بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت اول)

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. قیمت این کامیون چیزی در حدود 157,000 دلار برآورد شده است که در حین خرید، امکان انتخاب یکی از دو موتور CAT CT مبتنی بر واحدهای MaxxForce با قابلیت تولید 330 تا 475 اسب بخار نیرو نیز وجود دارد. در قسمت اول این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی طراحی بیرونی و داخلی این کامیون بپردازیم.


طراحی

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طورکلی، طراحی این کامیون شباهت بسیار زیادی به مدل های "ماک" (Mack) دارد. خطوط آیرودینامیک روی بدنه و جلو پنجره مشکی یکپارچی خاصی را به تمام کابین بخشیده و در یک کلام به آن ابهت داده است. کاپوت منحنی شکل این کاترپیلار اندکی از جلو جمع شده است تا دید راننده به حد کافی بهبود یابد. هم چنین قوس گل گیر لاستیک ها با در بر داشتن خطوط روی بدنه، طراحی آیرودینامیک را کامل تر کرده است.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

جنس سپر به کار رفته در این کامیون از کامپوزیت لاستیک سخت است که به آن انعطاف پذیری و الاستیسیته بالایی می دهد و در حین برخورد با موانع یا تصادفات تحمل بالایی دارد. سپر سه تکه جلو به زیبایی تمام در بدنه کابین سوار شده است و کاملاً با جلو پنجره هم خوانی دارد. گذشته از همه این ها، چراغ های نوک تیز جلو هستند که به قشنگی هر چه تمام بالای سپر و بر روی گل گیرها جاسازی شده اند. به علاوه، چراغ های هالوژنی از دیگر ویژگی هایی است که در این کاترپیلار ستودنی به چشم می خورد. این چراغ ها با قابلیت تولید نور باکیفیت تر در مقایسه با انواع متداول می توانند مسیر در پیش رو را کاملاً روشن کنند و دید راننده از این طریق به خوبی بهبود یابد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

با توجه به وظایف سنگینی که این کامیون بر عهده دارد، از کاورهای مخصوصی برای محافظت از چراغ های جلو استفاده شده است که از اصابت نخاله و سنگ به آن ها در حین رانندگی در جاده ها جلوگیری می کند. همان طور که در تصاویر دیده می شود، دو لوله اگزوز بلند عمودی که در پشت کابین کامیون CT660 قرار داده شده است، نقش تخلیه کردن دود حاصل از احتراق سوخت در داخل موتور را بر عهده دارند. از دیگر ویژگی های برجسته این خودروی سنگین می توان به کابین از جنس آلومینیومی آن اشاره کرد که ضمن داشتن خاصیت ضدخوردگی، بسیار سبک است و می تواند حداکثر میزان ظرفیت ترابری را فراهم سازد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

درب های این کامیون به گونه ای طراحی شده اند که با ملایمت خاصی باز و بسته می شوند و به راحتی می توان از روی پله ها و با استفاده از دستگیره ای که در موقعیت مناسب قرار گرفته است، سوار کامیون و به آسانی از آن پیاده شد. اگرچه بسیاری از صاحب نظران انتقادات زیادی نسبت به طراحی خارجی این کاترپیلار کرده اند، اما همگی آن ها به اتفاق می گویند که طراحی داخلی این کامیون فوق العاده است. به محض این که وارد کابین این خودروی سنگین می شوید، این حس القا می شود که همه عناصر دست به دست هم داده اند تا ایده آل ترین شرایط رانندگی در اختیار شما قرار گیرد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طور مثال می توان به داشبورد مربع شکل این کامیون اشاره کرد که با شیب ملایم به سمت راننده متمایل است. مجموعه پنل های کنترلی از دیگر امکاناتی است که در مقابل راننده تدارک دیده شده است؛ این پنل ها به قدری حرفه ای و حساب شده طراحی شده اند که هرگز باعث سردرگمی راننده در حین استفاده از آن ها نمی شوند. بنا به گفته کمپانی کاترپیلار، همه دکمه های کنترلی، دنده ها، سوئیچ ها، و درجه ها طوری جاسازی شده اند که ایمنی و راحتی کار با آن ها در حداکثر سطح ممکن قرار گرفته است. هم چنین، مهندسان این کمپانی نهایت همت خود را به کار بسته تا بهترین ارگونومی را برای این کامیون به وجود آورند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

پنل های کنترلی کاترپیلار CT660  از جمله مدرن ترین ها در نوع خودش است. صفحه کیلومتر و سایر درجه های روی داشبورد به راحتی در حین رانندگی و در شرایط مختلف قابل خواندن هستند. گذشته از این، سوئیچ های بزرگ کنترلی هستند که کار با آن ها بسیار راحت است و راننده با فشردن آن ها مثلاً جهت روشن کردن سیستم گرمایش، نرمی کار با آن ها را  حس می کند. زمینه سیاه، شماره های سفید، و عقربه های قرمز از جمله ویژگی های قابل رؤیت بر روی درجه های کنترلی است که خواندن آن ها را بسیار آسان ساخته است. هم چنین، به منظور جلوگیری از شلوغ شدن داشبورد و پنل کنترلی، درجه سرعت سنج و تاخوگراف در یکدیگر ادغام شده اند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

صندلی های این کامیون چیزی از هم کلاس ها و حتی کلاس های بالاتر از خودشان کم ندارند. سیستم تعلیق آن ها با استفاده از هوا انجام شده است و قابلیت تنظیم با هر اندازه و شکلی را دارند. جهت ایجاد شرایط راحت برای راننده، یک جادستی با امکان تاشدن در کنار صندلی تعبیه شده است که انعطاف پذیری راننده در حین رانندگی را بالا می برد. گذشته از این امکانات استاندارد، امکان سفارش صندلی با پشتی بلندتر و دارای پشت سری نیز در این کاترپیلار وجود دارد. اگرچه نیازی به گفتن ندارد، اما به لطف انحنای حساب شده کاپوت و شیشه جلوی این خودروی سنگین، دید راننده در همه جهات عالی است. هم چنین، آینه های جانبی به گونه ای طراحی شده اند که به منظور کسب ایمنی بالاتر بهترین دید را از اطراف در اختیار راننده قرار می دهند. یکشنبه هفته آینده در قسمت دوم و آخر این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون خواهیم پرداخت.


منبع

Topspeed

برچسب : کامیون , CT660 , کاترپیلار , کشنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m&z
3

"صندلی‌های این کامیون چیزی از هم‌کلاس‌ها و حتی کلاس‌های بالاتر از خودشان ندارند."
فکر کنم نیاز به اصلاح دارد.
13:15  1392/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!
ساینا تک : باز تولد بازی شد
4552 تحویل 30 بهمن : تکمل وجه 12 دی تحویل سی بهمن تبدیل 5 اردیبشت به 207 امروز فاکتور شد
اسفند : واقعی من شک دارم
مهدی : اگه نری سر کار چی میشه ؟؟خلبان شرکت هما هستی یا ناخدای کشتی جمع کن خخخخخ انگار رئیس بانک هستی
مهدی : زنگ بزن شرکت دوستان همه مثل خودت هستن علم غیب نداریم
شهرام : دوستان اخرین زمان واریز وجه برای بخشنامه اخری چه تاریخی است؟؟؟ فردا روز اخر واریز یا امروز روز اخره
رانا تبدیل به تی یو 3 : داداش تو هنوز خودتو اذیت نکن برو شهریور ماه بیا اینا هنوز بهمنی هارو ندادن
امیر : سلام ریحانه جان همه الکی میگن هفته اول خرداد میاد
رانا تبدیل به تی یو 3 : ایرانخودرویی ها حتما بچه هاشون بده میشن چون اینجوری پول مردم رو میدزدن میدن بچه هاشون میخورن