اُوراِستیرینگ (Oversteering)

از نقطه نظر فنی، اُوراِستیرینگ (Oversteering) بدین معنی است که چرخ های عقب ماشین، در زاویه لغزشی بیش از زاویه لغزش چرخ های جلو عمل کنند. در این وضعیت، فشار قابل ملاحظه ای به چرخ های عقب وارد می شود. در عمل باید گفت، زمانی که اُوراِستیرینگ سر پیچ صورت می گیرد، عقب ماشین به طرف مخالف پیچ جاده، لیز می خورد. جالب است بدانید که کنترل خودرو در این حالت، دریفت حیرت انگیزی را به ارمغان می آورد. به طور عکس، ناتوانی در کنترل خودرو نیز منجر به وقوع حوادث ناگواری از جمله چرخش و چپ شدن خودرو خواهد شد.

اُوراِستیرینگ (Oversteering) (ویدئو)

همان طور که در شماره (1) روی تصویر بالا مشاهده می کنید، در این قسمت چرخ های عقب هنوز روی زمین قرار دارد. راننده برای جلوگیری از چرخش ماشین، فرمان را در خلاف جهتی می چرخاند که چرخ های عقب در حال لغزش هستند که به این عمل، چرخش در جهت لغزش یا اُوراِستیرینگ مخالف می گویند. هم چنین این عمل باعث می شود تا جلوی ماشین در جهت عرضی نیز حرکت کند. مستقیم کردن جهت چرخ های جلو، سرعت حرکت عرضی آن ها را نسبت به چرخ های عقب کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود تا عقب خودرو سریع تر بچرخد.چرخاندن بیش از حد فرمان سبب وقوع عکس این پدیده می شود. این موضوع در اُوراِستیرینگ، یک فاکتور محدودکننده به شمار می رود، زیرا هر ماشینی مکانیسم فرمان پذیری خاص خودش را دارد. در شماره (2) روی شکل فوق، چرخ های عقب در حال غلتیدن هستند و کم ترین میزان کشش افقی و طولی را نسبت به چرخ های در حال چرخش دارند. از آن جاکه چرخ های عقب در حال چرخش هستند، کم ترین میزان چسبندگی را نسبت به زمین دارند و ازاین رو عقب ماشین به خارج از مسیر گردش، رانده می شود. البته وقتی که چرخ های عقب در حال لغزیدن هستند، هنوز چسبندگی به سطح زمین پابرجاست و از همه مهم تر این که هنوز نیروی فشاری رو به جلو وجود دارد. بنابراین عقب ماشین با زوایه ای متناسب با جهت حرکت خواهد لغزید. در این مورد، تنها دغدغه راننده این است که چرخ های جلوی ماشین در راستای چرخ های عقب قرار گیرد. از آن جا که کشش چرخ های عقب به طور معکوس با سرعت چرخشی آن ها رابطه دارد، اگر راننده تخت گاز کند، با بالا رفتن میزان کشش، دود لاستیک ها به هوا بلند می شود. در فیلم(دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car ترجمه و به زبان فارسی زیرنویس شده است، مکانیسم عملکرد اُوراِستیرینگ به خوبی نمایش داده شده است.

/uploads/Oversteering.flv

حالا گذشته از همه این حرف ها، آیا تا به حال هیچ یک از شما اُوراِستیرینگ را تجربه کرده اید؟


منابع

caranddriver

برچسب : اُوردرایو , میل‎لنگ , گیربکس , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

رضا
1

داداش من تو خرم آباد لرستان یه صحنه هایی دیدم که چطور با پراید و پژو واز این ماشینا دریفت میکشن.باورم نمیشه هنوز تو شوکم به یکیشون که حرفه ایشون بود ماشین خودمو دادم(موستانگ جی تی اس ۵۰۰) تازه اون موقع فهمیدم دریفت کشیدن واقعی چیه. یه جایی دارن به اسم بام شهر باور کنید عین نید فور اسپید کربنه همشون با دریفت بالاو پایین میرن حرف نداره ارزش داره یبار مسافرت بری اونجا فقط واسه تماشایه هنرمندیشون.
00:47  1393/08/22
پاسخ دادن
کاربر: Mr.WorldWide
0

سلام
.
ممنون
.
یبار امتحان کن اسکای بوی.....میشه ها.......
11:14  1392/11/27
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
2

من چندین بار اینو تجربه کرده بودم .ولی اسمشو نمی دومستم. بسیار متشکرم
18:38  1392/02/27
پاسخ دادن
وحید
1

تو بازی هاتپر سوییت اوراسترینگ را با گالاردو خیلی تجربه کردم، حتی تو بازی هم خیلی حال می ده مخصوصا با BMW MPower
10:56  1392/01/10
پاسخ دادن
گویبان
2

بچه ها مگه شما ماشین دیف عقب دارید؟ من با پیکان رو یخ دریفت کشیدم خیلی حال داد:دی
03:11  1391/11/19
پاسخ دادن
شایان
2

فیلم چه ربطی به مکانیسم عملکرد اُوراِستیرینگ داشت ؟
17:26  1391/11/18
پاسخ دادن
میلاد
2

مرسی.خسته نباشید.
16:32  1391/11/18
پاسخ دادن
هادی
5

خیلی عالی ولی راست میگه مگه میشه با خودروهای داخلی این کارو کرد. البته من با 405 و پرشیا با استفاده از ترمز دسته روی پیچ ها اینکارو کردم ولی تا حالا اُوراِستیرینگ نکردم.
13:37  1391/11/18
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
1

Sky.boy عزیز ، ما که کردیم شد . . . . . . شما هم یک بار امتحان کن میشه ایشالا . . .
13:35  1391/11/18
پاسخ دادن
هومن
1

دستتون درد نکنه ! برای آموزش دریفت به خودم مراجعه کنید
12:27  1391/11/18
پاسخ دادن
sky.boy
11

1car عزیز.اول این که ممنون از مطلب خیلی جالبی که گذاشتین.دوم این که مگه با این ماشینای داخلی میشه از این کارا کرد.
11:39  1391/11/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
تیتانیوم ۲ بهمن : چقدر زمان می بره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
دوگانه اسفند : تازمانی شکایت کنیم این شرکت به کسی جوابگو نیست
تیتا ۴ بهمن۴۶۱۵ : سلام مبارک باشه خداروشکر من ۴بهمن تیتانیوم هستم میشه شماره قرار داد بگید من هنوز فاکتور نشدم
مجتبی : سلام دوستان تبدیل بزنید پشیمون نمیشید سورن دوگانه به مشکل برخورده.مخزنش رو نمیتونن تهیه کنند تبدیل بزنید 207هم 30میلون ما به تفاوت برمیگردونن و هم بیست میلیون تو بازار گرون تر هست و بازار فروش بهتری داره 26تبدیل زدمو الان 28فاکتور شده
اطلس ۲۸ بهمن : سلام نه ۹۰ روز معمولی هست. منم پذیرش ۲۸ بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم
سمند سورن پلاس دوگانه : سلام دوستان من سمند سورن پلاس دوگانه با الویت بهار 403 هستم بهار هم تمام شد متاسفانه خبری نشد اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید لطفاً اشتراک بگذارید ممنون و سپاسگزارم
امینی : نه هنوز دعوتنامه صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا بهمن واریز 16دی : کلثوم عزیز آرام باش
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد اطلاع بده ممنونم
محمدرضا : اقا خلیل بستگی به دیدگاهت داره. اگه فقط بحث خسارات بدنی ماشین ملاکه برات که بیمه بدنه اگه چیزهای دیگری هم میخوای کارت طلایی بزن. من به شخصه بیمه بدنه انتخاب میکنم. شما همین موضوع را یه سرچ تو گوگل بزن قشنگ برات توضیح داده
دی ماه : از کجا متوجه شدی پلاک شده ؟
محمد : سلام زنگ زدم شرکت گفت 5خرداد به بعد منتظر باشید مشکل تولید داشتیم که حل شده
م : سلام یعنی الان مشخص نیست که کی دعوت نامه میاداقا پرهام
مهدی : مابقی کی فراخوان میشن میشه بگی؟
امیرعلی دوگانه اسفند : اگر دروغ گفته باشی تا یکشنبه دعوتنامه اسفند نیومد خدا از وسط نصفت کنه
رانا : تکمیل وجه 18 دی 25 فاکتور دیروز پلاک شد نمیدونم کی تحویل میدن
سلام : باید بری کاشان