طرز کار چراغ های راهنما

طرز کار چراغ های راهنما

در جنوب شرق آمریکا، که تا این اواخر عمدتا متشکل از شهر های کوچک بود، گفته می‌شد که رانندگان از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند، چون هر کسی می‌داند به هر حال شما به کدام سمت خواهید رفت. چراغ های راهنما، شاید کم کاربرد ترین وسیله در ماشین ها باشند. با این حال استفاده از چراغ راهنما از مهمترین  اعمالی است که شما به عنوان راننده، برای آگاه کردن رانندگان دیگر از حرکت احتمالی خود برای به حداقل رساندن غافلگیری های خطرناک انجام می‌دهید. شما احتمالا خودرویی را که درنقطه کور دیدتان است را نمی‌بینید،اما راننده آن خودرو  چشمک زدن چراغ راهنمای شمارا قبل از آنکه وارد مسیر حرکت آن شوید را  خواهد دید. امتناع از به کار بردن چراغ راهنما احتمالا دلیل بسیاری از حوادث رانندگی است، و احتمالا سرچشمه بسیاری از خشونت های خیابانی نیز می‌باشد. برای اکثر رانندگان چراغ های راهنما بسیار ساده به نظر می‌آیند: شما یک اهرم را روبه پایین یا بالا فشار می‌دهید، که باعث چشمک زدن چراغ راهنمای شما می‌شود. در واقع پشت این حرکت ساده اهرم، یک تکنولوژی جالب مشغول به کار است. در این مقاله، ما نگاهی اجمالی به دستگاهی تقریبا غیر معمول به نام چشمک زن حرارتی (Thermal Flasher)،که باعث چشمک زدن چراغ راهنمایی شما می‌شود خواهیم داشت و یاد خواهیم گرفت که، چگونه چراغ های راهنما، بعد از اینکه شما گردش خود را انجام دادید، فعالیت خودرا متوقف می‌کنند. اما در ابتدا بیایید ببینیم سیم کشی چراغ های راهنما چگونه است. 

 

سیستم سیم‌کشی

طرز کار چراغ های راهنما

ابتدا به چگونگی ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهی می‌اندازیم. مدار چراغ راهنما، وقتی نیرو می‌گیرد که  سوئیچ خودرو در حالت روشن قراردارد. نیروی برق، از میان یک پانل فیوز به چشمک زن حرارتی می‌رسد. از آنجا به اهرم راهنما در پشت غربیلک فرمان می‌رود. بسته به موقعیت اهرم چراغ راهنما، نیرو در سوئیچ متوقف شده یا به هریک از چراغ های راهنمای چپ و راست فرستاده می‌شود (که شامل چراغ های نمایشگر راهنما در داشبورد نیز می‌شود). نیروی برق از میان رشته چراغ ها عبور می‌کند و نهایتا به زمین منتقل می‌شود. این موضوع تا حدودی ساده به نظر می‌رسد، اما مطمئنا کمی متعجب خواهید شد اگر بدانید که چشمک زن حرارتی چگونه کار می‌کند.

 

چشمک زن حرارتی

طرز کار چراغ های راهنما

این دستگاه کوچک سیلندری شکل گاها در صفحه فیوز در زیر داشبوررد خودرو قرار دارد. قیمت پایینی دارد و با اطمینان برای سالها کار می‌کند. داخل چشمک زن حرارتی تعدادی اجزای ساده قراردارند:

. یک اتصال الکتریکی که جریان الکتریکی را به سیم هدایت می‌کند

. یک تکه فنر فولادی، که کمی خم شده است که، به آن اتصال الکتریکی وصل می‌شود

. یک سیم مقاوم در برابر جریان که به دور تکه کوچکتر فنر فولادی پیچیده شده است

زمانی که شما اهرم چراغ راهنما را رو به پایین فشار می‌دهید، چشمک زن حرارتی به لامپ های چراغ راهنما وصل می‌شود و چراغ شروع به چشمک زدن می‌کند. در این حالت مدار کامل شده است و جریان اجازه عبور پیدا کرده است. در ابتدا، فنر فولادی با اتصال تماسی ندارد، بنابراین تنها چیزی که جریان را دریافت می‌کند، مقاومت است. نیروی الکتریکی در طول  سیم مقاومت کننده جریان پیدا می‌کند، قطعه کوچکتر فنر فولادی را گرم می‌کند و سپس به راه خود به سمت چراغ راهنما ادامه می‌دهد. در این مرحله میزان جریان بسیار کم است به طوری که چراغ حتی کمترین روشنایی ندارد. بعد از کمتر از یک ثانیه، تکه کوچک فنر فولادی به اندازه کافی گرم می‌شود به طوری که منبسط شده قسمت بزرگتر و انحنا دار فنر را صاف می‌کند، این عمل یاعث می‌شود که فنر انحنا دار اجبارا با اتصال تماس پیدا کند، بنابراین جریان الکتریکی بدون هیچ ممانعتی از مقاومت به سمت چراغ های راهنما جاری می‌شود. زمانی که هیچ جریانی از مقاومت عبور نمی‌کند، فنر به سرعت خنک می‌شود، و مجددا به حالت قبل خود برگشته و باعث قطع مدار می‌گردد. این چرخه مجددا شروع می‌شود. این قطع و وصل جریان باسرعتی معادل یک یا دو بار در ثانیه اتفاق می‌افتد. حالا بیایید نگاهی به مکانیزمی بیندازیم که چراغ راهنما را زمانی که شما گردشتان را تمام می‌کنید، غیر فعال می‌کند.

 

چراغ های راهنمای غیر فعال شونده‌ی خودکار

طرز کار چراغ های راهنما

اکثر خودروها مکانیزمی دارند که چراغ راهنما را زمانی که شما عمل گردش را تمام می‌کنید، خاموش می‌کنند. شما در حال رانندگی در مسیر  مستقیم هستید و چراغ راهنمای سمت راست را  روشن می‌کنید. سرعت خود را کم کرده و فرمان را به سمت راست می‌چرخانید. چراغ راهنما همچنان در حال چشمک زدن است. به محض اینکه دورتان را زدید و فرمان را به سمت چپ می‌گردانید، چراغ راهنما خاموش می‌شود و اهرم به وضعیت اولیه خود بر می‌گردد. چگونه این عمل انجام می‌‌‌‌شود؟ روی میله فرمان، یک توپی شکافدار وجود دارد. چهار شکاف با فواصل برابر پیرامون توپی قراردارند. زمانی که جراغ راهنما روشن است، یک اهرم پلاستیکی که در سوئیچ چراغ راهنما قرار دارد داخل مسیر این شکاف ها می‌شود. زمانی که شما اهرم راهنما را به سمت بالا می‌برید تا چراغ راهنمای سمت راست را فعال کنید، یک غلتک فنر دار داخل شکاف در محفظه سوئیچ می‌افتد و اهرم را در جای خود نگه می‌دارد. در همین زمان، یک اهرم پلاستیکی در داخل مسیر توپی ایجاد فشار می‌کند. همچنانکه توپی به گردش خود در جهت حرکت عقربه های ساعت ادامه می‌دهد،شکاف ها با اهرم پلاستیکی برخورد می‌کنند، که با تکان باعث می‌شوند. وقتی که فرمان دوباره به سمت چپ می‌چرخد، توپی در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می‌چرخد، و اهرم پلاستیکی را در جهت دیگر هل می‌دهد. این عمل غلتک فنر دار را مجبور می‌کند از شکاف خارج شده و اهرم راهنما به موقعیت میانی برگردد.

 

چراغ های راهنمای یکپارچه شده با آینه ها

طرز کار چراغ های راهنما

بسیاری از خودروها همچنین مجهز به چراغهای راهنما در آینه های جانبی خود هستند. این محل بهتری برای چراغ راهنما است زیرا اگر یک خودرو در نقطه کور دید شما قرار گرفته باشد، راننده آن احتمالا قادر به دیدن پشت ماشین شما نخواهد بود. این آینه ها دارای چراغ های LED هستند، که معمولا به شکل یک پیکان که سمت گردش را نشان می‌دهد می‌باشند.  

طرز کار چراغ های راهنما

LED ها پشت شیشه آینه قرار می‌گیرند به همین خاطر از داخل ماشین، راننده یک پیکان روشن بانور خفیف می‌بیند، اما بیرون از ماشین، دیگر رانندگان پیکانی با نور درخشان خواهند دید. ازآنجاییکه نور این آینه ها  LED است، این سیستم یک مزیت اضافی نیز دارد: چراغ های LED یک پنجم ثانیه سریعتر از چراغ های راهنما با لامپ های معمولی هستند. شاید این میزان خیلی قابل توجه به نظر نیاید، اما در سرعت 105 کیلومتر در ساعت، خودروی شما مسافتی برابر 5.8 متر را در یک پنجم ثانیه طی می‌کند. چراغ های LED ها می‌توانند به بقیه رانندگان زمان و مسافت بیشتری برای احتراز از برخورد با شما بدهند.


منبع

HowStuffWorks

 

 

برچسب : چراغ راهنما , هشدار , نقاط کور , اهرم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

20 نظر

محمد باقری
4

باسلام و احترام
لطفا دوستان یه راه حلی بهم بدید ک بتونم تند تند زدن راهنما خودرو اصلاح کنم
15:18  1397/08/08
پاسخ دادن
ت
8

یکی از راه نماهات سوخته و تند تند کار میکنه
16:36  1398/02/03

یاسر سنجری
14

سلام و خسته نباشید خدمت شما خودرو من پژو 405 است تازگی ها راهنما که میزنم تند میزنه هر دو طرف همین طور عمل میکنه ایراد از کجاست
15:57  1396/03/29
پاسخ دادن
سعید
5

لامپ ها تو چک کن .یکیشون حتما سوخته
11:24  1396/04/02

سید حسین
6

اگر از لامپ ال ای دی استفاده کردید یک امر طبیعی است
لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های معمولی تند تر عمل میکنند
13:27  1396/04/26

سعید
14

سلام مدتی موقع قفل کردن با ریموت فلاسرم کار نمیکنه جدید راهنمای سمت راننده عقب وجلو خیلی کم جون کار میکنه متشکر میشم اگه راهنمایم کنید
03:42  1395/07/19
پاسخ دادن
عماد
15

سلام. با تشکر از اطلاعاتی که دادین.
اگر راهنمای سمت راننده بعد از یکی دوبار پلک زدن خاموش بشه چطور میشه فیکسش کرد؟مشکل از کجاست؟!
02:58  1395/05/08
پاسخ دادن
حسین
7

سلام این ال ای دی راهنما که پشت اینه هست از پشت جیوه معلومه یا باید جیوه رو خراشید
13:53  1394/12/02
پاسخ دادن
آرش
55

سلام راهنمای سمند از کارافتاده ،اتوماتشوچک کردم سالمه ولی راهنما قطع شده وکار نمیکنه.لطفا دوستانی که علت رو میدونن اعلام کنند. متشکرم
14:47  1394/11/09
پاسخ دادن
مهدی
11

داداش ماشین منم سمنده همین اتفاق براش افتاده اگه فهمیدی ک چطو درس میشه بمنم بگو
12:14  1396/03/01

محمد
2

باسلام دوست عزیزمشکل یاازدسته هستش یاازاتصال راهنماها
01:50  1398/05/15

خسروی
13

با سلام
لطفا ضمن ارایه نقشه قطعه اتوماتیک مدار راهنما بفرمایید برای تاخیر بیشتر یعنی در هر ۹۰ ثانیه یکبار عملکرد کدام قطعه باید تغییر کند ؟ با تشکر
14:55  1394/05/26
پاسخ دادن
مهدی
11

ممنون از مطلب مفیدتون
اگه میشه یه مطلب در مورد چراغ جلو و سیم کشی آن قرار بدین.
16:38  1394/04/10
پاسخ دادن
میلاد س
25

طلب خوبی بود، اما اصولا این نوع مطالب بدون تصویر آموزندگی چندانی نداره.
11:28  1393/01/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : تبدیل اختیاری هست من دارم منتظر شاهین میمونم من ساینا دوگانه هم داشتم که ۶ بار تبدیل به ساینا معمولی برام اومد قبول نکردم تا اینکه فروردین دوگانه تحویل گرفتم
آوین : شما از کجا مطمئنی داداش که با قطعیت صحبت میکنی؟
J4 : اینی ک میگی ۴۰۲ سال ساخت ماشینه
J4 : چطور j4 میدن گمرک مشکل نداره ولی ماشینای دیگه ب گمرک ربط داره؟؟؟
S5 تهران : خدا خیرت بده شما که رفیق رییس جمهوری یک زبان خیر بزار که اس ۵ ها رو هم تحویل بدن چون فقط ایشون به این راحتی میتونه وارد کارخانه ۱۱۰۰۰۰۰ متر مربعی بشه و دپوی خودروها رو ببینه و مدیران کرمان خودرو بهش جواب بدن که تا کی تحویل میشه و بحث تحویل خودروها و مشکل از گمرکه یادمه دفعه قبل وزیر صنعت و معدن هم نتونست از کارخانه بازدید کنه چون مجوز نگرفته بود. بهرحال خدا خیرت بده صبح شاد شدیم.
s3 اراک : داداش خبر خوشی آوردی فقط ۸۰۰۰ تا ماشین یعنی امروز ۱۹ اردیبهشت هست و دو هفته ایام عید بوده کاری به تعطیلات بینشم نداشته باشیم فرض کنیم اسفند هم تعدادی ۱۴۰۳ تولید شده از هر مدل اینا خودشون میگن ماکسیمم تولید هر سالن روزانه ۲۰ تا ۴۰ عدد هست با توجه به محصولاتش باید ماهی ۴۰۰۰ تا تولید کنه ها !!! در ضمن ۸۰۰۰ تا ماشین زیر سایه بان حساب میکنم هر ماشین سدان تقریبا ۷ متر مربع و هر ماشین شاسی حدود ۸ متر مریع یعنی باید تقریبا ۶ هکتار فضای سقف شده داشته باشه البته اگر منظور این سایه بان های توی عکس کرمان بود که اول باران و باد حتی آفتاب هم کج بزنه کامل روشه تصویر های هوایی کارخانه هم چک کردم تصاویر بروز نبود و مربوط به بهمن بود و مشخص بود تعدادی خودرو توی فضای باز هست. امیدوارم قسمت تا دو هفته دیگه تحویل شروع بشه حداقل از حرفها درست باشه
تهران s3 : سلام یکی از دوستان از طریق یک آشنایی در خود کارخانه کرمان موتور سرنوشت خودروها را جویا شدن. اولا این دوست من به خود کارخانه مراجعه کرده و شهادت میده تمام خودروها زیر سایبون هست و از بارندگی و آفتاب و گردو خاک در امان هست . دوما در حدود ۸۰۰۰ خودرو تولید شده و آماده تحویل هست اما به جهت تغییر رئیس گمرک و مشکلاتی که گمرک ایجاد کرده مجوز خروج و بارگیری وجود نداره شخص مسئول و مدیر در کرمان موتور اظهار امیدواری کرده که تا یکی دو هفته دیگه مشکل برطرف میشه و خودرو ها تحویل میشه .
حمایت میکنیم از کارزار : رفتم مطالعه کردم اگه 5 هزار امضا بشه رسانه ها مثل 20:30 خبر رسانی و به کارخونه و دفتر کرمان موتور می‌ره حالا مخبر های کرمان موتور هم اینجا جمعشون جوره سریع به مدیرا خبر میدن مثل روزی که قرار بود دم شرکت جمع بشیم مامورها قبل ما اونجا مستقر بودن و پیامک تهدید آمیز دادن از حق خودمون نمی‌گذاریم و باید شفاف سازی بشه دلیل این تعویق ها لطفا برای دوستان خود خارج از این سایت لینک رو بفرستید
ابوالفضل دوگانه اسفند : خدایا بدادمان برس خسته شدیم ماشین ماروبدید
علی شاهین اتوماتیک 90 روزه : چیزی که من حس می کنم اینه که شرکت میخواد افزایش قیمت بده شاهین رو. برای همین حتی حاضر شده که جریمه تاخیر بده ولی سود بلندمدتش رو در نظر بگیره. خیلی منطقی به نظر نمیاد ولی اینکه میگفتن گیربکس ندارن و اینا حرف چرتیه چون که کوییک اتوماتیک رو دوباره بردن توی خط تولید. پس گیربکس دارن. ولی همون کوییک رو دارن 575 میلیون تومن میدن. خب قطعا دیگه شاهین اتوماتیک رو با 650 میلیون نمیدن دست مشتری. حالا ببینید که اینا چه سودی توی این افزایش قیمت دارن که حاضرن ماهی 19 میلیون جریمه تاخیر بدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام تاریخ 17 دی بود15 بهمن شاستی شود بد12 اسفند فاکتورشود25پروردین وام واریز شود دیروزم بارگیری شود
207پانو : دوستان برا فاکتور صبور باشین 7تا 1 فاکتور بیزنن 4 تا 6 غروبم یه بار میزنن
اریزو5 : سلام شما کدام نمایندگی ثبت نام کردید؟
سعید تیگو7 : سلام در نمایندگی که من ثیت نام کردم الان در حال حاضر در این ساعت 3 تا تریلی هم زمان در حال تخلیه تیگو 8 و آریزم 5 هستند مجور ها داره به مرور صادر میشه لطفا انرژی منفی ندین
امیر : سلام اقا رضا بخش نامه 4712 کی پیام میاد ممنون اگر اطلاع دارین خبر بدین
اپشنال مشکی12 : یعنی از 6فروردین تا 17فروردین موعد تحویلی وجود ندار؟
سعید تیگو7 : سلام در نمایندگی که من ثیت نام کردم الان در حال حاضر در این ساعت 3 تا تریلی هم زمان در حال تخلیه تیگو 8 و آریزم 5 هستند
دی دوگانه : سلام دوستان،من 27تکمیل وجه کردم ،دیروز فاکتور شدم،چندروز بعد فاکتور ماشین را تحویل میدن؟ممنون ازدوستان
60019تحویل 29اسفند به 21 : امروز انگار از اون روزهاست که خبری نیست💔
اپشنال مشکی12 : 6فروردین هم موعد تحویل داشت.که فاکتور شدن