نتیجه عجیب یک اقدام خوب؛ تاثیر طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس

 

نتیجه عجیب یک اقدام خوب؛ تاثیر طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس

 
در مورد آشفته بودن وضعیت بازار خودرو در کشورمان کوچکترین شکی وجود ندارد، نارضایتی عمومی در مورد کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل به شدت بالاست و در زمینه خودروهای وارداتی نیز آشوب سال گذشته به بدتر شدن قیمت ها و شرایط دامن زده است.
 
اما در عین حال برای پیچیدن یک نسخه درمانی بین تمامی دست اندرکاران این صنعت اختلاف شدیدی وجود دارد. آنچنان که حتی طرح اخیر مجلس در رابطه با ساماندهی وضعیت صنعت خودرو نیز امروز با فریاد های مخالف برخی از نمایندگان همراه شد.
 
به هرحال آنطور که از جلسه امروز مجلس بر می آید، یک فوریت از دو فوریت طرح ساماندهی صنعت خودرو توسط نمایندگان تصویب شده است و بر این اساس قرار است بازنگری کلی ای در مورد قوانین واردات خودرو به کشورمان ظرف سه ماه آینده صورت بگیرد.
 
 
همچنین به نظر می رسد که در پی نارضایتی نمایندگان در خصوص وضعیت خودروهای داخلی، تغییراتی نیز در نحوه نظارت بر ساز و کار ایران خودرو و سایپا و پروسه فعالیت شورای رقابت اتفاق بیافتد که می تواند تاثیراتی را در نوع کاری خودروسازان ایجاد نماید.
 
اما در نهایت این پرسش مطرح می شود که نتیجه تصویب یک فوریت این طرح در عمل چه خواهد بود؟
 
پاسخ این است که با توجه به قدرت عظیم مافیای صنعت خودرو که حتی می توانند حکم دیوان عدالت اداری را نیز ملغی کنند، بعید است که اتفاق چندان بزرگی در وضعیت بازار خودرو پدیدار شود اما انتظار سه ماهه برای نتیجه رسیدن چنین طرحی می تواند حتی بازار را بیش از حالا در رکود تورمی گرفتار نماید.
 
 
در واقع از یک سو تمامی خودروسازان و وارد کنندگان متاثر از کاهش ارزش پول ملی ناچار به افزایش قیمت ها شده اند و از سوی دیگر مشتریان با نگاهی نا امیدانه چشم در انتظار اتفاقی مثبت در این شرایط مایوس کننده اند و چندان تمایلی به خرید خودرو نشان نمی دهند.
 
مجموعه این عوامل بازار خودرو را دچار باتلاقی از رکود تورمی کرده است که در وهله نخست گریبان بازار وارداتی را گرفته است و بعید نیست که در مراحل بعدی به سراغ خودروهای مونتاژی و تولید داخل هم بیاید.
 
 
با توجه به چنین شرایطی کمی بعید به نظر می رسد که خودروسازان بتوانند رکورد تولید سال گذشته خود را تکرار کنند و احتمالا شرکت های وارداتی نیز به سرنوشتی به مراتب بدتر دچار خواهند شد.
 
در واقع طبق آمار فعلی نیز در فرودین ماه امسال ثبت سفارش خودروهای وارداتی کاهشی 73 درصدی را نشان می دهد و چنانچه بار دیگر شاهد سخت تر شدن قوانین وارداتی یا افزایش نرخ ارز باشیم، هیچ بعید نیست که این رقم به 100 درصد برسد.
 
راهکار چیست؟
 
رهکاری ضربتی ای برای جبران دهه ها  سوء مدیریت در صنعت خودرو وجود ندارد، آنچه واضح است اینکه توان مالی عموم ایرانیان برای خرید خودروهای خارجی بسیار پایین است و حتی در صورت صفر شدن فرضی تعرفه واردات نیز با توجه به خروج ناگهانی صد ها میلیون دلار، اقتصاد کشور دچار فروپاشی کامل خواهد شد.
 
بنابراین با توجه به شکست نسبی پروژه های همکاری با خودروسازان بزرگ توسط شرکت های فعلی، می توان گفت که حتی این روش نیز برخلاف کشورهایی مانند چین و ...مثمر ثمر نخواهد بود، چرا که در نهایت خودروسازان با بازار انحصاری داخل مواجه اند و از نظر اقتصادی تمایل به تولید پر تیراژ محصولات ساده و قدیمی با بیشترین قیمت ممکن دارند.
 
 
در واقع رقابتی نبودن بازار ایران و بسته بودن درب های تجارت کشور ریشه اصلی تمامی این مشکلات تلقی می شود که رفع آن نیز چه از بعد اقتصادی و چه از بعد سیاسی بسیار پیچیده است.
 
بنابراین شاید در وضعیت فعلی تنها راه حل اجرایی ایجاد فشار بر روی خودروسازان در راستای تولید وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی برای رفع معضل آلودگی هوا، ترافیک و مصرف بالای بنزین در کشور و باز کردن امکان ورود محدود خودروهای دست دوم خارجی باشد، تا بلکه همزمان با حفظ اشتغال زایی، زمینه رقابتی تر شدن بازار نیز فراهم شود.
 
 
هرچند که متاسفانه امید چندانی برای اجرای چنین روش هایی وجود ندارد چرا که مسائلی مانند ورود خودروهای دست دوم کلا به شکل تابو مطرح می شود و به هیچ عنوان مورد پذیرش مسئولان امر قرار نمی گیرد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ساماندهی بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

این طرح خوب بجز گرانتر کردن ماشین کار دیگه ای میتونه بکنه؟ اگه مجلس و یا هر ارگان دیگه ای میخواستند کاری برای مردم بکنند باید سالها پیش میکردند نه الان که صدای مردم از گوشه کنار ایران بلند شده و برای .... کردن مردم الکی طرح میدن . بابا به چیزهایی که میگید واقعا عمل کنید
12:34  1397/02/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
تحویل ۱۵ خرداد v1p : ۳۶ درصد سالانه، ولی فکر کنم روزهای تعطیل رسمی رو ازش کم میکنن
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید
اریزو 5 نقدی : دوستان سلام . وقتی تخصیص میخوره چند وقت بعدش فاکتور میشه؟
جعفر : همین مشخص نیست اون 55 تومن کجا رفته. من میگم این سایپایی ها دوباره دارن کلک میزنن. بعد که واریز کنید میگن اشتباه شده 55 تومن دیگه هم بدید. وقتی بگید نمیخوام همون دوگانه رو بده میگن دیگه نمیتونی تغییر بدی و 55 تومنو بریز کوییک 85 گانه بگیر گرونتر ساینا دوگانه. من سند رسمی دادم از سایپا ازم 13 میلیون اضافه گرفتن. زنگ زدم میگم دعوت نامه این مقدار بود واریزی این مقدار بود چرا سند کارخانه 13 تومن کمتره میگن کامپیوترمون اشتباهی کم زده بیارید براتون سند جدید صادر بکنیم 13 تومن ببریم بالاتر که درست بشه!
207 ارتقاء : سلام دوست عزیز تکمیل وجه چند اسفند بودی
تحویل تیرماه : سلام بله سایپا هم میخاد محصولاتش رو گرون کنه منتظر مجوز هست خداکنه دعوتنامه تیر رو بفرستن
موعد تحویل 31 فروردین : 11 ام فاکتور شدم 2 روز در حالت تخصیص پلاک مونده
علی : عزیز اینجوری با زنگ زدن به این اپراتورها که خودشون هم نمیدونم موضوع چیه درست نمیشه باید همه اونایی که براشون پیامک نیامده یک روز تعیین کنیم بریم حضوری جلوی وزارت صمت