپشنال، واقعا بسیار بی کیفیت ،خود نمایندگی خندش گرفته بود ، کیفیت رنگ افتضاح ، صندلی بسیار بد و بی کیفیت واقعا حالم گرفته شد ،کلاچ مشکل داره ،فرمون خیلی سفته ،خیلی حالم بده
اطلس : کور خونده با بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم.
رضا : اطلس پارس خودرو تولید می کنه بعد شما می خواهید برید کیلومنر 11 جلو درب سایپا قرار داد نگاه کنید شما با پارس خودرو قرار داد بستید کیلیو متر 9 دفتر فروش پارس خودرو است.