کاهش نسبی میزان داخلی سازی با تغییر وزرا/ چراغ نهضت داخلی سازی سوسو می زند

 

کاهش نسبی میزان داخلی سازی با تغییر وزرا/ چراغ نهضت داخلی سازی سوسو می زند

 
بررسی ها از کاهش میزان نسبی تحقق میزهای داخلی سازی با تغییر وزرا حکایت دارد و فعالان این حوزه معتقدند که در صورت ادامه روند فعلی، انگیزه ای برای سرمایه گذاری های جدید وجود نداشته و بر این اساس اهداف داخلی سازی به سختی محقق خواهد شد.
 
نهضت داخلی سازی که در خردادماه سال ۹۷ و در زمان وزارت رضا رحمانی استارت خورد این روزها با تغییر وزرا با نوسانات زیادی روبرو شده است.فعالان این حوزه معتقدند که انگیزه سرمایه گذاری های جدید وجود ندارد و از سوی دیگر کمبود نقدینگی و عدم ترخیص قطعات دپویی، نهضت داخلی سازی را تحت تاثیر قرار داده است.
 
مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو باخبرنگار خودروکار با اشاره به فعالیت سه حوزه مهمص در وزارت صمت می گوید: تغییر مکرر وزیر و سرپرستان وزارت هرچند تاثیر کلی در روند داخلی سازی نداشته اما منجر به بلاتکلیفی برخی سیاست گذاری ها مبنی بر حمایت از این نهضت شده است.
 
وی با تاکید بر ضرورت پیش بینی تصمیماتی با هدف سرعت بخشیدن به این نهضت از سوی وزیر جدید می افزاید: هرچند با توجه به مشکلات و موانع متعددی که در حال حاضر وزیر جدید با آن دست به گریبان است نظیر قطعات دپویی ،خودروهای ناقص، گرانی مواد اولیه همچون فولاد، مس و آلومینیوم رویکرد مشخصی از وزیر در خصوص نهضت داخلی سازی عنوان نشده اما در عین حال این موانع چالش های زیادی برای نهضت ساخت داخل به وجود آورده است.
 
نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: با توجه به این وضعیت، سرمایه گذاری برای ساخت قطعات جدید با وقفه مواجه خواهد شد بنابراین تلاش فعلی وزیر جدید به مواد اولیه این صنعت و ورودی صنعت خودرو معطوف شده است.
 
وی با بیان این که بررسی روند داخلی سازی و تحقق آن در میزهای مختلف نشان می دهد که به مرور زمان این میزان کاهش داشته است، اظهار می کند: بررسی ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد اهداف میز نخست داخلی سازی و ۶۰ درصد میز دوم محقق شده که این میزان در میزهای سوم و چهارم به مراتب کاهش یافته است که میزان تحقق در مجموع ۴۳ درصد بوده است.
 
مطلب زاده یادآور می شود: میز چهارم کار خود را در زمان سرپرست وزارت صمت آغاز کرد و میز پنجم نیز در انتظار انتخاب وزیر جدید بود که به نظر می رسد با روی کار آمدن وزیر جدید، میز جدید کار خود را از آبان ماه آغاز کند.
 
وی در خصوص وضعیت داخلی سازی تا پایان دولت یازدهم نیز تصریح می کند: تحقق اهداف داخلی سازی به عملکرد بانک مرکزی و تخصیص ارز بستگی دارد این در حالیست که هم اکنون سیاست های انقباضی این بانک محدودیت های زیادی ایجاد کرده و تا زمانی که تخصیص ارز صورت نگرفته امکان ترخیص قطعات وجود ندارد.
 
رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به پیشنهاد انجمن مبنی بر امکان واردات یک میلیارد دلار بدون ذکر‌منشا می افزاید: هم اکنون خواب خودرو و سرمایه خوابیده منجر به طلب ۳۴ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان شده که این میزان منجر به تکمیل نقدینگی صنعت خودرو خواهد شد.
 
مطلب زاده با اشاره به ۱۰ پیشنهاد انجمن برای حل مشکلات می گوید: ۴ راهکار متعلق به خودروسازان و ۶ راهکار به حاکمیت تعلق دارد که برخی راهکاری خودروسازان محقق شده اما حاکمیت هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است که با ادامه این وضعیت پروژه های داخلی سازی محقق نخواهد شد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
تحویل ۱۵ خرداد v1p : ۳۶ درصد سالانه، ولی فکر کنم روزهای تعطیل رسمی رو ازش کم میکنن
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام ماشین تحویل گرفتی بیمه داره یا خودمان بیمه کنیم
4723 : ظاهرا همه با افزایش قیمتش کنار امدین که منتظر فراخوانین اول باید قیمت اصلاح شود بعد فراخوان
Auto RR : پیام من رو دوباره بخون طاها جان. گفتم سایپا تا اردیبهشت ماه دعوتنامه فرستاده.نگفتم پارس خودرو
عبدی : سلام دوستان زمستانی که پیامک برایشان نیامده لطف کنند تیک را بزنند ببینیم برای چند نفر نیامده سپاس
علی‌ازایلام : در جواب ‌کابرعزیز‌‌مراد207جانبازن‌من‌هم‌تحویل‌15اسفندخبری ازش نیست
سعید fx : سلام امروز زنگ زدم صدای مشتری گفت مجوز خروج خورده منتظر بارگیریه 23 بهمن قرار دادم هستش
Mohammad : ماشین تحویل پیمانکار حمل شده جهت ارسال به نمایندگی
Asadx55 : مال من هم تو تخصیص مونده
پژو : سلام چه بهارید یا تابستان
پژو : سلام بچه ها اخرین پارس کیه تابستان یا زمستان