مردم از پراید و پژو ۴۰۵ راضی نیستند

مردم از پراید و پژو ۴۰۵ راضی نیستند

در حالی در ابتدای امسال به بهانه اضافه شدن یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده قیمت خودروهای تولید داخل از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما دوباره صحبت از افزایش قیمت خودرو است. دلیلی که این بار خودروسازان می‌آورند، رشد هزینه‌های تولید است. 
بر اساس سخنان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، «افزایش دستمزد، عوارض، افزایش قیمت دلار و... از جمله هزینه‌هایی است که باعث شده هزینه تولید خودرو بالا رود.» اما با این حال، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورتی که خودروسازان به این رفتار خود در جامعه ادامه دهند، به طور قطع در مقابل خودروهای وارداتی بازنده خواهند بود. در همین رابطه، به سراغ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان رفتیم و وی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به دلایل گرانی خودرو در بازار پرداخت.
 
* آقای نعمت‌بخش، چرا خودروسازان از افزایش قیمت خودرو سیر نمی‌شوند و هر از گاهی زمزمه‌هایی از افزایش دوباره قیمت خودرو دارند. در ابتدای فروردین‌ماه قیمت خودرو بالا رفت و حالا دوباره صحبت از پیشنهاد خودروسازان برای رشد قیمت خودرو است.
ببینید، در سال جدید مجلس نرخ مالیات ارزش افزوده را ۹ درصد تصویب کرد که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته و این مالیات متعلق به وزارت دارایی خواهد بود و عاید خودروسازان نخواهد شد. همچنین تصویب افزایش در هزینه شماره‌گذاری خودروها اتفاق افتاد. 
از سوی دیگر، قیمت ارز مبادلاتی در سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، زیرا قیمت ارز مبادلاتی سال ۹۳ حدود ۲۵۵۰ تومان بوده و در سال جاری حدود ۲۸۳۰ تومان شده است. در همین حال، در سال ۹۴ افزایش ۱۷ درصد حقوق کارگران توسط شورای عالی کار تصویب شد. تعرفه برخی از مواداولیه خودرو مانند ورقه‌های آهن و فولاد ۴ درصد بوده که وزارت صنعت معدن و تجارت این تعرفه را ۱۰ درصد اعلام کرده است. 
برخی از مواد اولیه در سال تغییر قیمت پی در پی داشته‌اند. به عنوان مثال، قیمت فولاد که هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان از آن استفاده می‌کنند، در سال گذشته دو بار و امسال ۵/۳ درصد افزایش داشته است.
 
* شما یک‌سری دلایل را برای افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو عنوان کردید. اما آیا در هنگام افزایش قیمت خودرو به قدرت خرید مردم فکر می‌کنید؟
ببینید، به دلیل افزایش قیمت دلار در مدت زمان کوتاهی قدرت خرید مردم پایین آمد، اما تمام تلاش خودروسازان، کاهش هزینه تولید و ثبات قیمت خودرو‌هاست، زیرا با بالا رفتن قیمت، تقاضا و خرید کاهش می‌یابد و این به ضرر تولیدکنندگان خودرو خواهد بود؛ البته قیمت خودرو نسبت به بسیاری از کالاها تغییر زیادی نداشته است.
 
* مساله‌ای که در حال حاضر مطرح است، این‌که خودروسازان تنها به افزایش قیمت فکر می‌کنند و توجه به افزایش کیفیت خودرو ندارند و هر ساله کیفیت خودرو کاهش می‌یابد. برای مثال، کیفیت خودرو تولیدی در سال ۸۵ بسیار بیشتر از کیفیت خودرو مدل ۹۴ است.
خودروسازان به کیفیت خودرو توجه دارند؛ آن هم با توسعه و ارائه محصولات جدید. البته نارضایتی مردم نسبت به خورو پراید و پژو۴۰۵ بیشتر است، زیرا خط تولید این دو خورو متعلق به حدود ۲۰ سال گذشته است و برنامه‌های اصلاحی در تولید تاثیر چشم‌گیری در بر نخواهد داشت. بنابراین به جای خودروی پراید، خودرو تیبا را جایگزین کرده‌ایم که به مرور زمان از تولید پراید کم و به تولید تیبا اضافه خواهیم کرد. برنامه دیگر ما، از رده خارج کردن خودرو‌های قدیمی است.
 
* در حال حاضر قیمت پراید حدود ۲۰ میلیون تومان است. به نظر شما، آیا این خودرو را می‌توان با یک خودروی وارداتی جایگزین کرد؟
در محصولات وارداتی، خودرویی با ویژگی پراید به قیمت هفت هزار دلار نداریم؛ در غیر این صورت در بازار رقابتی ۲۵ واردکننده خورو اقدام به وارد کردن خودرو می‌کردند. اگرچه خود ما به کیفیت این خودرو افتخاری نمی‌کنیم.
 
* چرا تا این حد خودرو چینی در بازار دیده می‌شود؟
در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، کشور کره و ژاپن و کشورهای اروپایی و آمریکایی محصول و قطعه به ما ارائه نمی‌دهند. تا قبل از تحریم‌ها در یک مناقصه حداقل ۲۰ کمپانی خارجی شرکت می‌کردند؛ در حالی که در حال حاضر گاهی به یک شرکت ۲۰ بار نامه نوشته می‌شود و پاسخ دریافت نمی‌کنیم. ما مجبور شده‌ایم در توسعه محصول به خودروهای چینی اکتفا کنیم و محصولاتی که به بازار ارائه شده، چینی است که امیدواریم با رفع تحریم‌ها مشکلات به وجود آمده رفع شود.

منبع

افکار

برچسب : خودرو , پژو , 405 , پراید , نارضایتی , چین , قیمت خودرو , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: birah
4

ايا واقعا سخته چند ده دانشجوي گرافيك و كامپيوتر و مهندسي برق و مكانيك و صنايع دور هم جمع بشن و با حمايت ازشون يه زبان طراحي زيبا و شكيل و يه پلت فرم نوين و مطابق با استاندارد هاي روز طراحي بشه ؟
ايا واقعا سخته ؟
بخدا اين كار شايد سود لحظه اي براشون نداشته باشه ولي در نهايت سرمايه و بازار كلان داخلي و خارجي و براشون به ارمغان مياره
به اميد روز هاي روشن
00:33  1394/02/05
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
2

داداش وقتی دارن سودشونو میکنن، تازه سود آیندشون هم تضمینه، دیگه هزینه برای چی !!!

12:20  1394/02/05

نوید
9

اگه میخواستن ماشینایی که مردم سوارمیشن رو سوارشن که این حرفا رو نمیزدن
21:56  1394/02/03
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
9

راه گریز از این گرفتاری ، فروش خودرو های با کبفیت تر با شرایط اجاره به شرط تملیک است . ( شبیه آنچه در سایر کشور ها - مثلا 500000 تومان در ماه برای خودرو 12 الی 15 هزار دلاری - رایج است )
با تولید خودرو 7000 دلاری در داخل چیزی بهتر از پراید با این شرایط و کیفیت حاصل نمیشود !
11:32  1394/02/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانی : سلام خدمت دوستان.عزیزان ایا انانی که تکمیل وجه کردن پیام عدم ارسال خودروساز لحاظ شده
علیرضا عبدوس : سلام میتونی شماره پذیرش رو بزاری تا بتونیم تاریخ فاکتور شدنمون رو حساب کنیم ممنون از شما
علیرضا عبدوس : سلام با توجه به اطلاعات دوستان و همینطور تماس با یکی نیروهای فروش که آشنایی قدیمی داشتم فهمیدم تا الان شماره پذیرش 11601463 آخرین فاکتور شده است اگر کسی شماره اش قبل اون حتمانن فاکتور شده شماره پذیرش هاتون رو با این شماره چک کنید
S5 : بله.من هستم. ۲۳ شهریور مشکی تهران. نمایندگی رفیعی نیا‌پونک
م.فرجی : خبر خوشحال کننده فروش فوق العاده شاهین اتومات واریزی 19 دی ماه امروز فاکتور شد به امید فاکتور شدن ماشین دوستان
S5 : چرا ماشین از صدور پلاک رد نمیشه؟‌دیگه سه هفته تمومه که روی این قسمت مونده.... عجب غلطی کردم‌کرمان موتور نوشتم از شهریور پارسال تا الان بلا تکلیفم
تارا وی۱ خرداد : سلام.برا من ۱۷ خرداد
رضا s5 شهریور : از خرید نقدی های ثبت نام شهریور ماه کسی شاسی شده؟
رضایی : سلام جواب درست نمیدم باید به کی بگیم
دانیال : دلیل تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی مشخص شد 🔹 گویا از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا حدود 10 روز پیش هیچ ترخیصی در گمرکات کشور انجام نشده و حجم بالایی از خودروها در صف ترخیص هستند. به همین دلیل است که آمار خودروهای وارد شده در قیاس با آمار خودروهای تحویل شده فاصله زیادی دارد. 🔹بر اساس شنیده ها روند ترخیص خودروها می تواند تا دو ماه زمان ببرد. یعنی باید منتظر تاخیر حداقل دو ماهه برای خودروهای وارداتی باشیم 🔹این تاخیر ها مختص به یک یا دو شرکت واردکننده نیست و احتمال می رود در آینده ای نزدیک این تاخیر گریبانگیر تمام شرکت های وارد کننده بشود. 🔹نکته مهم در مورد این تاخیر ها این است که در بسیاری از موارد هنوز قراردادی بین شرکت و خریدار ثبت نشده و این یعنی سود تاخیری هم به مشتری پرداخت نمی شود. حالا مشخص نیست چه نظارتی از جانب سازمان حمایت صورت گرفته که به چنین وضعیتی رسیده‌ایم. با این خبر فک کنم از ماهه بعدی تحویل خودروها شروع بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینادوگانه اسفند : سلام امروز زنگ زدم شرکت خراب شده سایپا کارشناسه بایه لحن تندوزننده گفت ماشین نداریم وگوشیوقطع کرد.. فکرکنم دیشب بازنش دعواش شده بود انگاریه تختش کم بود.. خب مرد حسابی درست جواب مردموبده.. جای عذرخواهی اینجوری حرف میزنن یه چیزی هم طلبکارن دیوثا..
تفرشی : سلام با چه شماره ای تماس گرفتید؟ این خیلی اجحاف بزرگیه باید از طریق سامانه تعزیرات و همچنین وزارت صمت شکایت کنیم
هادی 207 ارتقا : قیمت این نوع کلاس میدونی عزیز
دنا آپشنال : سلام، از دوستان کسی هست که این چند روزه پلاک شده باشه؟؟
حسین آقا : وقتی گیر نمایندگی تنبل بیفتی این اتفاق میفته که تو 9 خرداد پلاک میشی اما چند روز میگذره و نمایندگی حتی ماشینتو از کارخونه تحویل نمیگیره.
بهنام : سلام دوستان اصلا دیگه نباید از ایران خودرو و سایپا ماشین ثبت نام کرد باید التماس کنن نه به ثبت نام برای ماشین
بهنام : سلام دوستان اصلا دیگه نباید از ایران خودرو و سایپا ماشین ثبت نام کرد باید التماس کنن نه به ثبت نام برای ماشین
کوییک gxl پذیرش 20 اسفند : سلام دوستان من کوییک gxl پذیرش 20 اسفند با شماره 11746*** امروز فاکتوز شدم رنگ سفید
فاکتور امروز : هر کی امروز فاکتور شده با توضیحات کامل تاریخ تحویل و تاریخ تکمیل وجه توضیح بده بقیه استفاده ککند
تبدیل به 207 : خیلی واجب دروغ بگی