درخواست خودروسازان بزرگ دنیا برای شراکت با ایران

 

درخواست خودروسازان بزرگ دنیا برای شراکت با ایران

 
خودروسازان بزرگ دنیا قصد دارند از طریق شراکت با خودروسازان داخلی، ایران را به پایتخت تولید خودرو خاورمیانه تبدیل کنند تا بر اساس سند چشم‌انداز تا سال 1404، سه میلیون دستگاه انواع خودرو سواری در ایران به تولید برسانند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، فیات، فولکس، داتسون، پژو، رنو و . . . با توافق ایران و غرب هر از چند گاهی نام یکی از این خودروسازان بزرگ برای همکاری یا از سر گیری همکاری با ایران شنیده است. خودرو که از نظر برخی کارشناسان، پس از نفت دومین کالای سیاسی و اجتماعی ایران به شمار می رود این روزها زیر ذره بین برخی منتقدان دولت قرار گرفته است. آنها به ویژه پس از سفر حسن روحانی به اروپا و انعقاد قرارداد 400 میلیون یورویی ایران خودروبا پژو تهدید کرده اند تمام ابزارهای قانونی را به کار خواهند گرفت تا اجازه ندهند این قرارداد اجرایی شود چرا که از نظر آنان پژو به ایران بی وفایی کرده و در دوره تحریم ها دست ایران خودرو را در حنا گذاشته است.
 
کارشناسان معتقدند که قرارداد قبلی ایران خودرو با پژو این اجازه را به پژو می داده که چنین اقدامی را در دوره تحریم ها انجام دهد اما در قرارداد جدید چون پژو ملزم به سرمایه گذاری 50 درصدی شده در صورت اعمال تحریم های مشابه به سادگی نخواهد توانست ایران را ترک کند.
 
در میان سه گروه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو از سایپا و کرمان موتور پیش دستی کرده و تا کنون توانسته تکلیف خود را با شرکای تجاری خود روشن کند. ایران خودرو نخست تفاهم نامه همکاری خود را با بنز به امضا رساند تا از این خودروساز در بخش خودروهای تجاری و نیمه سنگین و تولید برخی خودروهای لوکس یاری گیرد.
 
از آنجا که بیش از دو دهه از همکاری ایران خودرو با پژو می گذرد و به نوعی فرهنگ پژویی در خطوط تولید این شرکت نهادینه شده، ایران خودرو همچنان پژو را به عنوان مهم ترین شریک تجاری خود نگه داشت و با امضای قرارداد 400 میلیون یورویی این همکاری را مستحکم تر ازقبل کرد.
 
رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایران خودرو، هنوز در حال مذاکره با این شرکت است. ایران خودرو چندی پیش محصول رنو کپچر را وارد کشور کرد و توانست سه هزار دستگاه از آن را در ایران به فروش برساند. اقبال عمومی از این خودرو نشان داد که ایران خودرو می تواند در بخش خودروهای نیمه لوکس که قیمتی بین 60 تا 100 میلیون تومان دارند با رنو همکاری کرده و از این طریق همکاری خود را با این شرکت فرانسوی ارتقا دهد. 
 
این دو شرکت در این رابطه هنوز به تفاهمی قطعی نرسیده اند و به نظر می رسد با توجه به مذاکره همزمان سایپا با رنو و فعالیت شرکت نگین خودرو به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت فرانسوی در ایران، مذاکرات ایران خودرو با رنو قدری پیچیده شده و تا حصول نتیجه زمان بر باشد.
 
در این میان اما ایران خودرو به انتخاب شریک چهارم خود نیز پرداخته است. در حالیکه در گمانه زنی ها از فولکس به عنوان شریک قطعی ایران خودرو نام برده می شد، ایران خودرو با فیات به توافق رسید تا از این خودروساز ایتالیایی برای تولید خودروهای ارزان زیر 50 میلیون تومانی بهره جوید.
 
ایران خودرو در کنار پژو، بنز، رنو و فیات با دو خودروساز دیگر نیز همکاری می کند. این شرکت سالهاست محصولات سوزوکی را در شعبه مشهد خود به تولید می رساند و خودرو گراند ویتارا را به بازار عرضه می کند. همچنین بر اساس توافقی که با شرکت هایما صورت گرفته ایران خودرو یک شاسی بلند دیگر به نام هایما اس 7 را به تولید رسانده تا در کنار شرکای تجاری خود با این دو برند ژاپنی و چینی هم در مونتاژ خودرو فعالیت داشته و بتواند بخشی از بازار خودروهای شاسی بلند را ازآن خود کند.
 
در این میان به نظر می رسد برخی خودروسازان از قافله قراردادها عقب مانده است و قصد دارند فعلا به تولید برخی محصولات قدیمی خود بپردازند برنامه ای نیز برای انتخاب شریک جدید خود در بخش خودروهای سواری و تجاری و نیمه سنگین اعلام نکرده‌اند.
 
سومین خودروساز بزرگ ایران که در استان کرمان واقع شده کماکان همکاری خود را با خودروسازان چینی ادامه می دهد تا مجموعه کرمان موتور به پاتوق تولید خودروهای چینی تبدیل شود. این شرکت به عنوان قطب سوم خودروسازی در ایران مذاکراتی با فولکس واگن، دوو و حتی هیوندایی را آغاز کرده تا بتواند محصولاتی از این دو شرکت را در ایران به تولید برساند.
 
گروه بهمن نیز که محصولات مزدا را در ایران به تولید می رساند، مجددا همکاری خود را با این خودروساز ژاپنی از سر گرفته و قصد دارد سه محصول جدید این خودروساز ژاپنی را در ایران مونتاژکند. این گروه در دوران تحریم ها به دلیل ظرفیت خالی خود، بخشی از خطوط تولید خود را به شرکت چری اجاره داده بود تا این خودروساز چینی محصولات خود را در بهمن به تولید برساند.
 
کارنامه مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکت های اروپایی و بزرگان صنعت خودرو دنیا حاکی از مذاکرات پیچیده و فشرده آنان است تا هر کدام بتوانند در دور جدید همکاری های خود شرکایی باوفا را در کنار خود نگه دارند تا هم محصولات به روز را در ایران به تولید برسانند و هم اینکه تنوع تولید و رقابت پذیری محصولات را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , شراکت خودروسازان دنیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
8

آخه از کی تاحالا داتسون و سوزوکی و این چینیها جزء بزرگان خودروسازی ان؟
حالا درسته بنز ی قراردادی امضا کرده اما برای خودروهای سنگین و تجاری بوده و برای خودروهای سواری فعلا ب غیر از واردات برنامه ای نداره و درحال بررسی بازاره.
این قمست که گفته با هر زوری جلوی قرارداد پژو رو میگیرن خیلی خنده داره. یکی نیست بگه تو اگه خیلی دلت میسوزه و میخوای کار مفید کنی تعرفه رو کم کن یا این محدودیت غیرمعقول 2500 رو بردار ب جاش ماشین ایمن و پاک وارد کن. نمیخواد ب اسم مردم و ب سود خودتون کاری رو انجام بدین.
ب هر حال تا زمانی که این سیستم اقتصادی دولتی رو داریم و بانک ها هم اصلاح نشدن نمیشه انتظار بهبود رو داشت.حتی اگر تمام شرکت های دنیا هم بیان اینجا سرمایه گذاری کنن(که بعیده بیان با این سیستم کارکنن).
این برجام و پسا برجام رو هم جدی نگیرین که بخاری ازش بلند نمیشه فعلا همه سرکاریم.
22:07  1395/01/15
پاسخ دادن
علي
3

ما كه بالاخره نفهميديم چي شد چي نشد
برجام چي بود ؟
پسا برچام چيه ؟
12:58  1395/01/15
پاسخ دادن
بهنام
8

هرچی هست به نفع و سود ملت نیست
19:24  1395/01/15

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 : مال من شاسی شده ۲۵ اردیبهشت اما روی پلاک مونده
ابوالفضل زینعلی : برا من ۱۱۶۰۲۷۴۱ فاکتور شد
S5 : ثبت نامي ٢٦ مهر هستم امروز برام پيامك اومد از كرمان موتور بعد از٨ ماه نوشته قسط دومتون ١٥ خرداده خدايي مرزهاي وقاحت رو اينا جابجا كردن خيلي پرو رو هنوز ماشين رو شاسي نكردن يادآوري چك دوم رو دارن ميكنن غلط كردم كرمان موتو ر ثبت نام كردم 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
حسین : امان از بی عدالتی امان از بلاتکلیفی امان از عدم شفافیت امان از مسئول بی مسئولیت
S5 مهر تهران : راست میگن باید بری اونجا .منم 24مهرم تا نرفتم دعوا شاسی نشد
سهیل : مال هیچکس فاکتورنشده کم دروغ بگید
بهار : موعد تحویل پاییز ۱۴۰۳ شاهین G
شاهین اتومات : ماهم مهرماه 290 میلیون واریز وجه کردم هنوز از تکمیل وجه خبری نیست
چانی : پیام هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. نیزلحاظ شده برای انانی که تکمیل وجه کردن
حسین : سلام شاید مدارکتون مشکل داره؟ سخا رو تحویل دادین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4707 : واریزی 23 ولی هنوز فاکتور نشده چرا اینجوریه؟
مرتضی : سلام دوست عزیز شما. ساکن تهران هستید
علی پهلوان : سلام یک بهمن تکمیل وجه 10خردادفاکتورالان درحال پلاک
افشین بهمن ماه : شما از کجا مطمئنید
207 اتو ارتقا تحویل 31فروردین : داداش ارتقا با معمولی فرق داره تحویله ارتقا زودتره منم هنوز تحویل نگرفتم سودشم نگرفتم فقط پلاک شدم
دنا اپ سفید : دوستان دنا اپشنال کسی فاکتور شده؟
پاییز : سلام حسین پاییز شما تحویلی پاییز هستید؟؟کجا در حال بررسی امده؟؟
فاطمه-دوگانه-اسفند : دی ماهی ها تا 8 اردیبهشت مهلت داشتن برا تکمیل وجه و اونایی که تا 5 اردیبهشت تکمیل وجه کردن کاراشون انجام شده و تنها سه روز از دی ماهی ها مونده. فکر میکنم طی هفته آینده انشاءالله فاکتور دی ماهی ها و تکمیل وجه اسفندی ها شروع بشه.
پدرام اتومات R : دوستان زنگ بزنید پارس خودرو ببینید چرا دعوتنامه کوییک ار اتومات رو نفرستادن.اصلا قراره پارس خودرو هم تولیدشو شروع کنه یا ن
الب ارسلان : میگن از طرف ناجاس