اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 

اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 
در طی چهار سال گذشته شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش رفت که نه‌ تنها صنایع بالا دستی و اقتصاد کلان دستخوش تنش‌هایی شد بلکه فضا به سمت تحت تأثیر قرار گرفتن معیشت مردم نیز پیش رفت. صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم با افت حدود ۴۰ درصدی در بخش تولید مواجه شده و تولید برخی انواع مدل‌های خودرو در ایران متوقف شده است، حال خبرهای ضد و نقیضی از تمایل خودروسازان خارجی برای بازگشت به بازار ایران به گوش می‌رسد که تاحدودی گمراه کننده‌است. چرا که معاونان وزارت صمت برخلاف انجمن خودروسازان از عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور مجدد در بازار ایران خبر می‌دهند.
 
احمد نعمت‌ بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی ایران می‌گوید:
 
«خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم ابراز تمایل کرده‌اند و علاوه بر آن حجم قابل توجهی از واردات ایران مربوط به واردات قطعات خودرو است و در صورت لغو تحریم‌ها به جای واردات قطعات از چین، می‌شود این قطعات را از کشورهای اروپایی و با کیفیت بهتر وارد کرد. با توجه به شرایط تحریمی لازم است فرآیند جذب مورد بازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود. این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالا دستی خالی است.»
 
بازگشت خودروسازان خارجی
 
نعمت بخش خاطرنشان کرد: «اگر به شرکت‌های خودروسازی پیشرفته خارجی اجازه راه ‌اندازی خطوط تولید از ابتدا تا انتهای ساخت خودرو در ایران را دهند قطعا این موضوع به رقابتی شدن صنعت خودروسازی کشور نیز کمک خواهد کرد. البته این امر مستلزم تسهیل  قوانین و مقررات دست و پاگیر داخلی نیز است. همچنین در صورت برقراری همکاری برای تولید مشترک خودرو با شرکت‌های خارجی، علاوه بر افزایش توان فنی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، می‌توانیم توسعه بازارهای صادراتی را نیز هدف‌گذاری کنیم.»
 
خودروسازی ایران هر چند توانسته در این حدودا سه سال تحریم، به واسطه محصولات داخلی سرپا بماند، اما نیاز به مشارکت‌های خارجی همچنان در این صنعت احساس می‌شود. دوری از شرکای خارجی، خالی از دردسر برای خودروسازی کشور نبوده، ضمن آن که این صنعت هنوز هم برای توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات به کمک خارجی‌ها نیاز دارد.
 
اما در نقطه مقابل سهیل معمار باشی٬‌ مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت می‌گوید:‌
 
تماسی از سوی خودروسازان خارجی برای حضور در ایران گرفته نشده است.
 
به گفته این مقام دولتی:‌
 
تاکنون به جز چند ایمیل٬‌ هیچ ملاقات و مذاکره جدی‌ای بین خودروسازان خارجی و طرفین ایرانی روی نداده است و سیاست وزارت صمت نیز برای فعالیت شرکت‌های خارجی حالا متفاوت از گذشته است. در واقع برخلاف گذشته٬‌ این بار خودروسازان خارجی برای بازگشت به ایران باید به سرمایه‌گذاری نقدی در کشورمان بپردازند و از سی. کی. دی کاری یا تولید تحت لیسانس خبری نخواهد بود. همچنین ‌ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال این صنعت به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.
 
با این اوصاف مشخص است که راه درازی برای احیای همکاری با خودروسازان بین‌المللی وجود دارد و در کوتاه و میان مدت تنها فعال شدن مجدد خطوط مونتاژ‌خودروهای چینی است که می‌تواند تنوع کوچکی را در بازار خودرو کشورمان ایجاد کند.
 

منبع

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مادران : واقعا اطلاعات پشتیبانی سایپا قد یه مرغ بیشتر ارزش نداره زنگ چند جا زدم دزمورد کارت طلایی بپرسم اخرم یکی گفت تو سایت نگیر بعد زنگ خودمون بزن باتخفیف وشرایطی برات بیمه بدنه فعال مکنیم منم گفتالکی باشه و رفتم بیمه بدنه رو زدم برا اطلس مشکی اگر مشکی تولید نمیشه تغییر رنگ بیاد سفید نقره ای چیزی میزنم
تی8/ تی9 : جمع کنید سفره ابولفظل را برای من امروز پلاک شد / مجدد باید یه سفره دیگه پهن کنیم تا تحویل بدن / خدا به داد مون برسه
S3 تهران : خیر تحویل نشده الان تو چهار ماه که از موعد تحویل گذشته
علی شاهین اتوماتیک 90 روزه : نه هنوز
ساینا : پس کی دعوتنامه اسفند میاد، خسته شدیم دیگه
J7 : کارت ماشین و برگ سبز باهم میاد یا جدا جدا
تارا v4lx : شماره ۰۲۱۸۲۲۷۲۷۲۷
تارا v4 lx : ۱۴۰۳.۱۲.۳۱ ؟!؟!؟😲😲 تارا گرگ پلند xlg کروز ؟!؟!؟!؟😲😵‍💫 چی نوشتی؟؟؟؟
تارا v4 lx : دوستان لطف کنید بگید تاریخ تحویلتون کی بوده و کی فاکتور شده و مدل دقیق ماشینتون چیه یارو اومده نوشته تارا گرگ پلند xlg کروز بابا این ماشین هنوز ایرانخودرو تولید نکرده سفارشی برات زدن؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل پژو پارس به سورن پلاس : سلام دوستان وقت همگی بخیر اگر کسی امروز فاکتور شده اطلاع بده ماهم خبر دارشیم واریز وجه 9اسفند تحویلی 8خرداد تا به الان‌که فاکتور نشدم ممنون میشیم
علی : هیچ خودروی ایرانی رو با حتی چینی مقایسه نکن اگه از ام وی ام درست استفاده کنی از همه ماشینهای ایرانی بهتره حتی فکر نشستن داخلش تورواروم میکنه
207 تکمیل 20 دی : دوستان امروز مثل اینکه 19 دی فاکتور شد کسایی که فاکتور شدن لطفا تیک سبز رو بزنن
207 ارتقا پاناموعد تحویل 31 فروردین : سلام وقت به خیر ...بنده تکمیل وجه 12 اسفند انجام دادم و موعد تحویلم 31 فروردین هست و اینکه عارضم زمان تبدیل فکر می کنم خودشون گذاشتن 27 فروردین...دوستان می دونن چه زمانی به دستم میرسه؟
بهار 1403پارس : سلام کجا نوشته بخشنامه بهار اومده ؟
EFP دنا 6 دنده جدید : تحویل 4 خرداد تکمیل وجه 5 اسفند رنگ مشکی خبری از فاکتور نیست
ثبت نام بهمن : سلام کدام شرکت خودرو سازی مشتری 16 ماه باید در نوبت باشد مدیر سایپا چکار میکنی مدیر کار بلد مدیریت نادرست شما هست که نمی‌توانی خودرو سر موعد تحویل بدهید در توان شرکت شما نیست این حجم خودرو پیش فروش نمایید به فکر مشتری باشید خود شما این روش قبول دارید مردم اسیر کردی 16 ماه ما که دستمان زیر سنگ هست خدا ازت نگذرد
الب ارسلان : چرا پلاک نمیکنن??
سارا : دوستان الان که بخشنامه برا بهار اومده یعنی زمستونیا تموم شدن .من کد 4742 هستم چه الویتی هست؟
علی قشم 4723 : من بخشنامه 4723هستم ولی پیامک برام نیامده کسی هست این بخشنامه باشه و براش پیامک نیامده باشه.لطفا جواب بدین