درخواست خودروسازان بزرگ دنیا برای شراکت با ایران

 

درخواست خودروسازان بزرگ دنیا برای شراکت با ایران

 
خودروسازان بزرگ دنیا قصد دارند از طریق شراکت با خودروسازان داخلی، ایران را به پایتخت تولید خودرو خاورمیانه تبدیل کنند تا بر اساس سند چشم‌انداز تا سال 1404، سه میلیون دستگاه انواع خودرو سواری در ایران به تولید برسانند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، فیات، فولکس، داتسون، پژو، رنو و . . . با توافق ایران و غرب هر از چند گاهی نام یکی از این خودروسازان بزرگ برای همکاری یا از سر گیری همکاری با ایران شنیده است. خودرو که از نظر برخی کارشناسان، پس از نفت دومین کالای سیاسی و اجتماعی ایران به شمار می رود این روزها زیر ذره بین برخی منتقدان دولت قرار گرفته است. آنها به ویژه پس از سفر حسن روحانی به اروپا و انعقاد قرارداد 400 میلیون یورویی ایران خودروبا پژو تهدید کرده اند تمام ابزارهای قانونی را به کار خواهند گرفت تا اجازه ندهند این قرارداد اجرایی شود چرا که از نظر آنان پژو به ایران بی وفایی کرده و در دوره تحریم ها دست ایران خودرو را در حنا گذاشته است.
 
کارشناسان معتقدند که قرارداد قبلی ایران خودرو با پژو این اجازه را به پژو می داده که چنین اقدامی را در دوره تحریم ها انجام دهد اما در قرارداد جدید چون پژو ملزم به سرمایه گذاری 50 درصدی شده در صورت اعمال تحریم های مشابه به سادگی نخواهد توانست ایران را ترک کند.
 
در میان سه گروه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو از سایپا و کرمان موتور پیش دستی کرده و تا کنون توانسته تکلیف خود را با شرکای تجاری خود روشن کند. ایران خودرو نخست تفاهم نامه همکاری خود را با بنز به امضا رساند تا از این خودروساز در بخش خودروهای تجاری و نیمه سنگین و تولید برخی خودروهای لوکس یاری گیرد.
 
از آنجا که بیش از دو دهه از همکاری ایران خودرو با پژو می گذرد و به نوعی فرهنگ پژویی در خطوط تولید این شرکت نهادینه شده، ایران خودرو همچنان پژو را به عنوان مهم ترین شریک تجاری خود نگه داشت و با امضای قرارداد 400 میلیون یورویی این همکاری را مستحکم تر ازقبل کرد.
 
رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایران خودرو، هنوز در حال مذاکره با این شرکت است. ایران خودرو چندی پیش محصول رنو کپچر را وارد کشور کرد و توانست سه هزار دستگاه از آن را در ایران به فروش برساند. اقبال عمومی از این خودرو نشان داد که ایران خودرو می تواند در بخش خودروهای نیمه لوکس که قیمتی بین 60 تا 100 میلیون تومان دارند با رنو همکاری کرده و از این طریق همکاری خود را با این شرکت فرانسوی ارتقا دهد. 
 
این دو شرکت در این رابطه هنوز به تفاهمی قطعی نرسیده اند و به نظر می رسد با توجه به مذاکره همزمان سایپا با رنو و فعالیت شرکت نگین خودرو به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت فرانسوی در ایران، مذاکرات ایران خودرو با رنو قدری پیچیده شده و تا حصول نتیجه زمان بر باشد.
 
در این میان اما ایران خودرو به انتخاب شریک چهارم خود نیز پرداخته است. در حالیکه در گمانه زنی ها از فولکس به عنوان شریک قطعی ایران خودرو نام برده می شد، ایران خودرو با فیات به توافق رسید تا از این خودروساز ایتالیایی برای تولید خودروهای ارزان زیر 50 میلیون تومانی بهره جوید.
 
ایران خودرو در کنار پژو، بنز، رنو و فیات با دو خودروساز دیگر نیز همکاری می کند. این شرکت سالهاست محصولات سوزوکی را در شعبه مشهد خود به تولید می رساند و خودرو گراند ویتارا را به بازار عرضه می کند. همچنین بر اساس توافقی که با شرکت هایما صورت گرفته ایران خودرو یک شاسی بلند دیگر به نام هایما اس 7 را به تولید رسانده تا در کنار شرکای تجاری خود با این دو برند ژاپنی و چینی هم در مونتاژ خودرو فعالیت داشته و بتواند بخشی از بازار خودروهای شاسی بلند را ازآن خود کند.
 
در این میان به نظر می رسد برخی خودروسازان از قافله قراردادها عقب مانده است و قصد دارند فعلا به تولید برخی محصولات قدیمی خود بپردازند برنامه ای نیز برای انتخاب شریک جدید خود در بخش خودروهای سواری و تجاری و نیمه سنگین اعلام نکرده‌اند.
 
سومین خودروساز بزرگ ایران که در استان کرمان واقع شده کماکان همکاری خود را با خودروسازان چینی ادامه می دهد تا مجموعه کرمان موتور به پاتوق تولید خودروهای چینی تبدیل شود. این شرکت به عنوان قطب سوم خودروسازی در ایران مذاکراتی با فولکس واگن، دوو و حتی هیوندایی را آغاز کرده تا بتواند محصولاتی از این دو شرکت را در ایران به تولید برساند.
 
گروه بهمن نیز که محصولات مزدا را در ایران به تولید می رساند، مجددا همکاری خود را با این خودروساز ژاپنی از سر گرفته و قصد دارد سه محصول جدید این خودروساز ژاپنی را در ایران مونتاژکند. این گروه در دوران تحریم ها به دلیل ظرفیت خالی خود، بخشی از خطوط تولید خود را به شرکت چری اجاره داده بود تا این خودروساز چینی محصولات خود را در بهمن به تولید برساند.
 
کارنامه مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکت های اروپایی و بزرگان صنعت خودرو دنیا حاکی از مذاکرات پیچیده و فشرده آنان است تا هر کدام بتوانند در دور جدید همکاری های خود شرکایی باوفا را در کنار خود نگه دارند تا هم محصولات به روز را در ایران به تولید برسانند و هم اینکه تنوع تولید و رقابت پذیری محصولات را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , شراکت خودروسازان دنیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
8

آخه از کی تاحالا داتسون و سوزوکی و این چینیها جزء بزرگان خودروسازی ان؟
حالا درسته بنز ی قراردادی امضا کرده اما برای خودروهای سنگین و تجاری بوده و برای خودروهای سواری فعلا ب غیر از واردات برنامه ای نداره و درحال بررسی بازاره.
این قمست که گفته با هر زوری جلوی قرارداد پژو رو میگیرن خیلی خنده داره. یکی نیست بگه تو اگه خیلی دلت میسوزه و میخوای کار مفید کنی تعرفه رو کم کن یا این محدودیت غیرمعقول 2500 رو بردار ب جاش ماشین ایمن و پاک وارد کن. نمیخواد ب اسم مردم و ب سود خودتون کاری رو انجام بدین.
ب هر حال تا زمانی که این سیستم اقتصادی دولتی رو داریم و بانک ها هم اصلاح نشدن نمیشه انتظار بهبود رو داشت.حتی اگر تمام شرکت های دنیا هم بیان اینجا سرمایه گذاری کنن(که بعیده بیان با این سیستم کارکنن).
این برجام و پسا برجام رو هم جدی نگیرین که بخاری ازش بلند نمیشه فعلا همه سرکاریم.
22:07  1395/01/15
پاسخ دادن
علي
3

ما كه بالاخره نفهميديم چي شد چي نشد
برجام چي بود ؟
پسا برچام چيه ؟
12:58  1395/01/15
پاسخ دادن
بهنام
8

هرچی هست به نفع و سود ملت نیست
19:24  1395/01/15

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 مهدی یزد : سلام من هم اذر ثبت نام کردم هنوز خبری نیست هنوز قسمت تکمیل وجه مونده
محمد : با سلام . دوستان گرامی ایشان درست میفرمایند بله ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم و کل وجه را واریز نمودیم . شما اگر یک میلیارد و پانصد را در هر بانکی بخوابانید سود آن حدوداً 120میلیون میشود. شرکت سایپا فکر میکنه با یک مشت مردم بیسواد روبرو میباشد . تنها باید ارزش افزوده اضافه ای که در این سال اضافه شده و مبلغ اضافیه بیمه (گران شدن بیمه در این سال )پرداخت کنیم . پس لطفا نجوید بگذارید دهن سایپا . اگر قرار باشد مبلغ بیشتر از این از ما بگیرد همگی باید به وزارت صنعت و معدن شکایت کنیم.با تشکر از شما
میلاد : سلام منم وضعیت م مثل شما نمی دونم چه بگم خدا لعنتشون کنه
J4 : دوستان کسی راه پیگیری اینکه ماشین کجاست و کی میرسه رو میدونه؟؟هیشکدوم درست ج نمیدن
محمد : من شرایط شما رو دارم شاسی نشده
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کسی از فروش فوری های دی ماه برای شاهین اتوماتیک امروز فاکتور شده؟
حسین : امان از بی عدالتی امان از عدم شفافیت امان از بلاتکلیفی امان از ...
محسن : حضوری هم رفتم امور مشتریان فریب خورده ولی باز هم به سچ پاسخی نمی دهند هیچی همینه که هست
آریسان2 : دوستان پرتابل بنده از آماده برای فاکتور رفته روی پرداخت کل وجه چرا یه مرحله رفته عقب؟ ثبتنام20فروردین هستم
J7 صادرات : امروز خداروشکر بیمه سبز شد رفت رو پلاک روند بعد شاسی خیلی سریع پیش رفت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا ارومیه : بین 4 تا 7 روز
محسن : اونایی که سنگ پرهام رو به سینه میزنن، بهش بگن که تو سایت ثبت نام کنه که کسی به اسمش پیغام نده
مهدیا خانم : سلام.اسفند ماهی های عزیز گرونی شامل ما نیست ونخواهد شد چیزی خبر نداریین اخبار غلط به مردم نگین.پیامک تکمیل وجه همین ماه واسمون میاد به زودی همه اسفند ماهی های عزیز خوشحال میشن.دی ماهی ها وبهمان ماهی ها واسه خودشون نظر بدن کاری به اسفند ماهی ها نداشته باشن.اون پرهام هم یه دروغ گو علاف هستش شاییدم دلال ماشین باشه به حرف هاش اهمیت ندین.یا حق
خودم : مسئولین محترم تا آخرین ثبتنامی پژو پارس را تحویل دهید بعد هرکاری دوست داشتین انجام بدین این همه تحویل دادین این چنتایی باقی مانده هم روش
Farshid fx : دوستان بنده باید کم کم رفع زحمت کنم چون مثل بهار خانم دوستان خواهند گفت تو که ماشینو تحویل گرفتی دیگه اینجا چیکار میکنی و معلومه که فیک هستی. خوشبختانه هر خبری باشه الوند اینجا پیام میده ولی مشکل حضور دایمی داره و نگران از شناسایی شدن. تو گروه تلگرامی اقای افخمی رابط ایشون هستن و هم خوب راهنمایی میکنن و هم رایط ایشون هستن. امیدوارم مشکل همه حل بشه و به خودروهاشون برسن ثبت نام جدید و مجدد x33 هم میتونه یک مقدمه واسه دوستان باشه که حتما میتونه باعث خروج x33 های ثبت نامی پارسال باشه. الان میشه گفت که با طرفیت محدود در مورد همه خودروها داره روند تحویل پیش میره ولی تا صدور بخشنامه قطعی افزایش قیمت ( نطر مدیران خودرو حدود 20درصد ولی وزارت صمت حدود 10 درصد ) نمیشه انتطار تسریع در تحویل ها رو داشت . فعلا دوستان خوش شانس روی 15 روزکاری زودتر از تحویل سیستمی و دوستان بدشانس روی 15 روزکاری دیرتر از تحویل سیستمی حساب کنن ولی بعد از تعیین قیمت قطعی 15 روز رو میشه به 25 روز زودتر و دیرتر تبدیل کزد.
مهدی : سلام دوستان زنگ بزنید تعزیرات و در سامانه 111 از سایپا شکایت کنید من داخل سامانه شکایت کردم هم بهمنی ها و اسفندی ها شکایت کنند خدا لعنتشون کنه ماشین ها را بعد 14ماه هنوز مکیدن...گول این پرهام نام خاک بر سر هم را نخورید معلوم نیست چرا دروغ پراکنی می‌کنه...از مسئول این سایت توقع داریم این پرهام نام را به مراجعه قانونی معرفی کنه پوستش بکنن
شیرین : مبارک باشه پرینازخانم به شادی استفاده کنی
محمد شاهرودی : سلام 28 فرودین تکمیل وجه 24 اردیبهشت فاکتور شده 30 اردیبهشت فاکتور به امید اینکه همه دوستان سریعتر ماشین هاشون تحویل بگیرن
207 ارتقا : بچه ها خبری از فاکتور 207 ارتقا یافته نیست کسی میدونه دلیلش چیه؟
اریزو 6 پرو : یعنی کسی نیست که مجوز خروج گرفته باشه اریزو 6 پرو