بوی بد سیستم تهویه مطبوع و روش مبارزه با آن

 

بوی بد سیستم تهویه مطبوع و روش مبارزه با آن

 
سیستم تهویه مطبوع خودرو گاهی اوقات بوی بدی از خود متساعد می کند که باعث می شود استفاده از این سیستم با حس نامطبوع همراه شود. اما این بوی بد از کجا می آید و روش میارزه با آن چیست؟
 
بوی بد سیستم تهویه مطبوع و روش مبارزه با آن
 
بوی بد از کجا می آید؟
 
سیستم تهویه مطبوع خودرو چه در بخش بخاری یا کولر به هیچ وجه سیستم ایزوله و بسته ای به حساب نمی آید. از این رو به دلیل باز بودن این سیستم مخصوصا از درون اتاق و قابلیت نفوذ مواد بیرونی به درون آن می تواند بوی بدی تولید کند.
 
ورد هرگونه مایع یا جامد خوراکی و حشرات بر حسب اتفاق به درون سیستم تهویه، می تواند منجر به فساد مواد غذایی و تولید باکتری هایی شود که بوی بدی تولید می کنند. این منشا می تواند از داخل و حتی خارج اتاق خودرو به واسطه نفوذ مواد شوینده در کارواش ها به درون فیلتر اتاق، داکت های سیستم تهویه یا بروز نشتی در سیستم بخاری خودرو نیز اتفاق می افتد.
 
ازاین رو ابتدا لازم است که سر منشا بوی بد را یافت و سپس در راستای رفع آن اقدام کرد.
 
 
چگونه بوی بد را از بین ببریم؟
 
روش 1- برای از بین بردن بوی بد باید عامل فساد و ایجاد کننده بو و باکتری هایی که درون سیستم تهویه رشد کرده اند را از میان برد. برای این کار اسپری های مخصوصی در کشورهای خارجی تجویز می شود که معمولا در ایران یافت نمی شوند. از این رو می توان به اسپری هایی دست ساز تکیه کرد که معمولا از مواد دم دستی مانند ترکیبات آب لیمو ترش و آب، یا سرکه و آب تهیه می شوند. آب لیمو و سرکه طبیعی به دلیل داشتن ترکیبات اسیدی طبیعی قابلیت از بین بردن باکتری ها و گندزدایی دارند. می توانید از ترکیب یک به چهار آب لیمو یا سرکه و آب و ریختن آن درون اسپری های دستی برای نظافت درون داکت های سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید.
 
 
 
روش انجام کار:
 
- با برداشت دمپرهای خروجی هوا، ترکیب آب لیمو یا سرکه را تا حداکثر عمق داخل داکت ها اسپری کنید.
 
- سپس کمی تحمل کنید تا ترکیب اثر کند. بهتر است این فرایند را در چند ساعت چندین بار تکرار کنید.
 
- در آخرین مرحله، پیشرانه خودرو را روشن کنید تا بتوانید از بخاری خودرو بهره بگیرید. بخاری خودرو را تا آخرین درجه زیاد کنید و اجازه دهید تا به اندازه ای کار کند که باعث داغ شدن داکت ها و بخار شدن ترکیب سرکه یا آب لیمو شود.
 
- ممکن است پس از خشک شدن داکت ها تا مدت نسبتا طولانی بوی لیمو و سرکه در خودرو بماند. از این رو بهتر است این نوع نظافت را در فصل سرد سال انجام دهید که استفاده از بخاری خودرو بسیار بیشتر است. چون گرما با سرعت بیشتری بودی سرکه و لیمو را از بین می برد.
 
روش 2- همیشه و در تمام فصول سال حتما از فن سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید. حتی اگر نیازی به کولر یا بخاری ندارید حداقل هفته ای یک بار به هنگام رانندگی با خودرو، فن سیستم تهویه را به مدت یک ساعت روشن بگذارید تا هرگونه رطوبت درون داکت ها خشک شود.
 
 
 
پیشگیری:
 
1- فیلتر اتاق را به موقع تعویض کنید تا آلودگی های درون آن موجب بو گرفتن اتاق خودرو نشود.
 
2- در فصل های گرم سال، نیم ساعت قبل از خاموش کردن پیشرانه خودرو ترجیحا سیستم کولر را خاموش کنید تا یخ روی اواپراتور ذوب شده و خشک شود. عدم وجود رطوبت روی اواپراتور احتمال بو گرفتن سیستم تهیه را کاهش می دهد.
 
3- درصورتی که در مکان های مرطوب زندگی می کنید، حتی درصورت عدم بو دادن سیستم تهویه، حتما از روش اسپری کردن درون داکت های سیستم تهویه استفاده کنید تا سیستم تهویه همیشه خوش بو و تمیز بماند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تهویه مطبوع






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

آرمان
0

زدن اسپری خوشبوکننده درون داکت هوا فوق العاده خطرناکه بدلیل فضای بسته داکت هوا و حرارت موتور موجب انفجار میشه
19:10  1399/08/19
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

دقیقا اینجا ادوغ استاپ هست که بو رو از بین میبره و اسپری هست... روشش رو هم رو خودش نوشته و بهد تمام بوی نم یا بد از بین میره... مقاله عالی دستتون درد نکنه...عالی بود
19:08  1397/07/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
تحویل ۱۵ خرداد v1p : ۳۶ درصد سالانه، ولی فکر کنم روزهای تعطیل رسمی رو ازش کم میکنن
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : عزیز اینجوری با زنگ زدن به این اپراتورها که خودشون هم نمیدونم موضوع چیه درست نمیشه باید همه اونایی که براشون پیامک نیامده یک روز تعیین کنیم بریم حضوری جلوی وزارت صمت
ساینا : واریز وجه اولیه1402.12.05.امروز دعوت نامه اومد
علی : نه داداش اینا که جواب قطعی نمیدن هی میگن گواهینامه تون را اعتبار کنید فکس کنید شاید درست بشه .من چند بار زنگ زدم چند نفر گفتن درست میشه چند نفر هم گفتن درست نمیشه
207دستی سقف فلز : تکمیل 18 دی فاکتور شدم،
حمید : سلام ماشین تحویل گرفتی بیمه داره یا خودمان بیمه کنیم
4723 : ظاهرا همه با افزایش قیمتش کنار امدین که منتظر فراخوانین اول باید قیمت اصلاح شود بعد فراخوان
Auto RR : پیام من رو دوباره بخون طاها جان. گفتم سایپا تا اردیبهشت ماه دعوتنامه فرستاده.نگفتم پارس خودرو
عبدی : سلام دوستان زمستانی که پیامک برایشان نیامده لطف کنند تیک را بزنند ببینیم برای چند نفر نیامده سپاس
علی‌ازایلام : در جواب ‌کابرعزیز‌‌مراد207جانبازن‌من‌هم‌تحویل‌15اسفندخبری ازش نیست
سعید fx : سلام امروز زنگ زدم صدای مشتری گفت مجوز خروج خورده منتظر بارگیریه 23 بهمن قرار دادم هستش