میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوگانه : دوستان میگم برا کوییک زده ۱۱۷ باید پرداخت کنیم آیا درست یا چیزی دیگه است لطفا پیگیری کنید و اطاعت رسانی کنید.تشکر
ولیان : سلام من 043/11/01برای شاهین اتومات ثبت ناک کل وجه 90 روز تحویلش بود الان 150 روز گذشته بنظرتان کی فاکتور میشود
J4 : سلام لطفا کسایی که آخر فرورین j4 ثبت نام کردن یه اطلاع از وضعیت خودرو بدن مال من خاکستری هست
مجتبی : سلام کی تکمیل وجه کردید؟ پیام اومد که فاکتور شده؟
اصغر : دوستانی که منتظر هستن همه تهران هستید. شاید به شهر هم مرتبط باشه . من تهران هستم پذیرش ۲۰ ام
تارا v4 : چقد مردم چشم انتظار سرکار میزارین یک سال که منتظر پیامک بودیم بعدم هی پیامک های متنوع برای پول فرستادین پول واریز کنین الانم که موقع تحویل شده هیچ خبری از تحویل ماشین نیست حتی فاکتور هم نشده کاشکی تحویل دادنتون مثل پول گرفتنتون بود
S3 بجنورد 13 آبان : سلام امروز زنگ زدم به نمایندگی ، گفتن ماشین با گیری شده تا آخر هفته زنگ می‌زنیم واسه تحویل. من که باور نمیکنم.
اسفندی : یه سوال دیگم داشتم قیمت مابه التفاوت زده ۱۱۷ میلیون قضیه چیه؟
رضایی : بنده اول اسفند واریزی داشتم، در قراردادمون زمان تحویلش، ۵ خرداد1403 هست، هنوز تا امروز فاکتور نشده. لعنت خدا بر کسیکه به ماها داره ظلم میکنه....توربو و ساندرو برداشتن، اضافه وجه گرفتن ، تحویلشو یکساله نیم عقب انداختند...خدا خودت بدادمون برس.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفندی صبور : دوستان منم موافقم به خداتحت هیچ شرایطی زیرباراین پیشنهادهانمیریم.. صبرمی کنیم.. اصلا فکرمی کنیم که تازه پولوواریزکردیم... بالاخره مجبورن که بدنش بهمون.. چون همه کارشناساشون متفق القول میگن که میاد فقط تاخیرداره... دی وبهمن رودادن ماروهم میدن نگران نباشید من که اصلا نگران نیستم دلمم روشنه که طی یکی دوماه آینده ماشینم ساینادوگانم دم درخونمه. ـخیال همتون راحت.. فقط صبرکنید وواردجنگ روانی اینانشید.. افزایش قیمتم شامل 1402نمیشه.. این مال از1403به بعد.. خیالتون راحت.. فقط صبرکنید تاآخرهمین ماه..
پارس سفارشی 4714 : سلام واریزی 18 اردیبهشت،فاکتور29 اردییهشت 10 خردادپلاک 13 خردادحمل به نمایندگی مونتاژ RBC کرمانشاه
اتومات اسفند 1402 : سایپا همین بازی را سر سیتروئن c3 درآورد ولی مشتریا شکایت کردن و موفق شدن
اتومات آپشنال مشکی : تحویل 31 فروردین، فاکتور 30 اردیبهشت ، بالاخره امروز پلاک شد
ایمان : سلام اسفندی های عزیز قیمت بازار کوییک استاندارد الان 430هست کسانی که 114قبلا ریختن الان هم 118 میریزن میشه جمعا 232 حالا قیمت کارخانه چنده تقریبا 290 الان شما تقریبا 58میلیون ریز قیمت کارخانه می‌خری چقدر سود بری 430_232میشه 198میلبون سود سود شما 198میشه
محمد : 505 میلیون پول دادی ؟ میخواستی ندی 😂
X22 : 14 دی قرارداد. ایکس 22.دیشب بارگیری شد.
بدیل به رانا پلاس ارتقا یافته : سلام برای کسی تبدیل اختیاری به رانا پلاس ارتقا یافته اومده؟ دیروز یعنی شنبه 12خرداد برای من تبدیل به رانا پلاس ارتقا یافته تحویل90روزه اومده به قیمت 457میلیون تومن. به نظر تبدیل بزنیم؟؟؟؟؟؟؟ خودم سورن xu7pبهار هستم.
X22 : با سلام. الان باصدای مشتری تماس گرفتم. گفتن دیشب بارگیری شده. نمایندگی گرگان
پارس elx تابستان : تجمع بزرگ حواله داران پارس بهار و تابستان 403جلو ایران خودرو به دلیل عدم تحویل پارس و توقف تولید آن#نه به توقف تولید پارس تا تحویل آخرین نفر سامانه یکپارچه # زمان یکشنبه:27خرداد 403«روز عرفه»