مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

 

مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

سیستم‌های فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل می‌دهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟ 
 
 
 
در علوم و صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی، هر روز فناوری‌های پیشرفته‌تر و بهتر به وجود می‌آیند. فارغ از اینکه این پیشرفت‌ها به دلیل افزایش ایمنی یا به‌روز رسانی سیستم‌های مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد می‌شود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند، ولی روز‌به‌روز شرکت‌های مختلف خودروسازی مدل‌های بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه می‌کنند.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان هیدرولیک
 
به‌طور کلی سیستم‌هایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک می‌کنند، در طبقه‌ی سیستم‌های فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار می‌گیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه‌ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می‌کند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر چرخ‌ها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپ‌ها و سیلندر افزایش می‌دهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد می‌کند که حاصل آن چرخش چرخ‌ها است.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان برقی
 
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می‌دهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می‌کند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ‌ها نیروی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در نتیجه در استفاده‌ی بلند مدت هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری می‌طلبد.
 
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شده‌اید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه می‌شوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده می‌دهد و کم‌وبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانه‌های مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف می‌کنند، ولی برخی ویژگی‌های فرمان برقی، شرکت‌های خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم می‌کند. در ادامه به بررسی‌ ویژگی‌های سیستم فرمان برقی می‌پردازیم.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
 
در فرمان برقی، خبری از پمپ‌ها یا پیستون‌های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوه‌ی ایجاد نیرو بسیار ساده‌تر است که به همین دلیل، شرکت‌های خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه می‌گیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون به‌صرفه‌تر از هیدرولیک می‌کند.
 
فرمان برقی و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری کمتر
 
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامه‌‌ی کلی سیستم خلاصه می‌شود.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
 
یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های موجود در فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از راننده‌های باتجربه و حرفه‌ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می‌دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته‌کننده و ناهماهنگ می‌دانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح می‌دهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربه‌ی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
 
آیا تجربه‌ی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشته‌اید؟ کدام نوع را ترجیح می‌دهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , برقی , هیدرولیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

حسین ۵۵۳۷
0

بنظر من فرمان برقی عالیه مخصوصا برای خودروهای داخلی که فرمان هیدرولیکشون واقعا سفت و عملکرد خوبی ندارند.

00:10  1401/12/16
پاسخ دادن
تورج کیانمهر
1

فرمان برقی جهت کمترشدن حساسیت در سرعت بالا که باعث کاهش توانایی راننده در کنترل خودرو میشود اینگونه طراحی شده .چون پرسرعت بالا به نرم بودن فرمان نیاز نیست.حتی بسیاری از خودروهای بروز هیدرولیک طراحی سفت شونده فرمان در سرعت بالا دارند
15:51  1400/12/25
پاسخ دادن
فریبرز
0

سلام.
با توجه به اینکه تجربه استفاده از فرمان هیدرولیک و برقی رو دارم.فرمان برقی در سرعت های پایین بسیار نرم تر از فرمان هیدرولیک عمل میکنه اما در سرعت بالا بسیار سفت و ازار دهنده میشه تقریبا مثل فرمان مکانیکی میشه که برام اصلا خوشایند نبود.
منکه فرمان هیدرولیک رو به برقی ترجیه میدم.
01:34  1396/10/14
پاسخ دادن
کارشناس
9

فرمان فقط فرمان پیکان!
یک ورزش اجباری و رایگان برای دست ها و کتف ها و بازوها!
19:52  1396/10/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 مهدی یزد : سلام بزرگترین اشتباه در خرید خودرو از شرکت کرمان موتور هست کسانی که قصد دارند از این شرکت خودرو بخرند اول این کامنت ها بخونن بعد برن خودرو ثبت نام کنن .... من الان ۷ ماهه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده قرار بود سه ماهه تحویل بدن جریمه دیر کرد هم نمدن خیالتون راحت
مهرداد : دوستان عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید. #منفعل_نباشیم
saeid تارا وی۴ : مبارک باشه درصد سود تاخیر داخل قراردادتون چند بود؟
S5 : من امروز با تهران تماس گرفتم گفتن قرار هست اطلاعیه بدن یه تاریخی رو مشخص کنن بعد بگن که چه روزی فاکتور میشه !!!!!؟؟؟؟؟؟ کلا مسخره ی این شرکت شدیم نمایندگی قم هم زنگ زدم میگه ماکاره ای نیستیم اطلاع نداریم دسترسی نداریم هرچی به شما میگن به ما هم میگن من ۲۰ مهر ثبت نام کردم هنوز تکمیل وجه زرد هست خدا لعنتشون کنه
امین j4 : سلام وقت بخیر.. کی شماره شاسی بهتون تخصیص شد؟ کی فاکتور شدین
اس ۵ : داره ۴ ماه میشه که از موعد تحویل گذشته آخه این چه مدلشه به قران دیگه خسته شدم یه ماشین خریدیما دهنه آدمو چرا سرویس میکنین
J7 صادرات : ما تماس گرفتیم هر روز چیزه جدید میگن تا الان میگفتن تا آخر اردیبهشت الان میگن تا آخر خرداد
میلاد : سلام من دیشب توی سامانه صمت از سایپا شکایت کردم و امروز باهام تماس گرفتن و پیگیر کارم شدن. دلیل شکایتم پیامک واریز اطلس و سهند به جای شاهین بود. گفتن که فرایند شکایت زمانبر هست و بازه تاریخی که سایپا گذاشته تموم میشه، با توجه به نتیجه نامشخص این شکایت من تصمیم گرفتم ماشین اطلس رو بردارم امیدوارم که ماشین خوبی باشه.
reza : سلام منم تحویل ۲۶ دی بود ،هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : هنوز نصف اسفندی ها هم تحویلشون مونده
دی‌ماه‌دوگانه : 27‌تکمیل‌وجه‌هنوز‌فاکتور‌نشده چرا‌فاکتور‌متوقف‌شده؟
بهار آریزو 5 : 47651داخلی 4
ابراهیم تیگو 8پرو : مبارکتون باشه جناب🌺🌺🌺
کدخدا : شمارشو بذاریدلطفا ماهم تماس بگیریم
پارس ای ال ایکس : دریچه سیمی
اریزو 5 : سلام وقت بخیر منم نقدی 27دی بودم که تاریخ سیستمی 13خرداد گفته بود امروز زنگ زدم نمایندگی وگفتن بیستم بارگیری شده
تبدیل به سورن : منم تحویل 7خرداد هستم امروز زنگ زدم گفتن نیمه اول تیر تحویل میدن
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا فرشید مبارکتون باشه کلی خوشحال شدیم🌺خواهش میکنم ماشین و گرفتین ب ما هم توی گروه سر بزنید اگر همچنان اطلاعاتی کسب کردین ممنونن
سورن جدید : سلام منم زنگ زدم الان تحویل 15فروردین میگن تا تیر یا مرداد فاکتور میشه