تعویض دنده خودرو به صورت صحیح چگونه باید انجام گیرد؟

 

تعویض دنده خودرو به صورت صحیح چگونه باید انجام گیرد؟

 

برخی از رانندگانی که به تازگی وارد عرصه رانندگی شده‌اند، ممکن است با روش صحیح و اصولی تعویض دنده خودرو آشنایی نداشته باشند. آگاهی از نحوه صحیح تعویض دنده در شرایط مختلف رانندگی و روش‌های دنده‌کشی، می‌تواند بر روی بهبود کیفیت رانندگی و ایمنی سرنشینان تاثیر‌گذار باشد.

در خودرو‌های گیربکس دستی، راننده باید کار تعویض دنده (سبک و سنگین کردن دنده) را با توجه به سرعت و شرایط رانندگی نظیر جاده سربالایی، سرپایینی، پیچ و ... انجام دهد و تسلط راننده در این امر بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در خودروهای گیربکس اتوماتیک که امکان تعویض دستی دنده وجود ندارد، آشنایی با حالات مختلف گیربکس برای رانندگی کفایت می‌کند.

حال اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی با اصول رانندگی آشنایی شده‌اید و این سوال را در ذهن دارید که تعویض دنده خودرو به صورت صحیح چگونه باید انجام گیرد؟! با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با روش صحیح تعویض دنده خودرو و انتخاب سرعت مناسب برای عوض کردن دنده در اختیارتان قرار دهیم.

 

اصول اولیه تعویض دنده خودرو

 

هر دنده‌ای از اتومبیل برای دامنه حرکت و سرعت معین طراحی شده است و زمانی‌که دور موتور به دامنه خاصی می‌رسد، زمان تعویض دنده خودرو فرا خواهد رسید و راننده باید دنده ماشین را عوض کند. این نکته را در نظر بگیرید که زمان تعویض دنده در شرایط رانندگی متفاوت و مسیرهای مختلف چون مسیرهای صاف، سربالایی، سرپایینی و پیچ متفاوت است. تعویض دنده نرم یکی از اساسی‌ترین روش‌هایی است که انجام صحیح و اصولی آن سبب افزایش عمر جعبه دنده و فشار کمتر به آن می‌شود و مانع از انتقال وزن ناخواسته به قسمت جلوی اتومبیل می‌شود.

 

تعویض دنده

 

همچنین زمانی‌که راننده اصول اولیه در عوض کردن دنده را رعایت کند، به کاهش استرس خود و سرنشینان کمک شایانی می‌کند. به‌طور کلی راننده باید دسته دنده را به شکل درست در دست بگیرید و دنده‌های دور (1، 3 و 5) را با کف دست هل داده و دنده‌های نزدیک (2، 4 و عقب) را با 4 انگشت خود به عقب بکشاند و در هیچ شرایطی نباید در زمان تعویض دنده خودرو، کتف راننده از صندلی جدا شود.

 

سبک کردن دنده چگونه انجام می‌شود؟

 

حرکت با دنده سبک در مقایسه با دنده سنگین به مراتب راحت‌تر و کم دغدغه‌تر است. این موضوع زمانی‌که در شهر رانندگی می‌کنید، از اهمیت خاصی برخوردار است و راننده باید تعویض دنده برای سبک کردن آن (به عنوان مثال عوض کردن دنده 1 به دنده 2) را در شرایط و زمان مناسب انجام دهد. بدین منظور باید راننده دنده‌ها را در حداکثر دامنه نیرویی، عوض کند و با بازی کردن با پدال گاز به آماده‌سازی دور پیشرانه موتور برای دنده‌های بعدی اقدام کند تا تعویض دنده خودرو در سریع‌ترین زمان انجام شود.

 

سنگین کردن دنده اتومبیل

 

حرکت خودرو با دور موتوری کمتر از بازه اعمال نیروی مورد نیاز راننده در حال حرکت یا به اصطلاح «حرکت با دنده مرده» به سنگین کردن دنده نیاز دارد یا زمانی‌که برای عبور از پیچ خودرو، سرعت زیاد است باید در حین ترمزگیری به دنده سنگین‌تر تغییر وضعیت داد. راننده برای سنگین کردن دنده اتومبیل باید با تنظیم دور پیشرانه و کلاچ گرفتن، تعویض کردن دنده را انجام دهد و با فشردن پدال گاز، دور موتور را به محدوده مناسب برساند.

این موضوع زمانی‌که خودرو به پیچ نزدیک می‌شود و برای مثال در دنده 3 ترمز می‌گیرد و به دنده 2 تغییر وضعیت می‌دهد، باید به آرامی کلاچ رها شود؛ زیرا در چنین حالتی وزن بیشتری به قسمت جلو منتقل شده و خودرو وارد پیچ می‌شود و با توجه به توزیع نامناسب وزن، احتمال سر خوردن عقب خودرو افزایش می‌یابد و راننده باید با تسلط تعویض دنده خودرو و سنگین کردن آن را انجام دهد. به‌طور کلی به دنده‌های 1 و 2 خودروهای سواری با توجه به این موضوع که نیروی بسیاری بالایی دارند، دنده‌های قدرتی یا سنگین می‌گویند و در زمان‌هایی که برای حرکت خودرو به قدرت زیاد نیاز باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال دنده‌های سنگین در زمان حرکت در سربالایی‌های تند، سرپایینی‌های تند که راننده می‌خواهد از افزایش سرعت خودرو جلوگیری کند و زمان‌های که قصد دارد استفاده از ترمز را برای کنترل بهتر فرمان و سرعت کاهش دهد، کاربردی خواهند بود.

 

بهترین زمان تعویض دنده خودرو با توجه به سرعت و دور پیشرانه

 

راننده برای انجام صحیح و اصولی تعویض دنده، باید از محدوده مناسب سرعت و دور پیشرانه مطلع باشد. به‌طور کلی دنده 1 بیشترین قدرت کششی و کمترین پتانسیل را برای سرعت ارائه داده و دنده 5 کمترین قدرت کششی و بیشترین دامنه سرعت را برای حرکت فراهم می‌کند. در جدول زیر بهترین زمان تعویض دنده با توجه به سرعت و دور موتور آورده شده است:

 

تعویض دنده رو به بالا
تعویض دنده سرعت تقریبی محدوده دور پیشرانه
دنده 1 به 2 25 کیلومتر بر ساعت 2000 تا 3000 دور بر دقیقه
دنده 2 به 3

 

40 کیلومتر بر ساعت

2500 تا 3500 دور بر دقیقه
دنده 3 به 4

 

60 کیلومتر بر ساعت

2500 تا 3500 دور بر دقیقه
دنده 4 به 5 80 کیلومتر بر ساعت 2500 تا 3500 دور بر دقیقه
تعویض دنده رو به پایین
تعویض دنده سرعت تقریبی محدوده دور پیشرانه
دنده 5 به 4 65 کیلومتر بر ساعت 2000 دور بر دقیقه
دنده 4 به 3 45 کیلومتر بر ساعت 2000 دور بر دقیقه
دنده 3 به 2 35 کیلومتر بر ساعت 2000 دور بر دقیقه
دنده 2 به 1 15 کیلومتر بر ساعت 1500 دور بر دقیقه

 

تعویض دنده اشتباه

 

همانطور که می‌دانید، راننده در جعبه دنده‌های دستی می‌تواند بدون رعایت ترتیب به تعویض دنده خودرو اقدام کند. برای مثال مستقیم از دنده 1 به دنده 3 یا بالعکس از دنده 5 به دنده 3 یا 2 تغییر دنده را انجام دهد. بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش می‌آید که این سبک از عوض کردن دنده سبب صدمه زدن به جعبه دنده یا سایر قطعات می‌شود یا خیر؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت که چنانچه در زمان تعویض دنده خودرو، دور پیشرانه بالا باشد و سرعت چرخ‌ها و دور پیشرانه با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت و صفحه کلاچ وارد می‌شود و این موضع به مرور زمان به استهلاک قطعات و کاهش عمر آن‌ها منجر می‌شود. همچنین شروع حرکت با دنده 2 هم سبب فشار زیاد به سیستم انتقال قدرت و صفحه کلاچ می‌شود؛ از این‌رو تعویض دنده سنگین به دنده‌های سبک یا بالعکس روش اشتباهی است که رانندگان باید از انجام چنین کارهایی اجتناب کنند.

 

تعویض دنده بدون کلاچ چگونه صورت می‌گیرد؟

 

کلاچ در واقع قطعه‌ای است که هنگام تعویض دنده خودرو، جعبه دنده را به پیشرانه متصل کرده یا ارتباط بین آن‌ها را قطع می‌کند تا راننده با فشردن پدال کلاچ، این سیستم را فعال کرده و عوض کردن دنده را به راحتی انجام دهد. حال گاهی اوقات سیستم کلاچ خودرو با مشکل مواجه می‌شود که این موضوع می‌تواند به دلیل خرابی دیسک کلاچ، شکستن بلبرینگ، خرابی زغال کلاچ و ... رخ دهد.

 

دنده

 

در چنین شرایطی راننده به روش همیشگی نمی‌تواند به تعویض دنده اقدام کند. رانندگی با خودرو دنده دستی بدون استفاده از کلاچ کار نسبتا سختی است اما راننده می‌تواند تنها در مواقع اضطراری و تا رسیدن به تعمیرگاه به حرکت بدون کلاچ ادامه دهد؛ زیرا تعویض دنده خودرو بدون کلاچ می‌تواند به جعبه دنده آسیب وارد کند. برای شروع حرکت بدون کلاچ باید دسته دنده را در حالت دنده 1 قرار دهید و همزمان با استارت زدن، پدال گاز را کمی فشار داده تا موتور اتومبیل روشن شود و شروع به حرکت کند. حال تعویض دنده در چنین وضعیتی به شرح زیر خواهد بود:

 

الف- تعویض دنده به دنده بالاتر بدون استفاده از کلاچ

 

زمانی‌که قصد تعویض دنده خودرو به دنده بالاتر در زمان حرکت بدون استفاده از کلاچ را دارید، قطعا کار ساده‌ای نخواهد بود و باید به اعمال فشار بیشتری اینکار را انجام داد. ابتدا باید سرعت خودرو را به نقطه مورد نظر برسانید؛ سپس با سرعت عمل مناسب، همزمان پدال گاز را رها کرده و دنده را خلاص کنید و دسته دنده را در موقعیت دنده مورد نظر (دنده سبک‌تر) ببرید و پدال گاز را فشار دهید تا به سرعت مورد نیاز برای حرکت با دنده مورد نظر برسید.

 

ب- تعویض دنده به دنده پایین‌تر بدون استفاده از کلاچ

 

برای کاهش دنده در حال حرکت بدون استفاده از کلاچ هم تقریبا باید همان کارهای افزایش دنده را انجام دهید. در این حالت باید پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا سرعت اتومبیل کاهش یابد و سپس دنده را در موقعیت خلاص قرار دهید و دسته دنده را با فشار ملایم در دور موتور مناسب (هماهنگ شدن سرعت جعبه دنده و سرعت پیشرانه) در دنده مورد نظر قرار دهید.

 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعویض دنده خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
تحویل ۱۵ خرداد v1p : ۳۶ درصد سالانه، ولی فکر کنم روزهای تعطیل رسمی رو ازش کم میکنن
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : ممنون و متشکر
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید
اریزو 5 نقدی : دوستان سلام . وقتی تخصیص میخوره چند وقت بعدش فاکتور میشه؟
جعفر : همین مشخص نیست اون 55 تومن کجا رفته. من میگم این سایپایی ها دوباره دارن کلک میزنن. بعد که واریز کنید میگن اشتباه شده 55 تومن دیگه هم بدید. وقتی بگید نمیخوام همون دوگانه رو بده میگن دیگه نمیتونی تغییر بدی و 55 تومنو بریز کوییک 85 گانه بگیر گرونتر ساینا دوگانه. من سند رسمی دادم از سایپا ازم 13 میلیون اضافه گرفتن. زنگ زدم میگم دعوت نامه این مقدار بود واریزی این مقدار بود چرا سند کارخانه 13 تومن کمتره میگن کامپیوترمون اشتباهی کم زده بیارید براتون سند جدید صادر بکنیم 13 تومن ببریم بالاتر که درست بشه!
207 ارتقاء : سلام دوست عزیز تکمیل وجه چند اسفند بودی
تحویل تیرماه : سلام بله سایپا هم میخاد محصولاتش رو گرون کنه منتظر مجوز هست خداکنه دعوتنامه تیر رو بفرستن
موعد تحویل 31 فروردین : 11 ام فاکتور شدم 2 روز در حالت تخصیص پلاک مونده