آمادگی مپنا برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به مدل‌های برقی ارزان قیمت

 

آمادگی مپنا برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به مدل‌های برقی ارزان قیمت

 
چندی پیش در مطلبی به شانس اندک ایران خودرو و سایپا برای عرضه خودروهای هیبریدی یا برقی در شرایط تحریمی فعلی نوشته بودیم، اما حالا به نظر می رسد که گروه صنعتی مپنا به تکنولوژی مربوط ساخت خودروهای هیبریدی دست یافته است و قصد دارد تا این فناوری را در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار دهد.
 
علیرضا قنادان، مدیر شرکت تاکسی رانی تهران درباره آمادگی گروه صنعتی "مپنا" برای برقی کردن تمام تاکسی های تهران اظهار کرد: «همکاری مشترکی بین ما و گروه مپنا از مدت‌ها قبل آغاز شده و اواخر سال گذشته جهت هماهنگی بیشتر جلسه‌ای با حضور مدیرعامل گروه صنعتی مپنا برگزار شد.»
 
وی تصریح کرد: «در جلسه‌ای که برگزار شد مهندسین این مجموعه، طرح‌های خود برای برقی کردن 80 هزار تاکسی تهران را ارائه کردند که قرار شد به صورت پایلوت این طرح اجرا شود و بعد از رفع نواقص احتمالی به صورت کلی اجرا شود.»
 
 
 
هم اکنون خودروهای هيبريدی و الکتریکی، نمایانگر یکی از جدی ترین روش‌های بهره گیری از انرژی‌های جایگزین در خودروها هستند که از مزایای آنها می‌توان به کوچک ‌شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاينده‌های محیط زیست اشاره کرد. پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تأخیر فراوان و با جدیت کم آغاز شد، ولی با این حال، در یکی دو سال اخیر، رخدادهای مهمی در این زمینه رخ داده است.
 
 
 
به گفته قنادان هزینه لازم و زمان اجرای پروژه نهایی افزودن کیت هیبریدی به خودروهای تاکسی روشن نیست و جزییات این پروژه به زودی اعلام می شود. با این حال چندی پیش در خبری هزینه لازم برای کیت هیبریدی و برقی گروه مپنا بین 2 تا 8 هزار دلار اعلام شده بود.
 
این درحالیست که با افزوده شدن کیت هیبریدی در خودرو آزمایشی پژو 405، شتاب این خودرو به حدود 7.3 ثانیه بهبود یافته و از مصرف سوخت و آلایندگی نیز به شکل چشمگیری کاسته می شود. امکان تردد پاک درون شهری نیز در صورت شارژ بودن باتری های خودرو وجود خواهد داشت.
 
 
 
براساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت مپنا، اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایران خودرو نصب و مورد آزمایش­های پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم می­کند. این خودرو از شارژر AC با توان 6.6 کیلووات بهره می برد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر 157 کیلومتر و به صورت ترکیبی حدود 210 کیلومتر است. سرعت بیشنه آن نیز به 170 کیلومتر بر ساعت می­رسد. ظرفیت باتری خودرو 28 کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.
 
مهندس قریشی از شرکت مپنا در گفتگو با دیجیاتو از کسب دانش لازم برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور خبر می دهد. به گفته ایشان تکنولوژی مربوط به استفاده از موتورهای برقی درون چرخ ها هم اکنون توسط مپنا توسعه یافته است و موتورهای برقی مربوطه نیز در داخل کشور تولید می شوند.
 
 
 
به گفته قریشی در شرایط فعلی حتی تامین باتری های مربوط به این فناوری نیز تقریبا بدون مشکل انجام می شود و امکان ساخت خودروهای هیبریدی به صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک وجود دارد، چرا که مپنا به تکنولوژی بالای کنترلی که می تواند عملکرد موتورهای بنزینی و برقی را با یکدیگر تنظیم نماید، دست یافته است.
 
 
این شرکت همچنین مشغول انجام مذاکراتی با شرکت های تولید کننده خودرو برای افزودن کیت هیبریدی خودروها به خط تولید است. همچنین توسعه شارژ های خانگی و شارژ های عمومی برای شارژ خودروهای برقی نیز انجام گرفته و چند روز قبل نیز شاهد افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در محوطه برج میلاد بودیم.
 
بدین ترتیب به نظر می رسد که سرانجام دانش لازم برای توسعه خودروهای هیبریدی در کشور بدست آمده است و حالا امیدهایی برای تولید انبوه این خودروها در ایران به وجود آمده است.
 
 
عباس علی آبادی در حاشیه بازدید وزیر نفت از کارخانجات مپنا، اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با وزیر نفت داشتیم قرار شد در چند زمینه مشخص مطالعات جدی را آغاز کنیم. برای برخی مسائل هم قرار شد بررسی صورت گیرد.»
 
وی با تاکید بر اینکه مهمترین خواسته وزیر نفت از مپنا این بود که مپنا در زمینه‌های هایتک فعالیت کند اظهار کرد: «در حال حاضر کشور به تکنولوژی هایتک نیازمند است و انحصار آن در اختیار چند شرکت بین‌المللی قرار دارد. مپنا پذیرفت طرح جامعی را برای این کار انجام دهد و قطعا به نتیجه خواهد رسید.»
 
مدیرعامل مپنا ادامه داد: «مپنا زیرساخت‌های لازم برای تکنولوژی هایتک را در اختیار داشته و معتقدیم که نیازهای صنعت برق را در همه زمینه‌ها تامین خواهد کرد.
علی آبادی با اشاره به موتورهای دور متغیر گفت: از جمله توانایی‌های مپنا موتورهای دور متغیر است که می‌تواند جانشین خوبی برای ماشین‌های با راندمان پایین باشد. در زمینه واتراینجکشن که می‌تواند برنامه جدید وزارت نفت باشد وزیر نیرو ماموریتی را به مپنا داد که مپنا کاملا توانایی آن را دارد.»
 
وی ادامه داد: «همچنین برای پمپ‌های سرچاهی برای تامین فشار لازم برای افزایش عملکرد چاه‌ها ماموریتی به مپنا داده شد که به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد.»
 
 
 
مدیرعامل مپنا در ادامه با اشاره به پیشنهاداتی که مپنا به وزیر نفت ارائه کرده گفت: «پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که می‌تواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم.»
 
علی آبادی با بیان اینکه برقی سازی در خودرو کاملا اقتصادی است، گفت: «می‌توان این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام داد. از این طریق می‌توان حمل و نقل شهری را سازماندهی و بنزین صرفه جویی شده را صادر کرد.»
 
به گفته وی مپنا کلیه طراحی‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های تبدیل ماشین‌های موجود به برقی انجام داده است.
 
مدیرعامل مپنا با بیان اینکه پیشنهاد دیگر مپنا صادرات برق بود گفت: «قرار شد این موضوع به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. از جمله ظرفیت‌های کشور برای تامین نیاز و درآمدزایی و ایجاد شغل، تبدیل گاز به برق و صادرات آن است.»
 
به گفته علی آبادی مباحثی نیز در زمینه توسعه میادین کرنج و پارسی نیز انجام شد و وزیر نفت کاملا موافق بود. البته مدت‌هاست که مذاکره در این زمینه در حال انجام بوده و ما آماده برای امضای قرارداد هستیم.»
 
علی آبادی با اشاره به عملکرد مپنا در تامین تجهیزات ناوگان گفت: «ماهانه 3 تا 4 لکوموتیو توسط مپنا تولید می‌شود. به نظر من قطارها باید برقی شوند که در این راستا قراردادی با وزارت راه در خصوص برقی کردن راه آهن تهران – مشهد داشتیم که از آنجایی که قرار بود سرمایه آن توسط چینی‌ها تامین شود پروژه با کندی پیش می‌رود.»
 
وی با تاکید بر اینکه تولید خودروی برقی جدید کار ساده‌تری نسبت به تبدیل خودروهای موجود است گفت: «بیش از دو سال است که در زمینه تبدیل خودروها مطالعه می‌کنیم. برای ایجاد ظرفیت همه باید بسیج شوند. همه کارخانه‌های خودروسازی ظرفیت ما هستند. البته ما بنا نداریم جای کسی را بگیریم.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مپنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

دفتری
0

سلام خیلی عالیه من یه خودرو تیبا دارم برای برقی کردنش چکار باید انجام بدم و چقدر باید هزینه کنم؟
20:35  1401/01/29
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

خیلی خوبه
21:48  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
تحویل ۱۵ خرداد v1p : ۳۶ درصد سالانه، ولی فکر کنم روزهای تعطیل رسمی رو ازش کم میکنن
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : عزیز اینجوری با زنگ زدن به این اپراتورها که خودشون هم نمیدونم موضوع چیه درست نمیشه باید همه اونایی که براشون پیامک نیامده یک روز تعیین کنیم بریم حضوری جلوی وزارت صمت
ساینا : واریز وجه اولیه1402.12.05.امروز دعوت نامه اومد
علی : نه داداش اینا که جواب قطعی نمیدن هی میگن گواهینامه تون را اعتبار کنید فکس کنید شاید درست بشه .من چند بار زنگ زدم چند نفر گفتن درست میشه چند نفر هم گفتن درست نمیشه
207دستی سقف فلز : تکمیل 18 دی فاکتور شدم،
حمید : سلام ماشین تحویل گرفتی بیمه داره یا خودمان بیمه کنیم
4723 : ظاهرا همه با افزایش قیمتش کنار امدین که منتظر فراخوانین اول باید قیمت اصلاح شود بعد فراخوان
Auto RR : پیام من رو دوباره بخون طاها جان. گفتم سایپا تا اردیبهشت ماه دعوتنامه فرستاده.نگفتم پارس خودرو
عبدی : سلام دوستان زمستانی که پیامک برایشان نیامده لطف کنند تیک را بزنند ببینیم برای چند نفر نیامده سپاس
علی‌ازایلام : در جواب ‌کابرعزیز‌‌مراد207جانبازن‌من‌هم‌تحویل‌15اسفندخبری ازش نیست
سعید fx : سلام امروز زنگ زدم صدای مشتری گفت مجوز خروج خورده منتظر بارگیریه 23 بهمن قرار دادم هستش