گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

با نگاهی کوتاه به رقابت های تنگاتنگ صنایع بزرگ خودروسازی در دنیا، دیده می شود که این شرکت ها ناگزیر شده اند تا جهت به انحصار در آوردن بازار فروش، در افزایش سرعت تولید، کیفیت ساخت، و آلایندگی خودرو بسیار دقیق تر شوند. این مهم جز با کسب مهارت های تخصصی صنعت خودرو ممکن نیست. دانشگاه مرجع مناسبی برای دستیابی به این تخصص هاست.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

مهندسی خودرو با وسایل نقلیه ای سروکار دارد که فقط بر روی زمین حرکت می کنند و موتور احتراق داخلی دارند. البته با توجه به پیشرفت های اخیر در صنعت خودرو و روند رو به کاهش مصرف سوخت های فسیلی و نیز گسترش موضوع کاهش آلایندگی هوا، صحبت از جایگزینی این موتورها با موتورهای مبتنی بر فناوری های جدیدتر مطرح است که از این میان می توان به خودروهای برقی، هیبریدی،  و بیوسوختی اشاره نمود.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

طراحی، ساخت، بهینه سازی، و تعمیر انواع خودرو از جمله موضوعاتی هستند که در رشته مهندسی خودرو مورد بحث قرار می گیرند. هم چنین، آلایندگی خودرو، دینامیک خودرو، کارایی خودرو، صدا و لرزش خودرو، پایداری خودرو، مهندسی ارگونومی، کنترل رطوبت و دمای فضای داخل خودرو، و کارسنجی و زمان سنجی تولید، از دیگر مواردی هستند که از نقطه نظر آموزشی، در این رشته بسیار اهمیت دارند. از آن جا که در رشته مهندسی خودرو تلفیقی از دروس مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی نرم افزار، و مهندسی ایمنی تدریس می شود، این رشته به نوعی جزء علوم فرارشته ای به شمار می آید. ازاین رو دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی خودرو، توانایی های بسیار بالایی را در زمینه طراحی، ساخت، و تولید انواع اتومبیل ها، اتوبوس ها، کامیون ها، و موتورسیکلت ها خواهند داشت.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

در سطح خاورمیانه، ایران اولین کشوری است که حدود 11 سال پیش نسبت به راه اندازی رشته مهندسی خودرو اقدام نمود. دانشگاه علم و صنعت به عنوان متولی راه اندازی رشته مهندسی خودرو، نیروهای متخصص بسیار زیادی را جهت فعالیت و تعالی صنعت خودروسازی کشورمان تربیت کرده است و تاکنون همکاری های بسیار گسترده ای را نیز با شرکت های بزرگ خودروسازی هم چون ایران خودرو و سایپا داشته است. مهندسی خودرو از سه گرایش اصلی سیستم محرکه خودرو، سیستم تعلیق، فرمان، و ترمز خودرو، و سازه و بدنه خودرو تشکیل شده است که شرح مختصری از هر گرایش در زیر آمده است.

(1) مهندسی خودرو ـ سیستم محرکه خودرو: در این گرایش، مکانیسم تأمین انرژی و طراحی بهینه خودرو در جهت کاهش مصرف سوخت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

(2) مهندسی خودرو ـ سیستم تعلیق، فرمان، و ترمز خودرو: در این گرایش، به مطالعه فرمان پذیری خودرو در سطح جاده و پیچ های تند، ضربه های ناشی از پستی و بلندی های سطح جاده به سرنشینان خودرو، و انواع سیستم های ترمز پرداخته می شود.

(3) مهندسی خودرو ـ سازه و بدنه خودرو: در این گرایش، به موضوعاتی هم چون طراحی سازه و بدنه ای ایمن تر، زیباتر و سبک تر پرداخته می شود.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

رشته مهندسی خودرو در دنیا بسیار شناخته شده است و دانشجویان جهت کسب مهارت های لازم در این رشته، دروس تخصصی متعددی را باید بگذرانند که خلاصه ای از این دروس در زیر آورده شده است:

کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)

مطالعات پیشرفته فولاد پرقدرت (Advanced High-Strength Steel Overview)

فناوری های پیشرفته اتصال (Advanced Joining Technologies)

آنالیز پیشرفته خرابی مواد (Advanced Material Damage Analysis)

سیستم های پیشرفته نگهداری (Advanced Restraint Systems)

تهویه مطبوع (Air Conditioning)

تعویض پنل آلومینیومی بیرونی (Aluminum Exterior Panel Replacement)

ترمزهای ضد قفل و سیستم های کنترل کشش (Anti-Lock Brakes and Traction Control Systems)

مبانی سیستم های ترمز (Basic Brake Systems)

مبانی آنالیز خرابی الکترونیک (Basic Electronics Damage Analysis)

باطری ها (Batteries)

تعمیرات فولاد پرقدرت (High-Strength Steel Repairs)

فرایند عیب یابی و کشف خرابی (Blueprinting Process and Damage Discovery)

اصول تعمیر انواع خودروهای تصادفی (Principles of Repairing Various Types of Vehicles)

سیستم های هشدار تصادف (Collision Warning Systems)

آنالیز خرابی سیستم های پیشرفته خودرو (Damage Analysis of Advanced Automotive Systems)

خودروهای هیبریدی (Electric Hybrid Vehicles)

نگاهی بر سیستم های کنترل پایداری الکترونیک (Electronic Stability Control Systems Overview)

آنالیز خرابی پنل های بیرونی (Exterior Panels Damage Analysis)

سیستم های سوخت رسانی و اگزوز (Fuel and Exhaust Systems)

سیستم های گرمایش و سرمایش (Heating and Cooling Systems)

آنالیز سیستم های مکانیکی (Mechanical Systems Analysis)


منابع

targetstudy    i-car

برچسب : دانشگاه , مهندسی , خودرو , بدنه , تعلیق , فرمان , ترمز , تهویه , کاربراتور , انژکتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

30 نظر

Village Talkies
0

Thanks for sharing.
Village Talkies a top quality professional Corporate Video Production Company in Bangalore and also best explainer video company in Bangalore & 3d, 2d animation video makers in Bangalore , Chennai, India & Maryland, Baltimore, provides Corporate & Brand films, Promotional, Marketing videos & Training videos , Product demo videos , Product video explainers, 2d, 3d Animation, Motion graphics, Whiteboard Employee videos and more for all start-ups, industries and corporate companies. From scripting to corporate, ex
08:50  1403/01/13
پاسخ دادن
حسین
0

باسلام این رشته مربوط به بستن سیستم ضبط ماشین هم است
16:46  1402/01/07
پاسخ دادن
پوریا
0

یه سوال خیلی مهم رشته صنعتی خودرو باید کجا و کدوم شهر خونده بشه و چطور میشه در شرکت های خودرو ثبت نام کرد یا در ایران میشه ادامه داد یا آلمان یا.............
20:40  1399/09/13
پاسخ دادن
علیرضا
0

سلام من یه دیوونه ی ماشین هستم ایا این رشته برام خوبه یا نه
23:20  1397/02/21
پاسخ دادن
مصطفی
0

سلام میخاستم بدونم اگر بخام در مقطع فوق لیسانس رشته مربوط به خودروسازی و خودرو در کشور آلمان بخونم چه رشته ای و در کدام شهر بخونم بهتر است ؟
23:41  1396/09/18
پاسخ دادن
عرفان
18

باسلام اياميدونيد بارشته ديپلم مكانيك وبرق خودرو اگه بخواهيم دردانشگاه رشته برق خودرو ويا مهندسي خودرو روانتخاب كنيم درچه دانشگاههايي اين رشته ها روداره؟ ايا دردانشگاههاي بدون كنكورهم اين رشته ها وجود داره؟ وزمان ثبت نام ان كيه؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد
18:32  1396/04/15
پاسخ دادن
محمد
13

سلام. باید نقاشی خوب باشه?
20:15  1395/04/18
پاسخ دادن
امیرعلی
0

سلام
نه نیازی نیست نقاشی تون خوب باشه.
چون رشته طراحی خودرو که نداریم. رشته مهندسی خودرو داریم و هیچ وقت دست به قلم طراحی بدنه داخلی یا خارجی خودرو نمی شویم.
13:23  1399/01/07

پویا
8

آیا بعد از دانشگاه
شرکت خودرو سازی هست که استخدام کنه
یا بیکاریم
10:21  1395/02/10
پاسخ دادن
مصطفی
9

من اولین دانشجوی این رشته دردانشگاه ازاد شهرضا هستم وچون یکنفر هستم سی درصد از کلاس های من تشکیل نمی شودچکار کنم؟
21:56  1394/12/10
پاسخ دادن
Sara
3

سلام...ميشه با كارشناسي فيزيك مهندسي ، ارشد مهندسي خودرو خوند؟
12:50  1394/11/11
پاسخ دادن
محمد انوری
3

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما،من بسیار به طراحی خودرو و کلا ماشین الات علاقه دارم میخواستم بدونم من باید تو چه رشته تحصیل کنم واینکه ایا دانشگاه ازاد رشتهی مورد نظر من رو داره بدون کنکوره یا کنکور میخواد
01:51  1394/10/29
پاسخ دادن
معین
6

نمیخوام ناامیدت کنم ولی تا وقتی وضع صنعت خودروی کشور ما انقدر
افتضاح باشه ، رشته مهندسی مکانیک (خودرو) کمک چندانی در کشورمون
به شما نخواهد کرد.
اگه میخوای موفق بشی و دنبال علاقه ات بری ، برو آلمان اونجا میتونی به
خواسته هات برسی. البته اگه میتونی و برات امکانش وجود داره ...
رشته مهندسی خودرو رو باید تو کشورهایی بخونی که صنعت خودروشون
پیشرفته است. مثل آلمان - انگلیس - ژاپن - آمریکا - کره جنوبی - ایتالیا
13:20  1394/10/29

محمدصفری
0

من طراح خودرو هستم09383930957اگه طرح خواستین تمهس حاصل فرمایید
00:00  1394/06/28
پاسخ دادن
Niloofar
0

سلام.من امسال کنکور دادم و باید انتخاب رشته کنم. از بچگی علاقه ی خیلی زیادی به خودرو داشتم و دارم. چند ساله که خودروهای مطرح دنیارو می کشم. یعنی استعداد طراحی بدنه ی خودرو رو دارم. به نظرتون این رشته رو انتخاب کنم؟ اصلا آینده داره؟ تو خارج از کشور امکان ادامه ی تحصیل هست؟؟؟
لطفا کمکم کنید.
nili.annab@yahoo.com
18:41  1394/04/31
پاسخ دادن
Pezhman Vakili
5

از نظر من دنبال علاقت برو تو همین ایران خودمان هم میشه کلی کار انجام داد من خودم هم خودرو می خونم، این یکی از بهترین رشته ها هست
15:55  1394/10/04

محمد حامد تاجیک
3

سلام یه سوال از شما دارم آقای مهندس من تعمیرات خودرو رو تا حدی در حال یادگیریش هستم آیا کمکم میکنه در ضمینه مهندسی خودرو یعنی این آچار بدست بودنم باعث میشه یه مهندس مکانیک واقعی باشم یا هیچ ربطی نداره به مهندسیم ؟
17:58  1394/02/02
پاسخ دادن
سینا
1

هیچ ربطی نداره تو دانشگاه باید ریاضیات مهندسی پیشرفته و cfd و این چیزا پاس کنی که خیلی سنگینن
21:16  1394/12/19

امین
1

منم دانشجوی ترم 6 کارشناسیه مهندسی خودرو ام فقط ما هیچکوم از دروس بالا جزو منابع درسیمون نیست.
محمد جان میشه در رابطه با ارشد و رتبه ی لازم برای قبولیش توضیح بدی؟
اینم ایمیلم:
pesarkhob72@gmail.com
17:35  1393/02/20
پاسخ دادن
محمد
7

من دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه خواجه نصیر هستم. اساتید این رشته در دانشگاه ما یکی از متخصص ترین گروههای خودرو در خاورمیانه رو تشکیل دادن.
اما به دلیل بی مهری های تولید کنندگان خودرو از جمله ایران خودرو ارتباط این گروه با صنعت قطع شده است....
23:37  1392/12/10
پاسخ دادن
ﺍﺭﻳﻦ
5

ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﺧﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺪ ﺧﻮﺑﻰ داره
20:49  1393/07/07

کاربر: saeed.you
3

اگه من از وجود همچین رشته ای اطلاع داشتم حتما دنبالش میکردم... حیف ک باز هم قسمت نبووووود...
20:48  1392/12/10
پاسخ دادن
کاربر: Merdad
6

مثل بقیه رشته ها، دوستان این رشته هم به جمع ماها، فارق التحصیلین بیکار می پیوندن!
21:16  1392/12/08
پاسخ دادن
شهرضا
7

دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نیز به عنوان تنها واحد دانشگاه آزاد رشته کارشناسی پیوسته مهندسی خودرو را دارد
11:50  1392/06/05
پاسخ دادن
میلاد
7

به عنوان دانشجویه این رشته متاسفم که انقدر رشته هایه مهندسی در کشورمون بی ارزشه
23:34  1392/05/07
پاسخ دادن
شهاب
6

‏مهناز‏ ‏خانوم‏ ‏شماهم‏ ‏رشته‏ ‏خودرو ‏هستید؟
22:58  1392/02/22
پاسخ دادن
بهناز
8

رشته ی خوبیه تا حالا با این رشته اشنایی نداشتم
21:32  1392/01/07
پاسخ دادن
عارف
15

اینو گفتین که حال ما رو بگیرین
00:56  1391/11/15
پاسخ دادن
sardar
28

یازده سال این رشته در ایران هست اما 30 سال هست که پراید می رونیم
23:47  1391/11/14
پاسخ دادن
امیر
6

حدودای سال ۸۰ پراید اومد ایران اونوقت ۳۰ ساله پراید میرونیم؟ وضع ما خرابتر از ایناست ۳۰ ساله پیکان میرونیم
21:44  1395/03/13

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زهرا : از ثبت نام شهریور ماهی ها که هنوز شاسی نشده اطلاعی دارید؟؟
زهرا : من شهریور بودم و شاسی نشده
کاظم : فکر کنم تا سال‌ها باید به پیشنهادات غیر اجباری سایپا فکر کنیم و قبول نکنیم.
منصوری : سلام اسفندیا کسی دعوتنامه نیومده براش تا کی باید صبر کنیم
یوسف 💯 : سلام 😃😃😃 سورن دوگانه تکمیل وجه ۱۰ بهمن ، تحویل ۲۹ اسفند بود ، دیروز پیامک تبدیل به 207i پانا دستی اومد ، ولی تبدیل نخواهم کرد ، ماشین خودم رو می خوام 💥💥💥💥💦
علی : واسه من زده ارسال به خودرو ساز از امروز زده ، اطلاعات بازگشتی عرضه کننده خودرو یعنی چی ؟ دارم سکته میکنم
S5shahrivar : ۳۰ شهریور هنوز شاسی نشده بک احتمال داره چون اقساطی ها را بخوان ماشین دیگه بدن داستان تغییر چک ها و غیره داره خیلی ها هم دو تا قسط واریز کردند فعلا دارم اقساطی ها را میدن بعد می رسن خدمت ما بجای s5 یا s3 میدن یا x5
X5 مشکی : من ۱۷ بهمن ثبت نام کردم الان از سه ماه بیشتر گذشته ولی هنوز فاکتور نشده،تکمیل وجه زرده.کسی میدونه چقدر دیگه تحویل میدن؟
مبین : آرامشتون حفظ کنید و باز هم چاره ای بجز صبر کردن نداریم
زینب : کاش پارسال که پیامک تبدیل خودرو شاهین به اتومات اومد تغییرش داده بودیم هممون تا حالا اینجوری سرمون نیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کشاورز : از فردا بهمن ماهی ها فاکتور میشن دعوتنامه اسفند ماه هم فردا میاد اسفند ماهی ها فورا تکمیل وجه کنید اصلا درنگ نکنید
احسان : الان دیگه زمستان و بهار و تابستان همه متحد بشیم چون قیمت همینه و باید کاهش پیدا کنه و از حقمون دفاع کنیم56 درصد افزایش در یک‌مرحله قابل قبول نیست چون در مدت14 ماه درسال 1402 80 درصد افزایش دادن ودر 1403 56 درصد کدام خودرو این همه افزایش قیمت داشته این چیزی نیست جز لجبازی با متقاضیان پژو پارس مگه پارس چی داره و چه آپشنی اضافه کردن
دی ماه : چه فرقی داره چیه.تا 3 سال گارانتی داره سوار شو بعد گارانتی رد کن بره.هنو ماشین مارو ندادن
سعید تیگو7 : حالا اصلا میگیم اینایی که گفتی خیال واهی و دلخوش کنی از طرف دیگران هست من که تحویل قراردادم 90 روز کاری هست و خودم قراردادو امضا کردم و و طبق قرار داد سیستمی برج 5هست چه ضرر و زیانی برای من داره حالا میخاد اخبار درست باشه یا غلط.پس حداقل بزارین روند و مراحل کار را دوستان اینجا اعلام کنند و اگر کسانی خبر جدیدی دارند بیان کنند
رضا : یه چند تا مسئله رو خدمت دوستان متذکر بشم چون بعضی ها فکر کنم از سر بیکاری میان توی گروه وبه احتمال خیلی زیاد هیچ خودرو ثبت نامی هم ندارن فقط می خوان با حس وحال مردم بازی کنن،دوستان من چند سال پیش یه کوییک ثبت نام سایپا داشتم هیچ اطلاعی از طریق نمایندگی یا صدای مشتری نصیبم نشد وخودرو هم با 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم اما با اطلاع رسانی افراد توی همین گروه‌ها قبل از اینکه نمایندگی به من بگه من هر مرحله از روند تحویل خودرو مطلع می شدم پس اینکه بعضی ها میگن این پیج مال شرکت مدیران هست وغیره این چرت وپرت هست چون فقط اطلاعات این خودروساز نیست شما می تونید توی صفحات دیگه هم ببینید که شرکت های دیگه هم هستند ودرمورد اون دوتا آقایان فرشید والوند هردوشون اشخاص محترمی بودن واطلاعاتشون هم دقیق بود از نحوه تایپ کلامشون مشخص بود دیگه هم لطفا بقیه نیان نظرات بی خود خودشون رو بزارن
دوگانه : سلام شما تاریخ تکمیل وج وتاریخ تحویل کی بودین.والا ازما داره میره توششماه
تحویل 30دی : از کجا بفهمیم dae گیربکس هست.
پارس : سلام کل مراحل اقساطی رو توضیح میدی بهمون ممنون
اریزو5اف ال : لایک
علی ج : دوستان گوش به حرف کسی ندید چهارشنبه حتما بیاید دلار آمده پائین قیمت خودرو هم فروکش کرده پژو پارس هم باید به قیمت 402 به متقاضیان عرضه بشه