چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

 

چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

 
در این مقاله سعی داریم نگاهی تحلیلی بر آنچه در آینده بر سر بازار خودرویی کشورمان خواهد آمد، بیاندازیم و صرفاً نظارت خود را در قالب یک تحلیل به شما ارائه دهیم. حتماً می‌دانید چندی پیش رئیس جمهور امریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را به کشورمان تحمیل کرد. اما ما در این مقاله با تحریم‌ها کاری نداریم و قصد داریم بیشتر به شرایط داخلی برای این بازار نگاهی داشته باشیم. بهتر است از سال های 92 و 93 شروع کنیم که فشار تحریم بر کشورمان بیش از پیش احساس می‌شد طوریکه چرخه تولید خیلی از خودروسازان خوابیده بود و تنها راه شروع دوباره آن‌ها گسترش روابط با خودرو سازان چینی بود که همان سال‌ها خودروسازان داخلی بسیار بیشتر از گذشته به سمت شرکت‌ها و محصولات چینی روی آوردند. در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد کسی بابت خودروی چینی بیشتر از 50 میلیون تومان هزینه کند اما اتفاقی که در عمل رخ داد غیر آن بود و خودورهای چینی به راحتی به دلیل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور و نبود خودروهای اتوماتیک و یا با امکانات رفاهی مختلف، از این فرصت استفاده کردند و سریعاً خودروهایی با گیربکس خودکار و چهره جذاب، و البته با قیمت مناسب وارد بازار کشورمان کردند که توانستند به فروش خوبی هم دست پیدا کنند. این روند همچنان در طول این سال‌ها ادامه دارد و هنوز هم بازه قیمتی 70 تا 100 میلیون تومان که بیشتر عموم مردم قدرت خرید دارند، دست خودروسازان چینی قرار دارد و با قدرت بیشتری نسبت به گذشته، این بازه قیمتی را در دست دارند و برای حفظ آن هر روز به مدل‌های خود در این بازه قیمتی جذاب اضافه می‌کنند تا مشتری حق انتخاب بیشتر داشته باشد.
 
اما به نظر می رسد که چینی ها متوقف نشده اند و با توجه به علاقه ایرانی ها برای تعویض خودرو در طول چند سال استفاده، قصد دارند روی این موج عطش سودآوری کنند. به طور مثال شاید خیلی از کسانی که در سال‌های 93 یا 94 خودرویی در حدود 70 تا 90 میلیون تومان تهیه کرده بودند بر این باور بوده‌اند که بعد از 2 تا 3 سال استفاده خودروی خود را با یک رده بالاتر جایگزین کنند و حتی به فکر خودروهای کره‌ای و یا ژاپنی کار کرده نیز هستند. اما اتفاقی که در عمل رخ داد، غیر این بود و شرایط اقتصادی کل برنامه‌ریزی آن‌ها را به هم زد و قیمت خودروهای کره‌ای و ژاپنی بسیار فراتر از آن چیزی که تصور می‌شود افزایش داشته و حال کسانی که بعد از سوار شدن یک خودروی چینی، قصد سوار شدن به یک خودرویی با برند کره‌ای و یا ژاپنی را داشتند، باز هم با گزینه‌هایی چینی روبرو خواهند بود، گزینه‌هایی که در چهره، امکانات و آپشن متنوع و حتی در مورد ایمنی قابل توجه هستند. اما این بار با پرداخت حدود 140 تا 150 میلیون تومان به جای سوار شدن بر یک خودروی کره‌ای و یا ژاپنی، باز هم باید خودرویی چینی را در آن بازه قیمت تجربه کنند.
 
اما از حق نگذریم خودروهایی که در این بازه قیمتی حضور خواهند داشت، بسیار با کیفیت و قدرتمندتر از قبل شده‌اند و این در حالی است که در این رده قیمتی خودروهای جمع و جور شهری فرانسوی نیز از روی خط تولید داخلی‌ها به بازار نیز عرضه خواهند شد و باید با این چینی های پر زرق و برق رقابت کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که با فشار بیشتر تحریم‌ها، تامین قطعات محصولات غیر چینی کمی با مشکل مواجه شود و داستان تکراری محصولات پژو در زمانی تحریم‌های قبلی مجدداً تکرار شود. 
 
باید آینده بازار خودروی ایران و مخصوصاً در بازه‌های ارزان‌تر و پرطرفدارتر را به دست چینی‌ها بدانیم. چینی‌هایی که در زمان برجام پرقدرت با رقبا رقابت کردند و حال نیز با تحریم‌ها، شاهد افول و ضعیف شدن رقبای جدی خود خواهند بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمد
4

با سلام
متاسفانه چون رقیب و رقابتی نسیت و بر خلاف میل همه مردم ایران ، ایران خودرو
و سایپا فاتحان بازار ایران بوده و خواهند بود !!!!!!!!!!!!!
13:31  1397/02/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : سلام لطفا کسایی که آخر فرورین j4 ثبت نام کردن یه اطلاع از وضعیت خودرو بدن مال من خاکستری هست
مجتبی : سلام کی تکمیل وجه کردید؟ پیام اومد که فاکتور شده؟
اصغر : دوستانی که منتظر هستن همه تهران هستید. شاید به شهر هم مرتبط باشه . من تهران هستم پذیرش ۲۰ ام
تارا v4 : چقد مردم چشم انتظار سرکار میزارین یک سال که منتظر پیامک بودیم بعدم هی پیامک های متنوع برای پول فرستادین پول واریز کنین الانم که موقع تحویل شده هیچ خبری از تحویل ماشین نیست حتی فاکتور هم نشده کاشکی تحویل دادنتون مثل پول گرفتنتون بود
S3 بجنورد 13 آبان : سلام امروز زنگ زدم به نمایندگی ، گفتن ماشین با گیری شده تا آخر هفته زنگ می‌زنیم واسه تحویل. من که باور نمیکنم.
اسفندی : یه سوال دیگم داشتم قیمت مابه التفاوت زده ۱۱۷ میلیون قضیه چیه؟
رضایی : بنده اول اسفند واریزی داشتم، در قراردادمون زمان تحویلش، ۵ خرداد1403 هست، هنوز تا امروز فاکتور نشده. لعنت خدا بر کسیکه به ماها داره ظلم میکنه....توربو و ساندرو برداشتن، اضافه وجه گرفتن ، تحویلشو یکساله نیم عقب انداختند...خدا خودت بدادمون برس.
اسماعیل : من هفته آخر اسفندم همین حالا دعوتنامه کوییک اس برام فرستادن گویا از قیمت قدیم حساب کردن چون 118 میلیون خواستن واریز کنم حداقل 30 روز معطلیم تا دعوتنامه ساینا دو گانه بیاد !!
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : همین الان پیامک شاسی اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : 505 میلیون پول دادی ؟ میخواستی ندی 😂
دی ماه دوگانه : دوستان من دیروز تحویل گرفتم اما دنده 6 نداره رفتم نمایندگی میگن همینه مشکلی نداره مال شما هم اینطوره
امیر : غلط کردن گرون کنن طبق قرارداد ازشون شکایت می‌کنیم پدرشونو میدم دستشان
ساینادوگانه اسفند : فدای سرمون.. به خدا اگه 400میلیون هم بشه فقط ساینادوگانه... ازاولم هدفشون همین بود... حالاکه افزایش قیمت خورده دیگه چه بهونه ای دارن دیگه بفرستنش باقیمت جدید.. خدالعنتتون کنه..
207 : ای دمت گرم
شقایق x22pro : سلام همین الان زنگم زدم عصر برم ماشینمو تحویل بگیرم انشالله همتون زودی تحویل بگیرید 😍 یزد نمایندگی ایوبی
رانا تکمیل وجه 3 بهمن29اسفند تحویل : سلام تکمیل وجه 3 بهمن کسی پلاک شده؟
تحویل اسفند ریحانه : شاهین می‌خوایم نه کوییک اگه مردی شاهین بفرست اگه کوییک میخواستم که همون زمستان بر می داشتم یا ساینا دوگانه یا شاهین
دوگانه 29اسفند : درجواب آزاده بنابه گفته های مسئولان داخلی ایران خودرو احتمالا اواخر خرداد وحتما ازاول تیر دوگانه تحویلی اسفند به ترتیب فاکتور می شوند
محمد اف ایکس : ار کجا مطلع بشین مجوز خروج رو ؟!