تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

آیا شما با هایپرمیلینگ (Hypermiling) و تکنیک های مختلف آن آشنایی دارید؟ این عمل که در حقیقت به معنی تنظیم خودرو و استفاده از تکنیک های مختلف رانندگی جهت کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت می‌باشد، همواره به عنوان یک حرکت خطرناک شناخته می‌شود، به ویژه هنگامی که راننده با شرایط جاده و محیط اطراف خود آشنا نباشد. تکنیک هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرند از ریسک بالایی برخوردارند، چرا که موفقیت آنها به هوشیاری و آگاهی راننده و توانایی وی در استفاده به موقع از آنها بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک ها و میزان خطر آنها با ما همراه باشید.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

در همین ابتدای امر ذکر این نکته الزامی است که عوامل مختلفی در خلاص کردن دخیل هستند که هر کدام خطرات خود را به همراه دارند، اما همین خطرات برای بسیاری از افراد هیجان‌آور می‌باشند. برای خلاص رفتن، شما باید پس از رسیدن به سرعت مورد نظر، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و موتور را خاموش کنید؛ بدین ترتیب، تا چند کیلومتر را می‌توانید بدون مصرف قطره‌ای بنزین طی کنید. به محض کاهش سرعت و شتاب، می‌توانید موتور را مجددا روشن کنید و تا رسیدن به سرعت و شتاب مورد نظر، گاز بدهید و مجددا موتور را خاموش کنید. اما در نظر داشته باشید که این روش، هم برای شخص راننده و هم برای دیگر رانندگان خطرات بسیاری به همراه دارد؛ چرا که خاموش کردن موتور می‌تواند بر سیستم ترمز، فرمان، و دیگر عملکردهای خودرو تاثیر منفی بگذارد و آنها را از کار بیندازد و بدین ترتیب، راننده نتواند خودروی خود را کنترل کند و سبب بروز تصادف و حوادث ناگوار شود.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

برخی افراد به ظاهر شجاع و نترس، پا را از این فراتر گذاشته و با موتور خاموش، سپر به سپر اتومبیل جلویی رانندگی می‌کنند؛ حتی معتقدند هر چه خودروی جلویی بزرگتر باشد، بهتر است! اما این کار، حتی در بهترین شرایط نیز، بسیار خطرناک است؛ چرا که شما در نقطه کور راننده جلویی قرار دارید و در این حالت، عملا هیچ کنترلی بر خودروی خود نخواهید داشت. رانندگی سپر به سپر، حتی در حالت عادی و در صورت روشن بودن موتور نیز، بسیار خطرناک است! اما برخی رانندگان ادعا می‌کنند با استفاده از این راهکار تا 40 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌اند؛ اما این روش، به همان اندازه که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

باد کردن بیش از حد تایر نیز، یکی دیگر از راه هایی است که با کاهش مقاومت چرخشی، مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد و به همین دلیل رانندگانی که به هایپرمایلینگ علاقه دارند، از این تکنیک استقبال می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، در صورتی که لاستیک ها به اندازه کافی باد شده باشند، اصطکاک لازم بین آج لاستیک و سطح جاده به وجود می‌آید و همین امر، کنترل کشش مناسبی را برای خودرو پدید می‌آورد. چنانچه لاستیک ها کمتر از حد مجاز باد شده باشند، نمی‌توانند وزن خودرو را تحمل کنند و در نتیجه چرخ ها درست نمی‌چرخند؛ اگر تایرها بیش از حد نیز، باد شده باشند، سطح تماس کمتری بین آج و جاده به وجود می‌آید و با کاهش مقاومت چرخشی، سوخت کمتری نیز، مصرف می‌شود. در این حالت، فرسایش سریعتر تایر، سبب افزایش احتمال ترکیدگی لاستیک و عدم کنترل مناسب خودرو می‌شود.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

برخی مواقع، رانندگان تلاش می‌کنند با برداشتن بخش هایی از خودرو از جمله سیستم تهویه یا صندلی عقب، وزن اتومبیل خود را کاهش دهند و بدین ترتیب، از مصرف سوخت آن بکاهند. اما در نظر داشته باشید که باز کردن برخی قسمت ها از جمله آینه یا کیسه های هوا، اگرچه وزن خودرو را کاهش می‌دهد، اما به همان میزان ایمنی و راحتی خودرو را نیز، پایین می‌آورد. برخی از این تغییرات در عین حال که ناقض قوانین رانندگی می‌باشند، دیگر رانندگان و حتی عابرین پیاده را نیز، در معرض خطر قرار می‌دهند. اتحادیه هایپرمایلینگ نیز، در بسیاری از موارد، استفاده از این تکنیک ها را محکوم کرده است؛ چرا که ارزش جان انسان ها بسیار بیشتر از مصرف چند لیتر سوخت کمتر می‌باشد؛ اما متاسفانه برخی افراد حریص اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. پس اگر با چنین افرادی برخورد کردید، بهتر است برای حفظ جان خود از آنها فاصله بگیرید و بگذارید این رانندگان بی توجه به مسیر خود ادامه دهند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : هایپرمایلینگ , Hypermiling , خلاص کردن خودرو , کیسه هوا , ایمنی , مصرف سوخت , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

عمار کشاورز
1

ای بابا داشتیم این قدر صرف جوی که به قیمت جان تمام بشه جای سول داره
12:41  1393/06/29
پاسخ دادن
سیا
3

بابا چه کاریه آخه؟ بسوزانید بنزینها را وگرنه 8 سال دیگه احمدی نژاد برمیگرده همه رو میریزه تو جیبش به ریش ماها هم میخنده.
12:49  1393/06/02
پاسخ دادن
آرنولد
4

ایول گل گفتی
15:15  1393/06/02

کاربر: Elantra
3

من قبلا برای صرف جوئی بنزین ، توی سرازیری ها اکثرا دنده رو خلاص میکردم البته هیچ وقت ماشین خاموش نمیکردم چون ریسک زیادی داره. یکبار که اتفاقا مسافر هم داشتم در حال خلاصی، یک سنگ که وسط جاده بود ندیدم لاستیک رفت روش و سنگ با صدای زیادی به زیر ماشین خورد، فرمون رو محکم گرفتم تا منحرف نشه، لاستیکم پنچر شد، متاسفانه زاپاس هم باد نداشت، سنگ هم چرخیده بود زیر ماشین چند تا سیم از جمله سنسور abs قطع کرده بود یه صد هزار تومنی ضرر کردم . این هم سود صرفه جوئی بنزین :(
09:27  1393/06/02
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام عزیزم
ایشا... دیگه حادثه ای برات پیش نیاد ولی این ربطی نداشت با ماشین خاموشم شاید برات پیش میومد
13:37  1393/06/02

کاربر: hm_hitcher
2

يبار يكي از دوستان ما ماشين رو خاموش ميكنه و واسه مصرف كمتر!!! كليد رو هم درمياره
جاده رو هم نميشناخته
آخر سرازيري كه پيچ بوده فرمان قفل ميكنه، دوستمون هم نميتونه به موقع وارد عمل بشه و ماشين رو روشن كنه، ماشين از جاده خارج ميشه و به گارد ريل برخورد ميكنه، فقط يه متر با دره و عزرائيل فاصله داشته فقط يه متر
08:23  1393/06/02
پاسخ دادن
حسام
3

لازم نیست ماشینو خاموش کنید فقط دنده را خلاس کنید.
02:59  1393/06/02
پاسخ دادن
گلوبایت
2

بعضی موارد جالبه همچون تنظیم باد
اما خاموش کردن خودرو آموزشش هم خوب نیست
21:11  1393/06/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام این پیامکی که تا تاریخ ششم وقت داره ثبت من وارد نشدم کسی می دونه داستان چی بوده ممنون میشم جواب بدین
Mohamad : من مهر ۸۸۰پول دادم دوتا چک ۶۰م پاس کردم بعداز ۸ماه هیچ جوابی نمیدن
J7 : سلام دیروز تعداد زیادی تریلی حمل S3 از کارخانه بیرون آمد.
تارا وی وان پلاس : سلام کسی از v1p موعد تحویلش از اول خرداد تا ۱۰ ام هست یا همه اواخر خردادن؟ اگه اوایل خرداد کسی هست با ذکر موعد تحویلش ریپلای کنه. ممنون
امید : اجازه کارشناسی تشخیص رنگو توی اداره تحویل نمیدن بیرون از اونجا هم انجام بدی دیگه امضا کردی تحویل گرفتی نخوان قبول کنن اونطوری هم قبول نمیکنن
saeid V4 : فقطهر موقع فاکتور شد بیا همینجا خبرشو بده
محمد s5 : دوستان خیلی مراقب باشید وقتی واسه تحویل ماشین زنگ بهتون میزنن حتما با یه کارشناس تشخیص رنگ برید تحویل بگیرید وگرنه ماشین نمایندگی بردی بیرون همون لحظه هم برگردی ماشین مشکل رنگ داشته باشه گردن نمیگیرن میگن برو شکایت کن
اسی : مال منم ۳فروردین خبری نیست
اسی : مال ماهم ۳فردردین خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یونس : سلام من تحویل مهر هستم احتمالا کی بهم میگن که تکمیل وجه کنم
تبدیل به سورن زدم : بخشنامه 4724 هستم 19 اسفند کل وجه واریز،موعد تحویل 18 خرداد، هنوز فاکتور نشده،
207 اتو ارتقا تحویل 31فروردین : 9 خرداد
رضا : به خاطر منقضی شدن گواهینامه و پلاک فعال اگه زده یکپارچه فاو برنده نشدید یعنی تمام دیگه کد ملی ازسیستم حذف شده. و دیگه بررسی نمیشن
رانا پلاس : من فک کنم یکشنبه یا دوشنبه بود فاکتور شدم که پلاک شده ماشین حالا فردا یا پس فردا تحویل بدن فکر کنم
تبدیل : سلام ،‌چرا کوییک اتومات نمیدهند ؟!! مجددا تولیدش شروع شده !
فرزام : امروز کارخانه جاده تبریز دیدم سورن خیلی دپو داشت ولی علت این همه دپو را نفهمیدم از عید هم همون قدر دپو هست
دنا پلاس تابستان : بنظرم اگر داخل متن پیام دقت کنیم نوشته امکان ثبت نام به روش پیش فروش با ظرفیت محدود فراهم شده ظرفیت محدود یعنی هرکه زودتر ثبت نام کنه پس مابقی که دیر ثبت نام کنن حذف که نمیشن واسه اونا دوباره بخش نامه میاد بنظر من
حمید : حداقل دو ماه تاخیر