روایتی جدید از انحصار در واردات خودرو!

روایتی جدید از انحصار در واردات خودرو!رییس شورای رقابت تلاش نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبایشان را از جمله دلایل نارضایتی از دستورالعمل فعلی واردات خودرو عنوان کرده و این اقدام را نادرست دانسته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرد.
این اقدام انتقاد کارشناسان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا اساتید دانشگاه را به دنبال داشت. به دنبال این اعتراضات وزارت صنعت دستورالعمل خود را تعدیل و واردات خودرو برای واردکنندگان متفرقه را به دو شرط ایجاد شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، بلامانع اعلام کرد.
با این حال این تغییرات نیز باعث رقابتی شدن فرایند واردات خودرو نشد به‌گونه‌ای که به گفته فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، "نمایندگی‌های رسمی از فروش خدمات گارانتی به واردکنندگان متفرقه خودداری کرده و واردات خودرو را در انحصار خود گرفته‌اند".
در این شرایط در جدیدترین رویداد در این زمینه، رییس شورای رقابت روایتی جدید از چگونه انحصارگری نمایندگی‌های رسمی را بیان کرده است. رضا شیوا در این رابطه عنوان کرده است:" واردکنندگان متفرقه معتقدند که براساس دستورالعملی که باید مجوز خدمات پس از فروش را از نمایندگی‌های رسمی اخذ کنند، باید تمام اطلاعات تجاری‌شان را در اختیار نمایندگی‌های رسمی قرار دهند که این موضوع خارج از اصول رقابت است".
رییس شورای رقابت این موضوع را نادرست دانسته و تاکید کرده است:" رقیب تجاری نباید از اطلاعات رقیب خود مطلع باشد و در قانون بازار اینکه یک رقیب بر رقیب دیگر مسلط شود نیز کار درستی نیست".
این اظهارات در حالی است که شورای رقابت در جدیدترین جلسه خود وجود انحصار در واردات خودرو را تایید کرده و خواستار اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو و رفع انحصار از این بازار شده است.
در این زمینه یک عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسه اخیر این شورا در زمینه بررسی انحصار در واردات خودرو، اظهار کرده است:" در این جلسه تصمیم گرفته شد که واردات خودرو انحصاری نباشد چرا که این امر که هم واردات خودرو در انحصار دو شرکت باشد و هم تولید داخلی آن انحصاری باشد امر صحیحی نیست".
وی با بیان اینکه در حال حاضر دستورالعمل واردات خودرو به‌گونه‌ای تعریف شده که به انحصار در واردات خودرو ختم می‌شود، خاطرنشان کرده است:" در جلسه شورای رقابت، وزارت صنعت ملزم شد که دستورالعمل واردات را به‌گونه‌ای تغییر دهد که واردات خودرو از انحصار خارج شده و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آن‌را داشته باشند".
تایید وجود انحصار در واردات خودرو و تلاش نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبای خود (واردکنندگان متفرقه) در حالی است که به گفته یک کارشناس، هم‌اکنون " 70 درصد بازار خودروهای وارداتی مربوط به دو برند هیوندا و کیا است که نمایندگی رسمی واردات آنها مربوط به یک خانواده است، بنابراین 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار گرفته است".
به گفته محمد جعفری - رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، "در هیچ کجای دنیا اختیار 70 درصد بازار یک محصول را به یک خانواده نمی‌دهند و در ایران نیز نباید این اتفاق بیفتد".
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : انحصار , واردات خودرو , صنعت , معدن , تجارت , خودروسازان , مصرفکنندگان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: silvershadow
3

این حرف ب نظرم خنده داره.
خب همین وارد کننده هیوندای و کیا و جیلی ک خانواده () هستن به کی وصلن ؟ از کی رانت گرفتن؟
به نظرم تو بازار وارداتی خوب عمل کردن ک تونستن بازار واردات رو ب دست بگیرن.
زمانی ک اینها شروع ب کار کردن ایرتویا بازار رو قبضه کرده بود.اما ازدست داد.
این حرفا ب نظرم بیخوده و زمانی میشه این طور گفت که واردات شناسنامه ای آزاد باشه و هر ایرانی بتونه خودور وارد کنه.
20:16  1394/04/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 : برو بانک خودت ۱ هفته جلوشو میگیره
رضا : سلام دوستان سایپا قیمت چانگان ۵۵ مدل ۲۰۲۳ رو اعلام کرد ۱۴۸۵ تومان
اطلس اسفند : سلام انگار بهمنی ها فاکتور شدید که خبری ازتون نی؟؟؟
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : دوستان بنده میخوام جلوی چک ۱۵ خرداد رو بگیرم کسی اطلاعات داره چطور لطفا بقیه دوستان هم چک ۱۵ خرداد رو مسدود کنن
حمید j هفت : سلام ثبت نام چه تاریخی بودید
تورج : منم تحویل ۳۱ فروردین هستم تیتانیوم نقره ای ،امروز باز بروز شد وولی فاکتور نمیشه
خریدار ایکس 55 : عزیزان حاضر در چت ، یک نکته وحشتناک و بسیار عجیب که امیدوارم مورد توجه و دقت قرار بگیره !!! دوستان برید داخل هر کانال ، سایت و ... که میخواید ، عکسهای اون ایکس 55 که توی اتوبان اکسلش در رفت و گفتن تولید مالزی بوده و ... بررسی کنید . بعد با خودتون فکر کنید کار ایربگ خودرو چیه ؟!! ضمن اینکه در جواب اونها که میگن ایربگها واسه برخورد از جلو فعال میشه باید گفت ایربگهای پرده ایی مال شیشه های بغله و ... خوشبختانه عکسهای مختلف این خودرو بعد از حادثه در پارکینگ هم منتشر شده که حتی صفحه مانیتور روشنه ولی ایربگها .... امیدوارم که سر و کار هیچکس به باز شدن ایربگ نیفته ، اما حداقل در مورد این حادثه باید دقیقتر به حادثه و تبعاتش نگاه کرد .
یا امام حسین : ای ولله به اقا حسام خدا خیرت بده داشتم دق میکردم
J7 : از سایت دولت من قسمت استعلامات سازمانی .استعلام بیمه. منم نگاه کردم ۲۸ اسفند شاسی شده الان دیدم بیمه شده
محسن : جک j4 سفید ثبت نام 18 بهمن هنوز تایید مالی هم نشده واقعا چرا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتو تحویل30دی مشگی : رنگ ماشین چی بود
حامد تکمیل 20،تبدیل 20 ، : ساعت 12ظهر تغییر دادم فاکتور نشده
ساینا تک : سخا چندم
207دستی سقف فلز : سفید که قشنگ تر هست،مجبورید مشکی کنید،یکم دیگه صبر کنید فاکتور میشید
ساینا 11 بهمن : سلام پذیرش 12 بهمن دیروز فاکتور شدم
دوگانه اسفند : سلام دوستان فکر کنم سورن دوگانه تحویلی بهمن ماه نداریم
X33cross : از کجا میشه فهمید که مجوز خورده؟
اسفند : دعوت نامه برای شما اومده ساعت چند
X33cross : از کجا میشه فهمید که مجوز خورده؟
مهران 207 تبدیل شیشه تحویل 29 اسفند : اقا هفده دی تکمیل وجه کردم تبدیل به مشکی کنم فاکتور میشه به نظرتون؟؟؟