چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی ۲۰ خرداد : سپاس مبارک شما ها هم باشه خودروتون
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده
پذیرش 19 اسفند اطلس سفید مشکی : مبارکه...خداکنه اسفند رو هم فاکتور کنند. پذیرش 19 اسفند
S3 ثبت نام13 آذر : واسه ما ۱۳ آذر بود ۱۶ خرداد شاسی شد فعلا دارن مشکی هارو فاکتور میکنن
J7 دی : هنوز برای دی ماه فاکتور نشده
علی : نتایج خودروهای برقی فردا مشخص میشه احتمال بسیار زیاد این هفته خودروهای وارداتی چانگان هم تعیین تکلیف بشن خبر خودروهای برقی توی سایت
تارا دستی زمستان : تا 22خرداد یا 23خرداد هستن بعد خرداد تمام میشه میاد روی تیر
محمد j4 : سلام دوستانی که j 4 مشکی ثبت نام کردن اسفند یا فروردین ماشین بهشون تحویل شده ؟ من سفید نوشتم حالا میکن مشکی ها رو زودتر دارن میدن
تارا v1p : ما 20خرداد فروش فوری سفید هنوز فاکتور نشدیم
مجتبی : سلام دوستان واسه من امروز زده شما هیچ سفارش ثبت شده ای ندارید. مشکل سامانه هست یا...؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند ماهی : سلام دوستان وقت بخیر طرح تبدیل به کوییک تا چه تایمی وقت داره ؟
ایهان : ماهم تکمیل وجه 22اسفندهستیم،29فروردین تخصیص شده ولی تاامروز خبری از فاکتور نیست
مهرسانا : سلام ،مهلت تبدیل و واریز وجه بهار تا کی هست?
محسن : ما قبلا 114 دادیم الانم 117 جمعا 232
حامد : نمی دونم چی بگم اگه قراره تبدیل شورن به پارس بشه باید قیمت هم برگرده یعنی اون موقع هر چی قیمت پارس بوده یه قیمت اون موقع بده. دقیقا مثل سورن ای اف سون که هر کی تبدیل زد به قیمت زمان واریز وجه هر خودرو چقدر قیمتش بوده موقع واریز . الان باید قیمت اسفند ماه حساب کنند تو اسفند ماه قیمت پارس بده 294 .
حسن : یک ماه و نیم شاسی تخصیص شده اما فاکتور نشده
سفارشی4714 : سلام دوستان اطلاع دارید کارت سوخت رو خودمون باید ثبت نام کنیم یا نه؟؟
عارف : من آخر بهمن هستم هنوز فاکتور نشده
ایوب : بله سود مشارکت ما را تو طرح تبدیل های قبلی میزدن نمیدونم چرا تو طرح تبدیل کوییک نزدن آخه سود مشارکت ما که مبلغ واریزی که 141میلیون بوده و در حدود یک سال خوابیده باید بشه بیشتر از22میلیون باشه کسی زنگ نزده از کارشناسای سایپا اینا بپریه؟
رانا اسفند : ایشالا فردا 4 بمهن پلاک کنن