موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

با گذشت بیش از 90 سال از پیش‌بینی اینشتین، استارتاپ راکت‌ستار می‌خواهد نخستین نمونه از موتور پروتونی را به سرانجام برساند. این موتور، انرژی گداخت هسته‌ای را در ابعادی کوچک‌تر از نیروگاه مهار می‌کند و می‌تواند در آینده برای به پیش راندن خودروها نیز مورداستفاده قرار بگیرد.
 
بیش از ۶۰ سال است که بشر با فناوری «گداخت هسته‌ای» به شکل بمب‌های هیدروژنی آشنا شده است؛ اما تازه طی چند سال اخیر است که دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز و اقتصادی گداخت هسته‌ای، در افق دید پژوهشگران پدیدار شده. در فناوری گداخت هسته‌ای، هسته‌های سبک ماده (مانند هیدروژن) به هم جوش می‌خورند و ضمن تشکیل هسته‌های سنگین‌تر (مانند هلیوم)، انرژی عظیمی را آزاد می‌کنند. این همان فرآیندی است که در دل خورشید و دیگر ستارگان اتفاق می‌افتد.
 
گداخت هسته‌ای برخلاف فناوری شکافت هسته‌ای که امروزه در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌شود، منبع پاک و تقریباً پایان‌ناپذیر انرژی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این در حالی است که فناوری شکافت هسته‌ای آلایندگی‌های خطرناک و قابل‌توجهی دارد و با الگوهای زیست‌محیطی و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازگار نیست.
 
سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸ شمسی) بود که «آلبرت اینشتین»، فیزیکدان معروف آلمانی-آمریکایی در مورد امکان ساخت یک «موتور پروتونی» مبتنی بر همجوشی هسته‌ای نظریه‌پردازی کرد؛ موتوری که می‌توانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به پیش براند. ایده اینشتین آن بود که از دمای بالای همجوشی هسته‌ای برای پرتاب کردن جریانی از پروتون‌ها و ایجاد نیروی پیشرانش استفاده کنیم.
 
تلاش‌های قبلی برای ساخت موتور همجوشی هسته‌ای به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خورده بود؛ بااین‌حال در دهه‌های اخیر، فناوری در بخش‌های مختلف شاهد چنان پیشرفت‌های عظیمی بوده که امروزه تلاش برای ساخت این موتور انقلابی را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌ها، توسعه مواد جدیدی است که دمای فوق‌العاده بالای درون راکتور همجوشی هسته‌ای را تحمل می‌کنند. امروزه آلیاژهای ویژه و سرامیک‌های پیشرفته‌ای برای در بر گرفتن پلاسمای فوق‌داغ لازم برای همجوشی ساخته شده‌اند.
 
عامل کلیدی دیگر، پیشرفت فیزیک‌دانان در درک فیزیک پلاسما و همجوشی هسته‌ای است. اکنون دانشمندان از مدل‌های محاسباتی بسیار دقیق‌تری برای شبیه‌سازی و کنترل واکنش‌های همجوشی بهره می‌برند که ظرفیت بیشتری را برای تثبیت و حفظ واکنش‌های لازم در اختیارشان قرار می‌دهد.
 
علاوه بر این، تکنیک‌های جدیدی برای مهار پلاسمای داغ با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی به دست آمده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه فناوری همجوشی (گداخت هسته‌ای)، تماس پلاسمای داغ با دیواره رآکتور است که باعث خنک شدن پلاسما و توقف واکنش می‌شود؛ اما آهنرباهای ابررسانای جدید می‌توانند با ترکیب میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، مانع این پدیده شوند.
 
استارتاپ RocketStar که سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، در حال توسعه موتور پیشرانشی بر پایه همجوشی هسته‌ای است. هدف آن، ساخت موشکی انقلابی است که از همجوشی هسته‌های هیدروژن برای تولید تکانه‌های ویژه بسیار بالا استفاده می‌کند.
 
طراحی راکت‌ستار بر اساس همجوشی پروتون‌ها (هسته هیدروژن) با استفاده از میدان مغناطیسی قیفی‌شکل است. پروتون‌ها به انتهای پهن قیف تزریق می‌شوند و حین نزدیک شدن به انتهای باریک قیف، فشرده می‌شوند تا به دما و چگالی بسیار بالایی برسند. در این شرایط، همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌شود که با سرعت بالا به جت پلاسما تبدیل می‌شود. با خروج جت پرانرژی پلاسما از انتهای موتور، موتور و دیگر سازه‌های متصل به آن در جهت مخالف به پیش رانده می‌شود.
 

منبع

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , موتور , هسته ای , پیش بینی , انیشتین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آریسان2 : دوستان پرتابل بنده از آماده برای فاکتور رفته روی پرداخت کل وجه چرا یه مرحله رفته عقب؟ ثبتنام20فروردین هستم
J7 صادرات : امروز خداروشکر بیمه سبز شد رفت رو پلاک روند بعد شاسی خیلی سریع پیش رفت
s5 تهران : چرا ثبت نام شهریور رو فاکتور نمیکنند؟ کسی هست ثبت نام شهریور باشه و تمکیل وجه دی ماه؟
J7 صادرات : نه این شرکت اصلا روش به نوبت حساب نکن این شرکت اصلا اصول و قاعده و قوانین نداره هردمبیلی هرماهی و فاکتور میکنند
اس تری : سلام ۱۰/۰۹ رنگ مشکی شهر بوشهر
تارا V4 LX : سلام مهرداد75 من دوماه تاخیر تحویل داشتم 41 میلیون تومان سود تاخیرش شود<حدودا 8 تومان الحاقیه بیمه و ... کم کردن 33تومان قابل پرداخته که گفتن حدودا دوماه بعد بهتون پیام میدیدم میرین بانک صادرات حواله میگیرین. نقدی به حساب واریز نمیکنند متاسفانه.
saeid V4 : سلام من تماس گرفتم گفتش دهه دوم اسفند فاکتور داره میشه و حداقل دوماه تاخیر داره تحوی هال
J7 : سلام دوستان بعد از حدود ۲۴۵ روز انتظار بالاخره دیروز زنگ زدن که امروز ساعت ۲ بعدظهر بریم برای تحویل دوستان من ۲۷شهریور دومرحله ای ثبت نام کردم دی ماه تکمیل وجه کردم این چند وقت از شهریور ماه تا الان تواین گروه بودیم خیلی چیزا یاد گرفتیم انشالله که همه ماشینهارو زودتر تحویل بدن امیدوارم کسی دیگه ثبت نام جدید نکنه که این شرکت یه کم به خودش بیاد و تعهداتش به موقع انجام بده
.... : با سلام و وقت بخیر، افزایش قیمت اصلا درست نیست و نباید خودمون را قانع کنیم به پرداختش، چون موقع ثبت نام ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم نه علی الحساب، لطفا اینقدر نگید افزایش قیمت!!!!ضمنا مگر ۱۰۰ میلیون کم پولیه که راحت ازش صحبت می کنید؟؟؟
X5 سفید : با شماره قرارداد و کد ملی وارد شو. شماره شاسی رو میبینی. احتمالا بیمه شخص ثالث هم از بیمه حافظ صادر شده باشه. میتونی بری شماره بیمه نامه ت رو هم از بیمه حافظ بگیری. البته برای خودم پیامک بیمه و شاسی هر دو اومده بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند به 21 : سیستم اصن نیومده رو حالت بروز چطور فاکتور شدی
محمد : داداش اول فاکتورمیشه بعدپلاک بعدازپلاک نهایت یه هغته بعدتحویل میدن
207 پانا : تکمیل وجه 18 دی فاکتور شدم
ابراهیم : سلام بر همگی من سورن تک تحویلی 30 بهمن بودم 2/26 فاکتور شدم2/29 پلاک شدم کسی میدونه چند روز دیگه ماشین رو تحویل میدهند
رسول دوگانه بهمن : اخه تو که میای میگی افزایش قیمت می خوره غلط میکنی با کارکنان سایپا این حرفو میگی درسته من تکمیل وجه کردم ولی این اسفندی های عزیز باید 2 ماه پیش ماشین تحویل می گرفتن افزایش قیمت واسه ماها نیست نه یکپارچه نه پیش فروش
پرهام : باسلام طی جلسات این هفته سایپا. مدیریت سایپا تصمیم گرفته است .که دعوت نامه ساینا اس دوگانه سوز را اول تیر ماه بفرستد .. وباقیمت جدید اعمال می‌شود.
پرهام : باسلام طی جلسات این هفته سایپا. مدیریت سایپا تصمیم گرفته است .که دعوت نامه ساینا اس دوگانه سوز را اول تیر ماه بفرستد .. وباقیمت جدید اعمال می‌شود.
رضا شیراز کارگر ایران خودرو : سلام در جواب پارس زمستان برای پارس سفارشی که خود ماشین را ندادن حواله نمی سوزه ولی از پاییز پارس سفارشی ندادن اگه بخواهند تولید کنند مجبور میشن مال پاییز را بدهند بخاطر همین این کار را نمی‌کنند و برای پاییزی ها تبدیل به 207 ارتقا یافته با مبلغ 500 میلیون اومد آخرین تبدیل عید امسال برای پاییزی ها بود برای شما هم احتمال تبدیل به 207 از الان تا سه ماه دیگه وجود داره ولی قیمت اش نقد خواهند داد امیدوارم که برای شما حداقل پارس ساده بیاد که جز خوش شانسی حساب خواهد شد
رضا کارگر ایران خودرو واقعی : سلام سهمیه نمیسوز ولی استاندارد با ایران خودرو به مشکل خوردن معلوم نیست کی پیام پارس بیاد تبدیل به سورن بزنید ضرر نمیکنید
ساینا دوگانه بهمن ماه : عزیزان دی ماهی کسی مونده فاکتور نشده باشه دوستان