همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

اگر هر روز رانندگی می‌کنید یا حداقل سوار ماشین می‌شوید و خانوادتان نیز، در بسیاری از مواقع شما را همراهی می‌کنند باید این اطمینان در شما وجود داشته باشد که خودروی شما، امنیت شما و خانواده تان را حتی در شرایط غیر معمول مانند آب و هوای نامساعد، سرعت بالا، جاده های پر دست انداز، تصادفات و غیره تامین می‌کند. شما این انتظار را دارید که ماشینتان واکنشی مناسب از خود نشان بدهد و از شما و عزیزانتان حفاظت کند. اما آیا می‌دانید سازندگان خودرو چگونه از این موضوع آگاه می‌شوند و شرایط مختلف را پیش بینی می‌کنند؟ آیا آنها برای کسب اطمینان از کیفیت محصول خود، در شرایط مختلف اقدام به راندن خودرو می‌کنند؟ بله، آنها این کار را انجام می‌دهند.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

قبل از اینکه یک خودرو وارد بازار شود، باید تحت آزمون‌های شدید قرار بگیرد تا از عدم وجود هرگونه خطا حین تولید یا محاسبات طراحی، که باعث ناامنی یا بروز رفتاری غیر قابل پیش‌بینی در جاده شود، اطمینان حاصل شود. البته هر چند وقت یک بار می‌شنویم که یک خودرو به خاطر یک ایراد غیرمنتظره مانند شتاب‌گیری ناگهانی یا انفجار در اثر تصادف، به کمپانی فرا خوانده می‌شود؛ اما این موارد بسیار نادر هستند، چرا که اکثر ماشین ها در بیشتر مواقع دقیقا آنطوری رفتار می‌کنند که باید بکنند.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

تقریبا هر تولید کننده بزرگ خودرو دارای یک مرکز آزمون خودرو می‌باشد که در آنجا می‌توانند محصولاتشان را به دقت و تحت شرایط مختلف، مورد بررسی قرار داده و از کیفیت و کارایی آنها اطمینان حاصل کنند. با وجود این که این مراکز، تاریخچه ای طولانی دارند و برخی از درخشان ترین صفحات تاریخ خودرو در این مراکز ورق خورده اند، اما اکثر ما اطلاع چندانی از نحوه کار آنها نداریم، حتی نمی‌دانیم این مراکز دقیقا در کجا قرار دارند و خودروسازان چه کارهایی در آنجا انجام می‌دهند؟ اگرچه این اطلاعات، جزو اطلاعات محرمانه نیست اما، اکثر سازندگان خودرو تمایل چندانی به ارائه و انتشار این اطلاعات ندارند؛ حتی کمپانی فولکس واگن دوست دارد که فکر کند پیست آزمایش خودرویش محرمانه باقی مانده است!

 

تاریخچه مراکز تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

تا دهه 20 میلادی، آزمون های کنترل کیفیت خودرو در همان جاهایی انجام می‌گرفت که خودرو ها در حرکت بودند، یعنی خیابان ها و جاده ها. اما زمانی که خودرو تبدیل به مهمترین وسیله نقلیه شد و راه ها پر از خودروها شدند، دیگر بررسی آنها مثل قبل امکان پذیر نبود. انجام آزمون های خودرو در مکان های عمومی بسیار خطرناک بود. همچنین، سازندگان خودرو از اینکه مردم، محصولاتشان را در مرحله آزمون ببینند، نگران شدند. هم‌چنین، این امکان وجود داشت که رقبا اقدام به دزدیدن طرح کنند یا ژورنالیست ها از محصولات آینده آنها عکس بگیرند و این تصاویر را در اختیار عموم قرار دهند. در سال 1924، جنرال موتورز مرکز تایید خودرو Milford را در ناحیه ای کاملا ایزوله در ایالت میشیگان تاسیس کرد. این اولین ناحیه ای بود که تنها، برای بررسی و کنترل عملکرد و کیفیت خودروها ساخته شد. سایت اصلی از یک مسیر مدور شنی به محیط  4.6 کیلومتر به علاوه یک مسیر مستقیم تشکیل شده بود. کل مجموعه  فقط 4.6 کیلومتر مربع مساحت داشت و فقط یک کارمند به صورت تمام وقت در این مجموعه کار می‌کرد.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در سال 1928، جنرال موتورز جزوه ای را در مورد  Milford چاپ کرد که منطق نهفته در پشت آن را بیان می‌کرد: "هیچ صنعتی با اطلاعات اندک و ناکافی نمی‌تواند به سرعت به پیش برود؛ اگر بخواهیم کیفیت و کارایی خودروهای خود را افزایش دهیم و امکان خرید این محصولات را برای درصد بیشتری فراهم کنیم، به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. اگر صنعت خودرو می‌خواهد به پیشرفت خود ادامه دهد، باید در مورد موادی که به کار می‌روند، اقتصاد طراحی و اتفاقاتی که به ازای هر کیلومتر حرکت خودرو می‌افتد، اطلاعات کافی داشته باشد. برای رسیدن به این اطلاعات جنرال موتورز 5 سال قبل تصمیم به راه اندازی یک مرکز آزمون و تایید خودرو گرفت و آن را به کامل ترین مرکز در دنیا تبدیل کرد". این منطق در میان دیگر خودروسازان نیز وجود داشت.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در سال 1925، کمپانی فورد مرکز تایید خودروی خود را در Dearborn میشیگان و پاکارد نیز، مرکز تایید خودروی خود را در Shelby Township میشیگان تاسیس کرد. تا اواسط دهه 20 میلادی، نواحی اطراف میشیگان تبدیل به مرکز پیست های آزمون خودرو شده بودند. در حال حاضر، تقریبا اغلب تولید کنندگان خودرو صاحب یک پیست یا مرکز تایید خودرو و برخی، صاحب چندین مرکز هستند؛ برای مثال، نیسان یک مرکز در Tochigi ژاپن دارد، اما کرایسلر یک مرکز در Yucca آریزونا دارد که در سال 2007 از فورد خرید و یکی دیگر در چلسی میشیگان. جالب است بدانید، مرکز Milford جنرال موتورز در حال حاضر، مساحتی معادل 4000 هکتار دارد و طول جاده اش به 212.4 کیلومتر رسیده است. چندین پیست در این مرکز وجود دارند که شامل مسیر مستقیم و گرد می‌شوند. همچنین یک منطقه تست دینامیکی خودرو نیز وجود دارد که به Black Lake معروف است، جایی که خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت خود حرکت کرده و در سطوح مختلف جاده تحت آزمایش قرار بگیرند. شایان ذکر است، در حال حاضر کمپانی جنرال موتورز در آریزونا، مکزیک، برزیل، استرالیا، انگلستان، و آلمان دارای مراکز تست خودرو می‌باشد.

 

دیداری از یک مرکز تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

یک مرکز تایید خودرو، ترکیبی از یک پایگاه نظامی و پارک تفریحی است. وقتی که از بالا نگاه کنید، مرکزی همچون Milford جنرال موتورز متشکل از حلقه ها و پیچ ها، مسیر های مستقیم و دوار می‌باشد. با استفاده از Google Map می‌توانید یک توده سیاه در قسمت راست و بالا ببینید. این همان منطقه Black Lake است که در آن، با پاشیدن آب بر روی بستر جاده، رفتار خودرو در مسیرهای لغزنده مورد برسی قرار می‌گیرد. اینجا جایی است که اگر به نابود کردن خودروها علاقه دارید، باید بروید. ضمنا اگر می‌خواهید همانند رانندگان چنین مراکزی رانندگی کنید، می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید. مربیان جنرال موتورز با برگزاری دوره های پیشرفته به شما آموزش می‌دهند که چگونه یک ماشین خارج از کنترل را، دوباره تحت کنترل در بیاورید، یا چگونه از پس یک لاستیک ترکیده در حین رانندگی بر بیایید.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در این مرکز، چندین پیست برای امتحان خودرو وجود دارد: پیست بیضی، پیست دایره ای، مسیر مستقیم شمال جنوب، مسیر مستقیم شرقی غربی؛ اکثر این پیست‌ها دقیقا مانند نامشان هستند. مسیر هفت خواهر نیز، که شامل هفت پیچ است، توانایی خودرو را در پیچ‌‌های تند بدون اینکه از کنترل خارج یا از جاده منحرف شود، می‌سنجد. انواع تجهیزات تست خودرو وجود دارد. آزمایشگاه ایمنی خودرو به جنرال موتورز این امکان را می‌دهد که آزمون چپ شدن و تست موثر بودن کیسه های هوا را انجام دهد.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

اکثر تست ها شامل برخورد خودرو با سرعت بالا به یک دیوار محکم است. نیاز به گفتن نیست که در این آزمون ها از آدمک های تصادف استفاده می‌‌شود. اگر می‌خواهید برای تماشا کردن مدل های بعدی جنرال موتورز به Milford بروید، باید بگوییم که تنها وقت خود را تلف می‌کنید؛ چرا که این خودرو ها توسط پلاستیک یا ماسک های مخصوص پوشانده شده‌اند، طوری که خطوط آن ها قابل تشخیص نیست. این باعث می‌شود که جاسوسان صنعتی و عکاسان سمج مجلات خودرو موفق به گرفتن عکس های مناسب نشوند؛ البته تا زمانی که خود جنرال موتورز رسما این خودرو ها را معرفی کند. مرکز تایید خودرو Milford میشیگان یکی از مراکز متعدد تایید خودرو در آمریکا است. البته در نقاط مختلف دنیا مخصوصا در آلمان نیز از این مراکز وجود دارند که نمونه اش Ehra Lessien فولکس واگن است.


منبع

HowStuffWorks

   

برچسب : کنترل کیفیت , جنرال موتورز , فولکس واگن , فورد , نیسان , کرایسلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

ناشناس
4

در ایران هم مراکز تأیید کنترل کشندگی ماشین وجود دارد!
در صورت تمایل حتما از آنها دیدن فرمایید تا نحوه کشته شدن هموطنان عزیزمان را نظاره گر باشید !
17:50  1394/04/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آمنه : پیش فروش 2 مرحله پول واریز کردم تکمیل وجه 16 اسفند طرح ویژه نادران جوانی جعمیت قرار بود 30 روزه خودرور بدن هنوز فاکتور نشده
رسول : ممنونم اقا محمدجواد
پذیرش 11 بهمن فوری : مابه‌التفاوت رو چند فروردین ب حساب ریختین؟ سخا چی؟
پذیرش 11 بهمن فوری : پیش فروش یا فوری نا مفهومه داداش .
ساندرو اتوماتیک : خدا رو شکر عزیزان این حداقل رقم کارشناسی هست. دادگستری سایر مناطق تهران و شهرستان ها رقم تا بالای 2 میلیارد هم ارزشیابی و پرداخت شد.
هاکان شاهانی : با سلام به نظرم سایپا مصوبه رو رعایت نکرده طبق مصوبه باید مبلغی که از قبل به عنوان پیش پرداخت اخذ شده افزایش قیمت شامل نمیشه و نصف بعدی که به همراه دعوت نامه میاد افزایش قیمت قابل قبوله
207 کد 60019 : از دوستان سقف فلز با موعد دی ماه کسی فاکتور شده؟
کریم : چونه بزن خیلیه
ایمان : چطور شکایت کردید
حسن : نه عزیزم باتوطئه زندگی نمیکنم بلکه سعی میکنم بافکرومنطق وباهوش به قضایا نگاه کنم!!سعی میکنم به راحتی به کسی که یه کاری انجام مبده بدون منافع مالی یخرده روش تحقیق کنم تاحقیقت رومتوجه بشم