شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

 

شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

 
با گذشت حدود ۱۳‌ماه از ارائه پیشنهاد وزارت صنعت به هیأت وزیران، سرانجام معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را برای اجرا به وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرد. با ابلاغ این آیین‌نامه که در ۳۲ماده تدوین و ابلاغ شده است، تکالیف تازه‌ای برای تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان خودرو در مراحل فروش و خدمات پس از فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان تعیین و وزارت صنعت و سازمان استاندارد ملزم به رعایت این ضوابط شده‌اند.
درحالي‌كه تا‌كنون تأمين مالي عرضه‌كنندگان خودرو با سرمايه ناشي از پيش‌فروش خودروها و وجوه دريافتي مشتريان ازجمله علل تأخير يا ناتواني در تحويل خودروهاي وارداتي و توليد داخل بوده است، اما براساس ماده5 آيين‌نامه جديد، عرضه‌كننده خودرو موظف شده قبل از اقدام به پيش‌فروش خودرو مجوز مربوط شامل تعداد خودروهاي قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كند.
 
همچنين برخلاف رويه كنوني، پيش‌فروش خودرو، براساس ماده6 اين آيين‌نامه، عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا همه مشخصات خودرو مورد نظر از قبيل نشان تجاري، نوع، تيپ، رنگ و شرايط موضوع قرارداد مانند قيمت فروش، نرخ سود، مشاركت، تاريخ تحويل خودرو با تعيين ماه و هفته تحويل، خسارت تأخير در تحويل، فهرست متعلقات الزامي همراه خودرو مانند راديوپخش، چرخ زاپاس، جك، آچار چرخ، كفپوش متحرك، مثلث خطر و تجهيزات درخواستي و يك نسخه از اصل قرارداد را به مصرف‌كننده ارائه دهد.
 
براساس ماده8 اين آيين‌نامه عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا هرگونه تغيير در شرايط عرضه نسبت به شرايط مندرج در قرارداد را به استثناي الزامات قانوني با رضايت كتبي مصرف‌كننده در الحاقيه قرارداد منعقده قبل از ارسال دعوتنامه تكميل وجه قيد كند و به تأييد طرفين قرارداد برساند.
 
در ماده 15اين آيين‌نامه نيز مدت زمان تعهد خدمات شامل تعميرات و تأمين قطعات، 10سال بعد از فروش آخرين دستگاه خودرو از همان نشان تجاري و نوع خودرو توسط عرضه‌كننده اعلام شده است.ارائه خودرو جايگزين به مشتريان تكليف ديگري است كه براساس ماده17 اين آيين‌نامه مدنظر قرار گرفته است. براساس اين ماده عرضه‌كننده موظف است چنانچه رفع عيوب خودرو در دوره تضمين(گارانتي) كه ناشي از خسارت حاصل از حادثه يا تصادف نباشد و بيش از 2روز كاري يا زمان استاندارد تعميرات تأييد شده به طول انجامد، به تأمين خودرو مشابه جايگزين در طول مدت تعميرات و درصورت عدم‌امكان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو به شرح مفاد اين آيين‌نامه اقدام كند.
 
در ماده23 اين آيين‌نامه نيز آمده است: عرضه‌كننده موظف است نمايندگي مجاز را ملزم كند تا ضمن تسليم صورتحساب به مصرف‌كننده، خدمات ارائه‌شده خودرو به‌مدت 2‌ماه يا 3هزار كيلومتر، هر كدام كه زودتر فرا برسد و قطعات را به‌مدت 6‌ ماه يا 10هزار كيلومتر هر كدام كه زودتر فرابرسد، تضمين كند.
 
 
 
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , شرایط جدید پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: m&z
5

این کارها رو 20 سال پیش باید انجام میدادن تا اسمشو "احترام به حقوق مصرف کننده" بگذاریم. اون موقعی که فروش داشتن و مردم برای پراید و پژو صف میکشیدن کوچکترین حق و حقوقی وجود نداشت و همه چیز زوری بود. حالا که ماشینهاشون روی دستشون مونده و دیگه کسی خواهان این آهن قراضه های چینیزیشن شده نیست ادای احترام به حقوق مصرف کننده رو در میارن! افزایش کیفیت و خدمات برای مردم مثل یک جوک میمونه چون همه ما حداقل یک بار گذرمون به نمایندگی ها و زورگویی ها و توهین ها و کلاه برداری های نمایندگی های رسمی اینها افتاده و جای توبه هنوز پشت دستمون هست.
08:03  1395/02/01
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

همه این چیزایی که گفتن سالهاست که بصورت رسمی ابلاغ میشه ولی هیچ یک از آقایان ....خودشون هم حساب نمیکنند و هیچ کس هم نمیتونه بگه چرا ؟ آخه آدم خودشو که جریمه نمیکنه و یا پسرش یا برادرش و اقوام نزدیک
13:29  1395/01/31
پاسخ دادن
علي
3

آدم مي دوني از چي لجش مي گيره
از اينكه ملت رو گوسفند فرض مي كنن و هراز چندگاهي از اين جور بيانيه ها صادر مي كنن
وقتي همه چي از پايه خرابه و شركت هاي خودرويي ( چه داخلي و چه وارداتي ) خودشون هم تكليفشون رو نمي دونن مثلا" تا يك ماه ديگه چي پيش مي آد خوب تو اين آشفته يازار هركي به فكر اينه كه بيشتر كلاه بذاره تا كمتر سرخودش كلاه بره
اونوقت به نظرتون قانون حمايت از مصرف كننده كارايي داره ؟
11:12  1395/01/31
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
11

اولا که پول نیست.
ثانیا از شما خرید نمیکنیم.
ثاثلثا حیف کسی که دوباره مثل وام 25 میلیونی گول اینا رو بخوره.
22:40  1395/01/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم