راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 
 
آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.
 
فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.
 
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 
 
او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.
 
زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.
 
تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.
 
اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.
 
بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.
 
حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.
 
شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , موفقیت , چینی‌ها , بازار خودرو , چین , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

ناشناس
0

ایران عملا شده مستعمره چین. بویژه زمان تحریمها هر جنس بنجلی را می کرد تو پاچه مان. البته مافیای واردات هم بی تقصیر نیست. مافیایی که پر شدن جیبش مهمتر از منافع ملی و رونق تولید وخودکفایی است. حال بیاییم و باز هم شعارهای توخالی مثل اقتصاد مقاومتی سربدهیم.
09:37  1395/02/19
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

دوستان برلیان چطور خودرویی؟؟؟؟؟؟
برلیان بهتره یا جک؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:13  1395/02/15
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

والا نداشتم بدونم. اما اگر دست مونتاژ ما نیفتاده بود میگفتم جک بهتره.
16:24  1395/02/16

بهنام طیبی
1

مرسی
19:11  1395/02/16

امیر(سابق)
4

قبلا در مورد موفقیت چینیها گفتم ولی یه نگاه دیگه وجود داره و اونم اینه که هنوز نفهمیدن مردمانی در ایران زندگی میکنند که هر چقدر بیشتر تو سرشون بزنی و حقشون و بخوری بیشتر خوششون میاد. که اگه این موضوع را درک کنند دیگه از آپشن و تنوع خبری نیست
19:08  1395/02/15
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

باید ب چینی ها تبریک و آفرین گفت که بازار ما رو ب خوبی شناختن و برای تسخیر هر چه بیشتر اون دارن تلاش میکنن. نمیشه اینا رو نادیده گرفت.
اون طرف خودرو سازای خودمون رو نگاه کنید که با وجود بازار انحصاری و حمایت های دولتی این وضعیت اسفناک رو دارن.
در کل کاش بازار ما هم مثل خیلی جاهای دیگه آزاد بود و مشتری خودش انتخاب میکرد چیزی رو که میخواست نه این که مجبور ب انتخاب از بین گزینه های تحمیلی باشه.
17:59  1395/02/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر تهران : سلام منم امروز پیامک شاسی جک S5 بالاخره اومد برام . تکمیل وجه ام 24 مهر بود . نمایندگی گفتن تا دو هفته دیگه همه مهر ماهی هارو شاسی میکنن.
اس فایو ۲۴ مهر : بالاخره پیام شاسی اومد ثبت نام ۲۴ مهر شیراز اس فایو
j7 تهران : سلام. جی 7 ثبت نام دو مرحله ای شهریور ماه. موعد تحویل بهمن ماه. فاکتور 21 اسفند. دیروز بعد از 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم. نکته عجیب کیفیت رنگ ماشین هست که به شدت پایینه و پر از آشغال رنگه. دوستان راجع به نحوه محاسبه تاخیر و گرفتنش راهنمایی کنید.
Saeed : سلام دوستان به 200 میلیونی که بابت ثبت نام پیش فروش میگیرن سود تعلق میگیره؟ ممنون
S5 -24 MEHR : بعد از 7 ماه و دو روز بلاخره امروز شاسی شد برام و فاکتور شدم اس5 سفید
تارا وی وان پلاس : یسوال شما فروش فوری بودی یا پیش فروش؟
تارا : تبریک. اگه امروز پلاک بشه، شنبه تحویل میگیرید
20 مهر. S5 سفید : سلام از دوستانی که این چند روز شاسی شده کسی هست بیمه هم شده باشه
محمد : ما هم شرایطشما رو داریم هیچ خبری نیس شهریور ثبت نام کردیم دی هم تکمیل وجه
امین s5 : من هم دقیقا همین شرایط و شهریور ثبت نام و دی تکمیل وجه ولی هیچ خبری از شاسی هم نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 19 دی موعد 30 بهمن : و امروز هم هیچ
خودم : ما متقاضیان تحویل تابستان فقط پژو پارس میخواهیم ن خودروی جای گزین مسئولین لطفا به عدم فراخوان توسط شرکت ایران خودرو و قطره چکانی فراخوان ورد کنن چند ساله منتظریم
خودم : فقط مصرف کننده واقعی با این قیمتا سوخت بعضی ها هم که زیاد به قیمت شکایت دارن دلالایی هستن که چنتا چنتا حواله 300 میلیونی پارس خریدن و الان توش موندن ایران خودرو هم فقط با ثبت نامی های پژو پارس لج کرده اخه دیگه مرگت چیه هم فراخوان نمیفرستی هم تولید کم کردی
نوید : سلام لطفا جواب بدید
مهرانs5 : من هم چک میکنم هیچ عدد و رقمی نمیاره و می‌نویسه ردیف قراداد تکمیل وجه شده ، اما در تاریخ های مختلف حضوری رفتم نمایندگی چند وقته پیش رفتم گفت زده 55میلیون سود تاخیر ، چند هفته بعد رفتم انتظار داشتم بگه حدود 90 تومن اما به یکباره گفت حدود 24 تومن !!!!! عوض اینکه زمان بیشتری گذشته عدد بیشتر بشه برعکس کمتر شده . حساب کردم دیدم حدود 60 تومن از سود تاخیر برداشتن به اسم افزایش مالیات ، بیمه و گواهی اسقاط . دوستانی هم میگن افزایش قیمت به تکمیل وجه شده ها تعلق نمیگیره توجه داشته باشند که افزایش مبلغ خود خودرو درسته تعلق نمیگیره اما عوارض دولتی هرچی تغییر کنه میگیرن ، رقم سنگین گواهی اسقاط اینها از سود تاخیر خودشون برداشتن . اما این ظلم فاحش در حق ماست چراکه اگر به موقع تحویل میدادن ما دچار خسارت نمیشدیم و این مقصر دولت و کارخونست که داره از ما پول زور میگیره
علی : سلام. من خودم هم مشتری مدیران خودرو هستم ولی احساس میکنم یکسری از ما داریم خودمون را گول میزنین وقتی توی قراردادی که تموم صفحاتش انگشت زدین و امضا کردین نوشته که تحویل ماشین 90 روز کاری بعد از تایید لیزینگ هستش و خیلی‌هامون هنوز به اون موعد نرسیدیم و داریم اعتراض میکنیم (یعنی طبق برنامه هنوز تاخیری ایجاد نشده) چرا الکی اعصاب خودتون خورد میکنین؟ البته معدود کسایی هستن که از زمان تحویلشون شاید گذشته باشه یا مثل ثبت نامی های x55 یه سری ایرادات داره ماشین که باید برطرف بشه که خب این اتفاق هم یهویی افتاده و قابل پیش بینی نبوده
نیلی : سلام دوستان کسی دگانه موعود تحول بهمن ماه هست
استپ وی اتومات : در مرحله اجرای حکم دادگاه ، کارشناس رسمی دادگستری ارزش خودرو را تعیین و از حساب پارس خودرو برداشت میشود.
مجید تیگو 7 : سلام وقت بخیر تاریخ تکمیل وجه تون کی بوده؟
کد 23 ارتقا تحویل اردیبهشت : دوستانی که پیشفروش هستن در قرار داد سود تاخیر چند درصد براتون ثبت شده؟ برای ما فروش فوری 36 ٪ سالانه و 3 ٪ ماهانه، 3 روز پیش پیامک از صبر شما سپاسگزاریم اومد و رفت تو تاخیر ، عزیزانی که محاسبه اش رو بلدن روزانه چقدر میشه؟ مبلغ واریزی هم 505 م هست. برای پیش فروش ها چقدر میشه روزانه؟