ترمز کاسه‌ای

ترمز کاسه‌ای

سیستم ترمز کاسه‌ای هم درست طبق همان اصول ترمزهای دیسکی کار می‌کند، یعنی لنت ها به یک سطح در حال چرخش فشار وارد می‌کنند. تنها تفاوت آنها در این است که در این سیستم، آن سطح چرخان کاسه ترمز نامیده می‌شود. بیشتر خودروها در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای برخوردارند. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که سیستم ترمز کاسه‌ای چگونه کار می‌کند، ساختار ترمز اضطراری را بررسی خواهیم کرد و پی خواهیم برد این نوع ترمز به چه نوع سرویس هایی نیاز دارد. بیایید از مبانی شروع کنیم.

ترمز کاسه‌ای

ترمز کاسه‌ای ممکن است پیچیده به نظر برسد و اگر یکی از آن‌ها را باز کنید، شاید به نظرتان ترسناک باشد. خب، بیایید آن را باز کنیم و ببینیم هر قطعه چه کاری انجام می‌دهد. درست مثل ترمزهای دیسکی، ترمز کاسه‌ای هم دو عدد لنت و یک پیستون دارد، ولی ترمز کاسه‌ای از یک مکانیسم رگلاژ کننده، ترمز اضطراری و فنرهای زیاد بهره می‌برد. قبل از هر چیز بهتر است درباره مبانی صحبت کنیم. وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، پیستون باعث می‌شود لنت ها به کاسه بچسبند. ساده به نظر می‌رسد، پس این همه فنر به چه دردی می‌خورند؟ این‌جاست که موضوع کمی پیچیده می‌شود.

ترمز کاسه‌ای ترمز کاسه‌ای

بسیاری از ترمزهای کاسه‌ای به صورت خودکار فعال‌ می‌شوند. وقتی لنت ها به کاسه ترمز می‌چسبند، نوعی چفت‌شوندگی رخ می‌دهد. این چفت شدن به خاطر این است که هرچه بیشتر پدال ترمز را بفشارید، لنت ها بیشتر به کاسه می‌چسبند. نیروی متوقف کننده اضافی که توسط این چفت‌شوندگی تولید می‌شود، به ترمزهای کاسه‌ای اجازه می‌دهد نسبت به ترمزهای دیسکی از پیستون کوچکتری استفاده کنند.

ترمز کاسه‌ای

به خاطر وجود همین خاصیت چفت شوندگی است که وقتی پدال ترمز را رها می‌کنید، لنت ها باید از کاسه جدا شوند. علت وجود بعضی از آن فنرها همین است. سایر فنرها کمک می‌کنند که لنت ها سرجایشان بمانند و بازوی تنظیم کننده را پس از عملکرد، برمی‌گردانند.

 

رگلاژکننده ترمز

ترمز کاسه‌ای

برای اینکه ترمز کاسه‌ای درست عمل کند، لنت باید بدون اینکه به آن بچسبد، نزدیکش باقی بماند. اگر لنت زیاد از کاسه دور بشود (برای مثال وقتی لنت خورده شده است)، پیستون برای پر کردن این فاصله به روغن بیشتری احتیاج دارد و به قول معروف ترمز پایین می‌رود. به این خاطر است که ترمزهای کاسه‌ای باید رگلاژ کننده اتوماتیک داشته باشند. حال بیایید مکانیسم رگلاژکننده را بررسی کنیم. رگلاژکننده هم از همان اصل چفت شوندگی که پیشتر ذکر کردیم، استفاده می‌کند. وقتی لنت خورده می‌شود، فضای بیشتری بین لنت و کاسه به وجود می‌آید. هر بار که خودرو توقف می‌کند، لنت محکم به کاسه می‌چسبد. اگر این فاصله به اندازه کافی زیاد باشد، اهرم رگلاژ کننده عمل کرده و چرخ دنده رگلاژ کننده را یک دندانه می‌چرخاند. رگلاژ کننده درست مثل پیچ دارای حدیده هایی است، به همین خاطر وقتی چرخانده می‌شود یک گام پیچیده شده و فاصله را پر می‌کند. وقتی لنت کمی بیشتر خورده بشود، رگلاژ کننده می‌تواند دوباره عمل کرده و لنت را نزدیک به کاسه نگه دارد. بعضی خودروها مجهز به رگلاژ کننده‌ای هستند که فقط برای ترمزهای دستیمناسب است. اگر ترمز دستی برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است این رگلاژ کننده از تنظیم خارج بشود. پس اگر خودروتان مجهز به این نوع رگلاژ کننده است، باید دست‌کم هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

 

ترمز دستی

ترمز کاسه‌ای

ترمز دستی یک خودرو باید علاوه بر سیستم ترمز اولیه، به یک منبع نیروی دیگر هم مجهز باشد. طراحی ترمز کاسه‌ای طوری است که برای یک مکانیسم کابلی ساده جا دارد. وقتی ترمز دستی عمل می‌کند، یک کابل، اهرم را می‌کشد و لنت ها را از هم جدا می‌کند.

 

سرویس و نگهداری

ترمز کاسه‌ای

بیشترین سرویسی که در مورد ترمزهای کاسه‌ای انجام می‌شود، تعویض لنت هاست. بعضی ترمزهای کاسه‌ای یک روزنه مخصوص بازدید در پشت دارند که از آن جا می‌توانید میزان خوردگی لنت را ببیند. اگر ضخامت گوشت لنت ها به 0.8 میلی‌متر برسد، وقت عوض کردنشان فرا رسیده است.

ترمز کاسه‌ای

اگر گوشت لنت به پلیت عقبی چسبیده باشد، لنت ها باید وقتی 1.6 میلی متر ضخامت دارند، تعویض بشوند. درست مثل ترمزهای دیسکی، ترمزهای شدید گاهی ترمز کاسه‌ای را فرسوده می‌کند. اگر یک لنت خورده شده برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار بگیرد، پینی که گوشت لنت را به صفحه فلزی لنت وصل می‌کند، می‌تواند روی کاسه ترمز شیار بیندازد. کاسه ترمزی که زیاد خورده شده باشد، باید تراشکاری و تعمیر بشود. وقتی لنت حداقل ضخامت مجاز را داشته باشد، کاسه ترمز از حداکثر قطر مجاز برخوردار است. از آن‌جایی که سطح تماس داخل کاسه ترمز قرار دارد، وقتی مواد چسبیده شده به کاسه را پاک کنید، قطر بزرگتر و بزرگتر می‌شود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

مجتبی
0

سلام من کیا سورنتو دارم ترمز دستی قسمت پایین ماشین هست که با فشار پا فعال و غیر فعال میشه هرموقع ترمز
دستی را تا انتها فشار میدم چراغ ای بی اس روش میشو علت چیست
19:28  1402/08/14
پاسخ دادن
احسان شهیدی فر
0

سلام 🖐
خیلی ممنون 🙏🙏🙏
مقالتون خیلی عالیه 👌👌👌
10:41  1402/05/10
پاسخ دادن
مژگان
1

سلام
چرا زود به زود رگلاژ ترمز عقب بهم میخوره؟
22:22  1398/03/19
پاسخ دادن
کاربر: وحید 1
2

چون تلرانس حرکت پیستون های ترمز های کاسه ای کمه. یه خورده که کفشک سابیده شد، از رگلاژ خارج میشه.
23:13  1398/03/19

محمد..م
2

آقا ترمز دستی و چرخ عقب قفل کنه مشکل از کجاشه ؟؟؟؟
13:53  1397/07/17
پاسخ دادن
حمید
0

علت قفل کردن ترمز نسیان در سراشیبی و ترمز زیاد چیست؟
16:26  1397/02/02
پاسخ دادن
رضا
28

پس پراید بخریم بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماشین های آمریکایی به نسبت کارایی و آپشن های مختلف و همچنین کیفیت ساخت و طراحی هایی که دارند با قیمت های خوبی عرضه می شوند!
تو وقتی میخوای یه ماشین خارجی بخری که حداقل 5 یا 6 برابرش باید پول گمرک بدی،اون همه پول میره تو جیب کی؟ اون همه پول جلو چشمات نمیاد پول خود ماشین که چیزی نیست میگی گرونه؟
واقعا جالبه!!!
11:43  1392/09/30

حمید
32

به نظر من تو از فارسی اول ابتدایی شروع کن برو جلو....مشکل پایه ای با زبان فارسی داری......فعل و فاعلو .....چی بگم....مجبورت نکردن که....
12:18  1392/09/30

کاربر: Goyban Bahar
11

آقا به میثم گیر ندید کلا همین شکلی نظر میذاره!
23:15  1392/10/01

رضا
13

از طرز نگارش شما کاملا مشخصه که ایرانی نیستی و به احتمال زیاد یکی از کارمندان بازاریابی شرکت های تولید کننده خودرو چینی تو ایران هستید که هنوز هیچی نشده هول ورتون داشته که ملت دیگه لگن های شما رو نخرن.....
18:58  1392/10/02

مهدی
0

داداشمون داره اشتباه میزنه ترمز های کاسه ای قدیمی ترن و در گرما خیلی ضعیف کار میکنند به جز ماشین سنگین ها بقیه ماشین ها از ترمز های دیسکی استفاده می کنند
23:43  1397/01/29
پاسخ دادن
هادی
0

بلاخره من نفهمیدم که ترمز عقب کاسه ای باشه بهتره یا دیسکی ؟
15:03  1395/03/02
پاسخ دادن
همایون
5

دیسکی قدیمیه کاسه ای قوی تره شرکتا هیچ کدومشون کاسه ای نمیزنن عقبو ترمز ضعیف تر میشه اینطوری
00:27  1396/06/25

محمد
2

ممنون از راهنماییتون.خیلی واضحه
20:05  1394/11/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : عرض سلام واقعا در شرکت سایپا رو باید گل گرفت اخه یکی نیس بگه بی ................. شما که ماشین نداری مگه مرض داری مردمو سرکار میزاری اخه فروش فوق العاده بهار اینه بخوره توسرتون با اون برنامه ریزی کردنتون این پیامک کوفتی کی میخاد بیاد خیال ما راحت لعنتیا
امید : پدرسوخته ها راستشم نمیگن که چرا ماشینای پلاک شده رو نمیفرستن! فقط میگن مشکلی نیست و در حال ارسالیم در حالی که نمیفرستن الکی میگن
ثبت نام ۷ دی : بالاخره بعداز چهار ماه پیامک سهند اس اومد برام بلافاصله حواله سهند فروختم به قیمت۲۰ میلیون تا این کابوس پیامک تموم شد برام برای همیشه انشالله همه هم بفروشند حوالشونو
بابک : سلام دوستان من هم چندین بار با سایپا تماس گرفتم هیچ کدوم جواب درست و حسابی نمیدند بعضی از کارشناس ها محترمانه جواب ميدند و امیدوار می‌کنند که منتطر پیامک باشید بعصی ها هم عقده هستند و جواب سربالا میدن میگند معلوم نیست از این حرف ها.نمیخوام نا امیدانه نگاه کنم ولی هر کاری از دست این جماعت بر میاد من فک کنم به مرگ گر فتند تا به تب راصی باشین اینقد تاخیر میندازند که بگند با این قیمت مرقون به صرفه نیست ، به هر دلیلی یا به هر بهانه ای که میتونند جور می‌کند خیلی محترمانه ۲۰۰ تا بذارن رو قیمت پایه
تارا v1 پلاس : سلام حدودیک هفته
رضا : داداش سایپا این کار رو نخواهد کرد، کوییک با پراید یورو 4 پدرم هیچ تفاوتی در صدا نداره، آقا گفت ماشین بی کیفیت حذف بشه و پراید حذف شد و جایگزینش ماشین های با ارزش و با کیفیتی مثل کوییک و ساینا شد و بلافاصله سهند و اطلس، یه لحظه ساینا اس رو با سهند و کوییک رو با اطلس مقایسه کن، ببین چقدر کیفیت بهبود یافته، از چراغ هاش معلومه
حسین : کسی میدونه این طرح فروش سهند آیا محدوديت فروش داره ینی بد از تحویل میشه فروخت یا ن؟؟
سهند S : بهترین کار در حال حاضر تبدیل زدنه
جی 4 سفید از زاهدان : سلام علیکم امروز صبح زنگ زدن و عصر مراجعه کردم جهت تحویل خودرو. تحویل قرار می بود 60 روز باشه ولی 50 روزه رسید. هنوز مدارک دست بنده نرسیده و سند کارخانه و بیمه ها تحویل شد. ماشین بشدت کثیف بود حالت ماشینهای جبهه توی فیلمها که نماینده گفت خودتان کارواش کنید بعد کارشناسی کنید اگر مشکلی داشت تا 24 ساعت قبول میشود و مقدار زیادی گل و لای زیر خودرو بود که موفق نشد سینی زیر ببندد از ساعت 4 تا 7 کارواش شد زیر خودرو و موتور(با رعایت نکات ایمنی و پلاستیک پوشاندن) هم بغیر از شستشوی داخل و خارج انجام شد. ان شاءا... فردا صبح کارشناسی رنگ و بعد سینی زیر نصب کنم. تعداد 10 عدد خودرو جی 4 برای نماینده ارسال شده بود و همگی گل و لای زیاد داشت .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 30 بهمن : سلام دوستان، بعد از فاکتور از کجا بدونیم کد چند فاکتور شده؟ مثلا 30 یا 27
حامد : پارس سفارشی نوبت زمستان کی پیامک تکمیل وجه میاد؟
ارتقا یافته تحویل 31 خرداد : سلام دوستان برا من تبدیل ویژه اومده جریان چیه
X33 : جدا جدا با فاصله زمانی ده روز
مهسا مویدی : چرا پیام پارس سفارشی نمیاد شما نمیدونی کی پیام میاد
نفرین : امام زمان.عج.فرمودند،:نمک غذاتون روهم ازما بخواهید.. آقا مانمک نمی‌خواهیم..فقط مارا از ✋ دست این زالو صفت ها که به اسم اسلام خون ملت می مکند نجات بده...
محمد دوگانه بهمن : سلام دوستان من سه روزه تکمیل وجه کردم رفتم نمایندگی پرداخت کردم هنوز تو وضعیت چراغ تکمیل وجه روشن نشده کی پرداختی میشینه به حساب؟؟
محمد 151 : درود من 4 روزه فاکتور شده ماشینم...امروز پیامک تحویل حصوری امد خودم شیرازم خواستم ببینم اگه بخوام تحویل حصوری بزنم ماشین زود تر تحویل میدن یا ارزشی نداره؟کلا چقدر بعد فاکتور تحویل میدن؟
رضا دوگانه بهمن : ناهید خانم سلام مبارک باشه من هم بهمنی هستم دوستان میگن بهمن واسفند کمتر هستن 40 .50 روز میکشه ما کمتریم شاید زودتر بیاد ایشالله درود بر شما
تک : من که هروز زنگ میزم داد بیداد.ولی فایده ندارع.......سیستم کجاس ....اگه سیستم بود بعد از 90 روز ماشینو میدادن نه هنوز بعد از 100 روز فاکتور نشدیم