اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 

اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 
پیتر استیونس (Peter Stevens)، طراح خودرو نامداری است که سابقه تدریس در رویال کالج لندن را دارد. او رئیس بخش طراحی مک‌لارن، لامبورگینی و لوتوس بوده و همچنین در شرکت‌های ام‌جی و ماهیندرا سمت مدیر طراحی را داشته است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید مقاله‌ای در مورد اسکچ و اهمیت آن در روند طراحی است که استیونس برای راهنمایی دیزاینرهای تازه‌کار نوشته است. 
 
سوال تعداد زیادی از جوانان این است که چطور می‌توانند طراح خودرو شوند. این افراد احتمالا طرح‌های زیبایی از خودرو در اینترنت مشاهده کرده‌اند، تصاویری که برای ساخت آنها از فتوشاپ، ایلاستریتور و نرم‌افزارهای کامپیوتری دیگر استفاده شده و ممکن است به سادگی جوانان را به این باور برساند که هرگز نمی‌توانند به چنین سطحی از توانایی دست پیدا کنند.
اگر تعدادی از این تصاویر را دانلود کرده و چاپ کنید متوجه می‌شوید چیزی که شما را به هیجان آورده فقط اثر چند نشان و علامت روی کاغذ است نه جادو، البته باید اشاره کرد که این طرح‌ها نتیجه ساعت‌ها تمرین و ممارست هستند و توسعه مهارت کار با نرم‌افزارها زمان زیادی می‌گیرد.
 
بخش دشوار طراحی خودرو آنجایی است که تلاش می‌کنید سه کار کاملا متفاوت را هم‌زمان انجام دهید، کشف شیوه‌ای برای ایده پردازی، تلاش برای خلق یک طرح مبتکرانه و یادگیری نحوه ترسیم این طرح‌ها.
به یاد داشته باشید که طراحی خودرو جزو هنرهای زیبا نیست، هیچ مانعی ندارد اگر برای یادگیری نحوه ترسیم ایده‌های خودتان و روش‌های طراحی، کارهای دیگران را کپی ‌کنید اما بدانید که این به معنای کپی کردن طرح دیگران به اسم خودتان نیست. می‌توانید تصویر خودروهایی که دوست دارید را زیر دستتان قرار دهید و پرسپکتیو چرخ‌ها و تناسبات بدنه را تا حد ممکن تمرین کنید. یادگیری این موارد در ابتدای راه کمی دشوار است.
 
برای مثال همه می‌دانیم که تایرها و رینگ‌ها گرد هستند، واضح به نظر می‌رسد اما همین مسئله باعث می‌شود کمی ایراد در پرسپکتیو چرخ‌ها تصویر طرح را کاملا خراب کند. اگر شخصی که در طراحی مهارت دارد اسکچ شما را ببیند به سرعت متوجه اشتباهات می‌شود و اعتبار کار شما نزد او کاسته می‌شود، در این صورت توجه وی را از دست خواهید داد. در یک فضای رقابتی مانند حرفه طراحی خودرو، ایده‌های شما باید توجه بیننده را جلب کنند.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بنابراین توصیه استیونس این است که تکنیک طراحی مختص به خودتان را داشته باشید و آن را پیشرفت دهید زیرا اسکچ‌های ایده پردازی اولیه در هر پروژه‌ای مهم و حیاتی هستند. در بیشتر استودیوهای طراحی، پروژه‌ها با طراحی کانسپت‌های اولیه به وسیله روان‌نویس و کاغذ شروع می‌شوند. گاهی استفاده از کاغذ شفاف (مانند کالک) این امکان را به طراح می‌دهد که از یک اسکچ به عنوان پایه کار استفاده کند و ایده‌های بعدی را روی آن بسط و توسعه دهد. این روش سرعت کار را افزایش می‌دهد و به روند رشد ایده‌ها کمک می‌کند.
 
طراحان جوان باید به یاد داشته باشند، پورتفولیویی که از کارهایشان تهیه می‌کنند همیشه با همین اسکچ‌های ساده شروع می‌شود. زمانی که درخواست تحصیل در مدارس و کالج‌ها را دارید و یا در جستجوی شغل هستید، پورتفولیو معرف سطح کار شما خواهد بود. چیزی که می‌تواند توجه اساتید یا طراحان ارشد را به خود جلب کند همان ایده‌هایی است که در پورتفولیو خود به نمایش می‌گذارید.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بعضی طراحان مانند مت سوان (Matt Swan) معتقدند اسکچ‌‌هایی که پرسپکتیو پیچیده‌ای دارند بیشتر می‌توانند برای توسعه ایده‌ها کارایی داشته باشند اما برای مدیریت طراحی و تصمیم‌گیری‌ زیاد مفید نیستند و هنگام ارائه به شرکت‌های سرمایه‌گذار بهتر است از این نوع طراحی استفاده نشود. همچنین اگر به طور آزاد کار می‌کنید و مشتریان شما سررشته‌ای در این زمینه ندارند بهتر است اسکچ‌های واقع‌گرایانه‌تری به آنها نشان دهید.
 
تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید بیشتر به وسیله قلم ترسیم شده‌اند و برای تعداد کمی از آنها به وسیله فتوشاپ رنگ اضافه شده‌ است اما در واقع همه این طرح‌ها را می‌توان فقط به وسیله روان‌نویس، پاستل و ماژیک به تصویر کشید. جالب‌ترین اسکچ‌ها آنهایی هستند که خطوط متفاوتی در ترسیمشان استفاده شده است، مثلا برای تاکید و برجسته کردن بعضی قسمت‌ها یا عناصری که به بیننده نزدیک‌تر هستند از خطوط سنگین‌تر استفاده شود.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
یک صفحه اسکچ باید بازگو‌کننده داستان طرح شما باشد، در این صورت دیگران می‌توانند روش توسعه ایده‌های شما را مشاهده کنند. بهتر است از اسکچ‌های متفاوت و تصادفی در یک صفحه استفاده نکنید، بیننده باید خط سیر ایده پردازی شما را به صورت واضح و منطقی ببیند. ارائه صفحه‌ای از دیتیل‌های جذاب در کنار طرح‌های اصلی نیز راه خوبی برای اثبات خلاقیت و توانایی طراحان جوان است. اگر از رنگ استفاده می‌کنید بهترین روش این است که فقط یک یا دو رنگ را به کار ببرید و تکنیک طراحی خود را ساده نگه دارید. در آینده وقت زیادی برای نمایش تکنیک‌های پیچیده خواهید داشت.
 
 
 
 
 

منبع

1001بوم

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو , آموزش اسکچ , مکلارن , لامبورگینی , لوتوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

بهنام طیبی
0

طراحی هم کار سختی ها
16:05  1395/07/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات : تحویل چه تاریخی
Jac s3 دادگستری : ثبت نام ۲۶ اسفند کسی شاسی نشده؟ الان دارن ثبت نامی های آبان رو تحویل میدن یعنی بعدش آذر و بعد از اون نوبت اسفنده؟
ساینا دوگانه : دوستان بهمن ماهی کسی هنوز فاکتور نشده ۲۵روز هستش واریز کردم دعوت نامه رو پس چرا خبری نیس تازشم زده بود تحویل ۳۰روزع
شیرین : سلام ساناز جان چند جور پیام میدی یه روز میگی اسفندی هستم یه کی میگه بهمنی که فاکتور میشن شما میگی آره من هم مثل شمام بهمن کی فاکتور میشیم آخه ما نمیدونیم شما دوگانه ای یا بنزینی پیش فروش هستی یا فروش فوری من نمیدونم با کدوم ساز شما برقصیم
شیرین : سلام پریسا خانم ۲۰ روز بعد ماشینو میدن من نمیدونم دوگانه ای یا بنزینی پیش فروشی یا فروش فوری
فتحی ساینا دوگانه اسفند : سلام بنده هفته آخر اسفند ثبت نام کردم هنوز پیامک دوگانه نیومده چیشد دیگه از چشم انتظاری مردیم.
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام عزیزان من رفتم تو سایت دولت من بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث شده بود ولی تو پیگیری نزده
پارسا : سلام مطمئن هستی که تارا پنج دنده 394تومنی براشون پیامک اومده من شنیدم تارا پلاس 580تومنی براشون پیشنهاد اجباری دادند
شاهین دستی : برا منم پیامش اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رایان : سلام سهیل جان من واریزی 1 بهمن 1402 هستم بنظرت کی فاکتور میشم؟؟؟؟؟ رانا تبدیل به 207 تیوتری
شوش دانیال : دوستان اسفندی ساکن شوش دانیال و اندیمشک و دزفول میخواهیم یه آمار بگیریم بینم چند نفریم لطفا روی دایره سبز کلیک کنید
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل به سورن اومد قبول نکردم بعداز عید هم 17 اردیبهشت پیامک پارس elx اومد پولم نرسید وا بر وجه کنم چون الویت من پارس سفارشی بود اونم که تولید نمیشه زنگ زدم ایران‌خودرو گفت الویت نمیسوزه ولی معلوم نیست دوباره برات پیامک پارس بیاد گفتم حداقل پارس ساده فراخوان ندادین که بتونیم بگیریم حالا بنظرشما تکلیف چی چه ماشینی فراخوان میدن وکی دوباره فراخوان میدن
Milad X55 : سلام به همه و تبریک به آقا فرشید عزیز.ایشالا به خوشی استفاده کنی.یه دستی هم به سر ما بکش
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل اومد قبول نکردم 17 هم پیام پارس elxاوند نتونستم پولش جور کنم چون برای من پارس سفارشی بود زنگ زدم ایرانخودروگفت الویت نمیسوزه ولی مشخص نیست دوباره پیامک پارس برات بیاد به شما چی میشه پیامک چه ماشینی وکی برام میاد
پیش فروش بهمن : سلام پیش فروش بهمن تحویل هفته چهارم تیرماه فعلن خبری نیست
امیر : جناب بد برداشت کردم ببخشید.
آق عمو : ایکاش یکی هم بیاد مارو به زور از این ظالمین جدا کنه. به زور اسلحه نگه داشتن هنر نیست..
امیر : خوب مرد مومن تا الان شده 4 ماه برا شما.چرا تحویل ندادن هنوز !؟
سامان : دوستان میخوای بدونی افزایش قیمت ها پارس چه بود اولش ایران خودرواسرار براین داشت که سورن بده بااعتراض متقاضیان روبرو شد سازمان استاندار وتعزیرات ورئیس جمهور ورود کردند بعدازتوافق که مشکل پارس حل شود وبه تمام متقاضیان پارس تحویل شود ایران خودرو گفت بدلیل اینکه قیمت های پارس پایین هستش وضرر دهی هست قادر به ادامه تولید نیستم قیمت هارابالا بردن وازایران خودرو هم تعهد گرفته شد تانفر آخر پارس تولید کند آقا محمد این پیام مرا اسکرین بگیر بعد که به همه پارس دادن متوجه حرف بنده میشی دوستان اولویت بهار وتابستان نگران نباشی به همه پارس میدن یاحق