بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

رپورتاژ - اگر در خیابان­های ایران نگاهی گذرا به ماشین‌های در حال تردد بیندازید، قطعاً خودروی «ریو» را خواهید دید. اگر از مصرف‌کنندگان این خودرو در رابطه با آن سؤالی بپرسید، در پاسخ­­های آن­ها رگه­هایی از رضایت را از این محصول کمپانی کیا موتورز مشاهده خواهید کرد.

در این مطلب می‌خواهیم به‌صورت مختصر حضور 13 ساله ریو در ایران را بررسی کنیم. قبل از آن 4 نسل از این خودرو را معرفی می‌کنیم.

کیا ریو را می­توان در چهار نسل مختلف طبقه­‌بندی کرد:

 

 نسل اول

نسل اول این خودرو در سال 2000 با دو مدل استیشن و سدان، خود را به بازار جهانی خودرو معرفی کرد. این نسل از کیا ریو در سال 1384 وارد بازار ایران شد و توسط سایپا مونتاژ و عرضه گشت و اتفاقاً با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شد.

این ماشین کره‌ای با داشتن موتوری 4 سیلندر و 1500 سی‌سی می‌توانست قدرتی معادل 96 اسب بخار تولید کند. کیسه­های هوا و ترمزهای ضد قفل معروف به "ABS" از امکاناتی بود که سایپا از کیا ریوهای وارداتی حذف و به مشتریان عرضه نمود. علی‌رغم حذف این امکانات، هنوز مشتریان بازار خودرو در ایران کیا ریو را خودرویی اقتصادی و قابل‌قبول قلمداد می­کردند.

نسل دوم

از سال 2005 نسل دوم این خودرو تولید و با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت و دو مدل سدان و هاچبک معرفی شد. قدرت نسل دوم کیا ریو به 110 اسب بخار افزایش پیدا کرد، اما همچنان این کیا ریو های نسل اول بودند که در بازار خودروی ایران دست‌به‌دست می­شدند. کیا ریو که تا حدودی محبوب خریداران خودرو در ایران به شمار می­رفت تا سال 1390 توسط سایپا به خریداران عرضه شد. تا این­که سازمان استاندارد با الزامی کردن نصب کیسه­های هوا (ایربگ) بر روی همه­ی خودروهای تولید داخل، خط پایانی بر حضور چندین ساله­ این خودرو در ایران کشید. استهلاک پایین و مصرف سوخت کم این خودرو باعث شد تا حضور ریوهای دست‌دوم در ایران همچنان به چشم بخورد. البته ایراداتی هم به این خودرو وارد است. برای مثال تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان این خودرو از خرابی زودهنگام جعبه‌دنده و یا امکانات پایین رفاهی گلایه می­کنند. ازلحاظ ایمنی می­توان کیا ریو را در رده­ متوسط طبقه­بندی کرد. ازلحاظ طراحی، کیا ریو جز خودروهایی محسوب می­شود که با ظاهری بسیار ساده، خودرویی معمولی به شمار می­رود. شاید دلیل این موضوع این باشد که طراحی مربوط به سال 2000 بوده و تنوع بالای خودروهای جدید تولیدشده، رنگ از رخ کیا ریوهای قدیمی ربوده است. از نسل دوم این خودرو در ایران خبری نیست و هرگز این نسل از کیا ریو پا به بازار داخلی ایران نگذاشت.

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

نسل سوم

نسل سوم این خودرو در سال 2012 به بازارهای جهانی معرفی شد و تولید آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. این نسل ازلحاظ ایمنی و مصرف سوخت پیشرفت قابل‌توجهی داشت. این نسل با ورود به بازار داخلی ایران توانست تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند. گرچه استقبال مشتریان از این نسل هم چون نسل اول این خودرو نبود.

نسل چهارم

در حال حاضر نسل چهارم کیا ریو نیز معرفی‌شده که البته هنوز به بازار ایران عرضه نشده است.

جمع بندی

به‌طورکلی می­توان حضور اولیه­ کیا ریو در ایران را حضوری موفق ارزیابی کرد، چراکه مصرف سوخت پایین و استهلاک پایین این خودرو در ایران طرفداران زیادی داشت و همین امر سبب استقبال خوب مشتریان از آن شد. از حضور نسل­های اول و سوم کیا ریو در ایران می­توان دریافت که علی‌رغم استقبال خوب از نسل اول این خودرو، نسل سوم کیا ریو نتوانست جایگاه این خودرو را در ایران حفظ کند. نسل آخر این خودرو حتی در خود کشور کره جنوبی خط تولید نداشته و در برخی کشورهای دیگر عرضه می­شود.

خریداران این خودروها در داخل ایران حال با از نبود لوازم یدکی این خودرو در داخل ایران رنج می­برند و همین امر باعث کم‌رنگ‌تر شدن استقبال از کیا ریو در ایران شده است. مدل‌های کارکرده و دست‌دوم کیا ریو در سایت‌های خریدوفروش خودرو موجود می‌باشد. مدل سال 90 این خودرو که تقریباً جزء آخرین مهروموم‌های تولید ریو در ایران نیز به‌حساب می‌آید در سایت دیوار با قیمتی در حدود 40 الی 45 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. با همین بودجه می‌توان یک سمند نسبتاً تمیز مدل 91-93 را خریداری کرد.

در یک نگاه کلی می­توان این­طور ارزیابی کرد که حضور 13 ساله­ کیا ریو در ایران دارای نموداری نزولی ازلحاظ گرایش مشتریان به خرید آن در ایران بوده­ است. کم­تر خانواده­های ایرانی هستند که چشم بر ظاهر قدیمی کیا ریوهای نسل اول موجود در ایران ببندند. یا کم­تر خانواده­هایی هستند که پس از خرابی خودروی خود و پس از مواجهه با عدم وجود لوازم یدکی آن در داخل ایران خاطره­ خوبی از سفر با کیا ریو تجربه کرده باشند.

 

منبع : ویرلن


 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیا ریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 شاسی ۲۸ اسفند : بعد زرد شدن مدارک چقدر طول میکشه رسیدن مدارک و بارکدپستی ارسال میشه برای پیگیری یا نه
تارا : ای بابا برای هزارمین بار بازم بروز شد! قبلا هر ۲۰ روز تاریخ بروز میشد اما الان جدیدا هر یکی دوروز در میون بروز میشه! چکار میکنن اینا😑 ضمنا فروش فوری تحویل ۱۷ خرداد هستم...
شاهین اتومات ۲۴ دی : منم هنوز فاکتور نشدم
U : به قرون هم نمیدیم . ۲ ماه و نیمه پولمون رو گرفتن سود کردن ماشین هم ندادن ، طلبکار هم هستن
X5 بهمن : منم دقیقا به همین شکل.تماس هم گرفتم گفتن تحویل ۳۱ خرداد ولی بعید میدونم چون هنوز فاکتور نشده.شما فاکتور شدین؟
محمد : یه احتمال وجود داره واون این که ازلوله بخاری اب نشت میکنه به بخاری
شاهین اتوماتیک 90 روزه : بیاین یه آمار بگیریم ببینیم کیا اینجا شاهین 90 روزه اتوماتیک دی ماه 402 ثبت نام کردن و هنوز فاکتور نشدن. لطفا تاریخ پذیرش و نوع طرح (عادی یا جوانی جمعیت) رو هم بنویسین. از گزینه "پاسخ دادن" استفاده کنین تا قاطی نشه با بقیه پیام ها. خودم واریز 19 دی، پذیرش 20 دی، ما به التفاوت 16 فروردین. طرح عادی هستن. سخا هم چهار پنج روز بعدش اومد.
محمد علی : سلام شاهین اتوماتیک پذیرش 18دی فاکتور 22 اردیبهشت پلاک 24 اردیبهشت امروز ماشین رسیده نمایندگی اما هنوز نرفتم تحویل بگیرم امیدوارم همه زودتر فاکتور بشوند
ناشناس : گروه خودروسازی سایپا بار دیگر متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه را به تبدیل تعهد فراخواند. براساس شرایط فروش سایپا که در روز 30‌ام اردیبهشت 1403 اعلام شده است، این شرکت از متقاضیان شاهین G می‌خواهد تا به‌جای این خودرو، ساینا S تحویل بگیرند. همچنین سایپا به‌جای کوییک GX ثبت‌نامی از سوی متقاضیان، به آن‌ها کوییک GX-L تحویل می‌دهد. بخشنامه سایپا در بخش ساینا S‌ از نوع پیش‌فروش و در بخش کوییک GX-L‌ از نوع فروش فوری است.
محمد : پذیرش ۲۴ دی هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمود اسفند402(پیش فروش) : ممنون الهی خیر ببینی
207 اتومات30 دی : سلام ، آقا تاریخ فاکتورا چرا اینجوریه؟! الان این دوستمون تحویلش 29 بهمنه فاکتور شده یا تکمیل وجه تا 2 دی فاکتور شده ولی از 20 آذر رنگ مشکی فاکتور نشده !!! باید هرکدوم یه سطل رنگ مشکی بگیریم ببریم دم کارخونه بدیم بهشون شاید ماشینارو تحویل دادن
ای‌خدا : خوب‌برادر‌بنده‌استپ‌دستی‌دارم‌چند‌میخرید‌بفرمایید که‌بقیه‌دوستان‌هم‌بدونند.
حسین : هفته چهارم دی ماه بودم 27 فروردین تکمیل وجه 29 فروردین ثبت سخا 20 اردیبهشت فاکتور 24 اردیبهشت پلاک شد 30 اردیبهشت چراغ تحویل روشن شد تلفن گویا اعلام کرد در حال حمل به نمایندگیست
رسول ازبجنورد : ازتاریخ سیستمی هم گذشت هبری نیست که نیست مدل 402نزدیک به 4ماه هم میشه بیمه شده 33اتومات نقدی تاریخ خرید2دی
ساینا85 گانه : 7بهمن پذیرش، 27اردیبهشت فاکتور، امروز پلاک شدم
پارس تحویل تابستان1403 : آقا مثلا یکی انار دوس داره میشه به زور بهش بگیم خیار سبز بخور 🥒 ما فقط پارس دوس داریم ...#نه به خودرو ی جایگزین ...درسته میگن سورن بهتره ولی ما پارس دوس داریم
سورن پلاس گازسوز- دی ماه : با سلام ضمن تبریک، لطفا کسورات و سود تاخیری که داشته اید را به اشتراک بگذارید
محسن : سلام شما براتون دعوتنامه اومد که بهمن واریزی داشتید یا طرح جایگزینو انتخاب کردید؟ چون منم تحویل بهار 403 هستم ولی هنوز دعوتنامه نیومده فقط دوبار پیامک طرح جایگزین اومده
پارس تحویل تابستان1403 : چرا ایران خودرو داره دس دس میکنه... به بهانه‌ی استاندارد داره به مردم فشار وارد میکنه از مسئولان میخوام یه بار برای همیشه این مسئله رو با ایران خودرو حل کنه و مجوز استاندارد تا آخرین نفر ثبتنانی رو بده تا حالا تحویل دادین استاندارد نداشت این چنتایی باقی مانده هم روش