موتورهای چرخشی (Rotary Engines)

موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

شاید پیش از این شنیده باشید که خودروی مزدا RX-8 با حجم موتور 1300 سی سی، قدرت موتوری معادل 232 اسب بخار تولید می کند تقریباً همانند نیسان مورانو با حجم موتور 3500 سی سی. اگر شما جزء آن دسته از افراد باشید که اطلاعات فنی خوب و کاملی در زمینه اتومبیل دارند، بدون شک می دانید که در صنعت خودروسازی، یک موتور پیستونی با حجم موتور 1300 سی سی، هرگز نمی تواند قدرت موتور 232 اسب بخار تولید کند. بنابراین به نظر می رسد مکانیسم دیگری در این نوع خودروها نظیر مزدا  RX-8 در حال نقش آفرینی هستند. حقیقت این است که در این نوع خودروها، از موتوری کاملاً متفاوت از آن چه که در سایر خودروها دیده اید، استفاده شده است. در ادامه قصد داریم به بررسی اجزای تشکیل دهنده این موتور و چگونگی عملکرد این اجزا در ترکیب با یکدیگر بپردازیم.

 

اجزای تشکیل دهنده موتور چرخشی

این نوع موتور که در اصطلاح به آن، موتور چرخشی می گویند، در مقایسه با موتورهای پیستونی، اجزای کمتری دارند. این اجزا شامل روتور، محفظه روتور، و میله انتقال نیرو هستند که تعریف کوتاهی از این اجزا را در زیر آورده ایم.

موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

روتور

 
موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو) روتور، قطعه ای مثلثی شکل است که عملکرد آن مشابه عملکرد پیستون در موتورهای پیستونی می باشد. این قطعه، در داخل محفظه روتور، به صورت دورانی حرکت می کند. حجم موتور، به دلیل وجود فرورفتگی روی هر سطح این قطعه، به مراتب بیش تر است.
   

محفظه روتور

 
موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو) محفظه روتور، قطعه ای بیضی شکل است که در حقیقت نقش همان سیلندر را در نمونه های پیستونی دارد. این قطعه در واقع هسته اصلی موتور به شمار می آید و روتور در داخل آن حرکت می کند.
   

میله انتقال نیرو

 
موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

میله انتقال نیرو، در واقع نقش همان میل لنگ در خودروهای با موتور پیستونی را بازی می کند. این قطعه به طور مستقیم به مرکز روتور متصل است. گردش روتور سبب چرخیدن این میله می شود که در نهایت، این چرخش به بخش های دیگر خودرو نظیر گیربکس منتقل می شود.

 

عملکرد موتور چرخشی

شکی نیست که سیکل تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی حرکتی در موتورهای چرخشی دقیقاً مشابه موتورهای پیستونی است و هر دو بر پایه احتراق عمل می کنند. سیکل احتراق موتورهای چرخشی بدین صورت است که روتور در داخل محفظه روتور شروع به حرکت می کند و با چرخش خود، مکش هوا و سوخت به طور هم زمان در داخل محفظه صورت می گیرد. با ادامه چرخش روتور، ترکیب هوا و سوخت، فشرده می شود و وقتی که فشار ترکیب هوا و سوخت به اندازه کافی حاصل شد، احتراق با جرقه شمع ها شکل می گیرد. بدین صورت روتور با نیروی زیادی به گردش درمی آید. این سیکل هم چنان ادامه می یابد و هم زمان طی این فرایند، گازهای حاصل از احتراق، از دریچه خروجی، خارج می شوند.

موتورهای چرخشی (Rotary Engines) (ویدئو)

برای درک بهتر از چگونگی عملکرد این موتورهای جدید، بد نیست نگاهی به تصویر متحرک بالا داشته باشید (تا اجرای کامل این تصویر متحرک، تأمل فرمایید).  1Car  به شما پیشنهاد می کند فیلم(دانلود) کوتاه و آموزشی زیر را که سیکل احتراق موتورهای چرخشی را به طور کامل به تصویر کشیده است، ملاحظه فرمائید.

/uploads/Rotary Engines-2.flv


منابع

wikipedia

برچسب : موتور , چرخشی , روتور , حجم , سیلندر , پیستون , میل لنگ , سوپاپ , شاتون , شمع






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

25 نظر

علیرضا باقری
0

تنها مشکل این انجین مصرف سوخت هستش اگر طراحی روی سیستم احتراق این انجین بشه می‌تونه مصرف سوخت مناسبی داشته باشه
22:57  1401/10/02
پاسخ دادن
افشین
0

یکی دیگه از ایرادهایی که این گونه موتورها دارند سیستم روغن کاریش هست گویا مصرف روغن زیادی دارند
من یک مخترع هستم و زمانی یک متور احتراقی روتوری طراحی کردم که البته ساختارش مشابه با این گونه موتورها بود ولی عملکردش تفاوت زیادی داشت و منحصر به فرد بود و خواستم طرحم رو به اجرا بزارم و موتور اولیه رو در کارگاهم بسازم ولی بعد از تحقیقات کمی متوجه یک نکته جالب شدم
اونم این بود که تا الان بیش از سه هزار موتور احتراقی اختراع و ثبت شده
کلا بیخیال شدم😂😂😂😂😂😂
21:05  1398/06/19
پاسخ دادن
سلیمان . ک
0

من قبل از اینکه بدونم همچنین موتوری هست در مورد کار موتور بدون پیستون و میل لنگکه استهلاک بالایی دارد فکر کرده بودم و به همچین ایده ای رسیده بودم و چون که در صنعت الکتروموتور فعالیت داشته و تجربه خوبی دارم میدانستم امکان پذیر است و میتوان از ان در صنعت خودرو و ژنراتور از ان بخوبی استفاده کرد که البته در قسمت احتراق معایبی دارد که ایده من در این قسمت بسیار بهتر است و فقط احتیاج به کار و وقت بیشتری برای رسیدن به نتیجه میباشد .که احتیاج به یک حامی مالی میباشم.
20:29  1397/10/21
پاسخ دادن
سلیمان . ک
0

من قبل از اینکه بدونم همچنین موتوری هست در مورد کار موتور بدون پیستون و میل لنگکه استهلاک بالایی دارد فکر کرده بودم و به همچین ایده ای رسیده بودم و چون که در صنعت الکتروموتور فعالیت داشته و تجربه خوبی دارم میدانستم امکان پذیر است و میتوان از ان در صنعت خودرو و ژنراتور از ان بخوبی استفاده کرد که البته در قسمت احتراق معایبی دارد که ایده من در این قسمت بسیار بهتر است و فقط احتیاج به کار و وقت بیشتری برای رسیدن به نتیجه میباشد .که احتیاج به یک حامی مالی میباشم.
20:25  1397/10/21
پاسخ دادن
آرش
3

زمانی که رشته مکانیک خودرو توی هنرستان میخوندم ماکت این موتور رو در کارگاه داشتیم طبق توضیحاتی که استادمون در مورد این موتور داد بسیار شیفته این موتور شدم یکی دو سالی ذهن منو درگیر کرد تا این مشکل سایش رو بتونم حل کنم و طبق طراحی هایی که انجام دادم متوجه شدم تنها راه حل این مشکل تغییر شکل ظاهری پیستون مثلثی شکل است که تقریبا به نتایج قابل قبولی رسیدم اما امکانات و سرمایه گذار وجود نداشت تا بتونم انقلابی در صنعت خودرو سازی ایجاد کنم و بی خیال شدم
11:49  1395/01/30
پاسخ دادن
محمد افشار
4

من در حال حاظر در اروپا زندگی میکنم و متاسفانه یه مزدا دارم و نمیخوام که حتی در موردش حرف بزنم یک خودرو پر از مشکل و یک موتور با ضعف هیچ وقت حتی فکر خرید مزدا rx8 رو نکید محمد.
02:03  1395/08/13

کاربر: m&z
1

از ابتدا شرکت های بزرگ به سمت موتور رفت و برگشتی رفته و سرمایه گذاری و تحقیقات کلانی روی آن انجام شده، بنابراین موتور وانکل که فقط یک حامی دارد و اون هم مزداست قادر به رقابت با بیش از یک قرن سرمایه گذاری در موتورهای رفت و برگشتی نخواهد بود و شاید اگر از ابتدا به این موتور توجه میشد و همزمان با صنعت اتومبیل پیشرفت مینمود امروز اوضاع متفاوت بود. ضمن اینکه تمام مزایای موتور وانکل مثل لرزش کم، دور زیاد، توان بالا و حجم کم را امروزه در موتورهای الکتریکی میتوان یافت ضمن اینکه آلایندگی بسیار کمتری خواهند داشت. بنابراین دنیا به سمت موتورهای الکتریکی درحرکت است و خود شرکت مزدا هم علیرغم تلاش زیاد برای معرفی مزایای این موتور، این ایده را شکست خورده و بازنشسته میداند.
12:00  1395/01/28
پاسخ دادن
علی اکبر
3

سلام
معایب این موتور :

این موتورها سایش زیادی دارند و بعد از سایش اتلاف سوخت دارند
02:36  1395/01/28
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1

بسیار مفید
15:52  1393/12/04
پاسخ دادن
جلال
1

این موتورها دارای استهلاک بالایی هستند که باعث شده استفاده از این نوع موتور خیلی مورد توجه قرار نگیرد
00:07  1393/04/22
پاسخ دادن
امیرعلی
0

موتورهای فوق العاده پر قدرتیه ارزش داره روش کار بشه برای اصلاحات
11:16  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: jahan design
0

فکر کنم یکی از نقاط ضعف این موتور گشتاور پایینشه .. ممنون 1car
02:32  1392/04/06
پاسخ دادن
امیر
0

وای مرسی مطالبتون به روزه.از محمدم تشکر میکنم که علت عدم استفاده از موتور هارو گفت.ولی تاحالا چه اصلاحاتی روش انجام دادن؟
12:12  1392/03/23
پاسخ دادن
محمد
1

سلام درجواب دوستان وشرکت باید عرض کنم به این موتورها وانکل میگن نه چرخشی که در یک دور چهار عمل مکش تراکم قدرت تخلیه رو انجام میدن. ومهم ترین مشکلشوم اصطکاک زیاد در سرراس های روتور یا مثلث اونه.اببندی دراون محل ومشکل خنک کاری.این موتو ر توسط اقای وانکل المانی اختراع شد .اکبری کارشناسی مکانیک خودرو اراک.
17:07  1392/03/21
پاسخ دادن
حیدر
6

عجب چیزی بود کف کردم.خیلی جالب بود. همیشه به این مساله فکر میکنم که اگه ژاپنی ها یه کشوری مثل ایرانو در اختیار داشتن با این همه منابع و سرمایه الان تو چه سطحی از علم و دانش بودن.یارو اونطرف دنیا داره موتور ماشینو عوض میکنه ما هنوز تو نخ عوض کردن چراغ پرایدیم........با سپاس از 1car
00:44  1392/02/30
پاسخ دادن
یاسر
0

در جواب ارام جان باید بگم که این موتور تکنولوزی خاص خودشو داره وشرکت مزدا بیشتر پنجاه سال مطالعه بی وقفه داشته تا تونسته مشکلات فنی موتورو رفع کنه هر شرکتی شرکتی بخواد وارد عرصه رقابت بشه باید حداقل بیست سال صرف کنه تا ب پای مزدا برسه در نتیجه ریسک نمیکنه
13:45  1392/01/27
پاسخ دادن
محمود
0

آفتابه لگن هزار دست شام و نهار هیچی
18:59  1391/11/25
پاسخ دادن
مرتضی
3

در جواب تعدادی از دوستان عرض کنم که با وجود نیروی خارق العاده و کارکرد بسیار نرم و روان این موتورها، چالشی که مزدا نتوانسته بر آن فائق آید، مصرف سوخت این نوع از موتورها است، تلاش مزدا برای تبدیل این موتورها به یک موتور سبز با آلودگی و مصرف پایین تاکنون نتیجه جالبی به دنبال نداشته است و ...
10:50  1391/11/23
پاسخ دادن
علی
2

مطلب خوبی بود در خودروهای دیگه هم از این موتور استفاده شده است یا نه؟ با تشکر
13:54  1391/11/21
پاسخ دادن
میثم
5

سلام فقط یک سوالی که هست اینه که آیا تو هر سیکل در واقع هر سه سمت رتور در حال استفاده است ؟ یعنی در یک لحظه یک سمت در حالت مکش هست , سمت دیگه در حالت احتراق و سمت دیگه در حالت خروج دود ؟ و در مورد بعضی سوالات , تا جایی که میدونم در یک مقاله هم خوندم راندمان این روش در دور های پایین ز ...
13:27  1391/11/21
پاسخ دادن
گویبان
9

بسیار عالی بود برام جای سوال بود چرا تو بقیه خودرو ها استفاده نمیشه؟ آخه بازدهش خیلی بیشتره
15:42  1391/11/20
پاسخ دادن
امیر
7

واقعا" عالی بود این مطلب خیلی کارتون درسته
14:39  1391/11/20
پاسخ دادن
آرام
12

واقعا جالب بود لطفا در مورد عدم استفاده این موتور در اکثر خودرو های تولید شده در کارخانه های ماشین سازی توضیح بدید و نکات ضعف آن را بیان کنید
13:45  1391/11/20
پاسخ دادن
هما
4

هومن جان تو نماینده پراید تو وان کار نیستی...؟!
12:08  1391/11/20
پاسخ دادن
هومن
11

خیلی جالب بود مرسی ولی قکر کنم از رو پراید کپی بردازی کرده شرکت مزدا
11:41  1391/11/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا پلاس : خودرو شما چی بود و چه رنگی ؟
معصومه : سلام دوستان کسی ثبت نام تحویل سه ماهه بهمن ۱۴۰۲ بوده که تکمیل وجه کرده باشه؟؟ ممنون
حمید : تارا V2تحویل ۲۹اسفند فاکتور شدم
مجتبی : سلام،اردی کاربرات دارم ماشین چندماه خواب بود راحت روشن شدبعد آرزویم ساعت استارت زدم دیگه نمیخوره چراغ های صفحه کیلومتر فقط چراغ باطری روشن خاموش میشه وصدای رله زیر داشبرد تیک تیک میکنه ایرادازکجاست؟
قیصر : سلام والله من زنگ زدم سایپا گفتم این طرحها که میفرستین اختیاریه یا اجباری خانمه گفت اجباری نیست ولی دو درصد احتمال اینکه پیامک شاهین بیاد
جالبه : خیلی جالبه حسین و ابوالفضل پشت سر هم اومدن تخریب بابا قدیمی شد چینی آشغال گرفتی چرا اومدی پیج تارا
احتمالا چینی : احتمالا چینی گرفتی زیرش گیر کردی از پس مخارجش بر نمی آیی اومدی برای تارا میزنی
J4 مشکی : من کرجم ۱۹ اردیبهشت ارسال مدارک،سند و همه چی اومده ...از ماشین خبری نیس به هر کسی میگی هم میگه فقط باید صبر کنی تنها راشه اینه بتونی شماره راننده هایی رو که حمل میکننو گیر بیاری وگرنه باید منتظر باشی تا ز بزنن
2858131 : بله من شهریور هستم هنوز کادر تکمیل وجه گیر کرده زرد مونده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمیرا : سلام دوستاندعزیز من بخشنامه4712برام پیام نیومده کسی هست براش پیام امروز امده باشه؟؟
دوگانه : سلام 3و4 روز بعد
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : سلام دیروز و امروز کسی فاکتور نشده ؟؟
حجت : سلام قبل از سال تبدیلی و اختیاری بود ولی بعد از عید پیامک پارس اومد شما هم احتمالا همین امسال مجددا براتون پیامک اومده
60019تحویل 29اسفند به 21 : تکمیل هجده.تبدیلی سفید دیروز فاکتور .امروز پلاک شدم
امیر : سلام کی براتون پیامک امد 10 روز فکر کنم وقت باشه زده داخل پیامک برات
207 : سلام شما ه ایران خودرو واسه پیگیری چنده؟
سامان : من 4712ھستم امروز برام پیامک اومد چند روز وقت دارم پول واریز کنم
سهیل اتو فلز : چرا فاکتور نمیکنن اصلا
بهمن : دوستان دی ماهی که تحویل گرفتن قیمت ساینا دوگانه چند تموم شد؟